Creactiv - Authentieke marketing & communicatie
Social media strategie

Whatsapp als marketingtool

Eén van de meest populaire applicaties op smartphones vandaag de dag is ongetwijfeld WhatsApp. Meer dan twee miljard mensen over de hele wereld gebruikt de applicatie, of heeft deze geïnstalleerd op zijn of haar smartphone. 

Wat is WhatsApp?

WhatsApp is een cross-platform berichtendienst. Deze applicatie laat gebruikers toe om met elkaar te bellen en te chatten via een internetverbinding. Het is daarnaast ook mogelijk om mediabestanden zoals foto’s, geluidsopnames, videofragmenten,… door te sturen.

Als je deze applicatie als bedrijf wenst in te zetten ben je dus niet beperkt tot enkel tekst zoals bij een sms. Het is vereist dat de persoon die je wil bereiken ook een WhatsApp account heeft. Anders werkt de applicatie niet. De applicatie is beschikbaar voor verschillende besturingssystemen. In 2014 heeft Facebook deze applicatie over gekocht.

WhatsApp als tool voor bedrijfscommunicatie

Wanneer je WhatsApp wenst in te zetten als marketinginstrument, is het van belang dat je de contactgegevens van jouw doelgroep bezit. Gebruik de tool ‘Whatsapp Business’ voor een optimaal gebruiksgemak. 

Het is zeer belangrijk dat je je lijsten goed indeelt en er goed over nadenkt wat je zal versturen, zodat de informatie relevant is voor je doelgroep. Je stelt dan ook best een contentstrategie op. Dit kost tijd, maar het zal jouw imago bij de klant ten goede komen.

Beslis wat je met klanten wil gaan delen en zorg dat dit nuttig is voor hen. Probeer indien mogelijk je bericht ook interactief te maken, zodat klanten op je bericht reageren. Het is op WhatsApp immers een kleine stap om te reageren op berichten. Het verhoogt ook de betrokkenheid van de consument. Dankzij Whatsapp Business kan je automatische berichten instellen waardoor het gebruiksgemak alleen maar beter wordt.

Let er op dat je doelgroep jouw berichten niet als “spam” gaat aanzien. Het is een persoonlijk communicatiemiddel, waardoor het van cruciaal belang is dat er al enige “relatie” aanwezig is tussen jou en je klant. Stuur ook zeker niet te veel berichten want dan bestaat de kans dat je doelgroep je gaat aanzien als ‘een indringer in hun privéleven’.

Meer informatie over de het gebruik van WhatsApp Business vind je hier


Deel dit artikel:
  • Dienstverlener voor de KMO-portefuille
  • Google partner
  • Leadinfo partner
  • Member of feweb
  • Wij zijn erkend dienstverlener door de Vlaamse Overheid in het kader van de KMO-portefeuille met erkenningsnummer DV.A222536 voor Advies en DV.O222535 voor Opleiding.