Creactiv - Authentieke marketing & communicatie
Social media strategie

Facebook inschakelen voor je webshop

Social media gebruiken voor een webshop zorgt voor meer naamsbekendheid en interactie met (potentiële) klanten. Wanneer je doelgroep actief is op Facebook is het zeker een aanrader om met je webshop aanwezig te zijn op Facebook. In deze blog geven we je enkele tips om Facebook in te zetten voor je webshop.

Zorg voor een herkenbare profielfoto

Wanneer je besluit om een Facebookpagina aan te maken voor je webshop, dan moet je zorgen voor een herkenbare profielfoto. Hiervoor kan je bijvoorbeeld je logo gebruiken. Zorg ook voor een professionele omslagfoto. Vul voldoendegegevens in bij ‘info’. Zo wordt je sneller en makkelijker gevonden.

Likes verzamelen

Eens je pagina in orde is, kan je likes beginnen verzamelen. Een pagina met enkele likes komt immers niet goed over. Vraag je vrienden, kennissen en familie om je pagina te liken. 

Berichten plaatsen

Nadien kan je berichten beginnen plaatsen. Hier moet je rekening houden dat Facebook geen conversie gericht kanaal is. Het doel van Facebook is de relaties met (potentiële) klanten versterken en te onderhouden. Je content is dus best niet te commercieel gericht. Stel jezelf de vraag: “Zou ik dat zelf liken?”.

Tip: maak een contentkalender. Op deze kalender vul je aan wanneer je welke content online plaatst. Op die manier heb je een goed overzicht.

Wanneer berichten plaatsen?

Als je bovenaan op je pagina op ‘statistieken’ klikt en daarna op berichten, dan kan je zien wanneer jouw fans vooral online zijn. Je kan best berichten plaatsen op die momenten. Toch krijgen niet al je volgers en fans je berichten te zien in hun nieuwsoverzicht. Wanneer je berichten veel likes krijgen, sociaal en relevant zijn, dan ben je volgens Facebook interessant. Je zal op dat moment in het nieuwsoverzicht van meer volgers terecht komen. Om een nog groter bereik te verkrijgen ga je moeten adverteren(173).

Werk met beeld

Foto’s moeten van een goede kwaliteit zijn. Productfoto’s scoren niet zo goed. Wanneer je ze toch gebruikt, maak dan gebruik van sfeerfoto’s waarin het product verwerkt zit.

Beeld in combinatie met tekst werkt het beste. Wanneer er mensen op de foto’s staan zijn fans sneller geneigd om je post te liken.

Let op! De tekst die je op Facebook plaatst houd je best zo kort mogelijk (maximum 3 regels). Mensen zullen niet snel op ‘meer weergeven’ klikken.

Onthou zeker dit: wanneer je Facebook gaat inschakelen om je webshop te promoten, hou dan zeker in het achterhoofd dat je pagina niet te commercieel mag zijn. Weet wat je fans willen en post op hun maat.

Heb je hulp nodig bij het opstellen van een Facebookpagina of het maken van een contentkalender? Contacteer ons vrijblijvend met al je vragen!


Deel dit artikel:
  • Dienstverlener voor de KMO-portefuille
  • Google partner
  • Member of feweb
  • Wij zijn erkend dienstverlener door de Vlaamse Overheid in het kader van de KMO-portefeuille met erkenningsnummer DV.A222536 voor Advies en DV.O222535 voor Opleiding.