Creactiv - Authentieke marketing & communicatie
E-mailmarketing

Elevator Pitch voor e-mailmarketing

Elke marketeer weet waarschijnlijk wel wat een elevator pitch is. Dat zijn de eerste 30 seconden tot 2 minuten die je krijgt om indruk te maken met je product, dienst of idee tijdens een presentatie. Bij e-mailmarketing bestaat er ook zo’n elevator pitch, alleen gaat het hier over slechts 5 seconden. Je krijgt dus maar 5 seconden van de ontvanger om indruk met je mail te maken. Benut deze enkele seconden dus goed!

Less is more

De bekende woorden ‘less is more’ worden ook bij e-mailmarketing toegepast. Hou je e-mail sober. Probeer dus niet te veel informatie over te brengen aan de ontvanger. Je houdt het best op één boodschap en één doel (conversie) per e-mail. Maak de ontvanger meteen duidelijk wat jouw boodschap is.

Knappe look

Stel jouw e-mail visueel mooi voor. Ontvangers vinden het leuker een mail te lezen die er mooi uitziet. Een ontvanger die een sombere mail leest, is na 5 seconden zijn interesse vast en zeker kwijt.

What's in it for me

Na 5 seconden moet het voor de ontvanger meteen duidelijk zijn welk voordeel hij krijgt bij een conversie. Bied hem voordelen zoals kortingen of geschenken en laat dit meteen opvallen in de e-mail. Als de ontvanger ziet dat het voor hem ook voordelig is, zal hij sneller overgaan tot conversie.

De perfecte timing

Houd ook rekening met de timing van jouw e-mail. Wanneer jouw e-mail op het perfecte moment van de dag gestuurd wordt, houdt de ontvanger langer zijn aandacht erbij. Voor e-mails met promoties over kleding, restaurants en dergelijke stuur je jouw mail best tussen 6 en 10 uur in de ochtend en tussen 7 en 10 in de avond op een weekdag. Deze mails worden het vaakst gecheckt nog net voor de werkdag begint en net na die werkdag eindigt. E-mails over financiële instellingen worden het vaakst tussen 2 en 5 uur in de namiddag gelezen en promoties voor reizen worden dan weer het vaakst geopend tussen 5 en 7 en de namiddag.

Call-to-action

Is de ontvanger geïnteresseerd in jouw e-mail/aanbieding? Dan is het tijd voor conversie! Zorg ervoor dat er in je mail een duidelijk opvallende Call-to-action aanwezig is. Zorg ervoor dat deze aanklikbaar is en leidt naar een landingspagina op het web. Hoe jouw landingspagina er best kan uitzien lees je in deze blog.

E-mail testing

Vooraleer je een e-mail naar jouw doelpubliek stuurt, kan je een test doen. Weet je niet hoe je dat moet doen? Wel, toon jouw e-mail aan iemand en sluit na 5 seconden het venster. Vraag deze persoon wat hij onthouden heeft. Weet hij nog wat jouw boodschap of promotie is? Dan wordt jouw e-mail vast een succes.

Heb je nog vragen over dit onderwerp? Aarzel dan niet om ons te contacteren


Deel dit artikel:
  • Dienstverlener voor de KMO-portefuille
  • Google partner
  • Leadinfo partner
  • Member of feweb
  • Wij zijn erkend dienstverlener door de Vlaamse Overheid in het kader van de KMO-portefeuille met erkenningsnummer DV.A222536 voor Advies en DV.O222535 voor Opleiding.