Creactiv - Authentieke marketing & communicatie
Webanalytics

Effectiviteit van campagnes meten met een UTM code

Online marketing campagnes uitvoeren heeft als voordeel dat je alles kan meten, dit in tegenstelling tot offline marketing. Met behulp van een UTM code kan je in Google Analytics nagaan wat een campagne voor jouw bedrijf heeft opgebracht.

Een campagne kan een nieuwsbrief zijn (e-mailmarketing), een post op Facebook, bannering, online adverteren,…

UTM staat voor Urchin Tracking Module. Door deze code toe te voegen aan een link in een campagne kan Google Analytics nagaan waar de bezoeker vandaan komt. Je weet dus op welke link en door welke campagne de bezoeker geklikt heeft. Dit biedt zeer interessante inzichten om campagnes telkens te optimaliseren. Welke campagnes werken goed en welke minder goed? Door dit bij te houden kan je campagnes optimaliseren om er zo het maximale uit te halen.

Een UTM code bestaat uit 6 elementen

Een bestemmingsurl
Dit is de URL waar de bezoekers op terecht komen wanneer ze op een link in een campagne klikken. Bijvoorbeeld: wanneer we een campagne maken met als doel om contact met ons op te nemen, dan is de bestemmingsurl in ons geval creactivmarketing.be/contacteer-ons

Campagnebron
Dit identificeert de bron van je campagne. Bijvoorbeeld: een nieuwsbrief, Facebook, LinkedIn, Google,…

Campagnemedium
Dit is het medium van de campagne. Bijvoorbeeld: e-mail voor een nieuwsbrief, social media voor een social media kanaal, banner,…

Campagneterm
Dit wordt gebruikt voor betaalde zoekresultaten en is niet voor elke campagne van toepassing. Dit is dan ook geen verplicht veld.

Campagne-inhoud

Dit wordt gebruikt voor een A/B test. Dit is ook niet voor elke campagne van toepassing en is daardoor ook geen verplicht veld.

Campagnenaam
Deze naam kan je gebruiken om een bepaalde promotie of campagne voor jezelf te identificeren. Bijvoorbeeld: nieuwsbrief_maart, solden2016, paasactie,…


Voor elke campagne waarvan je de resultaten wil analyseren, raden we je aan een UTM code toe te voegen aan de link. Deze link kan je eenvoudig genereren op deze website. Je vult de verschillende velden in en klikt daarna op ‘URL genereren’. De URL die dan tevoorschijn komt moet je gebruiken in je campagne.

Wanneer je een UTM code hebt toegevoegd aan een campagne en je wil weten wat dit heeft opgebracht, dan ga je in Google Analytics naar acquisitie > campagnes > alle campagnes. Daar kan je belangrijke informatie terugvinden per campagne, zoals bijvoorbeeld het aantal bezoekers, het bouncepercentage, pagina’s per sessie, gemiddelde sessieduur, …

Heb je vragen over het meten van de effectiviteit van een campagne of over het gebruik van een UTM code? Aarzel dan niet om contact op te nemen.


Deel dit artikel:
  • Dienstverlener voor de KMO-portefuille
  • Google partner
  • Leadinfo partner
  • Member of feweb
  • Wij zijn erkend dienstverlener door de Vlaamse Overheid in het kader van de KMO-portefeuille met erkenningsnummer DV.A222536 voor Advies en DV.O222535 voor Opleiding.