Creactiv - Authentieke marketing & communicatie
Social media strategie

Wat is het verschil tussen actieve en passieve kandidaten?

Wanneer we online adverteren via social media richten we ons vooral op passieve kandidaten bij het recruteren. Waarom doen we dit en wat is nu het verschil tussen actieve en passieve kandidaten? Wij leggen het je graag uit.

Actief vs. passief

De kandidaten zijn te verdelen in twee groepen. Actieve kandidaten zijn deze die actief op zoek zijn naar een job. Dit is ongeveer 20% van de arbeidsbevolking. Wanneer we kijken naar de passieve kandidaten, ongeveer 80% van de arbeidsbevolking, dan zien we dat zij niet actief op zoek zijn maar wel open staan voor verandering of voor een nieuwe uitdaging. Ongeveer 70% daarvan valt te overtuigen, 10% helemaal niet. 

Voordelen

Een eerste argument om te kiezen voor de passieve groep is omdat zij met veel meer zijn. Hiernaast hebben ze ook meer ervaring en vaak een sterkere skill set. Ook heb je bij het recruiten van deze groep minder concurrentie. Dit komt omdat ze niet op zoek zijn en dus ook geen rekening hoeven te houden met andere aanbiedingen of afgelegde interviews. 

Verder ben je vaak ook op zoek naar een specifiek profiel en kan je deze moeilijk vinden bij de actieve zoekers. Bij de passieve groep kan je heel nauwkeurig bepalen wie hiervoor geschikt is door te kijken naar hun huidige functie. Zo kan je dus ook een gepaster profiel aantrekken voor jouw advertentie.

Rol van sociale media

Deze groep mensen kan je het gemakkelijkst aanspreken via sociale media. Ze zijn niet actief op jobsites, niet ingeschreven bij een agentschap enzovoort omdat ze niet op zoek zijn. Wat jij dus moet doen is ze via social media in contact brengen met je advertentie. Hierdoor gaan ze hun eigen functie in vraag stellen en twijfelen of ze toe zijn aan verandering. De rol van social media is dus het bereiken van je doelgroep en op de dag van vandaag gebeurt dit heel gemakkelijk via dit medium. 

Heb je vragen over het recruteren via sociale media? Contacteer ons vrijblijvend


Deel dit artikel:
  • Dienstverlener voor de KMO-portefuille
  • Google partner
  • Leadinfo partner
  • Member of feweb
  • Wij zijn erkend dienstverlener door de Vlaamse Overheid in het kader van de KMO-portefeuille met erkenningsnummer DV.A222536 voor Advies en DV.O222535 voor Opleiding.