Doorheen de vorige blogs rond storytelling marketing werd het begrip duidelijk. We gaan nu wat dieper in op de belangrijkste evoluties en trends in storytelling. Lees verder en ontdek 5 trends die je zeker van pas komen!
Hashtag storytelling marketing
De rol van social media in het dagelijks leven wordt groter. Dit biedt bedrijven heel wat nieuwe mogelijkheden. Social media omvatten heel wat kanalen die helpen om jouw verhaal te verspreiden. Facebook, Instagram en Pinterest worden elk op hun manier ingezet om het verhaal zo goed mogelijk over te brengen naar de doelgroep. Dat brengt ons meteen bij een groot voordeel van deze social media: De doelgroep kan zeer specifiek getarget worden.
Bouw verder op je eerdere verhaal
Om de impact te vergroten gaan bedrijven hun verhaal steeds uitbreiden. Dit hoeft niet in één campagne, maar kan meerdere jaren in beslag nemen. Het karakter en de invulling blijven ongeveer dezelfde. Het is enkel de boodschap die op een ander aspect zal focussen. Het doel van de campagnes is om herkenbare karakters neer te zetten. In Nederland is Harry al enkele jaren te zien op tv als de sympathieke medewerker van Albert Heijn. Zijn staat van dienst komt de geloofwaardigheid van de spot ten goede.
Ook in België is deze techniek aanwezig. Denk maar aan De schonen hoek van Dash. Waarin we het leven van Marcel en Rita volgen. Elke ‘aflevering’ eindigt met een probleem of benarde situatie waaruit Marcel zich moet zien te redden. De continuïteit van deze campagne maakt het voor de kijker eenvoudiger om de boodschap op te nemen.
Storytelling marketing versus public relations
Goede storytelling marketing wordt meer en meer een onderdeel van klassieke public relations. Onder PR verstaan we: ‘het stelselmatig bevorderen van wederzijds begrip tussen een goed imago’. Vooral in het scheppen van een goed imago speelt storytelling marketing een belangrijke rol. Een marketingverhaal dat aanslaat kan enorm veel earned mediaopleveren. Een perfect voorbeeld hiervan is de eindejaarscampagne van WestJet. De boodschap die moest overgebracht worden was: wij doen er alles aan om onze passagiers zoveel mogelijk te geven op vlak van service. Dit werd vertaald in een hartverwarmend filmpje dat de wereld rondging. Wat is er beter voor een merk dan de hele wereld die met een goed gevoel naar jouw merk kijkt ?
Visuele storytelling
Met de opkomst van de smartphones beschikt elke gebruiker over een apparaat om kwaliteitsvolle foto’s te bekijken en te maken. Het visuele aspect van marketing wordt veel meer uitgespeeld. Aantrekkelijke fotocollecties of grafisch sterke videofragmenten zullen sneller opgepikt worden. Instagram is voor bedrijven een zeer handige tool. De visuele mogelijkheden van het platform zijn bijzonder groot. Zowel grote bedrijven (Nike of Ben & Jerry’s) alsook heel kleine bedrijven (Yoghurtmaker) kunnen hiermee visueel sterk uit de hoek komen.
Parallax-storytelling
Wanneer een marketingverhaal online geplaatst wordt is het belangrijk dat de bezoeker zo weinig mogelijk moet klikken. Onder welke vorm ook, zorg ervoor dat de doelgroep de content al scrollend kan bekijken. Dit heet parallax-storytelling. Dit is een speciale techniek waarbij content met verschillende snelheden (=parallax) gecombineerd worden. Het succes van zogenaamde one page websites kan op deze wijze verklaard worden. Een voorbeeld van een prijswinnende site is de website van de Milwaukee Police. (https://mpdguardians.com)
Heb je nog vragen over dit onderwerp of wil je je webshop optimaliseren na het lezen van deze 10 tips? Aarzel dan niet om ons te contacteren.