Creactiv - Authentieke marketing & communicatie
Social media strategie

Second screen marketing

Wat is dit juist?

Weet je niet wat second screen marketing betekent? Dit type marketing probeert interactie op te wekken via een tweede scherm zoals bijvoorbeeld een smartphone en tablet. In België zijn het vooral de tv-programma’s die gebruik maken second screen marketing. Dit doen ze op verschillende manieren.

Live shows

The Voice Van Vlaanderen is het ideale voorbeeld van second screen marketing tijdens live shows. Dit jaar lanceerde het programma de “thuiscoach app” waarbij je tijdens de battles kon voorspellen welke kandidaat een bepaalde battle zou winnen om zo punten te verzamelen.

Second screen game

Een spel creëren voor smartphones en tablets dat tegelijk een link is naar een tv-programma, is ook een voorbeeld van second screen marketing. Zo lanceerde de Slimste Mens Ter Wereld vorig jaar een applicatie waarbij je de slimste quiz kan spelen met jouw vrienden, en zelfs met wildvreemden.

#socialmedia

Het aanmoedigen van social media interactie is ook een voorbeeld van second screen marketing. Programma’s zoals Volt, Ook Getest Op MensenDe Ideale Wereld en andere hebben hun eigen hashtag die kijkers kunnen gebruiken als ze iets willen tweeten over de topics die worden besproken. Tijdens deze programma’s wordt er dan ook naar de mening van de kijker gevraagd. De populairste tweets verschijnen dan tijdens het programma. VTM toont ook regelmatig voor en na een bepaald programma een tweet van een kijker over dat programma.

 Kunnen we nog verder gaan?

Absoluut! In vergelijking met de Amerikaanse programma’s en TV-shows, staat België mijlenver achter wat second screen marketing betreft. Neem nu bijvoorbeeld de populaire serie ‘Scandal’ die sinds kort ook in Vlaanderen op het scherm te zien is. In de Verenigde Staten kon je tijdens dit programma online de producten kopen die de personages gebruiken. Van meubels tot kleren. Via stemherkenning weet de app precies welke scène je aan het bekijken bent.

Niet alleen voor TV-programma's

Second screen marketing wordt in België voornamelijk gebruikt voor tv-programma’s. Dit wil niet zeggen dat andere bedrijven er geen gebruik van kunnen maken. Zo heeft het grote merk Coca-Cola een enorme hit gehaald met hun second screen app tijdens de Superbowl.

Heb je nog vragen over dit onderwerp? Aarzel dan niet om ons te contacteren.


Deel dit artikel:
  • Dienstverlener voor de KMO-portefuille
  • Google partner
  • Leadinfo partner
  • Member of feweb
  • Wij zijn erkend dienstverlener door de Vlaamse Overheid in het kader van de KMO-portefeuille met erkenningsnummer DV.A222536 voor Advies en DV.O222535 voor Opleiding.