Berichten

Aantrekkelijke afbeeldingen maken voor social media

Content verzamelen voor social media is niet altijd eenvoudig en vraagt veel tijd en kennis om jouw imago juist over te brengen op social media kanalen. Zelfs zonder kennis van Photoshop of InDesign kan je al zeer mooie afbeeldingen maken voor social media zoals Facebook of Instagram want een beeld zegt veel meer dan 1000 woorden. Hieronder geven we enkele gebruiksvriendelijke tools die je gratis kan gebruiken. 

Waarop moet je letten bij het maken van visuals?

  • Zorg dat de huisstijl van jouw bedrijf bewaard blijft
    Bij het maken van visuals zie je verschillende lettertypes en kleuren. Kies hierbij enkel voor lettertypes en kleuren die jullie al gebruiken in jullie communicatie. Indien er een huisstijlhandboek is, volg je dit nauwgezet op. Heb je dit binnen jouw bedrijf nog niet? Dan is het belangrijk om dit op te stellen door professionals vooraleer je effectief kan communiceren.
    Gebruik dus niet zomaar een mooi lettertype want dit past misschien helemaal niet bij de identiteit van jouw bedrijf. Zorg dat de communicatie via verschillende kanalen dezelfde huisstijl hanteert. Dit zorgt niet enkel voor herkenning. Het is ook de bedoeling dat er geen verwarring ontstaat als je vanuit een Facebook visual naar de website surft.
  • Zorg voor het juiste formaat
    Elk social media kanaal is anders. Sommige tools zullen jou hierbij helpen om het juiste formaat te selecteren. Zo kies je voor Instragram best een vierkant formaat van 1080 x 1080 pixels. Twijfel je over het juiste formaat? Zoek dit even op via Google of bekijk jouw formaat via deze infographic.

1. Canva

Onze absolute favoriet is canva.com. Deze all-in-one tool is zeer gebruiksvriendelijk en geeft je zeer veel creatieve mogelijkheden op vlak van tekst en visuals. Je kan gratis een account aanmaken op canva.com en meteen van start gaan. Als eerste kies je het juiste formaat. Is het een Facebook post of misschien een e-mail banner? Canva heeft het!

Na het kiezen van jouw formaat zie je een lege template waarbij je aan de linkerkant kan kiezen voor verschillende lay-outs. Kies daar eentje dat aansluit bij het idee dat je in gedachten had. Daarna kan je alles aanpassen van kleur tot tekst en afbeeldingen. Voeg je eigen afbeeldingen en logo in en zorg voor herkenning.

Druk daarna rechts bovenaan op ‘Download’ en plaats jouw leuke visual daarna op Facebook of op een ander social media kanaal.

2. Piktochart

Deze gebruiksvriendelijke tool gebruik je dan weer vooral voor infographics en presentaties. Er zijn verschillende templates die je gratis kan gebruiken, betalend vind je nog honderden andere templates. Kies bij het dashboard voor het soort template dat je wil gebruiken en start meteen met het aanpassen van tekst, afbeeldingen en iconen. Bovendien kan je een heleboel afbeeldingen gratis gebruiken.

3. Ribbet

Met deze fototool kan je eenvoudig effecten, teksten en iconen toevoegen aan jouw afbeeldingen. Denk maar aan eenvoudige filters zoals op Instagram of stickers van verschillende figuren of iconen. Ook hier is het spelen met de verschillende opties om tot het mooiste resultaat te komen. Verder kan je ook eenvoudig afbeeldingen in een collage plaatsen en uitnodigingen maken zonder al te veel moeite.

Heb je vragen over één van deze tools of ben je op zoek naar grafisch werk op professioneel niveau? Neem vrijblijvend contact met ons op en we helpen je graag verder.

Instant messaging marketing als servicekanaal

Instant messaging, direct messaging of privé-berichten: het wordt steeds meer en meer gebruikt als servicekanaal. Instant messaging marketing is in opmars bezig en als bedrijf is het belangrijk om te weten wat de mogelijkheden zijn om een betere service te kunnen bieden aan jouw klanten.

Wat is Instant messaging marketing?

Met Instant messaging kan je persoonlijk in contact komen met de klant via chat applicatie’s zoals Facebook Messenger en Whatsapp. Steeds meer consumenten verwachten dat bedrijven meteen antwoorden op hun vraag. Hoe sneller, hoe beter. Dit contact is verder ook zeer persoonlijk omdat dit privé-berichten zijn die niemand anders kan meevolgen. Chatbots spelen hierin een zeer belangrijke rol. Ze kunnen de communicatie tussen jou en de klant volledig overnemen door de nieuwe ontwikkelingen op vlak van Artificial Intelligence.

Facebook pusht Messenger heel hard zoals ze bijvoorbeeld meteen een chatbericht starten met een nieuwe vriend zonder dat je daarom vroeg. Ook bedrijven kunnen het sturen van berichten aanmoedigen door bijvoorbeeld de knop van ‘Chatbericht versturen’ zeker te laten staan door jouw instellingen juist te plaatsen.

Dit kan je aanpassen door bij je instellingen > Algemeen > Chatberichten de mogelijkheid aan te kruisen.

Waarom zou je Facebook Messenger gebruiken als bedrijf?

Het allerbelangrijkste is dat je er bent voor de klant wanneer hij je nodig heeft. Stuurt hij je een bericht via Messenger? Zorg er dan voor dat je tijdig antwoordt. Check dagelijks je pagina of liefst meerdere keren per dag en zorg dat je niets mist. Verder biedt Facebook ook de mogelijkheid om een reactieassistentie te gebruiken. Deze automatische bot antwoordt op het bericht van een klant met een standaard tekstje dat je ook kan personaliseren. Dit stel je in door bij de instellingen te kijken naar ‘Berichten’ en de reactieassistentie aan te zetten.

 

Waarom zou je chatbots op jouw website gebruiken?

Zoals we eerder al aangaven zijn chatbots de toekomst en dit zie je ook steeds meer en meer terugkomen op websites. Denk maar aan chatbots zoals op bol.com of Coolblue. Deze kleine online robotjes analyseren jouw vraag en proberen hier antwoord op te geven. Er bestaan ook verschillende tools waarmee bezoekers rechtstreeks in contact komen met een medewerker. Ook deze persoonlijke aanpak vraagt veel tijd en schept hoge verwachtingen. Bezoekers zullen geen uren aanwezig blijven op jouw website, wachtend op jouw antwoord.

Heb je vragen over de mogelijkheden van Instant messaging marketing? Wij staan klaar om jouw technische en commerciële vragen te beantwoorden.

Politieke social media marketing

Social media targeting is al langer een populaire trend binnen de politiek, vooral in Amerika maar ook in België en de rest van Europa krijgt deze trend meer en meer aandacht voorgeschoteld. De politieke strijd wordt vandaag de dag de online uitgevochten. Verkiezingen naar jouw hand zetten met bijna uitsluitend social media, is het mogelijk?

N-VA kamerlid Peter Dedecker slaagde erin om een Facebookpost, waarin hij de partij Groen publiekelijk aanviel, in de Facebook-tijdlijn van vele Groen-sympathisanten tevoorschijn te laten komen. Dankzij social media targeting is een dergelijke strategie voor iedereen toegankelijk en dat voor een verrassend laag bedrag. Met enkele tientallen euro’s komt men tegenwoordig al een heel eind.

Eindeloze mogelijkheden

Social media targeting laat politieke partijen toe om zeer specifieke doelgroepen aan te spreken voor een zeer klein bedrag en zo hun boodschappen mee te delen, deze doelgroepen hoeven niet eens een verband te hebben met hun partij. Ze kunnen eender welke doelgroep targeten, jongeren tussen de 18 en 25 jaar die in een straal van 10km rond Brussel wonen, iedereen die geïnteresseerd is in N-VA enz… De mogelijkheden zijn eindeloos.

(On)ethisch?

Door je als N-VA met jouw partijboodschappen te gaan targeten op iedereen die een affiniteit heeft met bijvoorbeeld Groen zet je uiteraard een discussie op gang. Een overvloed van reacties zorgt ervoor dat deze post door Facebook aan nog meer mensen aangeboden zal worden en extra gratis bereik vormt. Voor vele spelers binnen de politiek is deze praktijk not done en onethisch. Uiteraard is dit niet enkel het geval in de politieke wereld. Bedrijven passen deze techniek al veel langer toe door advertenties en posts op concurrenten te richten, een zeer effectieve en goedkope manier om de juiste doelgroepen te bereiken.

Wil je meer weten over Facebook Advertising? Lees dan hier onze andere blogs of neem contact met ons op.

Reageren en leuk vinden als Facebook Pagina?

We krijgen vaak de vraag: moeten wij als Facebook pagina van een bedrijf andere pagina’s leuk vinden? Daar antwoorden wij volmondig JA op! Like andere pagina’s en reageer gerust op relevante berichten als bedrijf. Uiteraard moet dit professioneel gebeuren maar hoe reageer je best als Facebook pagina? Lees hier waarom dit interessant kan zijn voor jouw bedrijfspagina.

Waarom zou ik andere Facebook pagina’s leuk vinden als bedrijf?

De beste reden waarom je andere pagina’s leuk moet vinden, is omdat je ze dan eenvoudig kan taggen in een bericht. Stel je wilt een bericht schrijven over een partner en je wilt hem vermelden maar wanneer je jouw bericht typt, vindt Facebook de andere Facebook pagina niet zo eenvoudig terug. Door de Facebook pagina van jouw partner te liken, kan je eenvoudig de andere pagina taggen.

Scrol je in jouw nieuwsoverzicht? Gebruik dan altijd Facebook als natuurlijke persoon (dus niet wanneer je ingelogd bent als bedrijf). Bovenaan rechts staat best altijd je eigen naam. Zo krijg je interessante nieuwsberichten te zien die naar jou gericht zijn.

Een andere pagina leuk vinden als een pagina: hoe doe je dat?

Het klinkt niet eenvoudig maar dat is het wel.

Stap 1: Ga naar de pagina die je graag wil liken.

Stap 2: Druk bovenaan de pagina op de drie …

Stap 3: Kies daarbij voor ‘vind dit leuk als je pagina’.

pagina leuk vinden

Stap 4: In een nieuw venster verschijnt de mogelijkheid om te kiezen tussen welke pagina’s je deze pagina wilt leuk vinden.

pagina leuk vinden als pagina

Stap 5: Druk op ‘verzenden’ en je bent klaar!

Like of reageer op een bericht als Facebook pagina: hoe doe je dat?

Heb geen schrik om te reageren op een relevant bericht als bedrijf. Zorg er wel voor dat het bericht te maken heeft met jouw business en dat je reageert op een professionele manier.

Hoe doe je dit nu exact?

Stap 1: Wanneer je een bericht ziet waarop je wil reageren of liken als bedrijf, klik je net onder dat bericht op jouw profielfoto. Daaronder verschijnt de keuzemogelijkheid om te reageren als één van jouw pagina’s.

Facebook pagina reageren

Stap 2:  Selecteer het bedrijf in welke plaats je wilt communiceren.

Stap 3: Like, reageer of deel het bericht in naam van jouw bedrijfspagina. Zo gemakkelijk is het!

Meer tips over Facebook marketing nodig? Bekijk hier onze andere tips.

Interactie aangaan met jouw social media fans

Met de opkomst van social media werd marketing plots meer tweerichtingsverkeer. Klanten kunnen communiceren met bedrijven op verschillende manieren via Facebook, Instagram of via andere kanalen. Het is belangrijk om niet enkel promoties, acties of informatie over je bedrijf te posten. Een social media kanaal is niet voor niks een communicatiekanaal waarbij interactie centraal staat.

Hoe gebruik ik de Yoast SEO plugin?

Als je de plugin SEO by Yoast voor WordPress gedownload en geïnstalleerd hebt, kan je deze eenvoudig gebruiken onderaan elk nieuw bericht of pagina. Hoe je dit juist doet, lees je hier aan de hand van verschillende afbeeldingen.

Hoe gebruik ik het?

Onderaan elk bericht heb je de mogelijkheid om de tekst in Google aan te passen. Zo kan je zelf beslissen hoe mensen jouw bericht of pagina zien in een zoekmachine. Je ziet de Snippetvoorvertoning, de keuze van jouw focustrefwoord en een analyse die Yoast SEO jou zelf aanbiedt. Je vult het focustrefwoord in. Dit is een trefwoord die in enkele woorden jouw artikel of pagina omschrijft. Zorg ervoor dat dit overeenkomt met woorden die mensen zouden intypen in Google.

yoast SEO plugin

Als je de Snippet wil bewerken, klik je op: ‘Snippet bewerken’. Daarna kan je de SEO-titel, de slug (deel van jouw url die zichtbaar is in Google) en de meta-omschrijving die ook zichtbaar is in Google. Zorg ervoor dat jouw teksten duidelijk zijn en met in het achterhoofd de zoektermen die mensen intypen in Google. De plugin geeft weer in een kleur of de lengte goed is voor de zoekmachine.

yoast SEO plugin2

Waarom gebruik ik deze functie?

Je gebruikt deze functie best telkens je een nieuw bericht schrijft of een nieuwe pagina aanmaakt. Deze zorgt ervoor dat je een betere Click-through-rate hebt in Google en dus ook hoger scoort. Verder is deze functie ook van levensbelang als je dit bericht of pagina gaat delen via Facebook. Sinds dat Facebook de functie om link-posts te bewerken verwijderd heeft, kan je bijna enkel via deze weg jouw link-posts aanpassen. De aanpassingen die je ingeeft via Yoast SEO plugin komen rechtstreeks op social-media kanalen als je deze deelt via Facebook. De afbeelding die Facebook kiest is meestal de uitgelichte afbeelding. Hieronder een voorbeeld van hoe de post er zou uitzien met bovenstaande instellingen van de plug-in.

Yoast SEO plugin fb

Heb je nog vragen over deze plugin? Neem dan contact met ons op.

Facebook Live gebruiken in jouw marketingstrategie

Video is een krachtige tool geworden via social media maar ook Facebook Live kan je gebruiken in jouw social media strategie. In naam van jouw bedrijf live gaan op Facebook zorgt voor interactie en ook hier zijn verschillende mogelijkheden om dit in jouw strategie te verwerken. Maar hoe gebruik je dit best? En wat heb je als bedrijf te vertellen aan jouw fans? Wij helpen je op weg met deze tips.

Waarom Facebook Live gebruiken?

Live content spreekt vele mensen aan. Uit onderzoek blijkt dat er ook veel langer gekeken wordt naar een live video dan naar een video die eerder geüpload werd. Mensen zullen ook sneller reageren op een live video dan op een oudere video van enkele dagen geleden. Men kijkt dus meer geboeid naar een live video dan naar een oudere video, wat uiteraard niet wilt zeggen dat gewone video’s via Facebook niet meer werken. Integendeel, video blijft nog steeds de trend van 2017.

Wat vertel ik in zo’n live video?

Nieuws

Heb je een nieuwtje te vertellen of eerder een grote aankondiging dan is Facebook Live een zeer goede optie. Bouw spanning op en vertel enkele interessante feiten via een Facebook Live video. Denk bijvoorbeeld aan de nieuwste trends in jouw sector, een nieuw product dat op de markt komt of de bekendmaking van de winnaar van jouw wedstrijd.

Kijkje achter de schermen

Maak jouw bedrijf meer mens door jouw bedrijf achter de schermen te delen via een live video. Op die manier zien jouw fans jou van een andere kant die zeker niet onbelangrijk is. Zo kan je bijvoorbeeld jouw werknemers aan het woord laten of tonen hoe jouw producten geproduceerd worden.

Vraag en antwoord

Deze vorm van Facebook Live is zeer populair. Je maakt eigenlijk een interview met iemand van het bedrijf of een externe persoon. Fans kunnen realtime vragen stellen die op datzelfde moment ook beantwoord kunnen worden. Uiteraard moet de gegeven informatie ook relevant zijn voor jouw fans. Op deze manier kan er ook zeer veel interactie ontstaan.

Tips & How-to’s

Een andere vorm die je kan gebruiken in een live video zijn het geven van tips of voordoen hoe je exact iets moet uitvoeren. Denk maar aan een kok die zijn favoriete gerecht maakt in een live video of tips om jouw product te gebruiken.

Evenementen

Facebook live is verder ook de ideale plek om jouw evenement uit te zenden. Zo kan je bijvoorbeeld een concert of een opening live uitzenden op Facebook zodat ook mensen die er niet bij zijn toch de sfeer kunnen meepikken. Verder kunnen ze zien hoe leuk het evenement is, dit verder vertellen en bij de volgende editie ook aanwezig zijn.

Gewoon zomaar!

Vertel over je dag, vraag naar de mening van jouw kijkers, laat zien waar je momenteel mee bezig bent. Een live-video hoeft ook geen uren te duren. Enkele minuten kan genoeg zijn om interactie te creëren met jouw publiek.

Exclusieve content

Geef enkel voor jouw live-kijkers een speciaal aanbod. Laat hen exclusieve content zien, een e-book gratis kunnen downloaden voor alle live-kijkers. Elke reden is een goede reden voor een Facebook Live video.

Geef iets weg

Een winnaar bekendmaken via Facebook Live is de perfecte manier en creëert ook een bepaalde spanning. Als de prijs van jouw wedstrijd een product is, is dit ook de perfecte manier om jouw product in de kijker te zetten. Toon het product, demonstreer het en laat zien wat anderen gemist hebben.

Experimenteer met live video’s en wees vooral goed voorbereid voor je aan een live video begint. Bereik je publiek op de juiste manier!

Functie om Facebook links te bewerken is verwijderd!

Elke Facebook-gebruiker heeft het ondertussen gemerkt. De functie om de tekst bij jouw link-berichten te bewerken is verwijderd! Facebook heeft dit onlangs aangekondigd om één welbepaalde redenen. Wat kan je hier als marketeer aan doen en hoe moet het nu verder?

Waarom doet Facebook ons zoiets aan?

Wij gebruikten deze functie vooral om mooie foto’s en leuke titels toe te voegen aan onze Facebook posts. Maar deze functie is verwijderd doordat sommigen hier misbruik van maakten. Op deze manier wil Facebook de nieuwsartikelen met ‘Fake news’ tegenhouden. De zogenaamde clickbait headlines die mensen overtuigen om op de link te klikken door een aansprekende, nieuwsgierige headline maar waarbij de inhoud van het artikel niet helemaal overeenstemt met de realiteit. Hierdoor kan je jouw link-berichten niet aanpassen voor je ze de wereld uit stuurt.

Wat kunnen we hier aan doen?

Het is niet eenvoudig om hier iets tegen te doen. We gaan het spijtig genoeg nooit volledig terug krijgen zoals daarvoor. Er zijn wel enkele technische omwegen die ervoor kunnen zorgen dat onze fans toch te zien krijgen wat wij willen.

Eerst en vooral bestaat er volgens Frankwatching een manier om als uitgever van de pagina deze functie terug in te schakelen. Wanneer je naar ‘Publicatietools’ van jouw pagina gaat, zie je hopelijk ‘Link Ownership’ staan in de linkerkant van jouw menu. Bij onze pagina’s is dit niet het geval en kan je deze optie dus niet gebruiken. Meer informatie over deze optie vind je hier.

Een andere eenvoudigere manier is het aanpassen van de achterkant van jouw pagina. Voor WordPress werkt dit met de plugin “Yoast SEO”. Zo kan je via de plugin jouw titel en omschrijving aanpassen. Deze manier vraagt veel voorbereiding en kan best toegepast worden tijdens het schrijven van jouw bericht of pagina op de website. Hoe je deze plugin ‘Yoast SEO’ gebruikt lees je hier. Verder moet je in WordPress ook altijd jouw ‘Uitgelichte afbeelding’ instellen want dit is waarschijnlijk één van de afbeeldingen die Facebook gaat herkennen bij jouw link-bericht.

Onlangs is ontdekt dat je via Facebook Advertentiebeheer ook jouw post kan bewerken. Hoe ga je te werk? Je maakt eerst een link-advertentie die wordt gecontroleerd door Facebook. Zodra deze is goedgekeurd, kun je hem via de ‘Paginaberichten’-tool (onderdeel van Power Editor) publiceren of inplannen op je pagina. Om ervoor te zorgen dat je niet hoeft te betalen kan je deze advertentie onderbreken.

Ons lijkt de tweede methode, via de Yoast SEO plugin, het meest eenvoudige, maar dan dien je wel een WordPress website te hebben. Spijtig genoeg valt er dus eigenlijk niet veel te doen aan deze nieuwe functie en zullen we de beslissing van Facebook moeten aanvaarden.

De 20% regel op Facebook anno 2016

In 2012 heeft Facebook een nieuwe regel toegevoegd: advertenties mogen niet meer dan 20% tekst bevatten. Nu, in juni 2016, hebben ze deze regel herzien. Advertenties worden niet langer meer afgekeurd omwille van de hoeveelheid tekst in een afbeelding. Toch blijft er nog een verschil tussen een advertentieafbeelding met veel en weinig tekst.

De aanpassing van deze regel heeft meteen een invloed op de campagneresultaten. Facebook werkt nu met 4 categorieën:

  1. Afbeeldingstekst ‘ok’: je afbeelding bevat weinig of helemaal geen tekst. Facebook beloont dit soort afbeeldingen in campagnes.
  2. Afbeeldingstekst ‘low’: je afbeelding bevat een beetje tekst. Het bereik wordt hier al lichtjes beperkt
  3. Afbeeldingstekst ‘medium’: je afbeelding bevat gemiddeld veel tekst. Het bereik wordt hierdoor in sterke mate beperkt
  4. Afbeeldingstekst ‘high’: de afbeelding in je advertentie bevat in dit geval veel tekst. Met deze afbeelding zal het moeilijk worden om je doelgroep te bereiken. Facebook straft deze advertenties onmiddellijk af en is geen fan van veel tekst. Bij deze advertentie zal je meer moeten bieden om je doelgroep te kunnen bereiken op de Facebook tijdlijn.

Er zijn enkele uitzonderingen op de regel. Zo wordt tekst niet gezien als tekst bij:

  • Boeken en albumhoezen
  • Beleidsteksten
  • Screenshots van bijvoorbeeld een mobiele app
  • Affiches (festivals, evenementen, concerten,…)
  • Verpakkingen (enkel als het gehele product te zien is)
  • Comics en cartoons

 

Hoe meer tekst je afbeelding bevat, hoe moeilijker het wordt om je doelgroep te bereiken en hoeveel te meer je zal moeten betalen voor een weergave of een klik. Je kiest dus best nog steeds voor afbeeldingen met weinig of geen tekst.

Met deze tool kan je nagaan hoeveel % tekst je afbeelding bevat. Om dit te berekenen wordt je afbeelding onderverdeeld in verschillende vakken. Het aantal vakken dat tekst bevat, bepaalt het percentage tekst. Het is dus een kwestie van je tekst op een slimme manier op je afbeelding te plaatsen. Je kan dezelfde tekst dus in minder vakken plaatsen, waardoor je advertentie meer mensen zal bereiken.

Leuke acties met de nieuwe Facebook reactieknop

Sinds gisteren (24 februari 2016) zijn ze eindelijk ook bij ons gearriveerd: de nieuwe Facebook reactieknoppen. Naast liken kan je op Facebook nu veel meer doen als reactie op een post:

facebook reactieknoppen

Met deze knoppen kan je zelf veel leuke posts maken. Gisteren verschenen dan ook de eerste leuke acties met de nieuwe reactieknoppen. Coca-Cola en Studio Brussel hebben meteen ingespeeld op de vernieuwde knoppen. Ze hebben deze geïntegreerd in hun Facebookposts.

cola     studio brussel

We zijn ervan overtuigd dat er met de verschillende reactieknoppen nog vele andere leuke acties zullen volgen!

Facebook: het kanaal om relaties te onderhouden en versterken

Veel bedrijven hebben een fanpagina op Facebook. De ene is al wat succesvoller dan de andere. Een vaak voorkomend probleem is dat ze zich te veel focussen op verkoop.

Facebook is een social media kanaal met als doel relaties onderhouden en versterken. Het is dus niet de bedoeling dat je pagina vol staat met productfoto’s en promoties. Deze content brengt niet veel bij tot de relatie die je hebt met (potentiële) klanten.

Het is belangrijk om altijd gebruik te maken van goede afbeeldingen. Zoals eerder vermeld werken productfoto’s niet altijd goed. Productfoto’s werken afhankelijk van hoe interessant het product is. Een voorbeeld van een facebookpagina waar wel interessante productfoto’s gebruikt worden, is de facebookpagina van Philadelphia. Bij het plaatsen van afbeeldingen is vooral afwisseling belangrijk.

Je fans voelen zich meer aangetrokken wanneer ze foto’s zien waar mensen op staan. Het is aan te raden om foto’s op je pagina te plaatsen over bijvoorbeeld een opendeurdag, een lunch met het team, teambuilding,… Wanneer je iets op Facebook plaatst, stel jezelf dan altijd de vraag “Zou ik dat zelf liken?”.

Facebook is geen conversie gericht kanaal. Al je fans behoren tot je sociaal kapitaal. Je kan met deze mensen je relaties (netwerk) onderhouden.

Wanneer iemand negatieve commentaar deelt op Facebook, dan moet je hier altijd op reageren. Je moet een luisterend oor zijn voor je klanten en je gezond verstand gebruiken wanneer je reageert. Reageer op een goede en correcte manier, net zoals je dat in het dagelijkse leven zou doen. Neem zowel via Facebook als persoonlijk contact op met deze persoon. Dit getuigt van respect.

Voor een groot bereik is Facebook niet gratis. Wanneer je berichten plaatst, dan krijgen niet alle fans deze berichten te zien. Afhankelijk van je bedrijf en posts krijgt maximum 15% van je fans het bericht te zien. De oplossing hiervoor is betalen. Dit kan je doen door bij je bericht te klikken op “bericht promoten”. Hier kan je kiezen naar welke doelgroep je dit gaat promoten. Hierdoor bereik je meer mensen uit je doelgroep. Dit kan aanleiding geven tot nieuwe likes.

Facebook heeft laten weten dat er een nieuwe manier wordt gehanteerd om de informatie te bepalen die op je tijdlijn komt te staan. Vroeger werd dit bepaald door het aantal likes, comments en shares. Nu gaat het ook om de tijd die je aan een artikel spendeert. Wanneer er meer tijd wordt besteed aan een bericht, dan komt dit hoger in het nieuwsoverzicht te staan. Zorg dus dat je interessante content verspreidt op Facebook, zodat je fans er aandacht aan besteden. Hierdoor zal je automatisch hoger in het nieuwsoverzicht komen te staan.

Facebookwedstrijd organiseren

Facebook is een medium dat steeds vaker gebruikt wordt. Met op 1 januari 2016 meer dan 6 miljoen actieve Belgische accounts is en blijft dit het grootste social media kanaal. Vooral bedrijven hebben de afgelopen jaren ontdekt dat Facebook een goed medium is om het bedrijf of de producten en diensten te promoten.

Om zoveel mogelijk likes te krijgen worden er vaak wedstrijden georganiseerd op Facebook. Dit soort van acties is goed om interactie op de pagina te krijgen. Het trekt vaak veel personen aan die het bedrijf niet kennen, maar wel geïnteresseerd zijn. De vraag is of het aantal likes dat je dankzij de wedstrijd bijgekregen hebt, opweegt tegen de kwaliteit van deze likes…

Aan Facebookwedstrijden zijn veel regels verbonden. We sommen hier de niet toegestane functies op bij een Facebook wedstrijd:

  • Vragen aan mensen dat ze zich taggen op een foto waar ze zelf niet op staan
  • Vragen aan mensen om deel te nemen door zaken (bijvoorbeeld een foto of bericht) op hun persoonlijk profiel te plaatsen
  • Mensen vragen om een bericht of foto op hun eigen tijdlijn te delen (share-functie)
  • Mensen verplichten om je pagina te liken. (Je kan namelijk niet zien wie exact jouw pagina liked)

De ‘like & share’ wedstrijden (waar Facebook mee vol staat) zijn dus in strijd met de wetgeving en niet correct. Waarom? Allereerst kan je niet zien wie je pagina allemaal liked. Ten tweede is het delen niet toegestaan en ook niet altijd zichtbaar. Dat is afhankelijk van de privacy instellingen van de deelnemer.

Daarnaast moet er ook rekening gehouden worden met de Belgische wetgeving. Het is bijvoorbeeld niet toegestaan om een prijs willekeurig te verloten onder de deelnemers. Je mag een prijs dus niet zomaar weggeven. Je moet een soort van ‘bewijs’ hebben waarmee je de winnaar kan aantonen.

Enkele voorbeelden van wedstrijden die wel toegestaan zijn:

  • De reactie met het meeste aantal likes wint
  • Foto met het meeste likes wint, zo gebruik je deze likes als ‘stemmen’
  • Vraag bijvoorbeeld hoeveel muntjes er in een doorzichtige kom zitten. De persoon die er het dichts bij zit wint. Je moet in dit geval wel het bewijs kunnen leveren. Dit kan door in een video de muntjes te tellen.
  • Wat is het gewicht van dit voorwerp? Nadien moet ook het gewicht aangetoond worden.
  • Een wedstrijd houden via een Facebook app (tabs bovenaan op de fanpage).

Je mag geen promotie voeren voor benzine, tabak, vuurwapens, kansspelen en geneesmiddelen.

Stel een wedstrijdreglement op. Zo kan je veel vragen en eventuele discussies vermijden. Deelnemers van een wedstrijd moeten informatie verschaffen aan je bedrijf en niet aan Facebook. Je kan dus ook ergens vermelden dat de informatie die verstrekt wordt volledig vertrouwelijk is en niet aan derden wordt doorgegeven.

Facebook kent geen genade voor valsspelers. Wordt er een overtreding geconstateerd dan zal de pagina direct offline worden gehaald. Je houdt dus best rekening met wat mag en wat niet mag.

Je ziet dat je je aan veel regels moet houden als je op Facebook een wedstrijd organiseert.

Vragen? Neem contact met ons op.