Storytelling is een must
Het wordt steeds belangrijker dat merken in staat zijn om hun eigen verhaal te maken. De belangrijkste reden is de manier waarop sociale media zijn veranderd. Een paar jaar geleden kon je doelgroepen nog makkelijk bereiken met een mooie post.
Tegenwoordig gaat dat een stuk moeilijker. Dat betekent dat je meer moeite moet doen om je doelgroep echt te ‘raken’ met een goed verhaal. Dat verhaal moet je doelgroep aanleiding geven om te delen, erop te reageren en het verder te vertellen.
Chatbots & automatisatie
Op verschillende websites en webshops zie je meer en meer chatbots open springen wanneer je aan het surfen bent. Deze chatbots kunnen automatisch antwoorden op al jouw vragen en ook vragen detecteren via verschillende technische algoritmen. Maar sommige chats kunnen ook een combinatie zijn van automatisatie en een real-life klantmedewerker. Denk na of een chatfunctie op jouw website misschien ook een oplossing kan bieden voor jouw bedrijf.
Customer experience – human touch
In tijden van automatisatie wordt een menselijke ervaring steeds waardevoller. Zo voorspellen wij dat een persoonlijke berichtje of een menselijke postkaart bij je bestelling meer waarde kan bieden dan welke nieuwsbrief dan ook. Kijk daarom in 2021 hoe je de weg die klanten afleggen van eerste contact tot after sales menselijker kan maken door in het proces een persoonlijke touch toe te voegen. Dit kan gaan van een handgeschreven kaartje bij de bestelling tot een persoonlijk mailtje achteraf om te vragen of alles naar wens was met de bestelling.
Augmented reality & virtual reality
Andere nieuwe technologieën zoals Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR) tonen nieuwe mogelijkheden voor vooral de retail wereld. Terwijl AR vooral een aanvulling is op de realiteit creëert VR compleet een andere werkelijkheid. Vooral Augmented Reality werd al eerder gebruikt door bijvoorbeeld Pepsi en Zara als extra ervaring in hun omgeving.
Snackable content
Content marketing blijft belangrijk in 2021. Niet alleen kun je door middel van content je kennis en expertise aan mogelijke klanten tonen, het is ook je content die zoekmachines indexeren en waarop jij organisch gevonden wordt. Content is de voeding voor je zoekmachine optimalisatie.
Het is belangrijk dat ervoor zorgt dat je ook hapklare of snackable content maakt. We voorspellen dat social media kanalen daar ook steeds meer op ingericht worden. Zo paste Facebook afgelopen jaar het aantal regels dat de gebruiker standaard ziet boven een advertentie al aan van zeven naar nog maar drie regels. Alles wat langer is, valt onder de “lees meer”-mogelijkheid.
Die trend zal in 2021 doorzetten. Zorg dus dat je copy kort en krachtig is, en zorg dat je waar mogelijk de overstap maakt naar visuele middelen:
- Video’s
- Livestreaming
- Infographics
- Foto’s
- Grafieken
maar ook de echte interactieve content, zoals:
- Shoppable posts
- AR oplossingen
- VR oplossingen
- 360 graden video’s
- Quiz polls
Dat soort content gaat in 2021 het digitale verschil maken.
Wij kunnen alvast niet wachten!
Heb je verder nog vragen over deze communicatietrends in 2019? Neem gerust contact op met ons en we helpen je graag verder.