Creactiv - Authentieke marketing & communicatie
Marketingstrategie

Brand personality en conversie

Dé grote uitdaging van webshop eigenaars is om zoveel mogelijk klanten te verleiden tot een aankoop. In het vakjargon wordt dit conversie genoemd. Er zijn verschillende technieken om tot een maximale conversie te komen. Eén daarvan is brand personality. In deze blog komt u er alles over te weten!

Brand personality

Wat wordt er verstaan onder brand personality? Letterlijk zouden we het kunnen vertalen ‘als de persoonlijkheid van een merk’ of ‘product persoonlijkheid’. Het zit nu eenmaal in de mens zijn DNA om anderen bepaalde eigenschappen toe te kennen. We hebben het dan over: dat jong, vrouwelijk, elegant model. Het is onze manier om onderscheid te maken tussen personen. Maar het gaat verder. Ook merken kennen we menselijke eigenschappen toe. Denk maar aan het mannelijke Marlboro, hippe Apple, elegante Dior of flitsende RedBull. Elk merk bezit een eigen uitstraling. Met het gewenste effect in het achterhoofd moet elk merk proberen deze eigenheid zo concreet mogelijk te maken.

Hoe brand personality beheren?

Mensen houden van herkenbaarheid. Zowel in personen als bij merken. Dit is zeer belangrijk voor webshops! Zorg ervoor dat de emotionele band van de bezoeker met je webshop sterk genoeg is. Enkel zo zul je voldoende overtuigingskracht kunnen uitoefenen op de bezoekers. De brand personality van webshops uit zich in drie elementen: de vorm, het gedrag en de communicatie.

Onder vorm verstaan we het design van je webshop. Door een eenvoudig en transparant design zal de webshop eerder als ‘eerlijk’ bestempeld worden. De bezoeker wordt op zijn gemak gesteld, er zijn geen duistere kantjes.

Het leveren van toegevoegde waarde plaatsen we onder gedrag. De meest essentiële functie van een webshop is verkopen. Maar hier stopt het niet. Klanten verwachten meer, onder andere het leveren van advies, aangaan van een relatie, creëren van een community en overdracht van emotie.

Wat dacht je van de website dailydressme? Afhankelijk van het weer krijg je stijladvies, meteen te bestellen uiteraard. Op de webshop van GoPro word je helemaal ondergedompeld door het onoverwinnelijke gevoel dat je krijgt van de producten. Het emotionele speelt hier een grote rol!

Het derde element waarmee brand personality gecreëerd kan worden is communicatie. Door gebruik te maken van storytelling marketing kan de gewenste sfeer overgebracht worden. Lees zeker onze blog over storytelling marketing voor meer informatie!

 

Wil je graag meer weten over dit onderwerp? Aarzel dan niet om ons te contacteren.

 


Deel dit artikel:
  • Dienstverlener voor de KMO-portefuille
  • Google partner
  • Member of feweb
  • Wij zijn erkend dienstverlener door de Vlaamse Overheid in het kader van de KMO-portefeuille met erkenningsnummer DV.A222536 voor Advies en DV.O222535 voor Opleiding.