Berichten

Facebook: het kanaal om relaties te onderhouden en versterken

Veel bedrijven hebben een fanpagina op Facebook. De ene is al wat succesvoller dan de andere. Een vaak voorkomend probleem is dat ze zich te veel focussen op verkoop.

Facebook is een social media kanaal met als doel relaties onderhouden en versterken. Het is dus niet de bedoeling dat je pagina vol staat met productfoto’s en promoties. Deze content brengt niet veel bij tot de relatie die je hebt met (potentiële) klanten.

Het is belangrijk om altijd gebruik te maken van goede afbeeldingen. Zoals eerder vermeld werken productfoto’s niet altijd goed. Productfoto’s werken afhankelijk van hoe interessant het product is. Een voorbeeld van een facebookpagina waar wel interessante productfoto’s gebruikt worden, is de facebookpagina van Philadelphia. Bij het plaatsen van afbeeldingen is vooral afwisseling belangrijk.

Je fans voelen zich meer aangetrokken wanneer ze foto’s zien waar mensen op staan. Het is aan te raden om foto’s op je pagina te plaatsen over bijvoorbeeld een opendeurdag, een lunch met het team, teambuilding,… Wanneer je iets op Facebook plaatst, stel jezelf dan altijd de vraag “Zou ik dat zelf liken?”.

Facebook is geen conversie gericht kanaal. Al je fans behoren tot je sociaal kapitaal. Je kan met deze mensen je relaties (netwerk) onderhouden.

Wanneer iemand negatieve commentaar deelt op Facebook, dan moet je hier altijd op reageren. Je moet een luisterend oor zijn voor je klanten en je gezond verstand gebruiken wanneer je reageert. Reageer op een goede en correcte manier, net zoals je dat in het dagelijkse leven zou doen. Neem zowel via Facebook als persoonlijk contact op met deze persoon. Dit getuigt van respect.

Voor een groot bereik is Facebook niet gratis. Wanneer je berichten plaatst, dan krijgen niet alle fans deze berichten te zien. Afhankelijk van je bedrijf en posts krijgt maximum 15% van je fans het bericht te zien. De oplossing hiervoor is betalen. Dit kan je doen door bij je bericht te klikken op “bericht promoten”. Hier kan je kiezen naar welke doelgroep je dit gaat promoten. Hierdoor bereik je meer mensen uit je doelgroep. Dit kan aanleiding geven tot nieuwe likes.

Facebook heeft laten weten dat er een nieuwe manier wordt gehanteerd om de informatie te bepalen die op je tijdlijn komt te staan. Vroeger werd dit bepaald door het aantal likes, comments en shares. Nu gaat het ook om de tijd die je aan een artikel spendeert. Wanneer er meer tijd wordt besteed aan een bericht, dan komt dit hoger in het nieuwsoverzicht te staan. Zorg dus dat je interessante content verspreidt op Facebook, zodat je fans er aandacht aan besteden. Hierdoor zal je automatisch hoger in het nieuwsoverzicht komen te staan.

Getuigenissen en referenties op je website

Een getuigenis van een tevreden klant is goud waard. Ze vormen een krachtig promotiemiddel op je website.

Vooraleer mensen overgaan tot een aankoop, gaan ze vaak eerst opzoekingswerk op het internet verrichten. Uit onderzoek blijkt dat we ons meer en meer laten beïnvloeden door getuigenissen en referenties. Plaats dus goede getuigenissen of referentie op je website, en laat zien dat je tevreden klanten hebt.

Stel jezelf in de plaats van je potentiële klanten. Wanneer je aan het surfen bent en je ziet op een website goede getuigenissen en referenties staan, dan ben je automatisch meer geneigd om terug te gaan naar dat bedrijf indien je wenst over te gaan tot een aankoop. Wil je geen klanten verliezen? Dan moet je jezelf bewust zijn van de invloed van getuigenissen.

Waaraan moet een getuigenis voldoen om doeltreffend te zijn?

  • De getuigenis moet geloofwaardig zijn

Door de naam (en eventueel foto, locatie of website indien B2B) van de persoon bij de getuigenis te plaatsen, komt het veel geloofwaardiger over dan wanneer er geen naam bij staat. Zo weten bezoekers van je website ook dat de referenties niet zelf uitgevonden zijn.

  • De getuigenis komt van iemand uit je doelgroep

Zorg ervoor dat je doelgroep zich kan identificeren met de persoon die de getuigenis heeft geschreven. Wanneer je je bijvoorbeeld vooral richt op bedrijven, zorg dan dat de getuigenis van een bedrijf is, en niet van een particulier die eigenlijk niet tot je doelgroep behoort.

  • De voordelen van je producten of diensten moeten naar voor komen

Waarom ben jij beter dan je concurrenten? Dit moet uit de getuigenissen blijken. Bijvoorbeeld: “Dit product is zeer makkelijk om te installeren. Ik kon meteen aan de slag”.

Je moet helemaal niet bang zijn om getuigenissen aan je klanten te vragen. Indien ze tevreden zijn over je producten/diensten, dan zullen ze zonder problemen een getuigenis neerschrijven. Het kost niet veel tijd en moeite om deze referenties op je website te plaatsen. Zeker niet wanneer je weet dat bezoekers er veel belang aan hechten en daardoor sneller overgaan tot een aankoop.

Stappenplan om een social media strategie op te bouwen

  1.  Onderzoek

Om een social media strategie op te stellen is het belangrijk dat je weet wat er over je bedrijf of merk gezegd wordt. Onderzoek en analyseer wie over je bedrijf of merk praat, waar je bedrijf of merk overal vernoemd wordt, welke vragen de mensen stellen,… Op al deze informatie kan je inspelen. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om eventueel samen te werken met populaire bloggers, je fans, …

  1. Doelgroep bepalen

Bij een social media strategie is het van belang dat je weet wie tot je doelgroep behoort. Na de analyse van je doelgroep moet je weten waar je doelgroep online te vinden is, wat voor mensen het zijn, wat ze over je bedrijf of merk weten,… Aan de hand hiervan kan je een soort ‘profiel’ (social persona) opstellen van de mensen die tot je doelgroep behoren.

  1. Social media kanalen bepalen

Je moet in je sociale media strategie bepalen welke social media kanalen je wenst in te zetten. Hierbij is het belangrijk dat je enkel de kanalen kiest die bij je onderneming of merk passen en waarop je doelgroep aanwezig is. Bijvoorbeeld: LinkedIn wordt vooral gebruikt voor zakelijke connecties. Het heeft geen zin om via LinkedIn producten te verkopen. Instagram is enkel nuttig wanneer je mooie en duidelijke foto’s kan tonen. Bij Facebook, maar ook bij de andere kanalen, is niet altijd elke doelgroep aanwezig. Via Twitter kan je enkel met korte berichten in contact komen met je doelgroep. Je moet dus zelf afwegen welk kanaal voor jouw bedrijf geschikt is.

  1. Doelstellingen

De vierde stap is nadenken over wat je precies wil bereiken met de inzet van social media. Aan de hand daarvan moet je je doelstellingen opstellen. Al deze doelstellingen moeten meetbaar, maar ook realistisch zijn.

Bijvoorbeeld:

  • Mijn naamsbekendheid moet na 3 maanden met 10% gestegen zijn
  • Na 1 maand moet 20% van mijn websitebezoekers afkomstig zijn van social media/Facebook/Twitter/…

 

  1. Content

Als de doelgroep gekend is en je weet wat je precies wilt bereiken, dan kan je boodschappen en content beginnen formuleren. Bedenk boodschappen die gericht zijn op je doelgroep, waardoor er interactie ontstaat. Een planning is hierbij onmisbaar. Stel een kalender of schema op waarbij je vermeld wanneer, waar en welke content wordt geplaatst. Vergeet niet dat het hierbij gaat om kwaliteit en niet kwantiteit.

  1. Interactie

Door je content op social media kanalen te plaatsen, ontstaat er interactie. Het is belangrijk dat je antwoord op de vragen van je fans, maar ook op hun ervaringen, opmerkingen, belevingen, … .

Het is vooral je doelgroep die aan het woord is. Zij kunnen reageren, reviews schrijven,… Deze kunnen ook negatief zijn. Verwijder dit soort reacties niet, maar speel er op in. Reageer op een persoonlijke manier zodat negatieve reacties kunnen omgezet worden in positieve reacties. Reacties kunnen geen dagen op zich laten wachten. Je besteed dus best ook wat tijd aan het monitoren van de content en reacties op social media.

  1. Resultaten meten

Na verloop van tijd moeten de behaalde resultaten afgewogen worden tegen de vooropgestelde doelstellingen. Zijn de doelstellingen bereikt of niet? Waarom wel/niet?

Er zijn bijvoorbeeld veel externe factoren die je niet altijd in de hand hebt. Daardoor kan het zijn dat niet alle doelen gehaald worden. Het kan ook geen kwaad wanneer niet alle doelstelling gehaald worden. Je kan hieruit leren voor het opstellen van toekomstige doelen.

SEO tips om te scoren in zoekmachines

SEO (Search Engine Optimization) of zoekmachineoptimalisatie mag je nooit uit het oog verliezen. Het speelt een belangrijke rol voor je positie in de zoekresultaten.

Welke trefwoorden gebruiken?

Om goed te scoren in zoekmachines moet je gebruik maken van relevante trefwoorden. Weet wat je klant wil en schrijf op zijn maat. De basisinformatie moet op je website aanwezig zijn, maar denk ook aan productinformatie, eigenschappen, gebruiksinstructies,…

Beantwoord op je website de vragen van de gebruikers, zodat je hen online helpt, net zoals een verkoper in een fysieke winkel dat doet. Zorg dat je content de juiste woorden bevat, zodat zoekmachines je website hoger gaan waarderen. Om er extra kracht aan te geven, kan je deze trefwoorden in het vet zetten. Ook het gebruik van synoniemen van deze trefwoorden heeft een positief effect op SEO.

Content, content en nog eens content

Zorg dat je voldoende informatie en content op je website hebt staan. Hoe werken je producten of diensten, hoe ga jij te werk,… Al deze vragen moeten op je website beantwoord worden.

Er zijn meerdere mogelijkheden om dit te vertellen dan enkel tekst. Zo is het bijvoorbeeld bij technische en ingewikkelde producten niet altijd makkelijk om de werkwijze uit te schrijven. Een video kan je hierbij helpen. Leg in deze video uit hoe het product werkt, wat de technische specificaties zijn,… Een video kan je op meerdere kanalen plaatsen (op je website, Youtube, vimeo, social media,…)

Zorg ervoor dat je video een titel heeft waarin het keyword (het zoekwoord) voorkomt waarop je gevonden wil worden.

Ook deelbare content krijgt bij Google een streepje voor. Maak dus ook gebruik van checklists, infographics,…

Geen doodlopende pagina’s

Je website moet voldoende call to action mogelijkheden bevatten. Bezoekers mogen nooit op een doodlopende pagina terecht komen. Wanneer ze kunnen verder klikken naar een andere pagina blijven bezoekers langer op je website. Google waardeert websites met een hoge Click Through Rate (CTR). Zorg dus voor voldoende interne links. Wanneer deze links relevant zijn voor de bezoekers, dan kan ook dit een meerwaarde bieden voor SEO.

Responsive webdesign

Zoals in een eerder blogbericht vermeld is, hecht Google belang aan mobiel vriendelijke websites. Een responsive webdesign zorgt ervoor dat je hoger in de zoekresultaten komt. Wanneer je geen mobiele website hebt, dan zal je waarschijnlijk bezoekers verliezen.

Maak gebruik van beschrijvende url’s

Zorg dat zowel een zoekmachine als een bezoeker aan de url kan zien op welke pagina hij zit. Zo zegt bijvoorbeeld www.voorbeeld.com/websiteoptimalisatie veel meer dan www.voorbeeld.com/1234567.

Je doelgroep bereiken met de juiste content

Binnen je marketingstrategie moet de content die je uitstuurt voldoen aan enkele regels.

Zo moet de content op je doelgroep gericht zijn, het moet je publiek aanspreken en de content moet op het juiste moment aankomen bij je doelgroep. Wanneer je content niet relevant is of niet afgestemd is op je doelgroep, dan loop je het risico dat je de interesse en aandacht van je publiek verliest.

Om je doelgroep te bereiken moet je eerst nadenken wie tot je doelgroep behoort. Deze personen moet je bereiken met je boodschap. Wat vinden deze personen interessant of wat houdt hen bezig? Je content moet daarop aansluiten. Pas dan ben je zeker dat de boodschap je publiek zal aanspreken.

Het is belangrijk dat je je doelgroep bereikt. Content uitsturen op plaatsen waar je doelgroep niet aanwezig is, heeft geen zin. Je kan je content via verschillende kanalen versturen. Hierbij is het belangrijk om na te gaan op welke kanalen je doelgroep actief aanwezig is. Om het bereik van je content te vergroten kan je de content langs verschillende kanalen de wereld insturen, bijvoorbeeld: via social media, via e-mail (nieuwsbrieven), op je website,…

De content die je de wereld instuurt moet relevant zijn. Veel communiceren met je doelgroep zorgt voor een hoge online zichtbaarheid. Hierbij is het belangrijk om te weten dat kwaliteit boven kwantiteit gaat. Je kan bijvoorbeeld beter maar af en toe een blogbericht schrijven dat relevant is en goede content bevat, dan dat je er 5 op een week schrijft met content die niet relevant is voor je doelgroep.

Extra tip: het gebruik van beelden in combinatie met je content helpt om aandacht te trekken.

Waarom bloggen toch interessant is?

Bloggen. Slechts 20% van de bedrijven doet het. Toch blijkt dit een grote meerwaarde te zijn voor je online leven. In deze blog geven we je een aantal redenen om zelf met een blog te beginnen.

Contentstrategie: efficiënter met je doelgroep communiceren

Een website is niet of foto’s of tekst, het is een combinatie van beide. Toch onderschat men het belang van content. Veel bedrijven vullen hun website, Facebook en Twitter met content zonder daarbij echt na te denken. Het belang van content wordt vaak onderschat, nochtans kan een contentstrategie zorgen voor een efficiëntere communicatie met je doelgroep.

Ten eerste is het belangrijk je inhoud te optimaliseren. Gebruik kernwoorden die voor jouw doelgroepbelangrijk zijn. Hoe duidelijker de content en specifieker de termen, hoe meer kans je hebt om opgepikt te worden door de zoekmachines. Niet onbelangrijk als je bovenaan het lijstje van zoekresultaten wil verschijnen.

Content zoals foto’s, video’s en blogs aanbieden, zorgt dat er waarde wordt gecreëerd  voor je bezoekers.  Hoe regelmatiger nieuwe content op je website, Facebook of Twitter verschijnt, hoe meer de bezoeker zich betrokken voelt.  Hoe hoger die betrokkenheid, hoe vaker de bezoeker zal terugkeren omdat ie weet dat er hem iets nieuw te wachten staat. Focus niet op één kanaal maar gebruik verschillende kanalen om je klant te voorzien van nieuwe content.

Natuurlijk wil je verkopen, maar gun de mensen ook een blik achter de schermen. De mens is van nature geïnteresseerd in het persoonlijke. Wissel je content af, vindt een evenwicht  tussen het commerciële en persoonlijke. Zo haakt je bezoeker minder snel af.

Denk aan een lange termijnstrategie: stel doelen voorop, plan je content en meet de resultaten. Hou de resultaten nauwkeurig in het oog, zo kan je zien wat er werkt of wat niet en voortdurend aanpassingen maken.