Creactiv - Authentieke marketing & communicatie
Zoekmachinemarketing

Wat zijn longtail zoekwoorden?

Vandaag de dag is Google niet meer uit ons leven te denken. Als het gaat om snel even iets op te zoeken, online iets te bestellen of even rond te snuffelen, Google is onmisbaar. Hier speelt ook de marketing op in door middel van advertenties en het zoekgedrag van mensen. De meest bekende en grote webshops verschijnen veelal bovenaan de resultaten pagina. Terwijl jij misschien wel op zoek bent naar een specifiek product of dienst. Hoe zoeken mensen op het internet? Er wordt een onderscheid gemaakt tussen short tail en longtail zoekopdrachten.

Short tail vs. longtail zoekwoorden

Short tail woorden zijn 1,2 of 3 woorden die gebruikt worden voor zoekopdrachten in Google of andere zoekmachines. De longtail zoekopdrachten bestaan uit 4,5,6 of meer woorden (specifiekere zoekopdrachten & volledige zinnen).
Uit onderzoek is gebleken dat maar liefst 70% van de mensen longtail zoekopdrachten gebruikt en dus maar 30% short tail zoekwoorden. Dit is verklaarbaar doordat men gericht en direct bij het juiste resultaat komt en niet een scala aan algemene pagina’s treft. Meer info over shortail zoekwooden vind je 
hier(101).

Zoek je bijvoorbeeld op Albert Heijn (short tail) en je wilt specifiek weten of de Albert Heijn bij jouw in de buurt open is op zondag, dan maak je er weer een longtail zoekopdracht van. Bijvoorbeeld Albert Heijn Boortmeerbeek open op zondag. Denk maar eens na over je eigen zoekgedrag en je zult merken dat je specifiek zoekt en daarmee vaker longtail zoekwoorden gebruikt om het beste resultaat in beeld te krijgen. Longtail zoekwoorden zijn dus effectiever en leiden je sneller en dus direct naar de juiste informatie in tegenstelling tot de short tail zoekopdrachten.

Zoekmachinemarketing

Als webshopeigenaar wil je natuurlijk dat mensen je website bezoeken en nog belangrijker; aankopen doen. Hoe zorg je ervoor dat je zichtbaar wordt op de zoekmachines tussen al die andere aanbieders?

Werk zoveel mogelijk met longtail zoekwoorden, zoals bijvoorbeeld lg led smart tv zwart. Mensen zoeken vaak gericht naar producten en diensten wanneer ze zich in de aankoopfase bevinden. Dit omdat ze zich in de fase bevinden waar ze exact weten wat ze willen en het product dus specifieker kunnen omschrijven.

Short tail keywords zijn maar het topje van de ijsberg en het is natuurlijk prestige wanneer men bovenaan in de lijst van zoekresultaten tevoorschijn komt, door de short tail, maar de huidige klanten zijn kritisch en zoeken gerichter.

We sommen nog even alle voordelen op:

  • In 70% van de zoekopdrachten maakt men gebruik van longtail zoekwoorden
  • Er is vaak minder concurrentie op deze zoekwoorden
  • Mensen die longtail zoekwoorden gebruiken weten wat ze willen en zijn sneller geneigd tot aankoop.
  • Het gebruik van longtail zoekwoorden is een goede manier om je te onderscheiden van de concurrentie
  • Het gebruik van longtail zoekwoorden betaalt zich terug in de winst

Hulp nodig bij het bepalen van je zoekwoorden? Contacteer ons vrijblijvend!


Deel dit artikel:
  • Dienstverlener voor de KMO-portefuille
  • Google partner
  • Leadinfo partner
  • Member of feweb
  • Wij zijn erkend dienstverlener door de Vlaamse Overheid in het kader van de KMO-portefeuille met erkenningsnummer DV.A222536 voor Advies en DV.O222535 voor Opleiding.