Creactiv - Authentieke marketing & communicatie
Social media strategie

Facebook: het kanaal om relaties te onderhouden en te versterken

Veel bedrijven hebben een pagina op Facebook. De ene is al wat succesvoller dan de andere. Een vaak voorkomend probleem is dat ze zich te veel focussen op verkoop.

Facebook is een social media kanaal met als doel relaties onderhouden en versterken. Het is dus niet de bedoeling dat je pagina vol staat met productfoto’s en promoties. Deze content brengt niet veel bij tot de relatie die je hebt met (potentiële) klanten.

Welke afbeeldingen gebruik ik best?

Het is belangrijk om altijd gebruik te maken van goede afbeeldingen. Zoals eerder vermeld werken productfoto’s niet altijd goed. Productfoto’s werken afhankelijk van hoe interessant het product is. Een voorbeeld van een facebookpagina waar wel interessante productfoto’s gebruikt worden, is de facebookpagina van Philadelphia. Bij het plaatsen van afbeeldingen is vooral afwisseling belangrijk.

Je fans voelen zich meer aangetrokken wanneer ze foto’s zien waar mensen op staan. Het is aan te raden om foto’s op je pagina te plaatsen over bijvoorbeeld een opendeurdag, een lunch met het team, teambuilding,… Wanneer je iets op Facebook plaatst, stel jezelf dan altijd de vraag “Zou ik dat zelf liken?”.

Facebook is geen conversie gericht kanaal. Al je fans behoren tot je sociaal kapitaal. Je kan met deze mensen je relaties (netwerk) onderhouden.

Negatieve commentaar, hoe ga ik daarmee om?

Wanneer iemand negatieve commentaar deelt op Facebook, dan moet je hier altijd op reageren. Je moet een luisterend oor zijn voor je klanten en je gezond verstand gebruiken wanneer je reageert. Reageer op een goede en correcte manier, net zoals je dat in het dagelijkse leven zou doen. Neem zowel via Facebook als persoonlijk contact op met deze persoon. Dit getuigt van respect.

Adverteren op Facebook

Voor een groot bereik is Facebook niet gratis. Wanneer je berichten plaatst, krijgen niet alle fans deze berichten te zien. Afhankelijk van je bedrijf en posts krijgt maximum 15% van je fans het bericht te zien. De oplossing hiervoor is betalen. Dit kan je doen door bij je bericht te klikken op “bericht promoten”. Hier kan je kiezen naar welke doelgroep je dit gaat promoten. Hierdoor bereik je meer mensen uit je doelgroep. Dit kan aanleiding geven tot nieuwe likes.

Facebook heeft laten weten dat er een nieuwe manier wordt gehanteerd om de informatie te bepalen die op je tijdlijn komt te staan. Vroeger werd dit bepaald door het aantal likes, comments en shares. Nu gaat het ook om de tijd die je aan een artikel spendeert. Wanneer er meer tijd wordt besteed aan een bericht, dan komt dit hoger in het nieuwsoverzicht te staan. Zorg dus dat je interessante content verspreidt op Facebook, zodat je fans er aandacht aan besteden. Hierdoor zal je automatisch hoger in het nieuwsoverzicht komen te staan.

Wil je meer informatie over dit onderwerp? Contacteer ons vrijblijvend!


Deel dit artikel:
  • Dienstverlener voor de KMO-portefuille
  • Google partner
  • Member of feweb
  • Wij zijn erkend dienstverlener door de Vlaamse Overheid in het kader van de KMO-portefeuille met erkenningsnummer DV.A222536 voor Advies en DV.O222535 voor Opleiding.