Berichten

Influencer marketing inzetten

 

Influencer marketing wordt steeds populairder. Dat komt omdat internet en sociale media ons minder gevoelig hebben gemaakt voor advertenties en andere reclameboodschappen. We vertrouwen eerder aanbevelingen van vrienden, familie, kennissen, mensen die we volgen op sociale media, …  dan advertenties.

Wanneer je influencer marketing gaat inzetten is het belangrijk dat je een influencer kiest die de juiste doelgroep bereikt. Onthoud hierbij dat hoe meer volgers een influencer heeft, hoe lager de gemiddelde engagement rate is. Een influencer met een paar duizenden of tienduizenden volgers zal je dus meer engagement en minder bereik opleveren dan een influencer met miljoenen volgers (dit zijn bekende gezichten). Bij deze influencers zullen er relatief gezien minder mensen doorklikken. Focus je dus niet te veel op bereik, maar wel op het engagement.

Er zijn verschillende mogelijkheden wanneer je influencer marketing kan inzetten. Enkele voorbeelden:

  • Naamsbekendheid genereren

Je kan een nieuw merk of product naar verschillende bloggers sturen met een groot bereik binnen een specifieke doelgroep. Wanneer ze jouw nieuw product of merk ontvangen, zullen ze aangenaam verrast zijn. Ze posten er graag over op sociale media. Nieuwe producten of merken hebben hier vaak veel baat bij, omdat ze zelf nog geen netwerk van fans hebben.

  • Engagement creëren

Influencers staan meestal dicht bij hun volgers en gaan graag met hen in gesprek. Dat zorgt ervoor dat influencer marketing een ideaal middel is om engagement te creëren bij de juiste doelgroep. Een influencer kan bijvoorbeeld iets posten over een bepaald product/dienst en daarbij een vraag stellen. Op die manier komt het product in de kijker en gaan volgers reageren.

  • Social media promoten

Dit wordt vooral in Amerika toegepast. Merken laten bijvoorbeeld hun social media account 1 week beheren door een bekende influencer. Dat levert vaak heel wat volgers en likes op. De vraag hierbij is of de volgers nadien nog geïnteresseerd zijn in het social media kanaal van het merk/product.

Wanneer je influencer marketing wil inzetten, zorg dan dat je de influencer kent door hem/haar te volgen op social media en weten hoe hij/zij omgaat met volgers. Op die manier krijg je een goed beeld of de volgers tot jouw doelgroep behoren. Hou er rekening mee dat een goed doordachte strategie noodzakelijk is voor een succesvolle ‘influencer campagne’.

 

 

 

Wat is influencer marketing?

Kort gezegd gaat influencer marketing over de invloed van iemand (de influencer) op de emoties, meningen of het gedrag van anderen. Belangrijk om te weten is dat iedereen een influencer kan zijn. Zo kan jij bijvoorbeeld een influencer zijn omdat je een grote fan bent van een bepaald merk, maar je kan evengoed een influencer zijn omdat je een groot bereik hebt (bijvoorbeeld veel volgers op Instagram).

Als je influencer marketing als bedrijf of merk gaat inzetten, dan benut je het bereik en de impact van de influencer om zo een specifieke doelgroep te bereiken en te beïnvloeden. Een goed voorbeeld hiervan is Madonna die Uggs ging dragen. Daardoor is de verkoop van winterlaarzen zelfs in de zomer zeer sterk gestegen omdat zij invloed heeft uitgoefend op haar volgers.

De invloed van influencer marketing kan groot zijn. Waarom? Influencers zijn betrouwbaar. We nemen sneller iets aan van iemand die we vertrouwen, die we volgen (een influencer) dan wanneer we het in een tv spotje zien. Een influencer hoeft ook helemaal geen bekend persoon te zijn. Iemand die een blog schrijft over je producten of iemand die een foto op Instagram plaats over je producten kan hiermee de mensen bereiken die jij zoekt. Zolang de influencer jouw doelgroep bereikt is het doel van influencer marketing geslaagd. Zorg er wel voor dat de influencer zelf ook bij je bedrijf moet passen.

Influencer marketing is meestal niet gratis. Meestal worden er producten naar de influencer verstuurd met de boodschap of hij/zij hierover iets kan schrijven, instagrammen, tweeten, … In het algemeen is het een vrij goedkope manier om je doelgroep te bereiken en het bereik te vergroten.

Wanneer je influencer marketing gaat inzetten is het belangrijk dat je goed nadenkt over wie je gaat inschakelen als influencer. Kijk naar je doelgroep en naar de doelgroep van mogelijke influencers en kies de influencer die jouw doelgroep bereikt.

Onthoud dat we eerder iemand geloven waarmee we ons kunnen identificeren dan een advertentie. Dat is dé reden waarom influencer marketing zo interessant is.

Getuigenissen en referenties op je website

Een getuigenis van een tevreden klant is goud waard. Ze vormen een krachtig promotiemiddel op je website.

Vooraleer mensen overgaan tot een aankoop, gaan ze vaak eerst opzoekingswerk op het internet verrichten. Uit onderzoek blijkt dat we ons meer en meer laten beïnvloeden door getuigenissen en referenties. Plaats dus goede getuigenissen of referentie op je website, en laat zien dat je tevreden klanten hebt.

Stel jezelf in de plaats van je potentiële klanten. Wanneer je aan het surfen bent en je ziet op een website goede getuigenissen en referenties staan, dan ben je automatisch meer geneigd om terug te gaan naar dat bedrijf indien je wenst over te gaan tot een aankoop. Wil je geen klanten verliezen? Dan moet je jezelf bewust zijn van de invloed van getuigenissen.

Waaraan moet een getuigenis voldoen om doeltreffend te zijn?

  • De getuigenis moet geloofwaardig zijn

Door de naam (en eventueel foto, locatie of website indien B2B) van de persoon bij de getuigenis te plaatsen, komt het veel geloofwaardiger over dan wanneer er geen naam bij staat. Zo weten bezoekers van je website ook dat de referenties niet zelf uitgevonden zijn.

  • De getuigenis komt van iemand uit je doelgroep

Zorg ervoor dat je doelgroep zich kan identificeren met de persoon die de getuigenis heeft geschreven. Wanneer je je bijvoorbeeld vooral richt op bedrijven, zorg dan dat de getuigenis van een bedrijf is, en niet van een particulier die eigenlijk niet tot je doelgroep behoort.

  • De voordelen van je producten of diensten moeten naar voor komen

Waarom ben jij beter dan je concurrenten? Dit moet uit de getuigenissen blijken. Bijvoorbeeld: “Dit product is zeer makkelijk om te installeren. Ik kon meteen aan de slag”.

Je moet helemaal niet bang zijn om getuigenissen aan je klanten te vragen. Indien ze tevreden zijn over je producten/diensten, dan zullen ze zonder problemen een getuigenis neerschrijven. Het kost niet veel tijd en moeite om deze referenties op je website te plaatsen. Zeker niet wanneer je weet dat bezoekers er veel belang aan hechten en daardoor sneller overgaan tot een aankoop.

Je doelgroep bereiken met de juiste content

Binnen je marketingstrategie moet de content die je uitstuurt voldoen aan enkele regels.

Zo moet de content op je doelgroep gericht zijn, het moet je publiek aanspreken en de content moet op het juiste moment aankomen bij je doelgroep. Wanneer je content niet relevant is of niet afgestemd is op je doelgroep, dan loop je het risico dat je de interesse en aandacht van je publiek verliest.

Om je doelgroep te bereiken moet je eerst nadenken wie tot je doelgroep behoort. Deze personen moet je bereiken met je boodschap. Wat vinden deze personen interessant of wat houdt hen bezig? Je content moet daarop aansluiten. Pas dan ben je zeker dat de boodschap je publiek zal aanspreken.

Het is belangrijk dat je je doelgroep bereikt. Content uitsturen op plaatsen waar je doelgroep niet aanwezig is, heeft geen zin. Je kan je content via verschillende kanalen versturen. Hierbij is het belangrijk om na te gaan op welke kanalen je doelgroep actief aanwezig is. Om het bereik van je content te vergroten kan je de content langs verschillende kanalen de wereld insturen, bijvoorbeeld: via social media, via e-mail (nieuwsbrieven), op je website,…

De content die je de wereld instuurt moet relevant zijn. Veel communiceren met je doelgroep zorgt voor een hoge online zichtbaarheid. Hierbij is het belangrijk om te weten dat kwaliteit boven kwantiteit gaat. Je kan bijvoorbeeld beter maar af en toe een blogbericht schrijven dat relevant is en goede content bevat, dan dat je er 5 op een week schrijft met content die niet relevant is voor je doelgroep.

Extra tip: het gebruik van beelden in combinatie met je content helpt om aandacht te trekken.

4 tips voor een effectieve website

Een effectieve website

Elke moderne ondernemer is zich er terdege van bewust: ondernemen zonder internet is niet goed meer mogelijk. We zijn er ons van bewust dat potentiële klanten zich allereerst op het internet zullen oriënteren als ze nieuwe producten of diensten willen aankopen. De website van je bedrijf is voor de nieuwe klant heel vaak de eerste kennismaking. En de eerste indruk, die moet goed zijn.

1. Veeleisende klanten

De klant is veeleisend en in zeker zin verwend. Een niet aansprekende website, met onduidelijke navigatie en onduidelijke of slordige elementen zal snel worden weg geklikt. De eerste indruk is op een mislukking uitgelopen. De kans dat deze klant nog zal terugkomen is niet groot. De website moet dus esthetisch verantwoord in elkaar zitten, een duidelijke structuur hebben en de klant duidelijk door de aangeboden informatie, diensten en producten loodsen.

2. Klanten binden

Met duidelijke elementen en navigatie zal de klant het prettig vinden om op de site te blijven. Langer en positiever contact, dat biedt meer kansen op klantcontact en dus op het maken van omzet. Maar het is niet voldoende om de klant passief te verleiden tot het nemen van actie. Dat mag beter en dus effectiever.

3. Houd je klanten op de hoogte

Het is niet voldoende de klant een positief gevoel te geven. Het ontstane contact moet zo veel mogelijk te worden vastgehouden. Een manier om dat te doen is de klant regelmatig een nieuwsbrief te sturen waarin je informatie of aanbiedingen hebt staan. Op je site moet dus op een prominente plaats de mogelijkheid zijn aangebracht om aan te melden voor deze nieuwsbrief. Soms werkt een popup waarin geattendeerd wordt op deze nieuwsbrief een goed idee.

4. Zorg voor duidelijk contact

Als de klant besluit een product of dienst af te nemen, of nadere informatie wil, dan moet het voor de klant wel duidelijk zijn hoe hij of zij dat voor elkaar krijgt. Zaken als contactinformatie, aanvraag van een offerte moeten op de website helder in beeld staan, zodat de klant niet in het ongewisse blijft. Met al dit soort zaken maak je van een mooie en duidelijke website ook een effectieve site, die een belangrijke rol zal spelen in het verwerven van klanten en opdrachten.

Waarom bloggen toch interessant is?

Bloggen. Slechts 20% van de bedrijven doet het. Toch blijkt dit een grote meerwaarde te zijn voor je online leven. In deze blog geven we je een aantal redenen om zelf met een blog te beginnen.

Contentstrategie: efficiënter met je doelgroep communiceren

Een website is niet of foto’s of tekst, het is een combinatie van beide. Toch onderschat men het belang van content. Veel bedrijven vullen hun website, Facebook en Twitter met content zonder daarbij echt na te denken. Het belang van content wordt vaak onderschat, nochtans kan een contentstrategie zorgen voor een efficiëntere communicatie met je doelgroep.

Ten eerste is het belangrijk je inhoud te optimaliseren. Gebruik kernwoorden die voor jouw doelgroepbelangrijk zijn. Hoe duidelijker de content en specifieker de termen, hoe meer kans je hebt om opgepikt te worden door de zoekmachines. Niet onbelangrijk als je bovenaan het lijstje van zoekresultaten wil verschijnen.

Content zoals foto’s, video’s en blogs aanbieden, zorgt dat er waarde wordt gecreëerd  voor je bezoekers.  Hoe regelmatiger nieuwe content op je website, Facebook of Twitter verschijnt, hoe meer de bezoeker zich betrokken voelt.  Hoe hoger die betrokkenheid, hoe vaker de bezoeker zal terugkeren omdat ie weet dat er hem iets nieuw te wachten staat. Focus niet op één kanaal maar gebruik verschillende kanalen om je klant te voorzien van nieuwe content.

Natuurlijk wil je verkopen, maar gun de mensen ook een blik achter de schermen. De mens is van nature geïnteresseerd in het persoonlijke. Wissel je content af, vindt een evenwicht  tussen het commerciële en persoonlijke. Zo haakt je bezoeker minder snel af.

Denk aan een lange termijnstrategie: stel doelen voorop, plan je content en meet de resultaten. Hou de resultaten nauwkeurig in het oog, zo kan je zien wat er werkt of wat niet en voortdurend aanpassingen maken.

Wat is hybride marketing?

Hybride marketing is een term die ontstaan is na de vele technologische evoluties in de laatste jaren. Vroeger gebruikte marketeers vooral de traditionale kanalen, zoals radio, tv en print, om hun boodschap  te verspreiden. De laatste jaren hebben we te maken met een enorme technologische vooruitgang. Ook de marketingwereld kon niet achterblijven. Nieuwe kanalen werden ontwikkeld om hun boodschap aan de man te brengen. De komst van nieuwe kanalen betekent echter niet dat de oude niet meer van toepassing zijn. Integendeel, oud en nieuw worden gecombineerd en aangeduid met de term hybride marketing.

Denk maar aan hybride wagens van vandaag. Daarbij wordt de motor aangedreven door zowel de klassieke brandstof en door elektriciteit, een nieuwere vorm van energie. De grootste uitdaging is om de juiste kanalen te selecteren voor een campagne. Bovendien moet de vorm van de boodschap aangepast worden aan elk kanaal maar de essentie moet wel overal dezelfde zijn. Hierin schuilt de grootste uitdaging binnen hybride marketing: zorgen voor een consistente boodschap doorheen de verschillende kanalen.

On- en offline marketing om klant te veroveren

Elke marketingcampagne heeft als uiteindelijke doel om mensen te overtuigen, meer te verkopen. Een hybride marketingconcept verdeelt de focus van de campagne. De doelgroep zal op die manier dieper geraakt worden door de boodschap. On-en offline marketingtools worden ingezet om de consument voor zich te winnen. Een voorbeeld: wanneer je online iets bestelt, zit er bij je pakje een flyer die je korting geeft op een volgende aankoop. De conversie zal hierdoor stijgen. In andere gevallen is de combinatie met social media ook interessant. Het bedrijf krijgt toegang tot zijn doelgroep, kan observeren wat er in die leefwereld gebeurt om zo zijn merk beter af te stemmen op de doelgroep en ze actiever bij het merk te betrekken.

Bedrijven moeten waken over de helderheid wanneer er twee verschillende marketingtechnieken gecombineerd worden. Wanneer hier slordig mee wordt omgesprongen bestaat de kans dat het mensen in de war brengt. Ga er bijvoorbeeld niet van uit dat iedereen een QR code kan scannen. Voorzie in dat geval ook een geschreven URL voor klanten zonder smartphone.  Een zorgvuldig opgestelde hybride marketingcampagne heeft heel wat potentieel. Belangrijk is om nieuwe kanalen te blijven volgen en oude niet uit het oog te verliezen.

Waarom is content marketing zo belangrijk?

Een doordeweekse ochtend, je opent je brievenbus die vol zit met reclamefolders. Wat later check je je social media en allerlei advertenties bieden zich aan op jouw nieuwsoverzicht. Deze handelingen zijn niets bijzonders maar ze hebben wel iets gemeen. In beide gevallen word je doelgericht met bepaalde advertenties benaderd. Een niet onbelangrijk resultaat: je bent geïnteresseerd.

Dit heeft een naam: content marketing. Een begrip dat in de marketing wereld enkel aan populariteit wint. De gedachte achter content marketing is ontstaan vanuit o.a. de versnippering van de media en de daarmee gepaarde stijging van het aantal mediakanalen. Er zijn simpelweg meer kanalen en meer adverteerders die om de aandacht van de consument vragen. Er moet worden gezocht naar een manier om de consument efficiënter te bereiken.

Het belang van content marketing valt niet te onderschatten. Het doel? Publiceren van inhoud met als doel een relatie aan te gaan met nieuwe klanten en/of de relatie met bestaande klanten te onderhouden.

Bij content marketing moet je als bedrijf eerst iets aan je klanten (content: blogs, video’s, etc.) geven en prospecten. Dan pas kan je iets terugkrijgen/nemen. Klanten zijn de beste verkopers, dus laten we de rol van mond-aan-mond reclame niet vergeten in deze digitale wereld.

Een effectieve, vernieuwende en creatieve content marketing strategie kan heel wat bereiken:

1. Creëer herkenning/bekendheid (awareness): Laat je doelgroep weten waarvoor je staat, welke diensten je aanbiedt en wat de voordelen daarvan zijn.

2. Differentiatie (thought leadership): Je moet je onderscheiden in je branche. Dit kan je doen door je (potentiële) klanten kennis te laten maken met wie je bent, wat je weet, hoe je omgaat met je klanten, etc.

3. Branding: Hoe wilt je als merk gezien worden? Hoe wil je je als merk positioneren?

4. Leadgeneratie: Gebruik content om in contact te komen met potentiële klanten door gegevens te verzamelen.

5. Relaties aanhouden, behouden en onderhouden: Focus je op een langdurige relatie met je klanten. Je waardeert ze door kennis met hen te delen en hun behoeften te verzamelen. Je klanten tonen hun waardering door weder aankopen te doen,  feedback te geven voor productverbetering en natuurlijk door mond-aan-mond reclame.

Tot slot willen we jullie graag de content marketing trends voor 2014 meegeven:
1. Alle content moet via verschillende platformen (print, web, tv, smartphone, tablet,…) toegankelijk zijn, met andere woorden “multiscreen is the way to go”

2. In 2014 zal maar liefst 92% van de marketeers content marketing gebruiken.

3. En niet onbelangrijk, content marketing creëert nieuwe posities. Steeds meer bedrijven zullen nieuwe jobs creëren die zich enkel op content focussen.

 

Welke gegevens moet je verplicht vermelden op je website?

Laatste update: 10/03/2017

We leven in een digitale wereld. Je lokale slager of bloemist doet vol enthousiasme mee op sociale media en velen onder hen hebben reeds een eigen website. Dat is ook logisch, klantenwerving gaat zo veel makkelijker en je bereik dikt ook immens aan.

Een website zou je kunnen vergelijken met een soort uithangbord voor je bedrijf. Daarnaast communiceer je ook met je klanten via je website, en misschien verkoop je zelfs goederen online. Aan veel van deze online handelingen hangen ook verplichtingen. Heb je er al eens bij stil gestaan wat er nu juist op je website moet staan?

Op elke website moet je de volgende gegevens verplicht vermelden:

      • (Handels)naam of de naam van je zaak
      • Geografisch adres, d.i. de plaats waar de bezoeker van je website jou ‘in het echt’ kan vinden (in principe is dat het adres waarop je in de KBO ingeschreven bent)
      • Ondernemingsnummer (bijvoorbeeld: BTW BE 0123.456.789)
      • Contactgegevens, meer specifiek je e-mailadres en/of elektronisch contactformulier.

Telefoon- en/of faxnummer zijn niet verplicht.

Heb je een vennootschap?

Voor vennootschappen gelden extra regels. Heb je als vennootschap een website, dan moet je nog een aantal bijkomende zaken verplicht vermelden:

      • Rechtsvorm van je vennootschap (BVBA, NV, Comm. VA, …)
      • Maatschappelijke zetel (zeker wanneer die verschilt van het geografisch adres van je vestiging)
      • RPR-locatie (dit is in principe de stad waar de griffie van de Rechtbank van koophandel gevestigd is waar je vennootschap in het rechtspersonenregister ingeschreven is; het best vermeld je deze locatie rechtstreeks achter je ondernemingsnummer: bvb BTW BE 0123.456.789, RPR Brussel)


Bied je online diensten of producten aan?

Staan er prijzen online van producten of diensten die je aanbiedt aan jouw klanten? Dan vermeldt je best volgende gegevens:

      • Belangrijkste kenmerken van die producten en/of diensten
      • Tarieven van je diensten (tenzij die diensten altijd ‘op maat’ zijn en dus nooit op voorhand vastliggen, in dat geval vermeldt je best hoe klanten een offerte kunnen aanvragen)
      • Prijzen van de opgenomen producten (tenzij het duidelijk is dat je je, bv. als groothandel, enkel richt tot professionele kopers)
      • Van zodra je op jouw website bepaalde producten en/of diensten aanprijst, vermeld je het best ook jouw algemene verkoopsvoorwaarden (zelfs als het niet de bedoeling is dat de bezoekers van je website online een bestelling doen)

Wanneer je producten of diensten aan klanten aanbiedt, moet je duidelijk aantonen of de prijs inclusief of exclusief BTW is + alle andere kosten (bijvoorbeeld: leveringskosten, administratiekosten, …).


Verkoop je jouw producten online?

Je heby een e-commerce deel op je website staan, dan dient je bovenop alle reeds vermelde gegevens ook specifiek de volgende zaken te vermelden:

      • Leveringskosten (indien de producten geleverd worden)
      • Wijze van betaling, van levering en van uitvoering van de overeenkomst ‘herroepingsbeding’ (dit is het recht van de consument om gedurende een bedenktermijn van veertien kalenderdagen af te zien van de aankoop: “De consument heeft het recht om aan de onderneming mee te delen dat hij afziet van de aankoop, zonder betaling van enige vergoeding en zonder opgave van motief, binnen de veertien kalenderdagen vanaf de dag die volgt op de levering van het goed of op het sluiten van de dienstenovereenkomst.”)
      • Wijze van terugneming en teruggave van het product met inbegrip van de eventueel daaraan verbonden kosten (belangrijk is hier dat eventuele voorwaarden aan teruggave van het goed en de daaraan verbonden kosten maar uitwerking zullen krijgen nadat de termijn van herroeping verstreken is)
      • Kosten voor het gebruik van de techniek voor communicatie op afstand wanneer die berekend worden op een andere grondslag dan het basistarief (bijvoorbeeld hoeveel euro er per minuut wordt aangerekend als je naar de klantendienst belt)
      • De geldigheidsduur van het aanbod of van de prijs


Registreert je website persoonlijke gegevens?

Als je website persoonlijke gegevens registreert, dan ben je verplicht om een privacy policy te plaatsen. Een privacy policy bevat informatie over wat er met de verzamelde gegevens van je bezoekers precies gedaan wordt.

Je vermeldt best deze model-clausule:
“(firmanaam) gaat met de grootste zorgvuldigheid om met persoonlijke gegevens. Persoonlijke gegevens worden vertrouwelijk behandeld door (firmanaam) en slechts gebruikt voor de doeleinden waarvoor de gegevens verstrekt zijn door de persoon in kwestie. Gegevens kunnen worden opgeslagen in één of meerdere databanken. Persoonlijke gegevens worden niet aan derden verstrekt zonder de toestemming van de betrokkene. De betrokkene heeft recht op inzage van zijn persoonsgegevens.”
In voorkomend geval dient u dan ook melding te doen van deze registratie aan de Privacycommissie.

Daarnaast moet je ook een ‘disclaimer’ toevoegen. Volgende elementen moeten hierin verwerkt zitten:

  • Intellectuele eigendomsrechten
  • Privacybeleid
  • Beperking van aansprakelijkheid
  • Het gebruik van cookies
  • Toepasselijk recht en bevoegde rechtbanken
  • Google Analytics (enkel vermelden als je daar gebruik van maakt)


En wat dan met je design?

Een hele boterham aan gegevens moeten dus verplicht worden vermeld, gelukkig is het hierbij niet vereist om dit allemaal op je homepagina te doen. Gelukkig maar, want dat zou leiden tot zeer rommelige websites. Om je design toch intact te houden raden wij aan om de basis gegevens te vermelden in je footer of op je contact pagina. Alles wat te maken heeft met de verkoop van producten of diensten zet je het beste in je ‘Algemene Voorwaarden’ en wanneer je persoonlijke gegevens registreert zet je de model-clausule en/of andere bedingen daaromtrent het beste in een ‘Privacy Policy’.

 

Waar vind ik foto’s voor commercieel gebruik?

Waar vind ik foto's voor commercieel gebruik? Een afbeelding zegt meer dan duizend woorden. Dit gezegde klinkt iedereen wel bekend in de oren. Ook volgende uitspraak wordt algemeen aanvaard: een afbeelding zorgt voor engagement. Toch is voorzichtigheid geboden wanneer je op zoek bent naar een afbeelding voor op je eigen website. Onvoorzichtigheid zou wel eens kunnen leiden tot een afbeelding die je meer kost dan ze opbrengt.

Dit heeft te maken met de rechten die verbonden zijn aan een foto. Deze rechten, ook wel copyright genoemd, zorgen ervoor dat de bedenker van een foto de eigendom van zijn eigen creatie kan behouden, ook nadat hij deze gedeeld heeft met de wereld. Meer concreet wil dat zeggen dat wanneer je een beschermde foto gebruikt zonder de toestemming van de eigenaar, je een stevig bedrag zal mogen neerleggen ter compensatie van dit gebruik.

Wanneer hangen er aan een afbeelding nu rechten vast?

Het is niet altijd te zien aan de foto zelf. Copyright kan immers ook van toepassing zijn zonder dat dit wordt vermeld op eender welke manier. Het is dus niet verplicht om het welgekende copyright teken (©) zichtbaar te verbinden met de afbeelding.

Ik zoek mijn afbeeldingen steeds met Google.

Als ik die kan downloaden wil dat toch zeggen dat ik ze mag gebruiken?

Het korte antwoord is nee.

Het iets langere antwoord: nee, zelfs indien je een afbeelding van google gehaald hebt, kan de eigenaar nadien nog schadevergoeding eisen van jou, hij kan daarnaast ook eisen dat je de afbeelding van je website afhaalt.

Hoe zoek ik naar afbeeldingen die ik kan gebruiken?

Hieronder sommen we een aantal methoden op om je te verzekeren dat je nooit voor onaangename verrassingen komt te staan:

  1. Maak je foto’s zelf, zo ben je steeds zeker wie de eigenaar is en kan je die beelden onbeperkt gebruiken.
  2. Vraag aan de eigenaar van de foto’s of je ze mag gebruiken voor de website, vaak is het echt zo simpel.
  3. Maak gebruik van foto’s die behoren tot het openbaar domein. Deze foto’s mogen worden gebruikt door iedereen, omdat ze iedereen toebehoren: dit zijn bijvoorbeeld foto’s die worden bekendgemaakt op de website van de overheid of foto’s die men geplaatst heeft op de website van het koningshuis.
  4. Zoek afbeeldingen via website die foto’s vrij van rechten verzamelen. Wij sommen er enkele op: Freefoto, Pics4learning, Bigfoto, FreeDigitalPhotos, Flickr, Unsplash, Gratisography, Pixabay,… etc. Op deze websites kan je steeds gratis te gebruiken afbeeldingen vinden, doch sommige sites (zoals flickr.com) bevatten ook afbeeldingen beschermd door copyright. Op Flickr kan je hiervoor gebruik maken van een filter. Zoek naar een foto en klik bovenaan op ‘Any license’. Kies hier voor ‘Commercial use allowed’. Deze foto’s mag je wel gebruiken voor commercieel gebruik. Zoals steeds is voorzichtigheid dus koning!
  5. Ga via Google specifiek op zoek naar afbeeldingen vrij van rechten. Dat doe je zo: surf naar “Google Afbeeldingen”, zoek naar relevante foto’s, na het zoeken klik je rechts bovenaan op het tandwieltje en klik je verder door naar ‘Geavanceerd zoeken’, scrol helemaal naar beneden en duidt aan welke gebruiksrechten de gezochte foto’s moeten bezitten.
    Je kan dit in Google ook doen door bovenaan op ‘Zoekhulpmiddelen’ te klikken. Daar kan je ook de gebruikersrechten aanduiden.
  6. Zoek ‘stock-afbeeldingen’, ook wel Royalty Free Images genoemd. Dit zijn afbeeldingen die je na een eenmalige kleine fee onbeperkt mag gebruiken. Enkele websites waar je zulke afbeeldingen kan terugvinden: 123rf, iStockPhotos, SXC, Shutterstock, Gettyimages, etc.

De websites die je hierboven opgesomd ziet, zijn maar een klein topje van de gigantische ijsberg aan website die foto’s vrij van rechten aanbieden. Mits je wat tijd investeert in je zoektocht naar de perfecte afbeelding, kan je gratis of met een geringe kost alle problemen vermijden die je zou kunnen tegenkomen.

Tip: met canva.com kan je heel eenvoudig foto’s bewerken en tekst toevoegen om ze nadien op social media te gebruiken.

Storytelling en social media: Ontwikkel content die men wil liken & sharen

De spelregels zijn veranderd waardoor marketeers niet langer de aandacht winnen van het doelpubliek door enkel een TV-campagne op hen af te voeren. De dag van vandaag beslist de consument zelf wat hij ziet, consumeert en deelt waardoor de relatie tussen marketeers en consumenten drastisch is verstoord.

Storytelling en social media: Ontwikkel content die men wil liken & sharen

Vooral social media speelt een belangrijke rol als het aankomt op het delen van informatie. Marketeers kunnen niet langer informatie naar het de consument pushen. Het wordt belangrijker om content te produceren waarin mensen zich kunnen terugvinden. Mensen willen zich namelijk identificeren en categoriseren in bepaalde groepen en dit kan door bepaalde goederen en diensten te consumeren. Bijvoorbeeld, Coca-Cola speelt al jaar en dag in op het geluk van de mensen door hun ‘Happiness’ campagne. Andere grote merken spelen tevens in op de drang van mensen om zich te identificeren, denk maar aan Kodak, Fiat, Starbucks, etc. Dit identificatieproces wordt bevorderd door het creëren van verhalen. De verhalen vormen de fundamenten waarmee een merk een sterke relatie opbouwt met haar doelpubliek.

Het creëren van verhalen als basis van het identificatieproces van de consumenten met een merk wordt storytelling genoemd. Er is gebleken dat de content van merken die gebruik maken van storytelling meer kans hebben dat deze wordt geliked en gedeeld via social media. Deze manier van communiceren heeft dus potentieel om viraal de relatie met de consumenten aan te gaan. Storytelling via social media is dus een krachtig instrument voor marketeers.

De content die uw onderneming verspreidt via social media kan verschillende vormen aannemen; gaande van infographics, artikels, foto’s, status updates tot video’s. Door deze content goed te verbinden met het verhaal waar het merk voorstaat (vb. Coca-Cola en Happiness) is het meer waarschijnlijk dat die content via social media meer gedeeld en geliked wordt door het publiek dat zich identificeerd met Happiness. Identificatie met een merk vraagt een goede marketingstrategie. Het is van belang dat u, als onderneming, begrijpt waarom mensen van uw content zullen houden (en zich dus zullen identificeren met uw merk). Reden hiervoor kunnen zijn:

  • het persoonlijke netwerk voorzien van waardevolle en entertainende content,
  • zichzelf definiëren en onderscheiden van anderen,
  • onderhouden en bouwen aan persoonlijke relaties,
  • iets vertellen over uw merk.

We kunnen dus stellen dat identificatie met een merk een belangrijk element in de marketingstrategie is waarbij storytelling een handige tool is om dit te bereiken. Hieronder kan u enkele tips vinden over hoe storytelling te integreren in uw strategie.

Tips om storytelling op een efficientie wijze in te voeren in uw onderneming:

      • vertel een eenvoudig begrijpbaar verhaal,
      • zorg ervoor dat uw content aansluit bij de interesses van uw publiek, dit gaat niet alleen over uw merk.
      • voorzie uw blogposts van relevante tags en breng ze onder in een treffende categorie,
      • maak gebruik van relevante hashtags op de sociale netwerken zo dat uw verhaal zoekbaar wordt,
      • definieer vooraf bepaalde categorieën waarop u als merk wenst in te spelen, bijvoorbeeld: happiness en caring, inspiratie, producten, behind the scenes of DIY.

Lees ook zeker: Sykes, M., Malik, N.M., & West, M.D. (2013). Overtuigen met Storytelling. Vertel, visualiseer en krijg alles voor elkaar. Pearson: Amsterdam.