Creactiv - Authentieke marketing & communicatie
E-mailmarketing

Nieuwsbrief: gouden regels voor de perfecte onderwerpregel

De onderwerpregel is de eerste regel die een ontvanger ziet wanneer hij zijn mailbox opent. Deze zin moet de ontvanger overtuigen om de e-mail te openen. Het moet een onderwerpregel zijn die in een paar woorden uitlegt waar de nieuwsbrief over gaat. Om te kunnen spreken van de perfecte onderwerpregel moet deze zin interesste opwerken bij de ontvanger. 

Er zijn verschillende mogelijkheden qua onderwerpregel:

  • Persoonlijk: Anne, wil jij op vakantie?
  • Activerend: Koop nu en betaal geen verzendkosten tot 21u
  • Verkopend: Asus laptop nu €399,
  • Gebiedend: Kies zelf je korting!
  • Vragend: Zin om op reis te gaan?

Het is niet makkelijk om een goede en overtuigende onderwerpregel te vinden. Schrijf enkele mogelijkheden op en schrap totdat je uiteindelijk de beste zin over houdt. Wanneer je er niet uit geraakt kan je iemand anders zijn mening vragen over de overtuigingskracht van je mogelijke onderwerpregels.
Test eventueel verschillende onderwerpregels en kijk in de statistieken welke zin het beste heeft gewerkt. Let op, de resultaten hiervan zijn pas representatief als je elke versie naar minstens 200 personen kan sturen.

Om jullie nog wat meer tips te geven, zijn hier enkele Do’s en Don’ts voor het schrijven van de perfecte onderwerpregel of subjectline.

DO:

  • Indien mogelijk, personaliseer en zet de naam best vooraan in de onderwerpregel
  • Hou jouw onderwerpregel kort en simpel en zet de belangrijkste woorden vooraan in je zin
  • Wek nieuwsgierigheid op
  • Let wel op dat jouw onderwerpregel overeenstemt met de inhoud van jouw mail!
  • Uit onderzoek blijkt dat een vraag beter werkt
  • Bijvoorbeeld: jouw nieuwsbrief gaat over een mogelijk uitstapje dit weekend, maak van jouw onderwerpregel niet zomaar ‘Uitstapjes voor dit weekend’ maar stel een lezersgerichte vraag zoals ‘Waar ga jij heen dit weekend?’
  • Test met jouw onderwerpregel: vraag meningen aan anderen of werk met A/B testing als je een grote database hebt.

DON’T:

  • Beloof geen dingen in je onderwerpregel die je in jouw mail toch niet waarmaakt
  • Wat je zeker niet mag doen is jouw nieuwsbrief als onderwerpregel ‘Nieuwsbrief Juli 2017’ noemen. Dit zorgt voor herhaling en zegt niks over de inhoud van de mail
  • Vermijd promotionele woorden zoals gratis of korting: op die manier kan jouw e-mail in de spam-folder terechtkomen en dat is iets wat niemand wenst!
  • Om jouw e-mail weg te houden van de spam folder kan je best ook overbodige hoofdletters en uitroeptekens vermijden


Wens je meer informatie over dit onderwerp? Contacteer ons gerust voor meer informatie!


Deel dit artikel:
  • Dienstverlener voor de KMO-portefuille
  • Google partner
  • Leadinfo partner
  • Member of feweb
  • Wij zijn erkend dienstverlener door de Vlaamse Overheid in het kader van de KMO-portefeuille met erkenningsnummer DV.A222536 voor Advies en DV.O222535 voor Opleiding.