Creactiv - Authentieke marketing & communicatie
Website optimalisatie

Een succesvolle landingspagina maken

Een landingspagina maken is vaak de laatste stap van je campagne. Een goede landingspagina zorgt voor een hogere conversie, een slechte landingspagina voor een hoger bounce percentage. De belangrijkheid van een goede landingspagina wordt te vaak onderschat. Hier vind je enkele tips om jouw landingspagina succesvol te maken.

Keep it simple

Maak jouw bezoekers duidelijk wat ze moeten doen. Overlaad ze niet met ellenlange blokken tekst maar gebruik bullets, foto’s en filmpjes. Een bezoeker maakt in slechts enkele seconden de beslissing om tot conversie over te gaan of niet. Je hebt dus maar enkele seconden de tijd om hem te overtuigen. Je toont dus best alle voordelen/USP’s van jouw product op de landingspagina.

Opvallende call-to-action

Landingspagina’s zijn bedoeld om een hogere conversie te verkrijgen. Daarom is het nodig om een opvallende Call-to-Action op jouw landingspagina te plaatsen. Binnen de  3 seconden moet het voor de bezoeker duidelijk zijn wat hij moet doen en waarop hij moet klikken. Zorg dat de Call-to-Action aanklikbaar is. Je kan de bezoeker daarna naar een formulier leiden of je kan meteen het formulier op de landingspagina plaatsen.

Een formulier is ideaal om gegevens te verzamelen. Probeer niet te veel gegevens te vragen, een naam en een e-mailadres is voldoende. Wanneer je meer gegevens vraagt, gaat de bezoeker sneller afhaken. Noem je formulier ook niet zomaar ‘formulier’. Noem het ‘Actie!’ of ‘Schrijf je in en win!’.

Een kleine tip: Gebruik je afbeeldingen van personen? Laat ze in de richting van jouw Call-to-Action kijken, en je ziet jouw conversie zo stijgen.

Zorg voor weinig afleiding

Het hoofddoel van jouw landingspagina is conversie. Probeer de bezoeker dan zo weinig mogelijk af te leiden. Je plaatst best zo weinig mogelijk links op jouw landingspagina. Ze zijn een te grote afleiding voor de Call-to-Action. Zelfs de social media share-buttons kunnen een bedreiging vormen voor jouw Call-to-Action. Het voordeel van deze buttons is echter wel dat jouw campagne een nog groter publiek bereikt.

Een relevantie landingspagina is belangrijk

Een landingspagina moet relevante informatie weergeven voor de bezoeker. Als een bezoeker bijvoorbeeld op een Adwords-advertentie over iPhone hoesjes klikt, verwacht die iPhone hoesjes en geen hoesjes voor andere smartphones. Als je meerdere soorten producten verkoopt, maak dan voor elk product een aparte landingspagina.

Doe de test!

Vergeet niet de resultaten van jouw landingspagina te meten. Speel eens met tekst, kleuren, afbeeldingen, maak gebruik van A/B tests en meet wat je het best resultaat oplevert. Je kan jouw landingspagina het best optimaliseren door zelf te testen.

Heb je nog vragen over dit onderwerp? Aarzel dan niet om ons te contacteren.


Deel dit artikel:
  • Dienstverlener voor de KMO-portefuille
  • Google partner
  • Leadinfo partner
  • Member of feweb
  • Wij zijn erkend dienstverlener door de Vlaamse Overheid in het kader van de KMO-portefeuille met erkenningsnummer DV.A222536 voor Advies en DV.O222535 voor Opleiding.