Creactiv - Authentieke marketing & communicatie
Social media strategie

Het ideale gebruik van hashtags

Nu vele social media kanalen hashtags ondersteunen, kan dat wel eens voor verwarring zorgen. Het is dan ook geen slecht idee om eens na te denken hoeveel hashtags er op elk platform gebruikt moeten worden om ze echt te laten werken.

 Er zijn een aantal regels waar je best rekening mee houdt om de effectiviteit van hashtags te verzekeren:

  • Achter het #-teken kunnen cijfers en letters gecombineerd worden.
  • Enkel letters achter het #-teken is ook een mogelijkheid.
  • Wanneer je alleen cijfers wil gebruiken werkt de hashtag op twitter niet. Er moet minstens één letter uit het alfabet in voorkomen. Op Instagram is dit wel mogelijk.
  • In de hashtag mogen geen leestekens vermeld staan.
  • Op Instagram kan je hashtags combineren met een emoji.
  • Je kiest natuurlijk zelf wat en hoe je iets plaatst op jouw social media accounts, maar altijd handig om te weten wat wel en niet werkt op de platvormen waar je aanwezig bent.
  • Op Twitter is mede door het gebrek aan ruimte, twee hashtags per tweet de aangewezen hoeveelheid. Met minder verklein je het publiek dat je wil bereiken en meer komt vaak over als ‘spam’. 
  • Voor Facebook geldt dezelfde regel, maar daar hebben hashtags minder nut omdat ze amper worden aangeklikt.
  • Met hashtags op Instagram kan je ‘all the way’ gaan, maar probeer wel de essentie van je foto niet te verliezen. 
  • Op LinkedIn werken de hashtags ook goed. LinkedIn geeft bij het maken van een bericht de trending hastahgs weer, zo ga je voor een optimaal resultaat!
  • Pinterest leunt voor het gebruik van hashtags eerder naar Instagram dan Twitter of LinkedIn. Ook hier moet je dus zeker niet twijfelen om al je relevante hashtags bij je post te plaatsen, zo laat je bezoekers alles ontdekken.

Tot slot nog 2 tips die je best meeneemt bij het gebruik van hashtags op social media.

  • Bestaat de hashtag al of heb je hem zelf verzonnen? In de meeste gevallen zal de eerste situatie primeren. Je controleert dus best even of je hashtag al niet eerder gebruikt werd en tegenstrijdig is met wat jij wilt laten overkomen.
  • Zorg er altijd voor dat je hashtags relevant zijn. Dit levert nieuwe connecties, vrienden en volgers op en irritaties blijven achterwege.

Het gebruik van hashtags is volledig vrij, dus het claimen dat die ene hashtag exclusief van jou is, is normaal onmogelijk. Er bestaan echter wel platformen (tagdef.comtwubs.comhashtags.org) waar dit wel mogelijk is en dat kan zeer handig zijn voor jouw SEO.

Hashtags zijn dus heel handig als extra aanvulling op je socialmedia-updates. Er kunnen meer mensen bereikt worden en het is een kans om potentiële doelgroepen aan te spreken. Laat deze kans niet langer onbenut en gebruik je hashtags correct!

Hulp nodig bij het kiezen van de juiste hashtags volgens jouw bedrijf? Contacteer ons vrijblijvend voor meer informatie.


Deel dit artikel:
  • Dienstverlener voor de KMO-portefuille
  • Google partner
  • Leadinfo partner
  • Member of feweb
  • Wij zijn erkend dienstverlener door de Vlaamse Overheid in het kader van de KMO-portefeuille met erkenningsnummer DV.A222536 voor Advies en DV.O222535 voor Opleiding.