Creactiv - Authentieke marketing & communicatie
Social media strategie

De 20% regel op Facebook

In 2012 had Facebook een nieuwe regel toegevoegd: advertenties mogen niet meer dan 20% tekst bevatten. Later, in juni 2016, werd deze regel herzien. Advertenties werden sindsdien niet langer meer afgekeurd omwille van de hoeveelheid tekst in een afbeelding. Toch blijft er een verschil tussen een advertentieafbeelding met veel en weinig tekst.

Zo wordt tekst niet gezien als tekst bij:

  • Boeken en albumhoezen
  • Productafbeeldingen
  • Games
  • Beleidsteksten
  • Screenshots van bijvoorbeeld een mobiele app
  • Affiches (festivals, evenementen, concerten,…)
  • Verpakkingen (enkel als het gehele product te zien is)
  • Comics en cartoons

Deze regel heeft dus een serieus gevolg voor de campagneresulaten. Als Facebook ziet dat je teveel tekst in je afbeelding hebt, dan zien zij dit als minder interessant. 

  1. Afbeeldingstekst ‘ok’: je afbeelding bevat weinig of helemaal geen tekst. Facebook beloont dit soort afbeeldingen in campagnes.

  2. Afbeeldingstekst ‘laag’: je afbeelding bevat een beetje tekst. Het bereik wordt hier al lichtjes beperkt

  3. Afbeeldingstekst ‘gemiddeld’: je afbeelding bevat gemiddeld veel tekst. Het bereik wordt hierdoor in sterke mate beperkt

  4. Afbeeldingstekst ‘hoog’: de afbeelding in je advertentie bevat in dit geval veel tekst. Met deze afbeelding zal het moeilijk worden om je doelgroep te bereiken. Facebook straft deze advertenties en je advertentie wordt mogelijk niet weergegeven. 

Hoe meer tekst je afbeelding bevat, hoe moeilijker het wordt om je doelgroep te bereiken en hoeveel te meer je zal moeten betalen voor een weergave of een klik. Je kiest dus best nog steeds voor afbeeldingen met weinig of geen tekst.

Met deze tool kan je nagaan hoeveel % tekst je afbeelding bevat. Om dit te berekenen wordt je afbeelding onderverdeeld in verschillende vakken. Het aantal vakken dat tekst bevat, bepaalt het percentage tekst. Het is dus een kwestie van je tekst op een slimme manier op je afbeelding te plaatsen. Je kan dezelfde tekst dus in minder vakken plaatsen, waardoor je advertentie meer mensen zal bereiken.

 

Heb je hulp nodig bij het maken van een advertentie? Neem vrijblijvend contact met ons op!


Deel dit artikel:
  • Dienstverlener voor de KMO-portefuille
  • Google partner
  • Leadinfo partner
  • Member of feweb
  • Wij zijn erkend dienstverlener door de Vlaamse Overheid in het kader van de KMO-portefeuille met erkenningsnummer DV.A222536 voor Advies en DV.O222535 voor Opleiding.