Creactiv - Authentieke marketing & communicatie
Social media strategie

Hoe kan je als bedrijf Youtube veroveren?

Het is ondertussen al vijftien jaar geleden (23 april 2005) dat het eerste filmpje op YouTube werd geplaatst. Niemand had een vermoeden tot wat deze videosharing website kon uitgroeien. Tegenwoordig zijn de cijfers die YouTube kan voorleggen hallucinant. YouTube wordt elke maand door meer dan twee miljard ingelogde gebruikers bezocht. Daarnaast wordt voor meer dan een miljard uur per dag aan video’s gekeken. Na Google en Facebook is het de meest bezochte website ter wereld. Het is duidelijk dat het bereik gigantisch is. Maar waar moet je nu als bedrijf op letten om gezien te worden?

Size matters

Als we het hebben over promotiefilmpjes speelt lengte wel degelijk een rol op YouTube. Dit werd getest op een eenvoudige manier. Van één spot werden 2 versies gemaakt, ééntje van 15 seconden en de andere duurde 30 seconden. Eerste grote vaststelling van de onderzoekers is dat kijkers meer engagement tonen bij kortere filmpjes. Veel belangrijker voor internetmarketeers was het volgende: de conversie lag vier keer hoger bij het kortere filmpje. Oké, we weten nu dat de spot best niet te lang is. Maar natuurlijk is het bijna onmogelijk om op 15 seconden tijd heel de wereld te overtuigen van je product. Hoe pakken de grote jongens het aan? We nemen de 10 meest gedeelde commerciële YouTube video’s. De gemiddelde duur van deze video’s bedraagt 4 minuten en 11 seconden, veel langer dus dan 15 seconden.

Sharing is caring

Om een kijker een video te laten sharen is wat meer nodig dan kurkdroge feiten. Het oog wil ook wat, zeker online. Wanneer je via het filmpje een sterke emotie kan overbrengen zal de kans op sharen zeer groot zijn. Dit verklaart waarom de meest gedeelde spots wat langer zijn. Goed voorbeeld hiervan is de spot van DC Shoes . Voor het filmpje werkte het schoenenmerk samen met racepiloot Ken Block. Tijdens de 7 minuten durende spot legt mr. Block een waanzinnig parcours af met zijn wagen. De finish wordt bereikt met het nodige spektakel, vuurwerk en danseressen inbegrepen. De doelgroep viel als een blok voor deze video en intussen werd deze al bijna 26 miljoen keer bekeken!

Please subscribe

Natuurlijk is het aantal views van je video’s belangrijk om als bedrijf in het oog te houden. Maar dat is niet het enige! Het aantal subscribers van je kanaal is zeker even belangrijk. Met het aantal views pak je als bedrijf graag uit maar het zijn je subscribers die ervoor zorgen dat je volgende video wordt geliked en geshared . Telkens je een nieuwe video op je kanaal plaatst zullen de subscribers deze in hun feed zien verschijnen. Op hun beurt zal een groot deel hiervan de video verder verspreiden door te sharen op bijvoorbeeld Facebook en Twitter.

Succesverhalen

Het zal je niet verwonderen dat Google en Red Bull de lijst aanvoeren van populairste commerciële kanalen, gelet op het aantal views.Met samen meer dan één miljard views zijn ze amper weg te denken op YouTube. Maar ook enkele relatief nieuwe bedrijven doen het uitstekend. Denk maar aan GoPro. U kent ze wel, die kleine cameraatjes waarmee je zonder probleem adembenemende beelden vastlegt. De toestelletjes zijn uitermate geschikt om actiebeelden op te nemen. Vooral in de sport en muziekwereld leveren ze verbluffend materiaal. Geen wonder dat zij het goed doen op YouTube.
Fullscreen aan , HD aan en genieten.

Wil jij graag hulp bij het veroveren van Youtube met jouw bedrijf? Contacteer ons en dan bekijken we samen de mogelijkheden.


Deel dit artikel:
  • Dienstverlener voor de KMO-portefuille
  • Google partner
  • Leadinfo partner
  • Member of feweb
  • Wij zijn erkend dienstverlener door de Vlaamse Overheid in het kader van de KMO-portefeuille met erkenningsnummer DV.A222536 voor Advies en DV.O222535 voor Opleiding.