Berichten

Wie is mijn ideale klant?

Heel wat bedrijven hebben moeite om de juiste doelgroep te vinden. Wanneer we vragen aan ondernemers wie hun ideale klant of doelgroep is, antwoorden ze ofwel iedereen ofwel specifiek enkele segmenten die in hun ogen de perfecte doelgroep zijn maar misschien toch net iets te specifiek zijn. Hoe ga je nu op zoek naar je ideale klant en waarom is dit net zo belangrijk?

Waarom is doelgroepbepaling zo belangrijk?

Jouw doelgroep en strategie bepaalt de basis van je verdere communicatie. Hoe kom je met jouw bedrijf naar buiten als je nog niet eens weet naar wie je je specifiek richt? Bepaal daarom allereerst je ideale klant vooraleer je bepaalt hoe je communiceert via verschillende kanalen. Vele bedrijven missen dit belangrijk fundament waardoor de communicatie al achterloopt vanaf het begin.

“Niet iedereen kan jouw doelgroep zijn”

Hoe bepaal je jouw ideale klant?

Juist omdat niet iedereen jouw doelgroep is, ga je best op zoek naar jouw ideale klant. Bekijk welk klantenbestand je nu al hebt en wie je echt ziet als een waardevolle klant. Beschrijf jouw ideale klant volledig van kop tot teen om te weten te komen hoe je jouw marketingmix opbouwt.

Stap 1: Maak een lijst van je huidige top klanten

Een ideale klant is een klant waaruit je energie haalt en waarvoor je graag werkt. Neem daarom een lijst van je huidige klanten en schrap diegene waar je niet zo’n goed gevoel bij hebt. Houd enkel de klanten over waar jij en je team graag voor werken. Wanneer je enkele klanten overhoudt, bekijk je de gemeenschappelijke kenmerken van deze bedrijven of particulieren. Misschien zijn deze top klanten wel afkomstig van dezelfde sector of hebben zij dezelfde interesses?

Stap 2: Groepeer je ideale klanten en maak social persona’s

Wanneer je merkt dat je klanten meer gemeen hebben dan dat je voorheen dacht, kan je starten met de opbouw van je social persona’s. Een social persona is een denkbeeldige persoon die een groep van je ideale klanten vertegenwoordigt. Elke social persona heeft verschillende kenmerken of karaktertrekken die jouw ideale klant net zo bijzonder maakt. Stel jezelf de volgende vragen bij het opmaken van je social persona:

  • Wat is de gezinssamenstelling van je ideale klant?
  • Wat is zijn of haar leeftijd, geslacht en woonplaats?
  • Wat is zijn of haar huidige functie of wat doet hij/zij in het dagelijkse leven?
  • Wat zijn de hobby’s van je ideale klant?
  • Wat is de levensstijl van je klant?
  • Wat is het probleem van jouw social persona waar je een antwoord op kan bieden?

Normaliter heeft jouw ideale klant heeft een probleem waarop jij een antwoord kan geven. Anders zal het niet veel zin hebben om over te gaan tot aankoop. Probeer een behoefte op te wekken bij je doelpubliek vooraleer je klant verder kan gaan met zijn/haar volgende stappen in het aankoopproces. Je klanten moeten bereid zijn om te investeren en zichzelf te willen verbeteren.

Veelvoorkomende fouten: Iets wat zeer vaak voorkomt is het te breed/ te beperkt maken van jouw doelgroep . Je kan niet iedereen bereiken en enkel specifieke doelgroepen bereiken kan ook leiden tot drastische gevolgen. Wanneer je in jouw social persona’s maar één ideale klant kan bedenken, zit je waarschijnlijk in een nichemarkt of bekijk je jouw ideale klant te beperkt. Heb je eerder 15 social persona’s? Dan denk je waarschijnlijk te breed. Meestal maken we tussen de 3 à 6 social persona’s op voor de ideale klant van je bedrijf voor te stellen.

Hulp nodig bij je doelgroepbepaling?

Heb je moeite bij het vinden van je ideale klant? Dan kunnen wij jou zeker en vast verder helpen. Van strategie, doelgroepbepaling en de ideale marketingmix: bij het fundament voor de verdere communicatie kunnen wij jou zeker begeleiden. Contacteer ons gerust voor meer informatie.

Een (nieuwe) website starten, hoe begin je er aan?

Online aanwezig zijn is een must! Daarbij is je website hét centrale punt van je online communicatie. Een website is één van de logische stappen die je als ondernemer zet. Toch wordt er vaak niet voldoende nagedacht bij de opbouw van die website.

Er zijn enkele belangrijke zaken die je steeds in het achterhoofd moet houden wanneer je wil starten met een (nieuwe) website:

  • Het doel van je website
    Wat wil je met je website bereiken? Wil je een puur informatieve website opstarten, wil je dat mensen jou gaan contacteren of offertes opvragen of kies je voor een webshop waarbij je zoveel mogelijk wil verkopen? Dit is het allerbelangrijkste voordat je van start gaat. Vaak wordt er vanuit een designperspectief naar een website gekeken en kiezen ondernemers voor een website die er heel mooi uitziet. Dat is niet de juiste manier om te starten, je website moet gericht zijn op het doel dat je wil verwezenlijken. Een doelgerichte website levert je veel meer op dan een ‘mooie’ website, je wil tenslotte omzet bereiken.
  • Denk vanuit je klant
    Communiceer op je website vanuit je klant. Dat wil zeggen dat je vakjargon, indien je doelgroep die termen niet begrijpt, beter achterwege laat en kiest voor heldere, duidelijke taal waar je doelgroep zich wel in herkent.
    Denk altijd aan je klanten bij het schrijven van teksten en leg de focus op de oplossing die jouw product(en) of dienst(en) bied(en)(t). Dit zal potentiële klanten sneller overtuigen dan simpelweg je producten of diensten op te sommen. (What’s in it for me?)

Een goede website die gericht is op je doel en vanuit je klant hoeft helemaal niet duur te zijn. Let wel steeds op de prijs-kwaliteit verhouding. Wanneer je website gefocust is op je doel en opgebouwd is vanuit je klant, heb je de investering van je website zo weer terugverdiend.

Wil jij graag starten met een website? Wij kunnen je helpen! Contacteer ons.

Social media strategie

Veel bedrijven zijn vandaag aanwezig op social media. Vaak hebben ze hiervoor geen plan uitgeschreven en weten ze niet hoe ze dit concreet moeten aanpakken. Hoeveel tijd en geld wil men hier aan besteden? Dit zijn zaken waar (bijna) niet over nagedacht wordt. Een social media strategie kan je daarbij helpen. De strategie geeft een antwoord op de vraag “Hoe en waarom ga ik social media inzetten?”.

In een social media strategie ga je je doelen bepalen. De inhoud van heel dit plan kan je niet zomaar bedenken. Een social media strategie is een afgeleide van de marketing- of communicatiestrategie.

Een social media strategie maken is niet snel even een iets op papier zetten. Er gaat wat onderzoek aan vooraf. De doelstellingen moeten klaar en duidelijk bepaald worden en het moet duidelijk zijn wat je wil bereiken en via welke kanalen je dit gaat realiseren. Social media op een efficiënte manier gebruiken kost tijd.

Lees ook zeker onze blog over hoe je een social media strategie kan opbouwen.

Stappenplan om een social media strategie op te bouwen

  1.  Onderzoek

Om een social media strategie op te stellen is het belangrijk dat je weet wat er over je bedrijf of merk gezegd wordt. Onderzoek en analyseer wie over je bedrijf of merk praat, waar je bedrijf of merk overal vernoemd wordt, welke vragen de mensen stellen,… Op al deze informatie kan je inspelen. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om eventueel samen te werken met populaire bloggers, je fans, …

  1. Doelgroep bepalen

Bij een social media strategie is het van belang dat je weet wie tot je doelgroep behoort. Na de analyse van je doelgroep moet je weten waar je doelgroep online te vinden is, wat voor mensen het zijn, wat ze over je bedrijf of merk weten,… Aan de hand hiervan kan je een soort ‘profiel’ (social persona) opstellen van de mensen die tot je doelgroep behoren.

  1. Social media kanalen bepalen

Je moet in je sociale media strategie bepalen welke social media kanalen je wenst in te zetten. Hierbij is het belangrijk dat je enkel de kanalen kiest die bij je onderneming of merk passen en waarop je doelgroep aanwezig is. Bijvoorbeeld: LinkedIn wordt vooral gebruikt voor zakelijke connecties. Het heeft geen zin om via LinkedIn producten te verkopen. Instagram is enkel nuttig wanneer je mooie en duidelijke foto’s kan tonen. Bij Facebook, maar ook bij de andere kanalen, is niet altijd elke doelgroep aanwezig. Via Twitter kan je enkel met korte berichten in contact komen met je doelgroep. Je moet dus zelf afwegen welk kanaal voor jouw bedrijf geschikt is.

  1. Doelstellingen

De vierde stap is nadenken over wat je precies wil bereiken met de inzet van social media. Aan de hand daarvan moet je je doelstellingen opstellen. Al deze doelstellingen moeten meetbaar, maar ook realistisch zijn.

Bijvoorbeeld:

  • Mijn naamsbekendheid moet na 3 maanden met 10% gestegen zijn
  • Na 1 maand moet 20% van mijn websitebezoekers afkomstig zijn van social media/Facebook/Twitter/…

 

  1. Content

Als de doelgroep gekend is en je weet wat je precies wilt bereiken, dan kan je boodschappen en content beginnen formuleren. Bedenk boodschappen die gericht zijn op je doelgroep, waardoor er interactie ontstaat. Een planning is hierbij onmisbaar. Stel een kalender of schema op waarbij je vermeld wanneer, waar en welke content wordt geplaatst. Vergeet niet dat het hierbij gaat om kwaliteit en niet kwantiteit.

  1. Interactie

Door je content op social media kanalen te plaatsen, ontstaat er interactie. Het is belangrijk dat je antwoord op de vragen van je fans, maar ook op hun ervaringen, opmerkingen, belevingen, … .

Het is vooral je doelgroep die aan het woord is. Zij kunnen reageren, reviews schrijven,… Deze kunnen ook negatief zijn. Verwijder dit soort reacties niet, maar speel er op in. Reageer op een persoonlijke manier zodat negatieve reacties kunnen omgezet worden in positieve reacties. Reacties kunnen geen dagen op zich laten wachten. Je besteed dus best ook wat tijd aan het monitoren van de content en reacties op social media.

  1. Resultaten meten

Na verloop van tijd moeten de behaalde resultaten afgewogen worden tegen de vooropgestelde doelstellingen. Zijn de doelstellingen bereikt of niet? Waarom wel/niet?

Er zijn bijvoorbeeld veel externe factoren die je niet altijd in de hand hebt. Daardoor kan het zijn dat niet alle doelen gehaald worden. Het kan ook geen kwaad wanneer niet alle doelstelling gehaald worden. Je kan hieruit leren voor het opstellen van toekomstige doelen.

De kenmerken van een succesvol webdesign

Het ontwerp van je website is onlosmakelijk verbonden met elke marketingbeslissing die je neemt. Daarom moet je webdesign voldoen aan drie belangrijke kenmerken, nl.

  • de website moet nieuwe bezoekers aantrekken,
  • de website moet ervoor zorgen dat bezoekers blijven en
  • de website moet ervoor zorgen dat de bezoekers terugkomen

Een website moet een bezoeker binnenhalen en deze binnenhouden. Als je website dus niet meteen de aandacht trekt, heb je niet veel kans om een positieve en blijvende indruk achter te laten.

Een website moet nieuwe bezoekers trekken

Als bedrijf heb je maar 4 à 5 seconden nodig om een positieve eerste indruk achter te laten. Dit wil zeggen dat de eerste seconden bepalen of een bezoeker op jouw website blijft, of jouw website wegklikt. Zo’n korte tijd is voldoende voor het emotiegestuurde brein van de bezoekers om te reageren op de kleur, vormgeving, ontwerp en de kop van je website.

Het is dus van groot belang dat je je bezoekers direct duidelijk maakt welke diensten en/of producten jouw bedrijf aanbiedt. Daarnaast moet het lettertype, lay-out, afbeeldingen, etc. afgestemd zijn op je doelgroep(en) zodat je duidelijk toont wie je aanspreekt. Dit wil zeggen dat het design van je website moet overeenkomen met je product en/of dienst.

Een website moet ervoor zorgen dat bezoekers blijven

Bezoekers moeten op je website blijven “plakken”. Dit wil zeggen dat je website aantrekkelijk genoeg moet zijn om meerdere pagina’s te bezoeken. Opgelet! Wanneer de bezoeker je contactgegevens nodig heeft en deze enkel de contactpagina bezoekt, is dit natuurlijk ook ideaal.

Stippel dus een route uit voor je bezoekers die interessante content, interactieve elementen, calls to action, etc. bevat. Hierbij is het ook belangrijk om je website te structureren via een site-index (sitemap). Een site-index is een overzicht waarop je al de inhoud van je website structureert. Het overzicht is een makkelijke manier om iets terug te vinden op je website.

Een website moet ervoor zorgen dat bezoekers terugkomen

Belangrijk om te weten is dat bezoekers meestal niet meteen bij hun eerste bezoek iets kopen op een website. Daarom is het belangrijk dat je de bezoekers een reden geeft om terug te komen. Mensen die regelmatig terugkomen zijn trouwens makkelijker te overtuigen tot aankoop op je website.

Bezoekers komen terug wanneer ze weten dat er nieuwe elementen op je website verschijnen, zoals promoties, nieuwe blogs, nieuwe elementen om te downloaden, etc. Het is dus van groot belang om je website up-to-date te houden. Wanneer er verouderd materiaal op je website aanwezig is, of je website blijft bij elk bezoek hetzelfde, dan doen consumenten niet meer de moeite om je website opnieuw te bezoeken.

Wil je graag weten of jouw website voldoet aan deze kenmerken? Neem dan contact met ons op.

Doelen stellen voor je website

Wanneer je als bedrijf een website wilt (laten) bouwen, is het belangrijk om te bepalen wat je met je website wilt bereiken. De doelen die je met je website wilt bereiken, zijn de bepalende factor voor zowel je webdesign als je marketingcampagnes.

Een website om je doelgroep te informeren

Een corporate site is een online visitekaartje, wordt ook een businesscardsite genoemd. Een businesscardsite is een website die uit enkele pagina’s bestaat met duidelijke informatie over je bedrijf, je producten en/of diensten, je contactgegevens, waar je je producten kan kopen, etc.

Voorbeelden van corporate sites zijn de websites van hogescholen en universiteiten, restaurants, etc.

Een website als branding van je bedrijf of product/dienst

Op een brandingsite  vind je voornamelijk interactieve functies en bedrijfsinformatie terug, maar ook spelletjes, kortingsbonnen, feedback, etc. Een brandingsite genereert indirect leads of verkoop.

De website van Coca-Cola is hier een mooi voorbeeldje van. Op coke.com vind je voornamelijk branding (merkbekendheid creëren en vergroten) terug door spelletjes, kortingsbonnen, interactieve functies, uitleg over hun nieuwste producten, wedstrijden, welk goed doel Coca-Cola steunt, etc. Je kan de frisdranken van Coca-Cola niet aankopen via de website maar je kan er wel andere producten kopen zoals sleutelhangers, etc. waarop het logo van Coca-Cola aanwezig is.

Doelen stellen voor je website

Een website om leads of prospecten te kwalificeren

Dit doel wordt voornamelijk gebruikt op website van bedrijven die dure producten en/diensten verkopen. Met behulp van interactieve functies, zoals bijvoorbeeld chatmogelijkheden, proberen ze de consument op hun site te houden. Potentiële klanten of prospecten kunnen via de website al hun vragen stellen om niet snel in de verleiding te komen om concurrerende website te gaan bezoeken.

Een website om inkomsten te genereren via verkoop

Zo’n transactiesites, ook webshops genoemd, zijn wellicht de bekendste websites. Hierop worden goederen of diensten online verkocht. Bekende transactiesites zijn bol.com, zalando.com, ebay.com, amazon.com, etc.

Doelen stellen voor je website

Goede transactiesites gebruiken het internet om allerlei informatie te verzamelen over hun klanten zoals demografische kenmerken, hun voorkeuren en behoeften, etc. Aan de hand van deze gegevens kunnen ze specifieke campagnes opzetten om meer verkoop te genereren.

Het is als bedrijf niet noodzakelijk om al deze doelen te vervullen. Een bedrijf waar persoonlijke verkoop een belangrijke waarde is in de bedrijfscultuur moet natuurlijk geen webshop opzetten maar kan via de bedrijfswebsite de klanten en prospecten wel informeren over de producten, hen de mogelijkheid geven om via de website vragen te stellen, promoties te vermelden, klanten om hun feedback vragen, etc.  Al deze aspecten zou de consument moeten overtuigen om het product dan in de winkel aan te kopen door persoonlijke verkoop.