Creactiv - Authentieke marketing & communicatie
Social media strategie

TikTok: Wat is het en is het interessant voor mijn bedrijf?

Wat is TikTok?

TikTok is een social media platform waarbij gebruikers kleine en/of grappige filmpjes kunnen uploaden. Oorspronkelijk startte dit onder de naam Musical.ly maar inmiddels omvat de content veel meer dan enkel en alleen liedjes playbacken. Zo vind je daar ook de nieuwste challenges en hashtags. Er zijn bijvoorbeeld veel gebruikers die hun #lifehacks op deze manier delen met de wereld. En dit allemaal verpakt in korte filmpjes met bijpassende muziek.

Jarenlang was er een strijd tussen de grote social media-platformen zoals Facebook, Instagram en Twitter. Maar TikTok heeft hier verandering in gebracht. Hoewel het een vrij nieuwe app is, steeg TikTok al snel in de hitlijsten. Het is een ware concurrent geworden voor enkele van de meest populaire social media apps. Twitter, LinkedIn, Snapchat en Pinterest werden al overtroffen door de fameuze app.

Wat maakt TikTok zo interessant voor bedrijven en marketeers? 

TikTok bereikt een nieuwe en jongere doelgroep en het succes van dit jonge publiek lijkt heel hard op dat van Facebook en Snapchat. Facebook begon eerst als een platform voor alleen studenten en werd later populair in andere leeftijdscategoriën. Snapchat deed iets soortgelijks door eerst een jongere demografie vast te leggen en daarna een oudere doelgroep aan te spreken.

Daarnaast bevindt het platform zich momenteel in een agressieve groeifase, daarom kan het ook voor sommige merken en/of bedrijven een slimme zet zijn om early adopters te worden en aan boord te gaan voordat de vraag groter is en de kosten zullen stijgen. Op dit moment kunnen de voordelen veel groter zijn dan de risico’s. 

Adverteren op TikTok 

  1. TikTok heeft wereldwijd 500 miljoen actieve gebruikers. Daarom is adverteren op dit platform een enorme kans voor merken. Hierbij stimuleren ze ook nog eens hun advertentiestrategie. Er wordt voorspeld dat het adverteren op TikTok later dit jaar (2020) beschikbaar is. Maar wat zijn de verschillende opties om succesvol te adverteren op TikTok?
  2. Hashtag challenges: merken kunnen gepromote hasthags gebruiken om betrokkenheid te stimuleren. 
  3. 3D / AR Lenzen en stickers: Lenzen en stickers zoals Snapchat die uw product kunnen promoten. Gebruikers proberen dit met de app en zo wordt merkboodschap gestimuleerd.
  4. In-feed Native Content: advertenties die worden weergegeven als TikTok-inhoud en ondersteuningsfuncties zoals klikken op websites of downloads. 
  5. Brand TakeOvers: merken kunnen de app enige tijd overnemen en afbeeldingen, GIF's, hashtag-uitdagingen, video's met ingesloten links naar bestemmingspagina's maken, enz. 

Tot slot geven wij jullie graag ook deze tip mee: maak een eigen kanaal van je merk en upload video's die relevant zijn voor jouw bedrijf.

Wat kan je bijvoorbeeld doen met jouw kanaal op TikTok? In een wereld waar consumenten steeds sceptisch staat tegenover advertenties, kunnen onbewerkte video’s op TikTok een geweldige manier zijn om jouw merk op een unieke manier in de kijker te zetten. TikTok-video's kunnen daarnaast ook een geweldige plek zijn om zaken achter de schermen of in-the-moment content te presenteren.

Nog meer vragen over hoe je nu net dit soort marketing kan inzetten voor jouw bedrijf? Neem gerust vrijblijvend contact op en we bekijken op maat wat wij voor jou kunnen betekenen. 



Deel dit artikel:
  • Dienstverlener voor de KMO-portefuille
  • Google partner
  • Member of feweb
  • Wij zijn erkend dienstverlener door de Vlaamse Overheid in het kader van de KMO-portefeuille met erkenningsnummer DV.A222536 voor Advies en DV.O222535 voor Opleiding.