Berichten

LinkedIn marketing: 9 social selling tips

LinkedIn is de ideale plaats om aan B2B-marketing te doen. Met meer dan 500 miljoen leden zorg je er best voor dat jouw bedrijf aanwezig is op dit online kanaal. Enkel een LinkedIn-pagina hebben voor jouw bedrijf is echter niet voldoende. Begin alvast met deze 9 social selling tips te lezen en verkoop zonder effectief te verkopen.

Social Selling tips: Verkoop zonder écht te verkopen

Tip 1: Zorg voor herkenning in jouw bedrijfspagina

Een eerste indruk maak je maar één keer. Daarom is het extreem belangrijk dat mogelijke klanten je snel terug vinden op basis van jouw logo en omslagfoto. Als ‘profielfoto’ van jouw bedrijfspagina neem je dus best een duidelijke afbeelding van je logo, waarbij het meteen duidelijk is dat jouw bedrijf achter deze pagina zit. Deze profielfoto zie je aan de linkerkant van jouw bedrijfsnaam maar kom je bijvoorbeeld ook tegen in de updates die je plaatst.

Daarnaast zorg je voor een duidelijke omslagfoto (of anders verwoord bannerfoto of coverfoto). Je zoekt best naar een afbeelding die jouw producten of diensten typeert met daarbij eventuele contactgegevens. Deze afbeelding wordt bovenaan jouw pagina getoond.

Let wel op afmetingen omdat deze ook telkens voor elk apparaat anders kunnen zijn. Bekijk hier de afmetingen die LinkedIn zelf vooropstelt.

Ook jouw persoonlijke profielpagina op LinkedIn voorzie je best van de nodige herkenning. Zo kan je samen met het team één en dezelfde banner nemen die aangepast is per persoon zoals wij het bij Cre@ctiv doen.

Tip 2: Post waardevolle content

Publiceer unieke en waardevolle content voor jouw doelgroep. Er bestaan verschillende soorten content die je kan gebruiken. Denk aan foto’s, quotes, video’s, achter de schermen, tips, blogartikels, vacatures… Mensen zijn bovendien ook zeer nieuwsgierig uit zichzelf. Foto’s of video’s die ze anders nooit zouden zien, trekken hen daarom ook meer aan. Geef hen iets exclusief, een reden om jouw bedrijf te volgen. Let hier vooral op dat je het professioneel houdt maar toch op een luchtige manier. Gebruik enkel kwalitatief beeldmateriaal en denk aan een call-to-action op het einde van je bericht.

Geen idee hoe je leuke afbeeldingen maakt voor social media? Probeer dan zeker Canva uit. Via deze gebruiksvriendelijke tool kan je zeer eenvoudig eigen afbeeldingen bewerken zoals tekst toevoegen, figuren invoegen of formaten aanpassen.

Hierbij is het vooral belangrijk om af te wisselen in soorten content. Plaats niet constant dezelfde content over jezelf maar probeer ook interactie aan te gaan met je doelgroep door vragen te stellen. Ga in dialoog en reageer op reacties. Post zowel content vanuit je eigen website als content van derden, zo zorg je voor nog meer afwisseling.

Tip 3: Ga in groepen en deel je kennis

Groepen maken een groot deel uit van de content op LinkedIn. Via deze groepen kan je lid worden in jouw vakgebied en zo in contact komen met concullega’s of potentiële klanten. Reageer, stel vragen en anticipeer in de groep om zo jouw kennis te delen of misschien nog iets bij te leren over je sector.

Tip 4: Vervolledig je bedrijfspagina

Geef concrete informatie over je business en gebruik daarbij verstaanbare taal die ook gericht is op de zoekmachines (zie tip 8). Zorg ervoor dat bezoekers meteen weten waar je voor staat en dat ze essentiële informatie zoals je website en contactgegevens in één oog opslag kunnen terugvinden. Daarnaast leg je jouw bedrijfsverhaal uit, doe aan storytelling!

Tip 5: Promoot jouw LinkedIn-pagina

Je kan jouw eigen bedrijfspagina promoten door te adverteren maar er bestaan ook heel wat gratis mogelijkheden om meer volgers op te bouwen.

  • Gebruik jouw LinkedIn-pagina in je e-mailhandtekening
  • Vermeld jouw social media kanalen op visitekaartjes
  • Link vanuit je website naar al je social media kanalen
  • Vertel anderen over jouw aanwezigheid op LinkedIn
  • Heb je een fysieke winkel? Gebruik het LinkedIn icoon op bijvoorbeeld je verpakkingsmateriaal of in je winkel zelf

Tip 6: Moedig medewerkers aan om jouw bedrijf te volgen

Werknemers die hun eigen bedrijf niet volgen op social media, is een gemiste kans. Zij zijn jou interne ambassadeurs en vertegenwoordigen ook een deel van jouw bedrijf, zowel offline maar ook online. Zorg ervoor dat ze jouw bedrijf volgen op LinkedIn. Het zou nog beter zijn als jouw medewerkers mee de LinkedIn-pagina helpen groeien door bedrijfsupdates te liken, delen en erop te reageren. Hierdoor houd je jouw bedrijfspagina levendig!

Daarnaast zorg je er best voor dat werknemers hun persoonlijk profiel linken aan jouw bedrijf doordat ze aangeven bij jou te werken. Zo komen hun connecties misschien terecht op jouw bedrijfspagina.

Tip 7: Experimenteer met advertenties

Wil je graag nog een stapje verder gaan? Denk dan aan betalende LinkedIn-advertenties. In ons ander blogbericht lees je meer over adverteren op LinkedIn. Onthoud vooral dat je goed moet weten wie je doelgroep juist is en wie je met jouw advertenties wilt bereiken. Adverteer niet zomaar in het wilde weg maar bepaal eerst je strategie en stuur bij waar nodig aan de hand van voldoende data.

Tip 8: Denk ook aan SEO

Wanneer je woorden of teksten gebruikt op jouw LinkedIn-pagina, hou je best de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden in je achterhoofd. Google let namelijk ook op jouw aanwezigheid op social media en dus zal je gedrag op bijvoorbeeld LinkedIn ook mee je ranking bepalen.

Tip 9: Gebruik de LinkedIn statistieken

LinkedIn biedt heel wat statistieken aan in verband met jouw pagina en jouw volgers. Zo kan je per post zien hoeveel personen deze bereikt hebben en wat de sociale interactie was met jouw bedrijfsupdates. Kijk welke update het beste werkt en speel hierop in naar de toekomst toe. Daarnaast zie je de verkeersstatistieken en de demografische gegevens van jouw bezoekers en volgers.

Nog vragen over hoe je verkoopt via LinkedIn zonder echt te verkopen? Contacteer ons over deze social selling tips of lees gerust andere blogartikels over LinkedIn marketing.

Lead generation via LinkedIn

LinkedIn is het sociale media platform bij uitstek voor B2B. Steeds meer en meer bedrijven nemen dit kanaal op in hun communicatiestrategie. Maar hoe kan je nu exact ervoor zorgen dat LinkedIn meer waarde geeft aan jouw bedrijf? Wij geven enkele tips om aan lead generation te doen via LinkedIn.

Wat is lead generation?

Lead generation is een vorm van online marketing waarbij je potentiële klanten gegevens achterlaten om later van een prospect naar een klant te gaan. Deze eerste stappen van onbekend naar een lead zijn niet eenvoudig en vragen ook veel werk en tijd. Op die manier kom je in contact met potentiële klanten via verschillende kanalen.

Tips via LinkedIn

  1. Ga de conversatie aan
    In jouw sector zullen waarschijnlijk wel vele mensen actief zijn die soms met wat vragen zitten. Zie je een vraag verschijnen waar jij het antwoord wel op weet? Reageer! Hoe meer je actief bezig bent met dit kanaal, hoe meer je er op lange termijn voor terug krijgt. Durf zelf ook vragen te stellen en probeer een meerwaarde te zijn voor anderen. Gratis kennis delen wordt tegenwoordig zeer gewaardeerd. Deze manier van lead generation vraagt uiteraard wel wat tijd maar is zeker de moeite waard.
  2. Neem deel aan LinkedIn groepen
    Er bestaan duizenden groepen op LinkedIn waar je kan aan deelnemen. Niet enkel groepen van jouw sector kunnen interessant zijn. Ben je marketeer? Dan zijn ook omtrent start-ups ook zeer interessant. Bekijk het dus zeer ruim en gebruik daarbij ook de eerste tip om jouw inbreng te vergroten. Wil je alles zelf in de hand hebben? Creëer dan jouw eigen groep!
  3. Hou jouw bedrijfspagina up-to-date
    Post regelmatig nieuwe posts en zorg dat de informatie op jouw bedrijfspagina klopt. Lijkt eenvoudig maar als je deze basis niet hebt, ga je waarschijnlijk al snel de mist in.
  4. Kijk wie er naar jou kijkt
    De personen die jou reeds gevonden hebben, zijn meestal niet zomaar op jouw profiel terecht gekomen. Onderzoek of deze personen iets voor jou kunnen betekenen of andersom.
  5. Gebruik jouw werknemers als social ambassadors
    Hiermee bedoelen we dat ook jouw werknemers het verhaal van jouw bedrijf moeten verder vertellen. Doordat werknemers jouw berichten delen en jouw bedrijf dus met trots vertegenwoordigen, kan je veel meer mensen bereiken.

Belangrijkste tip: Reageer actief!

Inzet social media door bedrijven: België versus Nederland

Social media is populairder bij Nederlandse bedrijven

Ongeveer 86% van de Nederlandse bedrijven zet social media in, terwijl dit in België slechts 54% is. In Nederland zijn het de overheidsbedrijven die zorgen voor een fikse groei in het gebruik van social media. In België daarentegen zijn de overheidsbedrijven terughoudender en zijn het voornamelijk privébedrijven die gebruik maken van social media.

Twitter voor Nederland, Facebook voor België

Twitter groeit aan populariteit in het buitenland maar in België komt het amper van de grond. Slechts een kleine 2% van de Belgische bevolking is actief op Twitter,  tegenover 50% op Facebook. Omdat er zo weinig Belgen op Twitter aanwezig zijn, is de kans groot dat bedrijven met Twitter hun doelgroep niet bereiken, daarom verkiezen ze Facebook. 20% van de Belgische bedrijven heeft echter wel een Twitteraccount.

39% van de Nederlandse bedrijven zet Twitter in. Omdat Nederland wel een groot aantal Twitteraars telt, is het voor deze bedrijven gemakkelijker om hun doelgroep te bereiken via dit medium

Bedrijven in Nederland spenderen meer tijd op social media

De meeste Nederlandse bedrijven posten meermaals per dag iets via sociale media, terwijl bedrijven in België dit slechts een paar maal per week doen. Dit verschil kan verklaard worden door het medium dat ze gebruiken. Zo is het op Twitter noodzakelijk om regelmatig te Tweeten. Op Facebook is dit niet zo, integendeel zelfs. Wanneer een bedrijf meerdere malen per dag een bericht post op de Facebookpagina, kan een volger het zelfs als vervelend gaan beschouwen.

Social media cases Nederland

Nederlandse bedrijven die social media inzetten, maken ook elk jaar kans om een award te winnen. Er worden awards uitgereikt voor beste humor, beste interactie en andere categorieën. Wel oppassen geblazen dat ze niet de award voor slechtste bericht wegkapen. Dat is geen goede reclame voor hun bedrijf natuurlijk. De verschillende awards zijn terug te vinden op www.debestesocialmedia.nl.

Social media in België

Social media mag in Nederland dan wel vaker worden ingezet, toch zijn er in België een aantal bedrijven die er uitstekend gebruik van maken. Bedrijven zoals HEMA België en ZEB hebben een Facebookpagina waar je een voorbeeld aan kan nemen. Overheidsbedrijven De Lijn en NMBS onderhouden dan weer enorm goed hun Twitterpagina. Ook enkele kleinere bedrijven doen het goed. Zo heeft de boetiek Lily een leuke Pinterestpagina.

 

Pinterest gebruiken binnen B2B

Zowel B2C- als B2B-marketing managers stellen zich vandaag de vraag al dan niet Pinterest toe te voegen aan hun huidige communicatiebeleid.

Onderzoek toont aan dat het gebruik van Pinterest in een B2C-omgeving erg succesvol kan zijn. Zo is de click–through en de conversation rate is dubbel zo hoog als bij de befaamde sociale netwerken Twitter en Facebook.

Pinterest, niet alleen B2C

De sterkte van Pinterest zijn de beelden maar tegenwoordig zien we ook een tendens van het verzamelen van geschreven content. Daarom is het interessant om als onderneming uw officiële blog te koppelen aan uw Pinterestaccount. Blogspots en eBooks kunnen ook gedeeld worden via dit sociale netwerk. Een essentieel kenmerk van blogposts en eBooks is dat ze op zijn minst één allesomvattende foto bevatten. Deze foto wordt voorzien van een passende titel en een link waarna u ze plaats op een relevant Pinterestbord. Het plaatsen van de foto op het Pinterestbord zorgt voor het creëren van traffic.

Door als B2B-bedrijf actief te zijn op Pinterest kan u uw expertise en geloofwaardigheid binnen een bepaald gebied demonstreren. Bovendien zorgt uw aanwezigheid op Pinterest voor een extra marketing kanaal voor uw onderneming om nog meer mensen te bereiken.

Zijn pinners het juiste publiek voor uw onderneming?

Studies tonen aan dat vooral vrouwen (80%) gebruik maken van dit sociale netwerk, zij pinnen vijf maal meer als mannen. Dus, als uw doelgroep vertegenwoordigd wordt door een relatief hoog aantal mannen, zal Pinterest wellicht niet zo waardevol zijn voor uw onderneming.

Nochtans tonen recentere studies dat meer en meer mannen gebruik maken van Pinterest. Deze verschuiving is ongetwijfeld te wijten aan het recent gebruik van Pinterest als bookmarkingsite en zoekmachine.

Pinterest tips voor B2B

      • Creëer boads die overeenstemmen met de interesses van uw doelgroep
      • Gebruik relevante titels waarop u als bedrijf gevonden wil worden
      • Post content zoals eBooks, video’s, slideshows, infographics, webinars en whitepapers
      • Post sfeerbeelden, community projecten en work in progress beelden
      • Voorzie sommige van uw beelden van quotes
      • Voorzie uw officiële website van Pinterest deelbuttons
      • Engageer uw followers en deel/like ook hun content
      • Gebruik keywords die verweven zijn met de content die u online post
      • Ga na hoe concurrerende B2B bedrijven actief zijn op Pinterest
      • Integreer uw Pinterestpagina in andere social media waarop u aanwezig bent

Meten is weten

Voorgaande tips helpen u bij het efficiënt inzetten van Pinterest in uw huidige communicatiemix. Maar verlies het doel niet uit het oog. Stel bepaalde doelen voorop en controleer na een vastgelegde termijn of deze vooropgestelde streefpunten behaalt zijn. Indien u dit niet doet, zult u nooit kunnen nagaan of Pinterest effectief een bijdrage levert aan uw communicatiebeleid.

Instagram en Vine inzetten binnen B2B

Sociale platformen schieten als paddenstoelen uit de grond en welke hiervan past nu het best bij het corporate image van uw onderneming? En hoe kunt u zes of tien accounts tegelijk monitoren? Onthoud goed dat uw onderneming niet op elk sociaal kanaal aanwezig moet zijn.

Recent hebben Instagram- en Vine video’s hun intrede gemaakt in de social media markt. Volgens sommige bedrijven is het niet noodzakelijk aan deze trend deel te nemen. Anderen daarentegen gaan er vanuit dat men bij afwezigheid een bepaald publiek misloopt. Het is niet te zeggen dat alle B2Bs Instagram- en Vinevideo’s moeten vermijden. Het is enkel een kwestie om na te gaan of deze platformen en functies passen in de sociale strategie van je bedrijf. Keuzes maken met behulp van een dosis gezond verstand is de boodschap.

Voor B2B-bedrijven is het vaak moeilijker om een netwerk van sociale followers te creëren. Dit omwille van twee simpele redenen. Eerst en vooral, het doelpubliek van B2B is anders in vergelijking met dit van B2C bedrijven. Ten tweede, de inhoud die B2B-ondernemingen publiceren is vaak niet zo visueel vergeleken met deze van B2C-bedrijven. Bijkomend moeten we binnen de B2B markt ook rekening houden met de zogenaamde decision makers, om die reden zijn sociale netwerken zoals LinkedIn of Google+ meer geschikt.

Voor merken, al dan niet B2B, is het beter een sociale strategie en aanwezigheid te hebben op de juiste platformen dan het hebben van vage accounts die niet het beste van uw merk presenteren. Onthoud dus goed: het gaat allemaal om kwaliteit niet om kwantiteit.

Indien je als B2B-onderneming toch beslist Vine- of Instavideo’s op te nemen in uw huidig communicatiebeleid overweeg dan onderstaande videotypes:

      • Creëer een video gedurende conferenties, evenementen en tentoonstellingen waarop je met je onderneming aanwezig bent,
      • Voeg productdemo’s toe aan je Vine/Instagram account,
      • Voorzie je Vine/Instagram account met ‘how to’ video’s,
      • Verwijs naar je klanten en breng hierbij hun logo goed in beeld,
      • Toon gelukkige en tevreden consumenten,
      • Ter promotie van een evenement,
      • Sneak peeks: kondig nieuwe producten aan door middel van een Vine of Instagram video,
      • En uiteraard voor fun en random beelden te delen met je doelpubliek.

Facebook inzetten binnen B2B

Moeten B2B-bedrijven aanwezig zijn op Facebook? Dat was onlangs dé grote vraag op het eerste Nederlandse Congres voor Facebook-Marketing. In dit artikel zullen we de do’s en don’ts voor B2B met u bespreken. Onderzoek heeft uitgewezen dat steeds meer B2B-bedrijven voor Facebook kiezen.

Facebook is inmiddels een zeer gewaardeerd medium geworden bij zowel multinationals als kleinere bedrijven. De grote vraag voor bedrijven is: ‘Hoe moeten we ons hier presenteren?’. Onderzoek van HubSpot toonde aan dat ruim 41% van de bedrijven, actief op Facebook, reeds een klant won via dit sociale kanaal. En toch denken veel ondernemers te worstelen met het effectief gebruik van Facebook. De B2B-kopers verwachten van hun leveranciers niet alleen dat ze ‘aanwezig’ zijn op Facebook maar ook dat ze voor interactie zorgen.

Na 100 bedrijfsprofielen geanalyseerd te hebben, blijkt dat 30% onvoldoende scoort op deze interactie. Helaas laten toch veel B2B’ers de ware power ervan onbenut.

Wanneer is Facebook in B2B géén goed idee?

  1. Als de doelgroep hiervoor te klein is. Bedrijven moeten telkens zorgen dat de investering kan opwegen tegen het verwachte resultaat.
  2. Als we over investeren praten, hebben we het niet enkel over geld. Tijd is minstens even belangrijk als je aan Facebook-marketing wilt doen. Er moet content gecreëerd worden, campagnes moeten worden bedacht en uitgewerkt.  Ook interactie neemt heel wat (onvoorspelbare) tijd in beslag. Dit punt wordt vaak onderschat en overgelaten aan iemand die nog ‘wat tijd’ over heeft, maar dan wordt het eerder een struikelblok in plaats van een opportuniteit.
  3. Om Facebook zo effectief mogelijk te gebruiken, is creativiteit nodig. Bedrijven moeten voor authenticiteit zorgen, nieuwe ideeën, verfrissende content, inspelen op de actualiteit, etc.. Als creativiteit ontbreekt, is Facebook geen goed idee voor B2B. Creativiteit is namelijk de sleutel tot succes.
  4. Facebook is wereldwijd het grootste sociale netwerk. Multinationals moeten dan ook rekening houden met de vele culturele verschillen. Een campagne die in Europa aanslaat, kan in Brazilië haar effect volledig missen.
  5. Het is noodzakelijk om iemand aan te stellen die zich specifiek met deze taken bezighoudt. Er is niets dat sneller werkt dan communicatie, het is belangrijk dat bedrijven snel kunnen anticiperen op eendere welke situatie.

 

Wanneer Facebook een must is in B2B

  1.  Producten moeten zichtbaar zijn, als een bedrijf materiële zaken produceert moet het deze in de content verwerken. Het visuele aspect is bij Facebook belangrijker dan de tekst.
  2. B2B-Facebook maakt het mogelijk om speciale doelgroepen te bereiken. Mensen als ‘deciders’ en ‘influencers’ zijn zeer lastig te overtuigen via Facebook. Maar sommige doelgroepen zijn echter wel heel geschikt, bijvoorbeeld IT’ers. Om deze groep te bereiken, kan Facebook een ideaal instrument zijn om te rekruteren.
  3. Door de sociale netwerksite Facebook komt u in contact met de eindgebruikers: uw zakelijke gebruikers en consumenten.
  4. Personaliseer uw onderneming naar de buitenwereld toe, zo leent Facebook zich er toe om uw onderneming een gezicht te geven. Dit kan door bijvoorbeeld foto’s van werknemers en sfeerbeelden te publiceren. Dankzij deze actie wordt uw onderneming toegankelijker en menselijker.
  5. Integreer Facebook in uw communicatiebeleid ter bevordering van corporate storytelling. Zo kunnen mensen zich vereenzelvigen en herkennen in de organisatie door onder meer foto’s en memorabele momenten toe te voegen in uw Facebooktijdslijn.
  6. Toon aan de hand van uw Facebookpagina de dynamiek in uw organisatie. Laat zien aan de rest van de wereld wat er precies gebeurt binnen de muren van uw onderneming. Zo kunt u uw bedrijf aantrekkelijker positioneren door middel van acties voor goede doelen, sportieve prestaties van uw personeel en feestelijke activiteiten.

Google+ inzetten binnen B2B

Vandaag de dag zien steeds meer ondernemers de kansen van de verschillende sociale netwerken in.

Met ongeveer 85% is Twitter het populairste mediaplatform voor B2B–bedrijven, gevolgd door LinkedIn met zo’n 82%. YouTube (77%) en Facebook (70%) sluiten het rijtje af.

Er is ook we ook nog Google+, wat op heden veelvuldig getagged wordt als ‘ghost town’, waardoor ondernemers hierin niet wensen te investeren. Onterecht, want Google+ heeft voldoende capaciteiten om te fungeren als het ‘killer’ platform binnen B2B social media marketing. Google+ is het sociale luik binnen de verzameling Google producten en netwerken.

Google’s lange termijn visie

De opgezette integratie met de overige Google producten is adembenemend. Google+ is instaat een sociaal luik te voorzien aan Gmail, YouTube, Google Play, Google Calendar and Events, Google Maps, Google Local, Google Adwords, Google Search, Google Chrome, Google Offers, Android, Google Now en Google Wallet.

Wat men bij Google wil benadrukken: Google+ = Google. Op lange termijn zal deze integratie zich nog dieper nestelen waardoor zij nog sterker worden.

Aantal actieve gebruikers

Volgens GlobalWebInex heeft Google+ momenteel 343 miljoen actieve gebruikers, wat meer is dan elk ander sociale netwerk exclusief Facebook. Google+ staat hiermee verder dan het microblognetwerk Twitter en heeft hierdoor lichtjaren voorsprong op LinkedIn. Het getal 343 miljoen komt niet overeen met het aantal mensen die in het bezit zijn van een Google+ account. Deze 343 miljoen zijn diegene die actief participeren op Google+.

Organische zoekresultaten

In het nieuwste boek van Google manager Eric Schmidt, ‘The New Digital Age’, wordt benadrukt hoe auteurschap immens relevant is geworden in Googles’ zoekresultaten.

“Within search results, information tied to verified online profiles will be ranked higher than content without such verification, which will results in most users naturally clicking on the top (verified) results. The true cost of remaining anonymous, then, might be irrelevance.” – Eric Schmidt, The New Digital Age.

Dit wil zeggen dat als men content correct verspreid via Google+ deze hoger gerankt zal worden dan diezelfde content elders. Tevens, dankzij Google+ nauwe integratie met de Google zoekmachine, zal content behandelt worden, zijnde reguliere webpagina’s, waardoor ook deze hoger komen te staan in Googles’ zoekresultaten.

Circlecentric Marketing

Het voornaamste verschil tussen Google+ en andere sociale netwerken heeft betrekking op het circle-principe. Gebruikers komen op uw officiële webpagina of sociale kanalen terecht en vergaren hier informatie zonder dat zij hiervoor een formulier moesten invullen of een e-mailadres moesten opgeven. Google+ maakt het mogelijk dezelfde personen op uw beurt terug te ‘circle-en’. Het belangrijkste hierbij is dat je als onderneming deze persoon in een unieke circle kunt plaatsen gebasseerd op hoe deze persoon past in uw doelgroep. Dit betekend dat u als bedrijf zijnde deze persoon kan voorzien van bruikbare en specifieke informatie op maat, gelinkt aan persoonlijke interesses en kenmerken, in plaats van een algemene communicatie.

En er is meer… B2B ondernemingen kunnen interageren met een bepaald individu op een nog persoonlijkere manier. Zo kan het bedrijf bijvoorbeeld hem of haar uitnodigen op privé events en communities. Dit is niet alleen maar het uitzenden van een bericht, als onderneming bouwt men hier aan een sterke band met (potentiële) klanten.

Kortom

Op een relatief korte periode claimde Google+ plus het statuut van sociale netwerksite dewelke we absoluut niet mogen negeren. Googles’ business model is gebaseerd op advertising, een briljante strategie. Dankzij een handhaving van deze strategie is het bedrijf instaat meer relevante zoekresultaten te leveren aan gebruikers, waardoor diezelfde gebruikers nog meer beroep zullen doen op Google. Dit betekent dat adverteerders van een hogere waarde genieten wanneer zij hoog scoren binnen Google.

LinkedIn inzetten binnen B2B

We moeten u niet meer vertellen dat LinkedIn het meest belangrijkste sociale netwerk is om B2B-klanten en professionals te bereiken. Het netwerk biedt vele mogelijkheden gaande van relationship building, online community building tot het aanbrengen van nieuwe leads. Daarnaast is LinkedIn ook het ideale kanaal wat betreft marktonderzoek en het verbeteren van de corporate image van uw onderneming. Bovendien heeft u als B2B-marketeer nog meer redenen om aanwezig te zijn op deze professionele netwerksite.

Social Customer Relationship Management

Deze professionele netwerksite is een ideaal platform voor het beheren van uw sociale CRM. Dankzij de sociale CRM applicaties maakt LinkedIn een beter zicht op potentiële kopers en andere contacten mogelijk. Dankzij deze taal kan u in real time nagaan wat uw contacten doen op LinkedIn. Deze actie levert heel wat toevoegde en waardevolle informatie op omtrent het gedrag en voorkeuren van uw doelpubliek.

Traffic building

Een bijkomende sterkte van dit professionele sociale netwerk heeft betrekking op traffic- en linkbuilding. Net zoals bij vele andere sociale kanalen het geval is, beschikt ook LinkedIn over sociale share-buttons. Het delen van kwaliteitsvolle content slaat aan in een professionele omgeving en leidt tot een viraal effect. Het is een feit dat professionele content vaker wordt gedeeld via LinkedIn dan via Facebook.

Awareness en reputatiebeheer

Elke seconde melden er zich meer dan twee professionals aan bij LinkedIn, waardoor dit het ideale platform is voor uw sociale aanwezigheid. Indien u als bedrijf gebruik maakt van de verschillende persoonlijke- en groepsfuncties die LinkedIn aanbiedt, zowel als merk als uw werknemers, verbetert u de geloofwaardigheid en de zichtbaarheid van uw onderneming.

Influencer en leadership marketing

Bepaalde LinkedIn toepassingen maken het mogelijk uw onderneming naar voren te schuiven zijnde als leider in een specifiek domein. Zo is het wel van belang dat u kwaliteitsvolle content aanbiedt, uw profiel verbetert door een communicatie van persoonlijke informatie en participeert in LinkedIns’ online communities. Door voorgaande in acht te nemen is LinkedIn voor uw onderneming een vruchtbare bodem voor cliënteel en bedrijfleiders die op zoek zijn naar een vertrouwde adviseur.

LinkedIn wordt tevens geïntegreerd in het communicatiebeleid met een bepaald doel voor ogen. Zo kan de netwerkfunctie fungeren als uw voornaamste doelstelling, waarbij LinkedIn het mogelijk maakt andere influencers te identificeren en te engageren.

Adverteren

Net zoals bij Facebook kunt u als bedrijf adverteren op de professionele netwerksite LinkedIn. Vooral in B2B worden advertenties gericht op bedrijven, industrieën, sectoren, jobtitels en specifieke LinkedIn groepen. Het is wel zo dat adverteren via LinkedIn, in vergelijking met Facebook en Google Adwords, duurder is maar niet onbetaalbaar.

Werknemers als brand army

Zorg ervoor dat uw werknemers aanwezig zijn op LinkedIn en dat zij ook effectief content delen via hun LinkedIn feeds. Uw werknemers zijn het meest zichtbaar en fungeren daardoor als communicatiekanaal. Door de interactie aan te gaan via LinkedIn dragen zij bij aan de relationshipbuilding.

Insights. Insights. Insights.

Net zoals andere sociale kanalen maakt LinkedIn het ook mogelijk nieuwe informatie over het doelpubliek te verzamelen. Doordat uw bedrijf fungeert als een luisterend oor en tegelijk de conversatie aangaat met de (potentiële) klant verkrijgt u waardevolle informatie.

Social media binnen B2B

Terwijl social media boomen in B2C markten, zijn vele B2B bedrijven terughoudend in het omarmen van diezelfde media. Dit wegens een gebrek aan succesvolle rolmodellen. Er bestaan zegevierende cases, maar academisch onderzoek naar dit verschijnsel blijft echter beperkt.

Ook binnen B2B kunnen social media worden ingezet om de relatie tussen uw klanten en uw onderneming te versterken. Hoe kunnen social media een fantastische aanvulling zijn voor uw B2B – marketing?

Feedback

Feedback van de derde partij, vaak aanwezig op social media, speelt een belangrijke rol in B2B aankoopbeslissingen. Een positieve aanwezigheid op social media kan aanzetten tot gunstige mond–aan–mond reclame wat kopers beïnvloedt. Als bedrijf kunt u ondermeer de conversatie aangaan met (potentiële) klanten door middel van het delen en het generen van ideeën. Conversaties leveren heel wat feedback op en kunnen leiden tot interessante coöperaties. (Potentiële) klanten zullen zich gewaardeerd voelen als zij merken dat hun stem effectief gehoord werd.

Specifieke doelgroepen worden bereikt

Vaak is het productgamma van B2B bedrijven relatief technisch en ingewikkeld en zij mikken op een specifiek publiek. Bedrijfs – en fanpagina’s kunnen gericht adverteren naar een bepaalde niche. Zo kunnen interesses en socio–demografische kenmerken vooraf worden bepaald. Hierdoor worden mensen bereikt die interesse tonen in diensten en/of producten die gerelateerd zijn aan uw onderneming maar nog niet rechtstreeks met uw zaak verbonden zijn. Dergelijke handelingen trachten deze aandacht om te buigen naar belangstelling voor uw onderneming.

Segmentatie op social media gaat verder dan alleen adverteren. Zo zullen ook de opgeleverde insights relevante informatie voortbrengen. Facebook en LinkedIn insights laten beheerders zien welke doelgroep de onderneming het meest bereikt met de aangeboden content en in welke mate zij hierop reageren.

Social media fungeren als news/search tools

Tegenwoordig fungeren hashtags(#) en zoekmachines van sociale netwerksites als volwaardige search tools. Zo kan je jouw persoonlijke telex creëren door alleen die Twitter accounts te volgen die voor jouw, op dat ogenblik, relevant zijn. Zo beschik je meteen over het nieuws gerelateerd aan dat ene onderwerp, vers van de pers.

(On)bewust zoeken we naar informatie via social media. Dit is te wijten aan het feit dat populaire social media (Facebook, LinkedIn, …) genieten van een hoge Google pagerank waardoor zij hoog verschijnen in de lijst van zoekresultaten. Met andere woorden, de aanwezigheid op social media zorgt ervoor dat uw onderneming ook via andere zoekmachines, zoals Google, wordt teruggevonden.

Een Amerikaans onderzoek heeft aangetoond dat kopers social media voornamelijk gebruiken voor kennisverwerving en om in real time antwoord te krijgen op hun vragen. Door middel van online informatie-uitwisselingen te creëren, vergroten B2B bedrijven hun geloofwaardigheid en beperken zij verwarring onder potentiële kopers. Logischerwijze heeft dit laatste hogere inkopen als gevolg.

Voor het delen van ervaringen en kennis maakt men binnen B2B best gebruik van blogs. Zorg ervoor dat klanten hierop snel terecht kunnen, bijvoorbeeld via social media, via de corporate website of via zoekacties op het internet.

Social media zijn het gezicht van de onderneming

Doordat social media worden toegevoegd aan de marketing van uw onderneming, creëert u een grotere betrokkenheid in gesprekken. Zowel met huidige als met potentiële kopers. Doordat u interactie met uw doelgroep in real time durft aan te gaan voelt de (potentiële) klant zich gewaardeerd en weet u uw corporate image te verbeteren. Vervolgens kan deze worden ingezet om uw lead generation te stimuleren.

Social media maakt het ook mogelijk een bepaalde persoonlijkheid naar voor te schuiven. Directe communicatie is binnen B2B enorm belangrijk. Doordat een gezicht de onderneming presenteert worden de persoonlijke relaties versterkt.

Ondersteuning Customer Relationship Management

Binnen B2B kan social media pas ondersteuning bieden wanneer je de klant door en door kent. Daarom is het van groot belang een antwoord te hebben op vragen zoals:

  • Waarover converseert mijn doelgroep online?
  • Hoe staan zij ten opzichte van de concurrentie?
  • Wat is hun mening over het aangeboden gamma?
  • Wat zijn de onderliggende behoefte van het doelpubliek?

Het is van groot belang dat onderbenutte opportuniteiten snel worden waargenomen en aansluitend worden voorzien van een gepaste reactie. Uiteindelijk heeft dit een uitmuntende service en producten die nog nauwer aansluiten bij de behoefte van de klant als resultaat. Waarom dit proces niet vereenvoudigen door beroep te doen op social media?

Likeability

Tenslotte kunnen bedrijven via social media de voordelen van ‘likeability’ concretiseren door hun persoonlijkheid en workforce te communiceren. Hoe meer fans of volgelingen op sociale netwerken, hoe sneller de klant geneigd is uw onderneming aan te bevelen aan anderen.

Conclusie

Het gebruik van social media binnen B2B is waardevol geholpen door hun groot communicatiebereik, traceerbaarheid, groeiende naamsbekendheid en het inzicht in markttendensen dankzij de feedback van klanten.

Ondanks de afwezigheid van academisch onderzoek illustreren bovenstaande redenen dat social media ook nuttig kan zijn binnen B2B. Het verschil met B2C heeft betrekking op de aanpak en het gebruik van social media. Binnen B2B zal men sociale kanalen gerichter moeten inzetten.