Creactiv - Authentieke marketing & communicatie
Website optimalisatie

AB-testing zorgt voor meer conversie

AB testing wordt in het dagelijkse leven vaak toegepast. Er wordt getest welke versie van een website het meeste conversie oplevert. Zo kan je ontdekken welke elementen, kleuren, … sneller overgaan tot conversie.

Wat is AB testing?

Bij AB testing ga je 2 versies van je website testen. Je gaat bijvoorbeeld testen welke invloed de kleur van je actieknop heeft op conversie. 50% van je bezoekers krijgt je originele website te zien (versie A) en 50% krijgt de aangepaste versie te zien, waarbij de kleur van de knop anders is (versie B). Nadien wordt er vergeleken bij welke versie de bezoekers het meest overgaan tot conversie (een aankoop, offerte aanvragen, contact opnemen, inschrijven voor nieuwswbrief,…).

Wanneer is AB testing aan te raden?

AB testing wordt enkel aangeraden wanneer je maandelijks meer dan 10.000 bezoekers hebt. Het is een vrij dure manier van testen. Wanneer je maandelijk minder dan 10.000 bezoekers hebt, bijvoorbeeld 1.500, dan is het niet zeker dat de resultaten van je test relevant zijn voor de hele doelgroep.

Een voorbeeld van AB testing


Door een AB test uit te voeren met bovenstaande versies, bleek dat er 20% meer conversie was bij versie B. Opgelet, AB testing is niet voor iedere doelgroep hetzelfde. Je kan bovenstaand voorbeeld gaan toepassen bij jouw webshop, maar het kan zijn dat jouw doelgroep versie A prefereert. Dit kan je enkel te weten komen door AB testing uit te voeren.

Wil je graag meer informatie over dit onderwerp? Contacteer ons vrijblijvend!


Deel dit artikel:
  • Dienstverlener voor de KMO-portefuille
  • Google partner
  • Leadinfo partner
  • Member of feweb
  • Wij zijn erkend dienstverlener door de Vlaamse Overheid in het kader van de KMO-portefeuille met erkenningsnummer DV.A222536 voor Advies en DV.O222535 voor Opleiding.