Creactiv - Authentieke marketing & communicatie
E-commerce

10 tips om je webshop te verbeteren

Webshops, ze schieten uit de grond alsof het niets is. Maar hoe maak je jouw webshop zo gebruiksvriendelijk mogelijk voor je klanten? Hier zijn alvast 10 tips om je webshop te verbeteren.

Maak duidelijk wat je bezoekers moeten doen.

Veel webshops hebben er mee te maken: een mooie homepagina met een aantal afbeeldingen en wat tekst om uit te leggen hoe ze te werk gaan en dergelijke. Niet doen! Kom gewoon meteen ‘to the point’ en plaats je artikels meteen op je homepagina. Alle andere dingen kunnen de bezoekers alleen maar afleiden van een aankoop. Maak het kopen zo gemakkelijk mogelijk.

Maak per categorie slechts 1 pagina.

Heb je 101 laarsjes op je webshop te koop staan? Laat ze zien op 1 lange pagina. Bezoekers onthouden de laarsjes die ze mooi vinden, en weten dat ze die laarsjes terug gaan tegenkomen wanneer ze omhoog scrollen. Ze gaan niet onthouden op welke pagina die laarsjes nu weer stonden.

Zeg het met een foto.

Foto’s zijn onmisbaar bij het voorstellen van je product maar je moet ze ook goed gebruiken. Gebruik grote foto’s, zo staat het product zeker centraal. Zorg er ook voor dat deze degelijk zijn, en dan liefst gefotografeerd door een professional.

Geef de bezoeker de kans om de foto ook op een volledige pagina te bekijken. Omdat de foto dan wordt vergroot, moet je zeker ook rekening houden met het aantal pixels van je foto.

Let op voor foto’s met mensen. Gebruik jij personen om je product voor te stellen? Laat ze niet in de richting van de bezoeker kijken, maar in de richting van je product.  Wanneer de persoon op de foto naar de bezoeker van je webshop kijkt, leidt hij de aandacht af van je product. Wanneer hij naar het product kijkt, vallen de ogen van de bezoeker ook op het product.

Foto’s zijn ook een ideale tool om hoger te scoren in het zoeknetwerk. Hierbij is het belangrijk om je foto’s een naam te geven. Verkoop je een bruine krabpaal voor katten? Noem deze foto dan Bruine_krabpaal.

Let op met productbeschrijvingen.

Beschrijf je product niet in een lange blok tekst. Bezoekers lezen dit niet. Neem de kernwoorden eruit, en plaats ze in bullets. Dit maakt het voor de bezoekers 10 keer gemakkelijker. Zorg er wel voor dat alle essentiële informatie in de opsomming vernoemd wordt.

Wek vertrouwen op.

Belangrijk is dat potentiële klanten jouw bedrijf en je producten gaan vertrouwen. Daarom is het verstandig om te vermelden hoeveel mensen het product al hebben bekeken of aangekocht. Zo beseft de bezoeker dat nog meerdere mensen hem voorgingen. Deze info plaats je best niet te ver weg van de aankoop-button.

Zet er druk achter.

Als je wil dat bezoekers een bepaald product aankopen, kan je er druk achter zetten. Hoe doe je dit? Wel, door te zeggen dat een bepaald aanbod/een bepaalde promotie slechts enkele dagen geldig is. Belangrijk is dat je uitdrukkelijk vermeldt hoe lang het nog geldig is. Dus niet: ‘deze promotie is tijdelijk’ maar wel: ‘Dit aanbod is geldig tot en met 11/10/2020.

Creëer schaarste.

Heb je nog maar 3 handtassen op voorraad? Vertel dit aan je bezoeker! Wanneer de bezoeker ziet dat er niet veel handtassen meer zijn, zal hij sneller een beslissing maken.

De koopknop is de belangrijkste knop.

Onthoud dat jouw webshop nog altijd dient om bezoekers iets te laten kopen. Wil je ook dat bezoekers zich inschrijven voor jouw nieuwsbrief of jouw producten delen via social media? Dat is oké, maar vergeet niet dat elke andere knop op jouw website een afleiding is voor jouw koopknop. Je plaatst deze knoppen dus best zo ver mogelijk weg van de koopknop.

Vraag niet om gegevens wanneer er nog niet is aangekocht.

Om gegevens vragen vooraleer het koopproces is gestart, is eigenlijk een hindernis waar de bezoeker over moet vooraleer hij iets kan aankopen. Zulke hindernissen moet je vermijden. Je moet de bezoeker zo snel mogelijk aan het koopproces laten beginnen.

Wanneer vraag je dan wel de gegevens? Vanaf het moment dat de bezoeker de gewenste producten in zijn winkelwagentje heeft en op de koopknop drukt. Op deze moment vindt de koper het helemaal niet erg om zijn gegevens in te vulle. Hij weet dan ook dat het product anders niet bij hem terecht kan komen. Na het invullen van de gegevens kan je wel vragen: ‘Wil je dat we jouw gegevens onthouden voor een volgende aankoop? Geef dan hier een wachtwoord in.’ Op deze moment vergt het de koper amper moeite om zich te registreren omdat hij zijn gegevens toch al heeft gegeven.

Test!

Elke webshop is anders. Daarom is het dus ook belangrijk om te testen. Heeft jouw koopknop meer effect als hij blauw is? Wat gebeurt er als je jouw lay-out eens verandert? Wissel links eens met rechts. Wat geeft het beste resultaat? Wat als je eens een andere productfoto neemt? Wat gebeurt er als je de tekst van jouw knoppen eens verandert? Dat kom je natuurlijk alleen te weten door te testen!

Heb je nog vragen over dit onderwerp? Aarzel dan niet om ons te contacteren.


Deel dit artikel:
  • Dienstverlener voor de KMO-portefuille
  • Google partner
  • Leadinfo partner
  • Member of feweb
  • Wij zijn erkend dienstverlener door de Vlaamse Overheid in het kader van de KMO-portefeuille met erkenningsnummer DV.A222536 voor Advies en DV.O222535 voor Opleiding.