Op een bepaald moment draaide het allemaal rond meeste likes en volgers. Maar is op de dag van vandaag, het aantal fans van je pagina wel nog steeds het belangrijkste medium om je online succes aan te duiden? De nieuwe groep ‘fans’ hebben namelijk een nieuwe dimensie gekregen.
Volgers en likes
Wanneer social media pagina’s geanalyseerd worden, wordt er niet meer gekeken naar aantal volgers of likes. Wel wordt er gekeken naar het organisch bereik. Het wilt dus niet perse zeggen dat wanneer je veel fans hebt, je ook een groot organisch bereik hebt. Er wordt dus gekeken naar hoeveel individuele mensen je post of pagina gezien hebben zonder dit te verspreiden door betaling. Het bericht moet niet zoals vroeger enkel geladen worden, het moet nu echt getoond worden. Het organisch bereik is dus de hoeveelheid mensen die je pagina of post letterlijk gezien hebben.
Interactie
Om een hoger organisch bereik te hebben is je doelstelling niet gefocust op meer fans hebben. Uiteraard helpt dit, maar het zal meer en meer rond interactie draaien. Hoe meer interactie er is, hoe meer organisch bereik er zal zijn. Dit komt doordat vrienden van je kunnen zien wanneer je iets liked, reageert op iets of een bericht shared. Deze acties zullen als resultaat meer organisch bereik veroorzaken.
Relevante content
Om interactie te creëren begin je bij je content marketing. Je moet je focussen op relevante content die zorgt voor veel interactie. Dit bekom je door origineel te zijn, in te spelen op veranderingen en goed rekening te houden met je doelgroep. Wanneer je kwaliteitsvolle content hebt, zal er meer interactie zijn en dus ook een hoger organisch bereik. Niet je likes of fans zijn belangrijk, maar wel het aantal mensen die je post of pagina gezien hebben zonder dat je ervoor hebt moeten betalen.
Tip: je eigen organisch bereik kan je berekenen op Agorapulse
Hulp nodig bij het opmaken van een contenstrategie voor een hoger organisch bereik? Contacteer ons!