Creactiv - Authentieke marketing & communicatie
E-mailmarketing

10 stappen naar een perfecte nieuwsbrief

Veel bedrijven sturen vaak nieuwsbrieven uit. Daaruit volgt dat er veel nieuwsbrieven niet geopend worden en meteen naar de prullenmand verplaatst worden. Hoe zorg je ervoor dat jouw nieuwsbrief opvalt tussen al die andere e-mails? Er bestaat geen standaard nieuwsbrief die goed scoort. Nieuwsbrieven moeten aangepast zijn aan je doelgroep. Met deze 10 tips ben je goed op weg om een succesvolle nieuwsbrief te maken.

Stap 1: Zorg er voor dat je doelgroep jouw e-mail opent

Je nieuwsbrief moet opvallen tussen alle ander e-mails in de mailbox van de ontvangers. De titel moet aanspreken en de ontvangers teasen om de e-mail te openen. Wanneer dat niet het geval is, worden nieuwsbrieven vaak al snel naar de prullenmand verplaatst. Vind hier enkele specifieke tips die jou helpen om de doelgroep nieuwsgierig te maken en de e-mail te laten openen.

Stap 2: Deel relevante content

De content die je deelt moet steeds relevant zijn voor jouw doelgroep. Om relevante content te delen moet je goed weten wie jouw doelgroep is en op welke informatie zij zitten te wachten. Draai niet rond de pot en kom meteen ter zake. Mensen lezen liever korte, duidelijke en nuttige informatie dan een gans verhaal dat nietszeggend is. Volg het principe “less is more” want te veel informatie kan je doelgroep toch niet in één keer verwerken. Het is natuurlijk ook belangrijk dat er geen foutieve informatie of taalfouten in jouw nieuwsbrief staan. Dit komt niet professioneel over.

Stap 3: Gebruik beelden

Beelden zeggen veel meer dan woorden, zorg er dan ook voor dat jouw nieuwsbrief voorzien is van foto’s die jouw doelgroep als relevant aanzien. De beelden die je gebruikt  mogen niet te druk zijn. Let er op dat ze duidelijk zijn en meteen de boodschap meegeven die ze horen mee te geven. Deze beelden gaan ervoor zorgen dat je doelgroep de nieuwsbrief langer gaat onthouden. 

Stap 4: Zorg voor een call-to-action

Motiveer je doelgroep om tot actie over te gaan. Een call-to-action kan in verschillende vormen voorkomen. Bijvoorbeeld: “Neem nu deel aan onze wedstrijd op de website” of “Koop dit product nu in onze webshop”. Ga ook na of diegenen die de nieuwsbrief openen ook werkelijk over gaan tot actie. Dit kan je nagaan met bijvoorbeeld Google Analytics.

Stap 5: Maak je nieuwsbrief persoonlijk

Spreek je doelgroep persoonlijk aan. Dit verhoogt de aantrekkelijkheid van je nieuwsbrief en zorgt er ook voor dat de doelgroep zich vertrouwd voelt bij het bedrijf. Onderteken je nieuwsbrief zeker ook met je eigen voornaam en eventueel je achternaam en je functie binnen het bedrijf.

Stap 6: Duidelijke opmaak

Zorg voor een herkenbare opmaak zodat de ontvangers meteen jouw bedrijf herkennen aan de e-mail. Maak hem conform aan je huisstijl die je gebruikt in al je andere communicatie zoals website en offline communicatiemiddelen. Dit straalt betrouwbaarheid uit naar je klanten.

Stap 7: Implementeer links en contactinfo in je nieuwsbrief

Zorg ervoor dat de ontvangers van je nieuwsbrief steeds kunnen doorklikken naar de website van jouw bedrijf en naar de bedrijfspagina’s van jouw onderneming op sociale media. Zet deze links ook steeds op dezelfde plaats in je verschillende nieuwsbrieven. Dit maakt je nieuwsbrief overzichtelijk en draagt bij tot een duidelijke huisstijl. Let er daarnaast ook op dat je contactinfo eveneens steeds op dezelfde plaats verschijnt. Dit maakt het makkelijk voor mensen met extra vragen om zich snel tot jouw onderneming te wenden.

Stap 8: Zorg voor een afmeldoptie

Het is wettelijk verplicht om een afmeldoptie in je nieuwsbrief op te nemen. Zorg ervoor dat onvangers zich met 1 klik kunnen uitschrijven. De mensen die zich uitschrijven zijn mensen die de informatie van je nieuwsbrieven niet relevant vinden.

Stap 9: Test jouw nieuwsbrief

Test steeds jouw nieuwsbrief voor je hem verstuurd. Er is niets zo gênant als een nieuwsbrief met fouten of links die niet werken. Bovendien ergeren ontvangers er zich aan. Stuur je nieuwsbrief dus eerst naar jezelf en/of collega’s ter controle.

Stap 10: Analyseer je nieuwsbrief

Ga na hoe je nieuwsbrief presteert. Klikken mensen op de links? Nemen ze contact met je op? Gaan ze in op jouw call-to-action? Hoeveel percent van je uitgestuurde e-mails wordt effectief geopend? Hoeveel ontvangers hebben zich uitgeschreven? Uit deze cijfers kan je veel leren. Het geeft je inzicht in wat je de volgende keer eventueel beter zou kunnen doen.


Hulp nodig bij het maken van de perfecte nieuwsbrief? Contacteer ons voor meer informatie.


Deel dit artikel:
  • Dienstverlener voor de KMO-portefuille
  • Google partner
  • Leadinfo partner
  • Member of feweb
  • Wij zijn erkend dienstverlener door de Vlaamse Overheid in het kader van de KMO-portefeuille met erkenningsnummer DV.A222536 voor Advies en DV.O222535 voor Opleiding.