Creactiv - Authentieke marketing & communicatie
E-mailmarketing

E-mailcampagne die wordt geopend

Zorg ervoor dat meer mensen jouw e-mail openen

E-mailmarketing belooft je een hoog percentage aan ROI. De open rate zorgt er echter voor dat veel bedrijven skeptisch zijn over e-mailmarketing. Een e-mailcampagne behaalt vaak een slecht resultaat doordat de e-mails gewoonweg niet worden geopend. Hier lees je hoe je dat kan voorkomen.

Goede database

Vooraleer je e-mails gaat versturen heb je natuurlijk e-mailadressen nodig. Een goede database met bruikbare e-mailadressen is daarom zeer belangrijk. Je kan databases kopen of huren, maar dan ben je een hoop geld kwijt en je hebt geen controle over de kwaliteit van zo’n database. Je kan dus maar best zelf op zoek gaan naar e-mailadressen. Dit kan bijvoorbeeld door bezoekers van jouw website de mogelijkheid te geven om zich in te schrijven op jouw nieuwsbrief of door een interessante white paper aan te bieden via e-mail. Zo bereik je ook meteen de personen die geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf/product. Houdt bij het maken van een database rekening met de GDPR-wetgeving voor het verzamelen van  gegevens. 

Vermijd de SPAM-box

Meer dan 80% van de verzonden e-mails belandt in de SPAM-box. E-mail programma’s zitten vol filters die ervoor zorgen dat je als ontvanger geen SPAM ontvangt. Vaak zijn deze filters zo streng dat ook sommige gewenste e-mails de SPAM-box niet kunnen vermijden. Een tip om niet in de SPAM-box te belanden is het vermijden van woorden zoals ‘gratis’ en ‘aanbieding’ in je e-mail. Om helemaal zeker te zijn dat je e-mail in de juiste inbox terecht komt, is door een spamtest uit te voeren. Op het web vind je enkele gratis tools die jouw content op SPAM checken.

Verhoog je open rate

Het is niet vreemd als 60% van de aangekomen e-mails nog niet eens geopend worden. Bedrijven streven ernaar om dit percentage te verlagen. Wil je weten hoe je jouw open rate kan verhogen? Hier lees je drie belangrijkste tips.

  1. Een e-mail moet opvallen vooraleer die geopend wordt. Alles begint met de afzender. Dit is het eerste wat de ontvanger leest. Denk goed na wie je als afzender gaat gebruiken voor jouw e-mails. Het meest voorkomende is de bedrijfsnaam als afzender, maar je kan ook voor een iets persoonlijke toets kiezen en een werknemer, bijvoorbeeld de accountmanager, de e-mails laten versturen. Een groot nadeel ontstaat er dan wel als deze persoon de firma verlaat. Ontvangers zijn dan vertrouwd met deze naam en openen sneller een e-mail van een vertrouwde afzender. Je kan dit probleem oplossen door een laatste e-mail in zijn naam te sturen waarin je de nieuwe accountmanager voorstelt.

  2. De belangrijkheid van het onderwerp mag je ook zeker niet vergeten. Deze regel geeft weer waar de e-mail over gaat. Maar wat is nu een goede onderwerpsregel? Inspelen op de nieuwsgierigheid of emoties van de ontvanger geeft een echte boost in de open rate van jouw e-mailcampagne. Mensen zijn heel nieuwsgierig, wakker dus hun nieuwsgierigheid aan in jouw onderwerpsregel. De internationale winkelketen Sephora stuurde zo ooit eens een e-mail met als onderwerp enkel “Wow”.Heb je een leuke promotie te bieden? Plaats deze dan ook meteen in de onderwerpregel. Zo weten ontvangers meteen waar ze aan toe zijn bij het openen van jouw e-mail. Zo stuurt Travelbird regelmatig e-mails met onderwerpen zoals “Bruisend Amsterdam vanaf 59,- p.p.”

  3. Maak de onderwerpsregel niet te lang en maak zo min mogelijk gebruik van leestekens. Deze tekens schrikken de ontvanger alleen maar af. Vaak kan de ontvanger in zijn e-mailprogramma ook een pre-header lezen. Deze pre-header kan je zelf aanpassen. Ook je pre-header kan je gebruiken als tool om de ontvanger te overtuigen om jouw e-mail te openen. Wat je zeker moet vermijden in jouw pre-header is de volgende regel: “Kunt u deze mail niet lezen? Bekijk dan de online versie.” Deze regel verschijnt nog steeds te vaak in pre-headers, maar is eigenlijk een absolute no-go!

Heb je liever hulp bij het opstellen van een e-mailcampagne? Contacteer ons met al je vragen.


Deel dit artikel:
  • Dienstverlener voor de KMO-portefuille
  • Google partner
  • Leadinfo partner
  • Member of feweb
  • Wij zijn erkend dienstverlener door de Vlaamse Overheid in het kader van de KMO-portefeuille met erkenningsnummer DV.A222536 voor Advies en DV.O222535 voor Opleiding.