Creactiv - Authentieke marketing & communicatie
Website optimalisatie

10 essentiële tips voor jouw website

Contactinformatie

Bezoekers van je website komen  in de eerste plaats om informatie op te zoeken. Toch gaan mensen met vragen blijven zitten. Maak mensen duidelijk dat ze niet enkel via de website bij jou terecht kunnen. Vermeld duidelijk je contactgegevens om verdere vragen te beantwoorden. Snel en efficiënt inspelen op vragen en klachten van mogelijke klanten kan hen over de streep trekken.  Verwerk deze gegevens  niet in een afbeelding, maar zorg ervoor dat ze in een link geopend kunnen worden. Bijvoorbeeld door op het e-mailadres te klikken, opent Outlook. 

FAQ
Voorzie op je website een pagina met veelgestelde vragen (Frequently Asked Questions). Door dit toe te passen kan je veel klachten en vragen vermijden en zo de tevredenheid doen stijgen. Het is aangewezen om deze pagina te blijven aanpassen. Na een analyse van ontvangen vragen kan blijken wat er aangepast moet worden. Bezoekers die een antwoord vinden via FAQ voelen zich evenveel geholpen als via telefonisch contact.

Social media integratie
We kunnen er niet om heen, social media kunnen ook hier een belangrijke rol spelen. Biedt je bezoekers de mogelijkheid aan om bepaalde content op je website te delen. Positieve commentaren op social media zijn tenslotte gratis reclame.  De geloofwaardigheid van het bericht stijgt enorm wanneer iemand uit je eigen omgeving iets aanraadt.

Sitemap
Je kan een sitemap het best vergelijken met de inhoudsopgave van je website. Zeker als je een grote website hebt, kan dit voor bezoekers een hulp zijn. Door een sitemap toe te voegen zal je pagina beter opgevangen worden door zoekmachines.

Mobiele versie
Het internetverkeer verloopt meer en meer via de smartphone en  tablets. Zorg er dan ook voor dat je website hieraan aangepast is. ‘Responsive design’, zoals dit met een duur woord heet, ligt dan ook aan de basis voor een goede website. Test zeker ook dat je website op mobiele aparaten goed werkt. 

Zoekfunctie

Maak het je bezoeker gemakkelijk en gebruik een geautomatiseerde zoekfunctie die hem op weg helpt. Hij zal eerder een zoekwoord ingeven dan heel de website te doorzoeken.

Gepersonaliseerde 404 (error) pagina
Het is belangrijk om de error pagina de gekozen huisstijl mee te geven. Voor de bezoeker is het altijd onaangenaam om hiermee in contact te komen. Geef hem het gevoel dat je de oplossing biedt.

Privacyverklaring,  copyright en link naar algemene voorwaarden
Het verzamelen van gegevens via je website over de bezoekers is doodnormaal geworden. Nochtans kan dit voor de bezoeker een barrière vormen naar je bedrijf toe. Voorzie daarom zeker een privacyverklaring. Dat is een garantie naar de klant toe dat deze gegevens goed terecht komen. Ook moet er in de voetnoot copyright aanwezig zijn.  Als deze niet vermeld wordt, verliest de eigenaar al zijn auteursrechten op de website. Dit kan natuurlijk voor grote problemen zorgen. Op de website kan er best ergens verwezen worden naar de algemene voorwaarden van het bedrijf.

Google analytics
Met deze tool analyseer je wat er op je website gebeurt. Je ontvangt statistieken over het verkeer op je website. Zowel grote als kleine bedrijven kunnen hier voordeel uit halen. Vanuit het principe ‘meten is weten’ is Google Analytics een gigantische bron van nuttige informatie. Lees hier hoe je een account kan aanmaken.

SEO
Search Engine Optimization is essentieel om je pagina te laten terugvinden via zoekmachines. Bovendien is dit gratis. Door simpele principes toe te passen kan je je bedrijf hoog in de zoekresultaten van Google brengen. Ontdek enkele tips in onze blog.

 

Wil je graag hulp bij het optimaliseren van je webshop? Roep de hulp in van specialisten.


Deel dit artikel:
  • Dienstverlener voor de KMO-portefuille
  • Google partner
  • Leadinfo partner
  • Member of feweb
  • Wij zijn erkend dienstverlener door de Vlaamse Overheid in het kader van de KMO-portefeuille met erkenningsnummer DV.A222536 voor Advies en DV.O222535 voor Opleiding.