Creactiv - Authentieke marketing & communicatie
Webanalytics

Google Analytics: 3 tools om interne zoekopdrachten beter te begrijpen

Eerder deze week toonden we je hoe je interne zoekopdrachten instelt(23) binnen Google Analytics. Dat gaat gepaard met heel wat cijfers en grafieken. Vandaag gaan we wat dieper en willen we je laten zien wat deze cijfers betekenen.

 Een analyse van die cijfers is nodig om:

  • De intentie van je bezoekers te achterhalen
  • Slechte pagina’s te ontdekken
  • In te spelen op de behoefte van je bezoekers
Tool 1: Gebruik

De eerste tool om interne zoekopdrachten beter te begrijpen is “Gebruik”. “Gebruik” kan je helpen met de gebruiksvriendelijkheid van je website. Ontdek naar wat je bezoekers op zoek zijn en of ze het kunnen vinden.

Stap 1: start in “Rapporten”, kies voor “Gedrag”, “Zoekopdrachten op site”en dan voor “Gebruik”.

Stap 2: je krijgt een overzicht van 2 tabellen, “Visits without Site Search” en “Visits with Site Search”. Klik op “Visits with Site Search”.

Nu krijg je een grafiek. Hou die grafiek in de gaten. Hoe geleidelijker, hoe beter. Gaat de grafiek in pieken en heb je bijvoorbeeld net je lay-out veranderd of een nieuwe website gelanceerd? Dan kan dit betekenen dat dat er iets misgaat, misschien is je informatie niet meer zo toegankelijk.

Tool 2: Zoektermen

Wil je weten naar wat je bezoekers zoeken op je website, dan is dit de tool bij uitstek. Ga na wat populaire zoektermen zijn en speel er handig op in. Zo kan je over populaire zoektermen een (extra) blog schrijven of hierover extra uitleg verwerken in je aanbod.

Stap 1: start in “Rapporten”, ga naar “Gedrag”, “Zoekopdrachten op site”en klik op “Zoektermen”. Je krijgt een grafiek te zien en een overzicht van de meest gezochte zoektermen op je website.

Tool 3: Pagina's

Wil je weten op welke pagina de zoekopdrachten zijn uitgevoerd? Gebruik het rapport “Pagina’s”. Deze geeft aan welke pagina’s mogelijk onduidelijk zijn of op welke pagina’s bezoekers op zoek zijn naar extra uiteg.

Stap 1: start in “Rapporten”, kies voor “Gedrag”, “Zoekopdrachten op site”en dan voor “Zoekpagina’s”.

Nu krijg je een overzicht van op welke pagina’s de zoekopdrachten zijn uitgevoerd. Staat er een “/”in je overzicht, dat betekent dat de zoekopdrachten zijn uitgevoerd op je homepage.

 

Heb je nog geen toegang tot interne zoekopdrachten op Google Analytics. Lees dan onze eerste blog over interne zoekopdrachten.

Heb je een vraag of wens je meer informatie? Dan kan je ons mailen


Deel dit artikel:
  • Dienstverlener voor de KMO-portefuille
  • Google partner
  • Leadinfo partner
  • Member of feweb
  • Wij zijn erkend dienstverlener door de Vlaamse Overheid in het kader van de KMO-portefeuille met erkenningsnummer DV.A222536 voor Advies en DV.O222535 voor Opleiding.