Berichten

Een (nieuwe) website starten, hoe begin je er aan?

Online aanwezig zijn is een must! Daarbij is je website hét centrale punt van je online communicatie. Een website is één van de logische stappen die je als ondernemer zet. Toch wordt er vaak niet voldoende nagedacht bij de opbouw van die website.

Er zijn enkele belangrijke zaken die je steeds in het achterhoofd moet houden wanneer je wil starten met een (nieuwe) website:

  • Het doel van je website
    Wat wil je met je website bereiken? Wil je een puur informatieve website opstarten, wil je dat mensen jou gaan contacteren of offertes opvragen of kies je voor een webshop waarbij je zoveel mogelijk wil verkopen? Dit is het allerbelangrijkste voordat je van start gaat. Vaak wordt er vanuit een designperspectief naar een website gekeken en kiezen ondernemers voor een website die er heel mooi uitziet. Dat is niet de juiste manier om te starten, je website moet gericht zijn op het doel dat je wil verwezenlijken. Een doelgerichte website levert je veel meer op dan een ‘mooie’ website, je wil tenslotte omzet bereiken.
  • Denk vanuit je klant
    Communiceer op je website vanuit je klant. Dat wil zeggen dat je vakjargon, indien je doelgroep die termen niet begrijpt, beter achterwege laat en kiest voor heldere, duidelijke taal waar je doelgroep zich wel in herkent.
    Denk altijd aan je klanten bij het schrijven van teksten en leg de focus op de oplossing die jouw product(en) of dienst(en) bied(en)(t). Dit zal potentiële klanten sneller overtuigen dan simpelweg je producten of diensten op te sommen. (What’s in it for me?)

Een goede website die gericht is op je doel en vanuit je klant hoeft helemaal niet duur te zijn. Let wel steeds op de prijs-kwaliteit verhouding. Wanneer je website gefocust is op je doel en opgebouwd is vanuit je klant, heb je de investering van je website zo weer terugverdiend.

Wil jij graag starten met een website? Wij kunnen je helpen! Contacteer ons.

Social media inzetten voor je bedrijf

De consument is actief op social media. Als bedrijf zijn social media kanalen dus de ideale manier om de consument te bereiken. Alvorens social media in te zetten is het belangrijk dat je bewust bent van alles wat er bij komt kijken.

Actief zijn op social media zorgt voor meer online zichtbaarheid. Je kan met behulp van Twitter, Facebook, LinkedIn, Instagram, Pinterest,… de personen die tot je doelgroep behoren bereiken. Op al deze kanalen is consistentie een belangrijke factor. Mensen moeten je kunnen herkennen aan de hand van je naam, logo, kleuren, je manier van communiceren,… Dit verhoogt de herkenbaarheid en versterkt je online aanwezigheid.

Door online conversaties te voeren en interactie aan te gaan met je fans/volgers kan je inzichten krijgen in je doelgroep. Je weet wie ze zijn en wat ze van jouw bedrijf vinden. Aan de hand van die informatie kan je de dienstverlening van je bedrijf aanscherpen en de klanttevredenheid verhogen.

Social media is pas effectief als je profiel overtuigend is en de aandacht trekt van de social media gebruikers. Een social media strategie helpt je om dat goed aan te pakken. Het is belangrijk dat je een strategie hebt waarbij je weet welke informatie en content je gaat delen en hoe je het allemaal gaat aanpakken.

Er kruipt veel tijd in om social media op een efficiënte en doelbewuste manier aan te pakken. Het is niet zomaar even een tweet de wereld insturen of een facebookstatus posten, er moet grondig over nagedacht worden. Waarom? Alles wat je op social media plaatst moet aantrekkelijk zijn voor je doelgroep en het moet bij je imago passen.

Het is belangrijk dat alle medewerkers van je bedrijf zich inzetten. Onzorgvuldigheden van medewerkers kunnen grote gevolgen hebben. Zo kan een onzorgvuldige uiting van een medewerker zich razendsnel verspreiden. Social media op een professionele manier gebruiken vraagt een inspanning van al je medewerkers. Ze hebben vaak niet alle kennis, tijd, discipline en vaardigheden in huis om de social media strategie van je bedrijf op een zorgvuldige manier toe te passen. Om social media toch op een efficiënte manier aan te pakken is het aan te raden om een opleiding “Social media marketing” te volgen, opzoekingswerk te verrichten, werken met externe marketeers die je wegwijs maken, …

Social media heeft veel voordelen hebben voor je bedrijf. Je naamsbekendheid zal verhogen, je online zichtbaarheid stijgt en mensen gaan je bedrijf (beter) leren kennen. Je bereikt je doelgroep en je kan er een dialoog mee aangaan.

Toch zijn er ook enkele nadelen aan verbonden. Zo is het noodzakelijk om social media op een bewuste en zorgvuldige manier te gebruiken. Onzorgvuldig omgaan met social media kan negatieve gevolgen hebben. Er kruipt veel tijd in en medewerkers die de social media van je bedrijf onderhouden hebben nood aan kennis om alles goed uit te werken.

Je doelgroep bereiken met de juiste content

Binnen je marketingstrategie moet de content die je uitstuurt voldoen aan enkele regels.

Zo moet de content op je doelgroep gericht zijn, het moet je publiek aanspreken en de content moet op het juiste moment aankomen bij je doelgroep. Wanneer je content niet relevant is of niet afgestemd is op je doelgroep, dan loop je het risico dat je de interesse en aandacht van je publiek verliest.

Om je doelgroep te bereiken moet je eerst nadenken wie tot je doelgroep behoort. Deze personen moet je bereiken met je boodschap. Wat vinden deze personen interessant of wat houdt hen bezig? Je content moet daarop aansluiten. Pas dan ben je zeker dat de boodschap je publiek zal aanspreken.

Het is belangrijk dat je je doelgroep bereikt. Content uitsturen op plaatsen waar je doelgroep niet aanwezig is, heeft geen zin. Je kan je content via verschillende kanalen versturen. Hierbij is het belangrijk om na te gaan op welke kanalen je doelgroep actief aanwezig is. Om het bereik van je content te vergroten kan je de content langs verschillende kanalen de wereld insturen, bijvoorbeeld: via social media, via e-mail (nieuwsbrieven), op je website,…

De content die je de wereld instuurt moet relevant zijn. Veel communiceren met je doelgroep zorgt voor een hoge online zichtbaarheid. Hierbij is het belangrijk om te weten dat kwaliteit boven kwantiteit gaat. Je kan bijvoorbeeld beter maar af en toe een blogbericht schrijven dat relevant is en goede content bevat, dan dat je er 5 op een week schrijft met content die niet relevant is voor je doelgroep.

Extra tip: het gebruik van beelden in combinatie met je content helpt om aandacht te trekken.

Storytelling: een verhaal kan jouw organisatie, merk of product tot leven brengen

trends storytelingStorytelling, een trend die steeds populairder wordt bij bedrijven. Door een verhaal te vertellen kan je jouw organisatie, merk of product tot leven brengen. Het verschil tussen een verhaal vertellen en informatie meedelen is groot. Mensen onthouden verhalen sneller dan info. Maar hoe begin je er nu aan?

Vooraleer je aan storytelling begint, denk je best na waarom je een verhaal wil vertellen en leg je een  rode draad vast. Vaak past men deze marketingtool toe om een bestaande situatie te verbeteren, om iets nieuws voor te stellen of om een doel of motivatie te vervullen. Je moet goed nadenken welke boodschap en aan wie je die boodschap wil verspreiden vooraleer je van start gaat.  Ook hier is het belangrijk eerst je doelgroep te bepalen. Wie luistert naar jouw verhaal? Welke gedeelde interesse hebben zij in jouw verhaal? Hebben ze voorkennis? …

Belangrijk is dat je niet iedereen probeert te overtuigen, maar slechts een select publiek. Ga er ook niet van uit dat jouw publiek identiek is. Als je echt een heel groot publiek hebt, kan je dit beter opsplitsen. Dit kan je doen op basis van karaktereigenschappen, houding en/of manier van beslissingen nemen. Door je publiek op te splitsen in verschillende doelgroepen, maak je best voor elke doelgroep een ander verhaal. Je kan best voor elke doelgroep een social persona creëren die de doelgroep voorstelt. Dit is een fictieve persoon die aan de eigenschappen van een bepaalde doelgroep voldoet. De personages van je verhaal moeten je doelpubliek identificeren.

Weet je wie je doelgroep is? Denk dan na hoe je deze het beste kan bereiken. Dat kan via offline communicatie, denk maar aan tekst en foto’s in boeken, tijdschriften en kranten. Online communicatie biedt meer mogelijkheden met bijvoorbeeld video’s, animatie en datavisualisatie. Je moet per medium beslissen welke inhoud je wil vertellen aan de hand van de juiste woorden en het beste beeldmateriaal.

Het geheel moet natuurlijk aantrekken, maar het belangrijkste is dat je bezoeker geprikkeld wordt. We willen tenslotte niet dat de bezoeker halfwege het verhaal afhaakt. Een effectief middel daarvoor is interactie. Betrek de bezoeker in jouw verhaal. Geef hen een reden om te blijven.

Anderzijds moet je ook rekening houden met de bezoeker die halfweg het verhaal binnenstapt. Dat is zoals zappen op tv en terechtkomen bij een film die al een tijd bezig is. Je hebt het verhaal nog niet helemaal door. Geef je bezoeker daarom altijd een context. Geef hem een duidelijk overzicht, laat hem weten waar hij zich in het verhaal bevindt, hoe hij snel naar andere relevante context kan surfen,  enzovoort. Hiermee vermijd je dat je bezoeker snel je website verlaat.

Tijdens dit proces is het belangrijk om je doel(en) in het oog te houden. Integreer dit doel/ deze doelen in jouw verhaal. Of je die bereikt kan gecontroleerd worden via webanalytics. Zo maak je duidelijk aan de klant waarom ze voor jou moeten kiezen.

Ten slotte willen wij graag met jullie dit filmpje van Google Search delen. Een mooi voorbeeld van storytelling. Sit back, watch and relax.

Wil je meer weten over dit onderwerp? Aarzel dan niet om ons te contacteren

4 tips om je doelgroep te bepalen

Wat is een doelgroep?

Wat houdt het woord doelgroep nu eigenlijk in? De definitie van doelgroep kan omschreven worden als een deel van de bevolking waarbij een gedragsverandering zou moeten gebeuren, namelijk jouw product, dienst of merk kopen. Doelgroepen zijn een essentieel onderdeel van elke marketingcampagne. Voor je begint met een website of een marketingstrategie is het belangrijk te weten wie je doelgroep is, want je wil natuurlijk dat je boodschap de juiste mensen bereikt. In deze blog geven we je 4 tips om je doelgroep te bepalen.

In deze blog willen we je graag een aantal tools en tips geven die je kunnen helpen je doelgroep te bepalen

4 tips om je doelgroep te bepalen:

Kenmerken van doelgroep

Wie zijn jouw potentiële klanten? Wees niet bang om specifiek te zijn. Hoe specifieker, hoe meer kans je marketingcampagne heeft om tot bij de juiste mensen te geraken. Wie zijn jouw potentiële klanten? Man of vrouw? Leeftijd? Sociale klasse? Burgerlijke stand? Inkomen? Kinderen? Wat zijn hun behoeftes? Waarden en normen? Welke informatiekanalen gebruiken zij?

Social Persona

Om je doelgroep nog iets concreter te maken, kan je ervoor kiezen om een social persona te maken. Dat is een verpersoonlijking van je doelgroep. Een persoon die je volledig zelf ‘ontwikkelt’ en gebruikt als vertegenwoordiging van je doelgroep.

Forrester’s Technographics ladder

Forrester’s Technographics ladder is voortgekomen uit een onderzoek waarbij men op zoek ging naar de verschillende soorten internetgebruikers. Uiteindelijk kwam men tot de conclusie dat er 7 types zijn. Deze types gebruiken elk op hun eigen manier het internet. Het is dus handig na te gaan tot welk type jouw doelgroep behoort om zo te kunnen bepalen welke strategieën je kan gebruiken om je doelgroep effectief te bereiken.

Zoek je doelgroep op

Kom in contact met je doelgroep. Stel: je doelgroep zijn tuinmannen. Ga met een aantal tuinmannen op gesprek. Zo weet je wat er leeft in je doelgroep en een ideale manier om je social persona te toetsen aan de werkelijkheid.

Je doelgroep overtuigen

In dit artikel vertellen we je meer hoe je jouw doelgroep kan overtuigen. Hier gaan we er van uit dat je jouw doelgroep reeds kent. Eens je weet wie je wil aanspreken, is de volgende vraag hoe we je doelgroep naar jouw dienst, merk of product kunnen leiden.

De eerste en belangrijkste stap om je doelgroep te overtuigen is weten dat mensen producten/diensten kopen uit een NOOD. Uit die nood start het hele proces. Er zijn twee soorten noden: een actieve en een latente nood.

Mensen met een actieve nood gaan zelf op zoek naar producten, diensten of merken die ze nodig hebben. Hun auto is net aan vervanging toe, de afwasmachine net kapot of de grasmaaier doet het niet meer. Bij deze consumenten wil je er dus voor zorgen dat je snel en efficiënt kan gevonden worden zodat je de consument kan overtuigen dat jouw aanbod het beste is.

Een latente nood is een nood waar de consument niet bewust mee bezig is, zoals bijvoorbeeld de laatste nieuwe iPhone willen, een nieuw biertje proeven of het nieuwste driesterrenrestaurant bezoeken. De nadruk ligt dus eerder op de consument tot bij jou krijgen hoewel die niet specifiek op zoek is naar jou.

Nadat er een nood ontstaat, begint de exploratiefase. Afhankelijk van wat er aangekocht wordt, zal de exploratiefase meer of minder uitgebreid zijn. Digitale media heeft het mogelijk gemaakt grondiger voorbereid te zijn op een aankoop. We kunnen via websites, foto’s, video’s en beoordelingen op het internet allerlei informatie winnen over de toekomstige aankoop. Maar ook door onze vrienden aan te spreken via Facebook, Twitter, mail of sms. Vergeet zeker het belang van mond-tot-mondreclame niet in dit digitale tijdperk.

Het is belangrijk dat de marketeers en ondernemers in de fase voor de aankoop zoveel mogelijk informatie ter beschikking stellen en klaar staan om in te spelen op de vragen van de consument via social media.

Daarna volgt de beslissing, koopt ie het of koopt ie het niet? Tijdens deze fase is social media ook niet weg te denken. Denk maar aan meisjes die in de paskamers foto’s nemen en advies vragen aan hun vriendinnen op Facebook.

Na de beslissing, volgt het gebruik. Meestal valt hier de communicatie stil, maar dankzij social media leeft de communicatie net heel erg op. Ga als ondernemer actief op zoek naar wat de mensen schrijven over jouw product, dienst of merk. Positieve berichten kan je gebruiken om mensen te overhalen in hun exploratiefase. Negatieve uitlatingen zien niet leuk om te lezen, maar doe er iets mee. Sta je klanten bij en geef hem de nodige bijstand of uitleg. Op die manier vermijd je verdere negatieve uitlatingen op het web en in de vriendenkring.

Een goede ondersteuning en communicatie zorgt ervoor dat je klant de volgende keer opnieuw voor jouw product/dienst kiest.