Berichten

Een (nieuwe) website starten, hoe begin je er aan?

Online aanwezig zijn is een must! Daarbij is je website hét centrale punt van je online communicatie. Een website is één van de logische stappen die je als ondernemer zet. Toch wordt er vaak niet voldoende nagedacht bij de opbouw van die website.

Er zijn enkele belangrijke zaken die je steeds in het achterhoofd moet houden wanneer je wil starten met een (nieuwe) website:

  • Het doel van je website
    Wat wil je met je website bereiken? Wil je een puur informatieve website opstarten, wil je dat mensen jou gaan contacteren of offertes opvragen of kies je voor een webshop waarbij je zoveel mogelijk wil verkopen? Dit is het allerbelangrijkste voordat je van start gaat. Vaak wordt er vanuit een designperspectief naar een website gekeken en kiezen ondernemers voor een website die er heel mooi uitziet. Dat is niet de juiste manier om te starten, je website moet gericht zijn op het doel dat je wil verwezenlijken. Een doelgerichte website levert je veel meer op dan een ‘mooie’ website, je wil tenslotte omzet bereiken.
  • Denk vanuit je klant
    Communiceer op je website vanuit je klant. Dat wil zeggen dat je vakjargon, indien je doelgroep die termen niet begrijpt, beter achterwege laat en kiest voor heldere, duidelijke taal waar je doelgroep zich wel in herkent.
    Denk altijd aan je klanten bij het schrijven van teksten en leg de focus op de oplossing die jouw product(en) of dienst(en) bied(en)(t). Dit zal potentiële klanten sneller overtuigen dan simpelweg je producten of diensten op te sommen. (What’s in it for me?)

Een goede website die gericht is op je doel en vanuit je klant hoeft helemaal niet duur te zijn. Let wel steeds op de prijs-kwaliteit verhouding. Wanneer je website gefocust is op je doel en opgebouwd is vanuit je klant, heb je de investering van je website zo weer terugverdiend.

Wil jij graag starten met een website? Wij kunnen je helpen! Contacteer ons.

Stappenplan om een social media strategie op te bouwen

  1.  Onderzoek

Om een social media strategie op te stellen is het belangrijk dat je weet wat er over je bedrijf of merk gezegd wordt. Onderzoek en analyseer wie over je bedrijf of merk praat, waar je bedrijf of merk overal vernoemd wordt, welke vragen de mensen stellen,… Op al deze informatie kan je inspelen. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om eventueel samen te werken met populaire bloggers, je fans, …

  1. Doelgroep bepalen

Bij een social media strategie is het van belang dat je weet wie tot je doelgroep behoort. Na de analyse van je doelgroep moet je weten waar je doelgroep online te vinden is, wat voor mensen het zijn, wat ze over je bedrijf of merk weten,… Aan de hand hiervan kan je een soort ‘profiel’ (social persona) opstellen van de mensen die tot je doelgroep behoren.

  1. Social media kanalen bepalen

Je moet in je sociale media strategie bepalen welke social media kanalen je wenst in te zetten. Hierbij is het belangrijk dat je enkel de kanalen kiest die bij je onderneming of merk passen en waarop je doelgroep aanwezig is. Bijvoorbeeld: LinkedIn wordt vooral gebruikt voor zakelijke connecties. Het heeft geen zin om via LinkedIn producten te verkopen. Instagram is enkel nuttig wanneer je mooie en duidelijke foto’s kan tonen. Bij Facebook, maar ook bij de andere kanalen, is niet altijd elke doelgroep aanwezig. Via Twitter kan je enkel met korte berichten in contact komen met je doelgroep. Je moet dus zelf afwegen welk kanaal voor jouw bedrijf geschikt is.

  1. Doelstellingen

De vierde stap is nadenken over wat je precies wil bereiken met de inzet van social media. Aan de hand daarvan moet je je doelstellingen opstellen. Al deze doelstellingen moeten meetbaar, maar ook realistisch zijn.

Bijvoorbeeld:

  • Mijn naamsbekendheid moet na 3 maanden met 10% gestegen zijn
  • Na 1 maand moet 20% van mijn websitebezoekers afkomstig zijn van social media/Facebook/Twitter/…

 

  1. Content

Als de doelgroep gekend is en je weet wat je precies wilt bereiken, dan kan je boodschappen en content beginnen formuleren. Bedenk boodschappen die gericht zijn op je doelgroep, waardoor er interactie ontstaat. Een planning is hierbij onmisbaar. Stel een kalender of schema op waarbij je vermeld wanneer, waar en welke content wordt geplaatst. Vergeet niet dat het hierbij gaat om kwaliteit en niet kwantiteit.

  1. Interactie

Door je content op social media kanalen te plaatsen, ontstaat er interactie. Het is belangrijk dat je antwoord op de vragen van je fans, maar ook op hun ervaringen, opmerkingen, belevingen, … .

Het is vooral je doelgroep die aan het woord is. Zij kunnen reageren, reviews schrijven,… Deze kunnen ook negatief zijn. Verwijder dit soort reacties niet, maar speel er op in. Reageer op een persoonlijke manier zodat negatieve reacties kunnen omgezet worden in positieve reacties. Reacties kunnen geen dagen op zich laten wachten. Je besteed dus best ook wat tijd aan het monitoren van de content en reacties op social media.

  1. Resultaten meten

Na verloop van tijd moeten de behaalde resultaten afgewogen worden tegen de vooropgestelde doelstellingen. Zijn de doelstellingen bereikt of niet? Waarom wel/niet?

Er zijn bijvoorbeeld veel externe factoren die je niet altijd in de hand hebt. Daardoor kan het zijn dat niet alle doelen gehaald worden. Het kan ook geen kwaad wanneer niet alle doelstelling gehaald worden. Je kan hieruit leren voor het opstellen van toekomstige doelen.

Social media inzetten voor je bedrijf

De consument is actief op social media. Als bedrijf zijn social media kanalen dus de ideale manier om de consument te bereiken. Alvorens social media in te zetten is het belangrijk dat je bewust bent van alles wat er bij komt kijken.

Actief zijn op social media zorgt voor meer online zichtbaarheid. Je kan met behulp van Twitter, Facebook, LinkedIn, Instagram, Pinterest,… de personen die tot je doelgroep behoren bereiken. Op al deze kanalen is consistentie een belangrijke factor. Mensen moeten je kunnen herkennen aan de hand van je naam, logo, kleuren, je manier van communiceren,… Dit verhoogt de herkenbaarheid en versterkt je online aanwezigheid.

Door online conversaties te voeren en interactie aan te gaan met je fans/volgers kan je inzichten krijgen in je doelgroep. Je weet wie ze zijn en wat ze van jouw bedrijf vinden. Aan de hand van die informatie kan je de dienstverlening van je bedrijf aanscherpen en de klanttevredenheid verhogen.

Social media is pas effectief als je profiel overtuigend is en de aandacht trekt van de social media gebruikers. Een social media strategie helpt je om dat goed aan te pakken. Het is belangrijk dat je een strategie hebt waarbij je weet welke informatie en content je gaat delen en hoe je het allemaal gaat aanpakken.

Er kruipt veel tijd in om social media op een efficiënte en doelbewuste manier aan te pakken. Het is niet zomaar even een tweet de wereld insturen of een facebookstatus posten, er moet grondig over nagedacht worden. Waarom? Alles wat je op social media plaatst moet aantrekkelijk zijn voor je doelgroep en het moet bij je imago passen.

Het is belangrijk dat alle medewerkers van je bedrijf zich inzetten. Onzorgvuldigheden van medewerkers kunnen grote gevolgen hebben. Zo kan een onzorgvuldige uiting van een medewerker zich razendsnel verspreiden. Social media op een professionele manier gebruiken vraagt een inspanning van al je medewerkers. Ze hebben vaak niet alle kennis, tijd, discipline en vaardigheden in huis om de social media strategie van je bedrijf op een zorgvuldige manier toe te passen. Om social media toch op een efficiënte manier aan te pakken is het aan te raden om een opleiding “Social media marketing” te volgen, opzoekingswerk te verrichten, werken met externe marketeers die je wegwijs maken, …

Social media heeft veel voordelen hebben voor je bedrijf. Je naamsbekendheid zal verhogen, je online zichtbaarheid stijgt en mensen gaan je bedrijf (beter) leren kennen. Je bereikt je doelgroep en je kan er een dialoog mee aangaan.

Toch zijn er ook enkele nadelen aan verbonden. Zo is het noodzakelijk om social media op een bewuste en zorgvuldige manier te gebruiken. Onzorgvuldig omgaan met social media kan negatieve gevolgen hebben. Er kruipt veel tijd in en medewerkers die de social media van je bedrijf onderhouden hebben nood aan kennis om alles goed uit te werken.

Je doelgroep bereiken met de juiste content

Binnen je marketingstrategie moet de content die je uitstuurt voldoen aan enkele regels.

Zo moet de content op je doelgroep gericht zijn, het moet je publiek aanspreken en de content moet op het juiste moment aankomen bij je doelgroep. Wanneer je content niet relevant is of niet afgestemd is op je doelgroep, dan loop je het risico dat je de interesse en aandacht van je publiek verliest.

Om je doelgroep te bereiken moet je eerst nadenken wie tot je doelgroep behoort. Deze personen moet je bereiken met je boodschap. Wat vinden deze personen interessant of wat houdt hen bezig? Je content moet daarop aansluiten. Pas dan ben je zeker dat de boodschap je publiek zal aanspreken.

Het is belangrijk dat je je doelgroep bereikt. Content uitsturen op plaatsen waar je doelgroep niet aanwezig is, heeft geen zin. Je kan je content via verschillende kanalen versturen. Hierbij is het belangrijk om na te gaan op welke kanalen je doelgroep actief aanwezig is. Om het bereik van je content te vergroten kan je de content langs verschillende kanalen de wereld insturen, bijvoorbeeld: via social media, via e-mail (nieuwsbrieven), op je website,…

De content die je de wereld instuurt moet relevant zijn. Veel communiceren met je doelgroep zorgt voor een hoge online zichtbaarheid. Hierbij is het belangrijk om te weten dat kwaliteit boven kwantiteit gaat. Je kan bijvoorbeeld beter maar af en toe een blogbericht schrijven dat relevant is en goede content bevat, dan dat je er 5 op een week schrijft met content die niet relevant is voor je doelgroep.

Extra tip: het gebruik van beelden in combinatie met je content helpt om aandacht te trekken.

Storytelling: een verhaal kan jouw organisatie, merk of product tot leven brengen

trends storytelingStorytelling, een trend die steeds populairder wordt bij bedrijven. Door een verhaal te vertellen kan je jouw organisatie, merk of product tot leven brengen. Het verschil tussen een verhaal vertellen en informatie meedelen is groot. Mensen onthouden verhalen sneller dan info. Maar hoe begin je er nu aan?

Vooraleer je aan storytelling begint, denk je best na waarom je een verhaal wil vertellen en leg je een  rode draad vast. Vaak past men deze marketingtool toe om een bestaande situatie te verbeteren, om iets nieuws voor te stellen of om een doel of motivatie te vervullen. Je moet goed nadenken welke boodschap en aan wie je die boodschap wil verspreiden vooraleer je van start gaat.  Ook hier is het belangrijk eerst je doelgroep te bepalen. Wie luistert naar jouw verhaal? Welke gedeelde interesse hebben zij in jouw verhaal? Hebben ze voorkennis? …

Belangrijk is dat je niet iedereen probeert te overtuigen, maar slechts een select publiek. Ga er ook niet van uit dat jouw publiek identiek is. Als je echt een heel groot publiek hebt, kan je dit beter opsplitsen. Dit kan je doen op basis van karaktereigenschappen, houding en/of manier van beslissingen nemen. Door je publiek op te splitsen in verschillende doelgroepen, maak je best voor elke doelgroep een ander verhaal. Je kan best voor elke doelgroep een social persona creëren die de doelgroep voorstelt. Dit is een fictieve persoon die aan de eigenschappen van een bepaalde doelgroep voldoet. De personages van je verhaal moeten je doelpubliek identificeren.

Weet je wie je doelgroep is? Denk dan na hoe je deze het beste kan bereiken. Dat kan via offline communicatie, denk maar aan tekst en foto’s in boeken, tijdschriften en kranten. Online communicatie biedt meer mogelijkheden met bijvoorbeeld video’s, animatie en datavisualisatie. Je moet per medium beslissen welke inhoud je wil vertellen aan de hand van de juiste woorden en het beste beeldmateriaal.

Het geheel moet natuurlijk aantrekken, maar het belangrijkste is dat je bezoeker geprikkeld wordt. We willen tenslotte niet dat de bezoeker halfwege het verhaal afhaakt. Een effectief middel daarvoor is interactie. Betrek de bezoeker in jouw verhaal. Geef hen een reden om te blijven.

Anderzijds moet je ook rekening houden met de bezoeker die halfweg het verhaal binnenstapt. Dat is zoals zappen op tv en terechtkomen bij een film die al een tijd bezig is. Je hebt het verhaal nog niet helemaal door. Geef je bezoeker daarom altijd een context. Geef hem een duidelijk overzicht, laat hem weten waar hij zich in het verhaal bevindt, hoe hij snel naar andere relevante context kan surfen,  enzovoort. Hiermee vermijd je dat je bezoeker snel je website verlaat.

Tijdens dit proces is het belangrijk om je doel(en) in het oog te houden. Integreer dit doel/ deze doelen in jouw verhaal. Of je die bereikt kan gecontroleerd worden via webanalytics. Zo maak je duidelijk aan de klant waarom ze voor jou moeten kiezen.

Ten slotte willen wij graag met jullie dit filmpje van Google Search delen. Een mooi voorbeeld van storytelling. Sit back, watch and relax.

Wil je meer weten over dit onderwerp? Aarzel dan niet om ons te contacteren

Je doelgroep ontdekken via Facebook Advertising

Een doelgroep, we zijn er allemaal naar op zoek. Het is niet altijd makkelijk om je doelgroep te vinden en te bereiken.  Daarom is het zeker handig om uit te testen of je wel de juiste doelgroep voor ogen hebt voor je grote bedragen spendeert aan reclame.

Gelukkig zijn er een aantal zaken in de internetwereld die je op weg kunnen helpen. Facebook, we hebben er intussen allemaal over gehoord,  is er daar eentje van. Een sociale netwerksite die in België en Nederland samen ongeveer 13 miljoen gebruikers telt. Een grote speeltuin waar je kan testen of je dienst, merk of product wel degelijk aanslaat bij de doelgroep die je voor ogen hebt.

Een aantal jaar geleden werd Facebook Advertising gelanceerd, een applicatie waarmee je tegen betaling (je kiest zelf hoeveel je investeert) een advertentie op Facebook kan plaatsen. Eerst kies je wat je met je advertentie wil bereiken; je krijgt een heleboel opties zoals meer likes voor je pagina, betrokkenheid bij een eerder geplaatst bericht, klikken naar een website, enzovoort.

Daarna, en hier wordt het interessant, kan je aan de hand van zaken die mensen delen op Facebook  zoals leeftijd, geslacht, woonplaats, interesses, kenmerken en levensgebeurtenissen heel nauwgezet je doelgroep bepalen.

Een voorbeeld: je hebt een reisbureau gespecialiseerd in huwelijksreizen, gelegen in Hasselt en je wil graag een advertentie maken op Facebook.

In Facebook Advertising stel je zelf je doelgroep samen, in dit geval kies je voor: vrouwen en mannen, tussen de 21 en 50, in een straal van 50 kilometer rond Hasselt of in heel België. Daarna kan je nog verder specificiëren. Bij ‘meer categorieën’ kies je bij ‘gezinssituatie’ voor ‘pas getrouwden’ en ‘verloofden’. Daarna kan je nog verder gaan en bij ‘interesses’ bijvoorbeeld ‘reizen’ aanduiden.

Je kan er ook voor kiezen om de advertentie voor een bepaalde tijd te laten lopen, op die manier kan je je budget limiteren maar ook de effecten nauwlettend in het oog houden. Monitor de resultaten constant, alleen zo kan je een zo concreet mogelijk beeld van je doelgroep krijgen. En dat is onontbeerlijk voor een succesvolle (online) marketingstrategie.

Heb je nog vragen over dit thema? Aarzel dan niet om ons te contacteren.

Contentstrategie: efficiënter met je doelgroep communiceren

Een website is niet of foto’s of tekst, het is een combinatie van beide. Toch onderschat men het belang van content. Veel bedrijven vullen hun website, Facebook en Twitter met content zonder daarbij echt na te denken. Het belang van content wordt vaak onderschat, nochtans kan een contentstrategie zorgen voor een efficiëntere communicatie met je doelgroep.

Ten eerste is het belangrijk je inhoud te optimaliseren. Gebruik kernwoorden die voor jouw doelgroepbelangrijk zijn. Hoe duidelijker de content en specifieker de termen, hoe meer kans je hebt om opgepikt te worden door de zoekmachines. Niet onbelangrijk als je bovenaan het lijstje van zoekresultaten wil verschijnen.

Content zoals foto’s, video’s en blogs aanbieden, zorgt dat er waarde wordt gecreëerd  voor je bezoekers.  Hoe regelmatiger nieuwe content op je website, Facebook of Twitter verschijnt, hoe meer de bezoeker zich betrokken voelt.  Hoe hoger die betrokkenheid, hoe vaker de bezoeker zal terugkeren omdat ie weet dat er hem iets nieuw te wachten staat. Focus niet op één kanaal maar gebruik verschillende kanalen om je klant te voorzien van nieuwe content.

Natuurlijk wil je verkopen, maar gun de mensen ook een blik achter de schermen. De mens is van nature geïnteresseerd in het persoonlijke. Wissel je content af, vindt een evenwicht  tussen het commerciële en persoonlijke. Zo haakt je bezoeker minder snel af.

Denk aan een lange termijnstrategie: stel doelen voorop, plan je content en meet de resultaten. Hou de resultaten nauwkeurig in het oog, zo kan je zien wat er werkt of wat niet en voortdurend aanpassingen maken.