Creactiv - Authentieke marketing & communicatie
E-commerce

De nieuwste trend: showrooming

Ben jij wel eens een winkel ingelopen om een product te bekijken, alleen om even later datzelfde product goedkoper ergens online te kopen? Dan ben je niet de enige. Uit onderzoek blijkt namelijk dat ruim 60% van alle consumenten dit gedrag vertoont. Deze trend wordt ook wel showrooming genoemd.  Mensen willen nog altijd graag eerst een product in handen houden en in het echt zien voor de effectieve aankoop. Een plaatje online is immers maar een plaatje en weerspiegelt niet de werkelijke waarde van een product. Dit heeft een negatief effect op winkeliers, zij leiden namelijk meer en meer onder showrooming.

Waarom Showrooming?

Eigenlijk is het niet zo gek, iedereen wil immers een product voor de laagste prijs. Met showrooming kan dat. Wat er gebeurt is dat consumenten winkels binnengaan om een product te bekijken. Als het is wat ze in gedachten hadden, dan gaan ze via hun smartphone – vaak terwijl ze nog in de winkel zijn – op zoek naar de goedkoopste prijs online. Daar wordt het product tenslotte gekocht. Retail winkels kijken machteloos toe. Online shops hebben nu eenmaal vaak minder kosten en voeren deze besparing door op de prijs. Vaak is het online dus goedkoper, waardoor mensen de voorkeur geven aan online shoppen.

Showrooming is overigens niet de enige manier waarop mensen producten en prijzen vergelijken, maar hier gaat wel de voorkeur naar uit. De ervaring om iets in handen te houden en het in het echt te zien is niet eenvoudig te vervangen. Meer dan de helft van de consumenten geeft dan ook aan graag advies te ontvangen van een professional, met andere woorden: de winkelmedewerker.

Nochtans geeft bijna 25% van de shoppers aan het prima te vinden alle informatie op hun mobiel te krijgen, en deze trend zal naar verwachting de komende jaren alleen maar stijgen. Er bestaat ook een deel van de consumenten dat online de recensies van winkels leest en hierdoor naar een bepaalde koop geneigd is. Nu Facebook en Isntagram zo groot geworden zijn, speelt steeds vaker social media een rol. Mensen vragen vaak de meningen van anderen en hechten hier ook veel waarde aan. Tenslotte zijn ook aanbevelingen van vrienden en familie belangrijk in het aankoopproces.

Wat kunnen winkeliers hier nu aan doen?

Gezien zoveel mensen shoppen voor de beste prijs kan het moeilijk zijn om voor te zijn op de concurrentie. Toch kan je als winkelier je marketing aanpassen op de consument van vandaag. Dit kan onder andere door meerdere marketingkanalen te gebruiken. Dat houdt in dat je naast je winkel, ook producten op een website zou kunnen verkopen. Het is tegenwoordig vooral van belang om mobiel te zijn. Geef je klanten dus de gelegenheid je producten ook via mobiel te kunnen bestellen. Zo bereik je meer mensen en voorkom je dat consumenten je winkel binnenstappen en dan toch het product bij een ander kopen.

Wil je graag meer informatie over dit onderwerp? Aarzel dan niet om ons te contacteren.


Deel dit artikel:
  • Dienstverlener voor de KMO-portefuille
  • Google partner
  • Member of feweb
  • Wij zijn erkend dienstverlener door de Vlaamse Overheid in het kader van de KMO-portefeuille met erkenningsnummer DV.A222536 voor Advies en DV.O222535 voor Opleiding.