Creactiv - Authentieke marketing & communicatie
Social media strategie

Het Facebook algoritme BEAR

Adverteren via Facebook moet gezien worden als een grote veiling. Bij een veiling wint het hoogste bod. Deze veiling gebeurt via een algoritme genaamd B.E.A.R. De veiling via Facebook is niet helemaal te vergelijken met een echte veiling. Bij Facebook advertising wint de ‘bieder’ met de beste advertentie, niet per se met het meeste budget. Bij een goede advertentie en een correct budget kan je advertentie dus een duwtje in de rug krijgen door het B.E.A.R. algoritme. 

Bedrijfspagina?

Een goede advertentie is volgens Facebook een post die relevant is voor je doelgroep. De relevante post moet zorgen dat je doelgroep actie gaat ondernemen. Naast de advertentie wordt er ook gekeken naar de kwaliteit van je pagina. Hierbij bedoelen ze de activiteit op je pagina, het engagement, aantal likes enzovoort. Zorg er dus voor dat je pagina in orde is voor je je advertentie naar B.E.A.R. stuurt. 

Tegenwerking

Bij een niet relevante advertentie kan B.E.A.R. je wel tegenwerken. Hij doet dit ook wanneer hij merkt dat campagnes niet regelmatig vernieuwd worden of wanneer er in het verleden vaak slechte of matige campagnes gepubliceerd werden. Je kan er best ook voor zorgen dat je niet te veel tekst gebruikt en dus verzorgde aantrekkelijke content promoot. Wanneer je nog nooit via Facebook geadverteert hebt moet je geen schrik hebben, je begint met een propere lei. 

Goedgezind maken

Om ervoor te zorgen dat B.E.A.R. in je voordeel speelt moet je dus met enkele factoren rekening houden. Zorg ervoor dat je relevantiescore hoog is door kwaliteitsvolle, originele, creatieve en relevante content te promoten. Geef Facebook ook de ruimte om je campagne te optimaliseren door bijvoorbeeld te laten spelen met je doelgroep. Door middel van bijvoorbeeld A/B testing kan er dan bepaald worden welke doelgroep en welke advertenties er aanslaan. Investeer eerst in een sterke afzender, met veel interactie en social-engagement, en dan ben je helemaal klaar om B.E.A.R. aan te gaan met je relevante, kwaliteitsvolle content.


Nog vragen over dit onderwerp? Contacteer ons voor meer informatie!


Deel dit artikel:
  • Dienstverlener voor de KMO-portefuille
  • Google partner
  • Leadinfo partner
  • Member of feweb
  • Wij zijn erkend dienstverlener door de Vlaamse Overheid in het kader van de KMO-portefeuille met erkenningsnummer DV.A222536 voor Advies en DV.O222535 voor Opleiding.