Berichten

Wat is het verschil tussen een hard bounce en een soft bounce?

Wanneer je jouw e-mail verzonden hebt, ontvang je al snel de eerste resultaten. Hierbij zal je merken dat niet al jouw inschrijvers voor de nieuwsbrief jouw nieuwsbrief effectief ontvangen hebben. Het aantal bounces zijn het aantal e-mailadressen waarbij de mailing niet afgeleverd kon worden.

Er zijn 2 soorten bounces: hard bounce en soft bounce.

  • Hard bounce wil zeggen dat de e-mail niet afgeleverd kan worden omwille van een permanente reden. Deze e-mailadressen worden automatisch verwijderd, zodat er de volgende keer geen e-mail meer naar gestuurd wordt.
  • Een soft bounce heeft een ‘tijdelijk afleverprobleem’. Na 3 dagen probeert Mailchimp om de e-mail nogmaals te verzenden naar dit e-mailadres. Als dat na 3 dagen nog niet lukt, dan blijft dit op de lijst van ‘soft bounces’ staan. Als een e-mailadres een soft bounce blijft na enkele campagnes, dan wordt dit beschouwd als een hard bounce en wordt dit ook automatisch verwijderd.

Enkele van de meest voorkomende redenen van een soft bounce:

  • Mailbox is vol
  • De server van de e-mail ontvanger is offline of down
  • Het e-mailbericht is te groot

Bekijk ook onze andere tips over e-mailmarketing en kom meer te weten over de wereld van digitale marketing. Heb je vragen over e-mailmarketing, dan kan je steeds contact opnemen met ons.

Meten is weten: analyse in MailChimp

Wanneer je een mailing verzonden hebt, dan komen de eerste resultaten al de eerste uren binnen via MailChimp. Na één week kan je best het rapport van jouw campagne bekijken. Maar hoe doe je dat nu exact? Wat willen al deze cijfers zeggen? Wij leggen het jou graag uit!

Invloed van GDPR op jouw e-mailmarketing

In een eerder blogbericht zagen we al wat de GDPR betekent. Even een opfrissing voor wie het in Keulen hoort donderen: GDPR is de nieuwe Europese Privacywetgeving die vanaf 25 mei 2018 in dienst zal treden. Wat is nu de impact van deze nieuwe wetgeving op jouw e-mailmarketing?

Opt-in

Het allerbelangrijkste binnen e-mailmarketing is dat je daadwerkelijk toestemming moet krijgen van de persoon in kwestie om nieuwsbrieven uit te sturen naar hun e-mailadres.

  • Het moet gaan over een vrijwillig gegeven opt-in.
  • Het mag ook geen onderdeel zijn van de algemene voorwaarden.
  • Je geeft hen ook de informatie wat je met zijn of haar gegevens zal doen en waarvoor je deze gebruikt.
  • Voor elk doel moet er apart toestemming worden gegeven. Bijvoorbeeld als je de gegevens doorgeeft aan derden of als je deze enkel gebruikt voor jouw eigen nieuwsbrieven. Deze beide doelen dienen apart aan te duiden zijn.
  • De opt-ins moeten geregistreerd worden. Je moet dus altijd kunnen aantonen waar de e-mailadressen vandaan komen en hoe je ze verzameld hebt. Heb je e-mailadressen uit het verleden waarvan je niet kan bewijzen dat ze via een opt-in gebeurden? Dan zijn deze in principe niet meer geldig.
  • Personen die zich uitgeschreven hebben op jouw nieuwsbrieven mogen geen nieuwe nieuwsbrieven meer ontvangen in de toekomst. Lijkt logisch, maar ook dit moet je kunnen aantonen dat ze uit jouw database aangeduid zijn als ‘unsubscribed’.
  • Elke nieuwsbrief moet ook een uitschrijflink bevatten. Ook dit is verplicht voor elke commerciële boodschap.

Je moet dus elke opt-in bewijzen duur de opt-in status, hoe je deze opt-in hebt verkregen, wanneer je deze hebt verkregen en welke toestemming is gegeven. Hebben deze e-mailadressen zich ingeschreven voor de nieuwsbrief of willen ze enkel meedoen aan een onderzoek?

Heb je e-mailadressen uit het verleden waarbij je de opt-in niet kan aantonen?

Dan kan je deze e-mailadressen een mail sturen voor mei 2018 met een ja-knop en een nee-knop. Klikken ze op nee of geven ze geen antwoord dan kan je deze e-mailadressen jammer genoeg niet meer gebruiken voor jouw commerciële mails.

Heb je nog vragen over de GDPR? Contacteer ons.

GDPR: wat is het en hoe ga je ermee om?

Ondertussen heeft het nieuws over de GDPR bijna alle bedrijven bereikt. Wat is dit nu juist en hoe ga je er als bedrijf mee om?

Wat is GDPR?

General Data Protection Regulation of Algemene Verordening Gegevensbescherming is in het leven geroepen om de persoonlijke gegevens van alle Europese burgers te beschermen. Het gaat dus over het beheer en de beveiliging van deze persoonlijke gegevens. Vanaf mei 2018 moet je als bedrijf kunnen aantonen welke persoonsgegevens u verzamelt, hoe u deze gebruikt en hoe u ze beveiligt.

De GDPR in een notendop:

  • Vanaf 25 mei 2018
  • Procedure voor dataverzameling en -opslag van persoonlijke gegevens
  • Verhoogde security maatregelingen nodig
  • Nationale Autoriteiten kunnen boetes toepassen tot 20 miljoen euro of 4 procent van de wereldwijde omzet

Hoe ga je er concreet mee om?

Hieronder bespreken we enkele zaken waar je als ondernemer op moet letten:

  • Transparantie rond data: De persoonsgegevens of data moeten rechtmatig en transparant verwerkt worden. Concreet wil dit zeggen dat er duidelijke en eenvoudige taal gebruikt moet worden. De betrokken persoon moet op de hoogte zijn van de risico’s, regels, garanties en rechten in verband met de verwerking van hun gegevens.
  • Vraag toestemming: Het belangrijkste puntje van de GDPR is dat je niet zomaar iemand zijn e-mailadres mag vragen voor marketingdoeleinden. Je moet als bedrijf de betrokkenen duidelijk maken waarvoor je zijn gegevens gebruikt. Vraag je een postcode? Vertel dan dat je zo de aanbiedingen van de dichtstbijzijnde winkel kan tonen. GDPR vraagt om enkel data te verzamelen die je echt nodig hebt. Data minimization heet dit dan. Vermeld ook hoe lang je van plan bent deze gegevens te gebruiken voor dit specifieke doel.
  • Zorg dat je jouw data kan verantwoorden: Hiermee bedoelen we dat jouw verwerking van gegevens op punt moet staan als er betrokkenen naar vragen. Stel dat een klant vraagt hoe je aan dergelijke gegevens geraakt moet je kunnen aantonen, hoe je ze verwerft, waar ze je bewaard en voor welke doeleinden je ze gebruikt. Hoe daarom goed bij waar al jouw data vandaan komt! Dit kan je bijhouden in een dataregister, een overzicht van alle gegevensverwerkingen.
  • Profiling: Wij marketeers houden van één-op-één gepersonaliseerde customers journeys. Maar vanaf mei 2018 mag dit niet zo extreem als we hoopten. Zo mag je geen profielen gaan opbouwen op basis van persoonlijke data. Juwelen duurder verkopen voor personen uit een duurdere regio of elektronica voorselecteren op basis van de gekende leeftijd van de consument zijn dus uit den boze. Profiling mag wel nog als je de persoonlijke gegevens van de gebruiker anonimiseert of als je toestemming vraagt aan de consument en hem betrekt bij het hele proces.
  • Let op bij bijzondere persoonsgegevens: Gegevens zoals ras, politieke voorkeuren, seksuele oriëntatie en gezondheid zijn in principe niet toegestaan om te verwerken of op te slaan.
  • Extra maatregelingen voor e-mailmarketing: Voor het versturen van nieuwsbrieven zal er extra aandacht besteed moeten worden om te voldoen aan de GDPR.
    • De e-mail opt-in moet een duidelijke en bevestigende actie zijn en het mag geen automatisch aan te vinken checkbox zijn. Hiermee bedoelen we dat de checkbox zelf moet worden aangevinkt door de geïnteresseerde.
    • De e-mail opt-in mag niet samenhangen bij het accepteren van de algemene voorwaarde en mag dus niet verplicht zijn.
    • Je moet de gegeven toestemming kunnen aantonen indien nodig.
    • De data uit het verleden die niet voldoet aan deze verplichtingen mag niet meer gebruikt worden.
  • Risicoregister: Breng zorgvuldig in kaart welke persoonsgegevens je bijhoudt, waar de data vandaag komt en met wie deze data gedeeld wordt. Deze documentatie helpt je de verantwoordelijkheidsvereiste na te leven, volgens dewelke een bedrijf of organisatie moet kunnen aantonen dat ze in overeenstemming met de databeschermingsprincipes handelt.

Dit zijn de belangrijkste zaken in een notendop over wat je moet weten over de GDPR. Heb jij nog vragen? Neem contact met ons op.

Onderschat de kracht van e-mailmarketing niet

Wanneer men denkt aan online marketingkanalen wordt e-mailmarketing vaak aan de kant geschoven. De oorzaak ligt voor een groot deel bij de slechte reputatie van dit boeiende kanaal. E-mailmarketing wordt direct geassocieerd met ongewenste nieuwsbrieven of spam.

Maar hier brengen wij verandering in: goede e-mailmarketing is nog steeds een krachtig kanaal om verschillende doelen te kunnen bereiken. Enkel onder de juiste omstandigheden en met de juiste strategie kan je met jouw bedrijf veel bereiken met e-mailmarketing.

Wanneer e-mailmarketing goed toegepast wordt, is het een effectieve vorm van marketing om je omzet mee te verhogen of je relaties te beheren. Het is snel, gemakkelijk en goedkoop in vergelijking met andere marketing tools.
E-mailmarketing heeft 3 grote doelen:

  • Relaties onderhouden
  • Bestaande klanten overtuigen om te kopen
  • Nieuwe klanten werven

Iedereen controleert zijn e-mails dagelijks. Om die reden is e-mailmarketing een effectief kanaal. Iedereen die je e-mail ontvangt wordt herinnert aan je bedrijf.
Nog een groot voordeel van e-mailmarketing is dat alles gemeten kan worden. Je kan perfect zien hoeveel mensen je e-mail geopend hebben, hoeveel personen zich uitgeschreven hebben en hoe vaak er op de links in je e-mail geklikt is. Zo kan je zelf nagaan wat wel goed werkt en wat niet goed werkt bij je doelgroep.

Een nadeel van e-mailmarketing is dat het vaak misbruikt wordt. Veel bedrijven sturen meerdere e-mails per week, waardoor ze als spam ervaren worden. Om die reden is het aan te raden om bijvoorbeeld maandelijks een e-mail uit te sturen. Wanneer er te veel e-mails verstuurd worden, is de kans groot dat je ontvangers de e-mail niet meer gaan openen.

Waarom e-mailmarketing opnemen in jouw strategie?

  • Met e-mail kun je zelf bepalen op welk moment je welke informatie naar welke relaties stuurt
  • Doordat lezers er bewust hebben voor gekozen jouw nieuwsbrief te willen ontvangen, hebben zij al een bepaalde interesse in wat jij doet
  • Je bouwt aan een vertrouwensband met jouw relaties en mensen doen alleen zaken met iemand die ze vertrouwen

Wij willen jou graag helpen bij het uitbouwen van jouw e-mailmarketingstrategie. Contacteer ons voor meer informatie en zo kunnen wij jouw online imago versterken!

MailChimp-aanmeldformulieren: van dubbel opt-in naar single opt-in

Vanaf 31 oktober 2017 wordt de single opt-in de standaardinstelling voor alle MailChimp aanmeldformulieren. Deze wijziging heeft gevolgen voor alle gebruikers van MailChimp, dus hier is alles wat jullie moeten weten:

• Alle MailChimp-aanmeldformulieren – inclusief alle bestaande formulieren – verschuiven van dubbel opt-in naar single opt-in. Deze wijziging vindt automatisch plaats; je hoeft geen handmatige aanpassingen in jouw accounts te maken.

• Het algehele aanmeldproces zal veranderen: wanneer een single opt-in is ingeschakeld, worden de opt-in bevestigingsmails en de aanmeldingspagina’s niet verzonden of weergegeven.

• Als je jouw bestaande formulieren als dubbel inloggen wilt behouden, moet je vóór 31 oktober jouw voorkeuren opnieuw instellen

Nieuwsbrief: Gouden regels voor de perfecte onderwerpregel

De onderwerpregel is de eerste regel die een ontvanger ziet wanneer hij zijn mailbox opent. Deze zin moet de ontvanger overtuigen om de e-mail te openen. Het moet een onderwerpregel zijn die in een paar woorden uitlegt waar de nieuwsbrief over gaat. Deze zin moet interesse opwekken bij de ontvanger om te kunnen spreken van de perfecte onderwerpregel.

Er zijn verschillende mogelijkheden qua onderwerpregel:

  • Persoonlijk: Anne, wil jij op vakantie?
  • Activerend: Koop nu en betaal geen verzendkosten tot 21u
  • Verkopend: Asus laptop nu €399,
  • Gebiedend: Kies zelf je korting!
  • Vragend: Zin om op reis te gaan?

Het is niet makkelijk om een goede en overtuigende onderwerpregel te vinden. Schrijf enkele mogelijkheden op en schrap totdat je uiteindelijk de beste zin over houdt. Wanneer je er niet uit geraakt kan je iemand anders zijn mening vragen over de overtuigingskracht van je mogelijke onderwerpregels.
Test eventueel verschillende onderwerpregels en kijk in de statistieken welke zin het beste heeft gewerkt. Let op, de resultaten hiervan zijn pas representatief als je elke versie naar minstens 200 personen kan sturen.

Om jullie nog wat meer tips te geven, zijn hier enkele Do’s en Don’ts voor het schrijven van de perfecte onderwerpregel of subjectline.

DO:

  • Indien mogelijk, personaliseer en zet de naam best vooraan in de onderwerpregel
  • Hou jouw onderwerpregel kort en simpel en zet de belangrijkste woorden vooraan in je zin
  • Wek nieuwsgierigheid op
    • Let wel op dat jouw onderwerpregel overeenstemt met de inhoud van jouw mail!
  • Uit onderzoek blijkt dat een vraag beter werkt
    • Bijvoorbeeld: jouw nieuwsbrief gaat over een mogelijk uitstapje dit weekend, maak van jouw onderwerpregel niet zomaar ‘Uitstapjes voor dit weekend’ maar stel een lezersgerichte vraag zoals ‘Waar ga jij heen dit weekend?’
  • Test met jouw onderwerpregel: vraag meningen aan anderen of werk met A/B testing als je een grote database hebt.

DON’T:

  • Beloof geen dingen in je onderwerpregel die je in jouw mail toch niet waarmaakt
  • Wat je zeker niet mag doen is jouw nieuwsbrief als onderwerpregel ‘Nieuwsbrief Juli 2017’ noemen. Dit zorgt voor herhaling en zegt niks over de inhoud van de mail
  • Vermijd promotionele woorden zoals gratis of korting: op die manier kan jouw e-mail in de spam-folder terechtkomen en dat is iets wat niemand wenst!
  • Om jouw e-mail weg te houden van de spam folder kan je best ook overbodige hoofdletters en uitroeptekens vermijden

Wetgeving e-mailmarketing

E-mailmarketing is en blijft een efficiënt communicatiemiddel om een doelgroep te bereiken. Er zijn heel wat regels verbonden aan e-mailmarketing. Vele bedrijven respecteren deze regels niet, terwijl deze wetgeving altijd van toepassing is.

Onder e-mailmarketing wordt verstaan: “elke vorm van communicatie die bestemd is voor het direct of indirect promoten van goederen, diensten of het imago van een onderneming, organisatie of persoon die een commerciële, industriële of ambachtelijke activiteit of een gereglementeerd beroep uitoefent.”

Wie mag je wettelijk gezien bereiken met e-mailmarketing?

In het algemeen mag je enkel personen bereiken die uitdrukkelijk toestemming gegeven hebben om je nieuwsbrief te ontvangen. Deze personen hebben zich bijvoorbeeld ingeschreven op de website voor je nieuwsbrief (dit wordt ook opt-in genoemd). Verder zijn er nog 2 uitzonderingen. Zo mag je ook klanten en rechtspersonen bereiken.

Je klanten mag je enkel bereiken met je eigen producten of diensten. De producten of diensten in je nieuwsbrief moeten gelijkaardig zijn aan wat je ooit verkocht hebt aan de klant. Onder rechtspersonen worden onpersoonlijke e-mailadressen verstaan, zoals info@…, klantendienst@…, sales@…, …

Verplicht te vermelden in je nieuwsbrief

  • Er moet in de nieuwsbrief een mogelijkheid zijn om je uit te schrijven. Ontvangers van je e-mails moeten dit met 1 klik kunnen doen
  • Het woord ‘reclame’ moet vermeld worden in je nieuwsbrief

Wat met ontvangers die zich uitschrijven?

  • De persoon die zich uitschrijft moet een bevestiging krijgen waarin je vermeldt dat je rekening zal houden met zijn wensen
  • Je lijsten moeten aangepast worden
  • Je mag deze personen geen e-mails meer sturen.

Verder is het verboden om anoniem e-mails te versturen.

Wanneer je e-mails inzet als marketingtool, overdrijf er dan niet mee. Vaak e-mails sturen wordt door de ontvangers al snel als ‘spam’ aanzien. Houd zeker rekening met de wetgeving en zorg voor relevante content in je e-mails. Op die manier kan je jouw klantenrelaties versterken door middel van e-mailmarketing.

10 stappen naar een perfecte nieuwsbrief

Veel bedrijven sturen vaak nieuwsbrieven uit. Daaruit volgt dat er veel nieuwsbrieven niet geopend worden en meteen naar de prullenmand verplaatst worden. Hoe zorg je ervoor dat jouw nieuwsbrief opvalt tussen al die andere e-mails? Er bestaat geen standaard nieuwsbrief die goed scoort. Nieuwsbrieven moeten aangepast zijn aan je doelgroep. Met deze 10 tips ben je goed op weg om een succesvolle nieuwsbrief te maken.

Stap 1: Zorg er voor dat je doelgroep jouw e-mail opent

Je nieuwsbrief moet opvallen tussen alle ander e-mails in de mailbox van de ontvangers. De titel moet aanspreken en de ontvangers teasen om de e-mail te openen. Wanneer dat niet het geval is, worden nieuwsbrieven vaak al snel naar de prullenmand verplaatst. Vind hier enkele specifieke tips die jou helpen om de doelgroep nieuwsgierig te maken en de e-mail te laten openen.

Stap 2: Deel relevante content

De content die je deelt moet steeds relevant zijn voor jouw doelgroep. Om relevante content te delen moet je goed weten wie jouw doelgroep is en op welke informatie zij zitten te wachten. Draai niet rond de pot en kom meteen ter zake. Mensen lezen liever korte, duidelijke en nuttige informatie dan een gans verhaal dat nietszeggend is. Volg het principe “less is more” want te veel informatie kan je doelgroep toch niet in één keer verwerken. Het is natuurlijk ook belangrijk dat er geen foutieve informatie of taalfouten in jouw nieuwsbrief staan. Dit komt niet professioneel over.

Stap 3: Gebruik beelden

Beelden zeggen veel meer dan woorden, zorg er dan ook voor dat jouw nieuwsbrief voorzien is van foto’s die jouw doelgroep als relevant aanzien. De beelden die je gebruikt  mogen niet te druk zijn. Let er op dat ze duidelijk zijn en meteen de boodschap meegeven die ze horen mee te geven. Deze beelden gaan ervoor zorgen dat je doelgroep de nieuwsbrief langer gaan onthouden en ze zullen een aangenamer gevoel krijgen bij jouw nieuwsbrief.

Stap 4: Zorg voor een call-to-action

Motiveer je doelgroep om tot actie over te gaan. Een call-to-action kan in verschillende vormen voorkomen. Bijvoorbeeld: “Neem nu deel aan onze wedstrijd op de website” of “Koop dit product nu in onze webshop”. Ga ook na of diegenen die de nieuwsbrief openen ook werkelijk over gaan tot actie. Dit kan je nagaan met bijvoorbeeld Google Analytics.

Stap 5: Maak je nieuwsbrief persoonlijk

Spreek je doelgroep persoonlijk aan. Dit verhoogt de aantrekkelijkheid van je nieuwsbrief en zorgt er ook voor dat de doelgroep zich vertrouwd voelt bij het bedrijf. Onderteken je nieuwsbrief zeker ook met je eigen voornaam en eventueel je achternaam en je functie binnen het bedrijf.

Stap 6: Duidelijke opmaak

Zorg voor een herkenbare opmaak zodat de ontvangers meteen jouw bedrijf herkennen aan de e-mail. Maak hem conform aan je huisstijl die je gebruikt in al je andere communicatie zoals website en offline communicatiemiddelen. Dit straalt betrouwbaarheid uit naar je klanten.

Stap 7: Implementeer links en contactinfo in je nieuwsbrief

Zorg ervoor dat de ontvangers van je nieuwsbrief steeds kunnen doorklikken naar de website van jouw bedrijf en naar de bedrijfspagina’s van jouw onderneming op sociale media. Zet deze links ook steeds op dezelfde plaats in je verschillende nieuwsbrieven. Dit maakt je nieuwsbrief overzichtelijk en draagt bij tot een duidelijke huisstijl. Let er daarnaast ook op dat je contactinfo eveneens steeds op dezelfde plaats verschijnt. Dit maakt het makkelijk voor mensen met extra vragen om zich snel tot jouw onderneming te wenden.

Stap 8: Zorg voor een afmeldoptie

Het is wettelijk verplicht om een afmeldoptie in je nieuwsbrief op te nemen. Zorg ervoor dat onvangers zich met 1 klik kunnen uitschrijven. De mensen die zich uitschrijven zijn mensen die de informatie van je nieuwsbrieven niet relevant vinden.

Stap 9: Test jouw nieuwsbrief

Test steeds jouw nieuwsbrief voor je hem verstuurd. Er is niets zo gênant als een nieuwsbrief met fouten of links die niet werken. Bovendien ergeren ontvangers er zich aan. Stuur je nieuwsbrief dus eerst naar jezelf en/of collega’s ter controle.

Stap 10: Analyseer je nieuwsbrief

Ga na hoe je nieuwsbrief presteert. Klikken mensen op de links? Nemen ze contact met je op? Gaan ze in op jouw call-to-action? Hoeveel percent van je uitgestuurde e-mails wordt effectief geopend? Hoeveel ontvangers hebben zich uitgeschreven? Uit deze cijfers kan je veel leren. Het geeft je inzicht in wat je de volgende keer eventueel beter zou kunnen doen.

E-mailmarketing voor webshops

Grote webshops doen er volop aan mee, maar ook voor kleine webshops is e-mailmarketing belangrijk. E-mailmarketing is snel, eenvoudig en goedkoop. Waarom zou je niet op de e-mailtrein springen?

Databasemanagement

E-mailmarketing is niet zomaar wat e-mails opstellen en versturen. Je heb een goede basis nodig: data. Via jouw webshop krijg je allerlei gegevens binnen zoals bijvoorbeeld namen, adressen, en geboortedata. Maar wat doe je ermee? Gebruiken natuurlijk! De eerste stap is het verzamelen van deze gegevens, de volgende stap is segmentatie. Deze stap is vooral belangrijk voor webshops die meer dan 1 doelgroep willen bereiken. Zo kan je voor elke doelgroep een aparte campagne opstellen.

Nog een kleine tip voor jouw databasemanagement: Link je databasesystemen aan een e-mailsysteem. Zo ben je voortdurend jouw database aan het synchroniseren.

Campagne opstellen

Alle gegevens zijn verzameld en gesegmenteerd. Wat is de volgende stap? E-mails verzenden! Conversie verhogen moet het hoofddoel zijn van jouw e-mailcampagne. Houd dit dus steeds in je achterhoofd. Vervolgens ga je beslissen welke soorten campagnes je wil opstellen. Hier volgen enkele voorbeelden:

  • Verwelkomingscampagne
    Je verwelkomt nieuwe klanten, of mensen die zich net hebben geregistreerd via een e-mail. Via deze e-mail ga je de loyaliteit van deze personen verhogen.
  • Verlaten winkelkarretje
    Heeft er iemand zijn winkelkarretje gevuld, maar heeft hij er verder niets mee gedaan? Dan kan je hem een herinnering sturen om te zeggen dat hij iets in zijn karretje is vergeten. Je kan bijvoorbeeld instellen dat er na een dag automatisch een mail wordt verzonden.
  • Cross selling en upselling
    Dit is waarschijnlijk de populairste campagne voor webshops. Door het klik- en aankoopgedrag van je klanten na te gaan, weet je wat hun interesses zijn en in welke producten ze geïnteresseerd zijn. Op basis van deze informatie kan je een promotie op maat opstellen, en deze naar de juiste persoon verzenden.
  • Terugwincampagne
    Is een klant al enige tijd inactief op jouw website? Probeer hem terug tot aankoop aan te sporen door hem een persoonlijke kortingscode te verzenden.

Meten

Nadat je de campagnes hebt verstuurd is het belangrijk om te meten hoe effectief ze wel waren. Komen je e-mails wel aan? Worden ze wel geopend? Wat is de click-through rate? Hier nog enkele tips om jouw e-mail te optimaliseren:

  • Check je e-mail op spamwoorden zoals gratis, win,… Zo belanden er minder e-mails in de spambox.
  • Met een preheader stimuleer je de open rate van je e-mail.
  • Ongeveer de helft van alle e-mails worden geopend op een mobiel toestel. Zorg er dus voor dat jouw e-mail een responsive design heeft.
  • Werk met foto’s en video’s om zo jouw click-through rate te verhogen.

Nog vragen over dit onderwerp? Aarzel dan niet om ons te contacteren

Elevator Pitch voor e-mailmarketing

Elke marketeer weet waarschijnlijk wel wat een elevator pitch is. Dat zijn de eerste 30 seconden tot 2 minuten die je krijgt om indruk te maken met je product, dienst of idee tijdens een presentatie. Bij e-mailmarketing bestaat er ook zo’n elevator pitch, alleen gaat het hier over slechts 5 seconden. Je krijgt dus maar 5 seconden van de ontvanger om indruk met je mail te maken. Benut deze enkele seconden dus goed!

Less is more

De bekende woorden ‘less is more’ worden ook bij e-mailmarketing toegepast. Hou je e-mail sober. Probeer dus niet te veel informatie over te brengen aan de ontvanger. Je houdt het best op één boodschap en één doel (conversie) per e-mail. Maak de ontvanger meteen duidelijk wat jouw boodschap is.

Knappe look

Stel jouw e-mail visueel mooi voor. Ontvangers vinden het leuker een mail te lezen die er mooi uitziet. Een ontvanger die een sombere mail leest, is na 5 seconden zijn interesse vast en zeker kwijt.

What’s in it for me

Na 5 seconden moet het voor de ontvanger meteen duidelijk zijn welk voordeel hij krijgt bij een conversie. Bied hem voordelen zoals kortingen of geschenken en laat dit meteen opvallen in de e-mail. Als de ontvanger ziet dat het voor hem ook voordelig is, zal hij sneller overgaan tot conversie.

De perfecte timing

Houd ook rekening met de timing van jouw e-mail. Wanneer jouw e-mail op het perfecte moment van de dag gestuurd wordt, houdt de ontvanger langer zijn aandacht erbij. Voor e-mails met promoties over kleding, restaurants en dergelijke stuur je jouw mail best tussen 6 en 10 uur in de ochtend en tussen 7 en 10 in de avond op een weekdag. Deze mails worden het vaakst gecheckt nog net voor de werkdag begint en net na die werkdag eindigt. E-mails over financiële instellingen worden het vaakst tussen 2 en 5 uur in de namiddag gelezen en promoties voor reizen worden dan weer het vaakst geopend tussen 5 en 7 en de namiddag.

Call-to-action

Is de ontvanger geïnteresseerd in jouw e-mail/aanbieding? Dan is het tijd voor conversie! Zorg ervoor dat er in je mail een duidelijk opvallende Call-to-action aanwezig is. Zorg ervoor dat deze aanklikbaar is en leidt naar een landingspagina op het web. Hoe jouw landingspagina er best kan uitzien lees je in deze blog.

E-mail testing

Vooraleer je een e-mail naar jouw doelpubliek stuurt, kan je een test doen. Weet je niet hoe je dat moet doen? Wel, toon jouw e-mail aan iemand en sluit na 5 seconden het venster. Vraag deze persoon wat hij onthouden heeft. Weet hij nog wat jouw boodschap of promotie is? Dan wordt jouw e-mail vast een succes.

Heb je nog vragen over dit onderwerp? Aarzel dan niet om ons te contacteren

E-mailcampagne die wordt geopend

Zorg ervoor dat meer mensen jouw e-mail openen

E-mailmarketing belooft je een hoog percentage aan ROI. De open rate zorgt er echter voor dat veel bedrijven skeptische zijn over e-mailmarketing. Een e-mailcampagne behaalt vaak een slecht resultaat doordat de e-mails gewoonweg niet worden geopend. Hier lees je hoe je dat kan voorkomen.

Goede database

Vooraleer je e-mails gaat versturen heb je natuurlijk e-mailadressen nodig. Een goede database met bruikbare e-mailadressen is daarom zeer belangrijk. Je kan databases kopen of huren, maar dan ben je een hoop geld kwijt en je hebt geen controle over de kwaliteit van zo’n database. Je kan dus maar best zelf op zoek gaan naar e-mailadressen. Dit kan bijvoorbeeld door bezoekers van jouw website de mogelijkheid te geven om zich in te schrijven op jouw nieuwsbrief of door een interessante white paper aan te bieden via e-mail. Zo bereik je ook meteen de personen die geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf/product.

Vermijd de SPAM-box

Meer dan 80% van de verzonden e-mails belandt in de SPAM-box. E-mail programma’s zitten vol filters die ervoor zorgen dat je als ontvanger geen SPAM ontvangt. Vaak zijn deze filters zo streng dat ook sommige gewenste e-mails de SPAM-box niet kunnen vermijden. Een tip om niet in de SPAM-box te belanden is het vermijden van woorden zoals ‘gratis’ en ‘aanbieding’ in je e-mail. Om helemaal zeker te zijn dat je e-mail in de juiste inbox terecht komt, is door een spamtest uit te voeren. Op het web vind je enkele gratis tools die jouw content op SPAM checken.

Verhoog je open rate

Het is niet vreemd als 60% van de aangekomen e-mails nog niet eens geopend worden. Bedrijven streven ernaar om dit percentage te verlagen. Wil je weten hoe je jouw open rate kan verhogen? Hier lees je drie belangrijkste tips.

  1. Een e-mail moet opvallen vooraleer die geopend wordt. Alles begint met de afzender. Dit is het eerste wat de ontvanger leest. Denk goed na wie je als afzender gaat gebruiken voor jouw e-mails. Het meest voorkomende is de bedrijfsnaam als afzender, maar je kan ook voor een iets persoonlijke toets kiezen en een werknemer, bijvoorbeeld de accountmanager, de e-mails laten versturen. Een groot nadeel ontstaat er dan wel als deze persoon de firma verlaat. Ontvangers zijn dan vertrouwd met deze naam en openen sneller een e-mail van een vertrouwde afzender. Je kan dit probleem oplossen door een laatste e-mail in zijn naam te sturen waarin je de nieuwe accountmanager voorstelt.
  2. De belangrijkheid van het onderwerp mag je ook zeker niet vergeten. Deze regel geeft weer waar de e-mail over gaat. Maar wat is nu een goede onderwerpsregel? Inspelen op de nieuwsgierigheid of emoties van de ontvanger geeft een echte boost in de open rate van jouw e-mailcampagne. Mensen zijn heel nieuwsgierig, wakker dus hun nieuwsgierigheid aan in jouw onderwerpsregel. De internationale winkelketen Sephora stuurde zo ooit eens een e-mail met als onderwerp enkel “Wow”.Heb je een leuke promotie te bieden? Plaats deze dan ook meteen in de onderwerpregel. Zo weten ontvangers meteen waar ze aan toe zijn bij het openen van jouw e-mail. Zo stuurt Travelbird regelmatig e-mails met onderwerpen zoals “Bruisend Amsterdam vanaf 59,- p.p.”
  3. Maak de onderwerpsregel niet te lang en maak zo min mogelijk gebruik van leestekens. Deze tekens schrikken de ontvanger alleen maar af. Vaak kan de ontvanger in zijn e-mailprogramma ook een pre-header lezen. Deze pre-header kan je zelf aanpassen. Ook je pre-header kan je gebruiken als tool om de ontvanger te overtuigen om jouw e-mail te openen. Wat je zeker moet vermijden in jouw pre-header is de volgende regel: “Kunt u deze mail niet lezen? Bekijk dan de online versie.” Deze regel verschijnt nog steeds te vaak in pre-headers, maar is eigenlijk een absolute no-go!