Berichten

Update Google Analytics: gebruiker staat centraal

Via Google Analytics kan je vele analyses maken van jouw website. Vele ondernemers zien door alle cijfers niet meer de essentie van het verhaal. Sinds de nieuwe update van Google Analytics eind 2017 wilt Google de gebruiker centraal plaatsen en meer inzicht geven over de gebruikers in plaats van de sessies.

Focus op gebruikers

In vele rapporten toont Google Analytics cijfers over de sessies op jouw website. Deze zijn natuurlijk niet onbelangrijk want daar gaat het natuurlijk over maar wat eigenlijk belangrijker is zijn de gebruikers achter deze sessies. Door je instellingen aan te passen krijg je dus vooral gebruikersstatistieken in jouw rapporten. Dit kan je aanpassen bij beheerder > property >property instellingen > gebruikersstatistiek inschakelen in rapporten.

Je kan dit achteraf altijd uitschakelen maar wij raden aan om dit aan te vinken. Wat verandert er nu juist met deze instelling? Je kan dus in bijvoorbeeld de kanaalanalyse zien waar bezoekers vandaan komen op vlak van aantal gebruikers.

Gebruikersanalyse

Onder het deeltje Doelgroep > Gebruikersanalyse kan je per individuele gebruiker zien hoeveel sessies ze reeds op jouw website doorbrachten en hoeveel ze eventueel opgebracht hebben op vlak van transacties of conversies. Vervolgens kun je ook per gebruiker in detail bekijken welke delen van jouw website ze bezocht hebben en wanneer ze net geconverteerd hebben.

Het is niet de bedoeling dat je één per één de data per persoon gaat bekijken als je een website hebt met duizenden bezoekers per maand. Het is daarom veel nuttiger om de data groter te bekijken.

Heb je nog vragen over deze nieuwe update of over Google Analytics? Wij beantwoorden graag jullie vragen.

Het gebruik van Campaign URL Builder

Om campagnes effectief te kunnen meten vanuit Google Analytics, kan er best een Campaign URL aangemaakt worden. Dit kan je best doen via deze tool van Campaign URL Builder. Hoe je dit juist doet en waarom lees je hieronder!

Waarom deze Campaign URL Builder gebruiken?

Je vraagt je waarschijnlijk af waarom ik dit moet toepassen op al mijn nieuwsbrieven of al mijn Facebook posts. Wel dit is belangrijk om de resultaten effectief te kunnen meten in Google Analytics. Door deze methode te gebruiken, creëer je een campagne die je specifiek kan bekijken in Google Analytics.

Met deze Campaign URL Builder maak je eigenlijk een nieuwe URL aan die naar jouw website leidt. Deze URL gebruik je enkel in een communicatiekanaal zoals Facebook of in jouw nieuwsbrieven. Zet deze ‘zelfgemaakte’ URL dus niet op jouw website zelf. Hiermee bedoelen we dat tijdens de opbouw van jouw website er nooit links mogen zijn naar jouw website via een speciale campagne URL.

Stel, je wilt jouw maandelijkse nieuwsbrief versturen, maak dan per onderwerp een campagne URL aan via deze tool. Plaats de nieuwe URL in jouw e-mail op de juiste plaats. Als mensen jouw e-mail dan openen en klikken op een link in jouw nieuwsbrief dan komen ze terecht op jouw website en worden deze resultaten nauwgezet gemeten. Voor de lezer verandert er niks. Jouw website blijft er nog steeds hetzelfde uitzien en werkt normaal perfect. Het enige verschil zien we in Google Analytics en kan de lezer zien in de URL van de pagina bovenaan in de browser. Deze URL is langer dan normaal en bevat rare tekens en cijfers.

Hoe gebruik je de Campaign URL Builder?

Stap 1: Kopieer de URL waar je naar wil linken

Stap 2: Plak deze onder ‘Website URL’

Stap 3: Vul ‘Campaign Source’ in
Gaat dit over een Facebook bericht? Vul dan ‘facebook’ in.
Gaat dit over jouw nieuwsbrief? Vul dan ‘newsletter’ in.
Gaat dit over een Twitter post? Vul dan ‘twitter’ in.
Let op: dit moet altijd verplicht ingevuld zijn en ook juist zodat Google Analytics dit begrijpt.

Stap 4: Vul ‘Campaign Medium’ in
Hier vul je best jouw marketing medium in.
Gaat het over een Facebook bericht? Vul dan ‘social’ in.
Gaat het over een nieuwsbrief? Vul dan ‘email’ in.

Stap 5: Vul ‘Campaign Name’ in
Deze campagne naam is vooral belangrijk om jouw eigen campagne te kunnen herkennen.
Geef het dus een herkennende naam zodat je achteraf nog weet waarover het ging. Je kan bijvoorbeeld ook de startdatum van jouw campagne vermelden.
bv. 22092017 of opendeurdag

Stap 6: Vul eventueel ook een campagne term of campagne content in
Deze zesde stap is vooral van toepassing voor zoektermen die je gebruikt in advertenties. Deze hoeven dus niet altijd gebruikt te worden.

Campaign URL Builder

Stap 7: Druk op ‘copy link’
Als laatste stap druk je op ‘copy link’.

Campaign URL Builder 2

Stap 8: Plak de link op de juiste plaats
Als je de link gekopieerd hebt, plak je deze in jouw communicatie medium.
Ging het over een Facebook Post? Plaats deze dan op Facebook.
Ging het over een item in jouw nieuwsbrief? Plaats deze dan in jouw e-mail.

Stap 9: Wachten op de resultaten.
Als je alles correct hebt ingesteld, komen waarschijnlijk de eerste resultaten snel binnen. Deze kan je bekijken in Google Analytics bij Acquisitie > Campagnes.

resultaten Google Analytics

Spam in Google Analytics

Spam in Google Analytics is toegevoegd door spam bots en niet door personen die je website bezocht hebben. Wanneer je in je statistieken gaat kijken bij Acquisitie > Alle verkeer > kanalen kan je zien vanwaar je bezoekers afkomstig zijn. Wanneer je op ‘referral’ klikt, zal je waarschijnlijk veel spam zien.

Dit verkeer is onschuldig, maar het ‘vervuilt’ je statistieken. Hier kan je een voorbeeld zien:

Schermafbeelding 2016-01-25 om 11.26.11

Er zijn meerdere manieren om deze spam te bestrijden. In deze blog geven we je de link naar een spam blocker (een filter) die je kan gebruiken om spam uit te sluiten in je statistieken.

De Google Analytics Referrer Spam Blocker is een gratis tool die ontworpen is door Adwords Robot. Deze spam filter helpt websitebeheerders om de data en statistieken in Google Analytics zo ‘clean’ mogelijk te houden.

Wat moet je doen om deze spam filter in te schakelen? Ga naar de Google Analytics Referrer Spam Blocker en klik op ‘selecteer een Google Analytics account’. Zorg wel dat je aangemeld bent bij Google Analytics. Geef toestemming aan deze spam blocker.  Selecteer de website waarvoor je de spam blocker wil inschakelen en klik op ‘filters toepassen’. Dit is alles wat je moet doen om de filter te activeren op je account.

Dankzij deze spam filter zal spam in de toekomst uit je statistieken verdwijnen. Wanneer je wil dat deze spam verdwijnt uit oude data, dan kan je dit Google Analytics segment importeren.  Door bovenaan op ‘import’ te klikken heb je dit segment geïmporteerd. Om data zonder spam te zien, kies je in de statistieken bovenaan niet voor ‘alle sessies’, maar voor ‘Analytics Spam Blocker (550 domains)’.

Voor vragen over Google Analytics, aarzel niet om ons te contacteren.

 

Je website meten en verbeteren

Je website verbeteren dankzij Google Analytics

Wil jij je website zo succesvol mogelijk maken? Dan is het belangrijk om de resultaten van je website te meten. Op basis van deze resultaten weet je wat goed werkt, en wat niet. Je krijgt inzicht in waarmee je op het juiste pad zit en wat nog verbeterd kan worden. De ideale tool om je resultaten te meten is Google Analytics.

Hoe werkt Google Analytics?

Google Analytics meet ontzettend veel. Er wordt niet alleen gemeten hoeveel bezoekers je website heeft, maar je kunt ook precies zien welke pagina’s het populairst zijn. Je krijgt te zien via welke zoekwoorden en social media kanalen je bezoekers op je website komen. Ook kan je zien vanaf welke apparaten je website wordt bezocht. Al deze gegevens zijn van belang als je jouw website wilt optimaliseren. Blijkt uit de cijfers bijvoorbeeld dat jouw website veel wordt bezocht via smartphones? Dan weet je dat je aandacht moet besteden aan de mobiele versie van je website.

Stel doelen in met Google Analytics

In Google Analytics kan je doelen instellen voor formulieren of knoppen. Na het instellen van je doel wordt er voor je bijgehouden hoe vaak dit doel wordt behaald. Zo krijg je bijvoorbeeld inzicht in hoe vaak je contactformulier wordt ingevuld, hoeveel mensen zich inschrijven voor je nieuwsbrief, hoe vaak iets wordt gedownload of hoe vaak een bepaalde knop gebruikt is. Met Google Analytics krijg je al deze gegevens in één oogopslag te zien. Valt je op dat een bepaald formulier erg weinig wordt gebruikt? Dan kan je hierop inspelen door het aan te passen. Als je wilt, kan je zelfs een geldbedrag koppelen aan een bepaald doel. Zo zie je meteen hoeveel omzet je per doel hebt behaald.

 

Stel segmenten in met Google Analytics

Wil jij meer weten van een specifieke groep gebruikers? Dan kan je een segment instellen. Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen de gegevens van een bepaalde leeftijdscategorie of van een bepaalde regio te bekijken. Wees er hierbij wel voorzichtig mee dat je niet een te kleine of juist te brede groep instelt.

 

Meet en gebruik je zoekwoorden

Wil jij weten via welke zoekwoorden mensen op jouw website binnenkomen? Google Analytics vertelt je het precies. Zo weet je op welke zoekwoorden je website al goed gevonden wordt, en op welke zoekwoorden je nog extra kan inzetten. Krijg je een redelijk aantal bezoekers binnen via een bepaald zoekwoord? Dan kan je deze score verder verbeteren door dit zoekwoord te gebruiken in de teksten van je website.

Campagnes maken in Google Analytics

Als we spreken over campagnes in Google Analytics, dan bedoelen we niet enkel advertenties maar ook nieuwsbrieven, updates via sociale media, banners, etc. Door campagnes aan te maken op Google Analytics, kan je exact volgen via welke kanalen bezoekers naar je website komen. Aan de hand van de resultaten kom je te weten welke middelen werken en welke niet.

Om te beginnen heeft Google Analytics een aantal parameters nodig. Deze zijn essentieel voor de meetbaarheid. Deze parameters voeg je zelf toe aan de URL. Elke keer deze URL door iemand wordt gebruikt, pikt Google Analytics deze op en houdt deze de gegevens nauwkeurig bij.

In dit voorbeeld maken we een campagne voor onze advertentie op Facebook. Zo kunnen we analyseren hoeveel bezoekers afkomstig zijn vanaf de advertentie.

Stap 1: Een URL aanmaken waar we de parameters zullen toevoegen.

Surf naar de pagina  “Hulpprogramma voor het maken van URL’s”

Dan krijg je dit beeld te zien.

URL maken in Google Analyitics

 

Vul vervolgens je website-URL in (dit kan ook een specifieke pagina zijn op je website), de campagnebron (in dit geval Facebook), het campagnemedium (in dit geval advertenties) en een campagnenaam (in dit geval “Homepage” aangezien we in de advertentie op Facebook onze website promoten). Klik dan op ‘Verzenden’.

URL maken in Google Analytics

Nu vind je onderaan de URL. Gebruik deze URL in je advertentie. Telkens iemand op je advertentie klikt, zal Google Analytics deze oppikken.

URL maken in google analytics

Stap 2: Meld je aan op Google Analytics, klik op ‘Rapportage’ , ‘Acquisitie’ en dan op ‘Campagnes’

Je krijgt een grafiek en een top 10 te zien van je meest bezochte campagnes

Campagne overzicht in Google Analytics

Campagne overzicht in Google Analytics

Campagne overzicht in Analytics

Vind je je campagne niet meteen terug? Typ de naam van je campagne in via de zoekbalk.

zoekbalk campagnes

Stap 3: De campagne analyseren. Klik op de campagne die je wil analyseren. Dan zie je dat de gegevens in 3 blokken zijn opgedeeld: ‘Acquisitie’, ‘Gedrag’ en ‘Conversies’. We focussen nu even op de eerste twee.

analyse google analytics

Onder ‘Acquisitie’ vind je:

–       het aantal bezoeken
–       het percentage van nieuwe bezoeken
–       het aantal nieuwe bezoeken

Bij ‘Gedrag’vind je:

–       het bouncepercentage: dat is het aantal bezoekers dat je website verlaat na 1 pagina.
–       Pagina’s/Bezoek geeft een gemiddelde aan van het aantal pagina’s dat werd bezocht per bezoek.
–       Gemiddeld bezoekduur: het gemiddeld aantal tijd iemand op je website surft.

Google Analytics heeft nog veel meer mogelijkheden zoals doelen stellen voor je website (bv. “contact opnemen”), event tracking, segmenteren, e-commerce bijhouden, etc.

Wil je meer weten over deze mogelijkheden? Of over Google Analytics in het algemeen? Mail ons!

Google Analytics: 3 tools om interne zoekopdrachten beter te begrijpen

Eerder deze week toonden we je hoe je interne zoekopdrachten instelt binnen Google Analytics. Dat gaat gepaard met heel wat cijfers en grafieken. Vandaag gaan we wat dieper en willen we je laten zien wat deze cijfers betekenen.

 Een analyse van die cijfers is nodig om:

–       de intentie van je bezoekers te achterhalen

–       slechte pagina’s te ontdekken

–       in te spelen op de behoefte van je bezoekers

 

TOOL 1: GEBRUIK

De eerste tool om interne zoekopdrachten beter te begrijpen is “Gebruik”. “Gebruik” kan je helpen met de gebruiksvriendelijkheid van je website. Ontdek naar wat je bezoekers op zoek zijn en of ze het kunnen vinden.

Stap 1: start in “Rapportage”, ga naar “Gedrag”, “Zoekopdrachten op de site”en kies dan voor “Gebruik”.

Gebruik Interne Zoekopdrachten

Stap 2: je krijgt een overzicht van 2 tabellen, “Visits without Site Search” en “Visits with Site Search”. Klik op “Visits with Site Search”.

Nu krijg je een grafiek. Hou die grafiek in de gaten. Hoe geleidelijker, hoe beter. Gaat de grafiek in pieken en heb je bijvoorbeeld net je lay-out veranderd of een nieuwe website gelanceerd? Dan kan dit betekenen dat dat er iets misgaat, misschien is je informatie niet meer zo toegankelijk.

Grafiek gebruik interne zoekopdrachten

 

TOOL 2: ZOEKTERMEN

Wil je weten naar wat je bezoekers zoeken op je website, dan is dit de tool bij uitstek. Ga na wat populaire zoektermen zijn en speel er handig op in. Zo kan je over populaire zoektermen een (extra) blog schrijven of hierover extra uitleg verwerken in je aanbod. 

Stap 1: start in “Rapportage”, ga naar “Gedrag”, “Zoekopdrachten op site”en klik op “Zoektermen”. Je krijgt een grafiek te zien en een overzicht van de meest gezochte zoektermen op je website.

zoektermen interne zoekopdracht

 

TOOL 3: PAGINA’S

Wil je weten op welke pagina de zoekopdrachten zijn uitgevoerd? Gebruik het rapport “Pagina’s”. Deze geeft aan welke pagina’s mogelijk onduidelijk zijn of op welke pagina’s ze op zoek zijn naar extra uiteg.

Stap 1: start in “Rapportage”, kies voor “Gedrag”, “Zoekopdrachten op site”en dan  voor “Pagina’s”.

Grafiek gebruik interne zoekopdrachten

Nu krijg je een overzicht van op welke pagina’s de zoekopdrachten zijn uitgevoerd. Staat er een “/”in je overzicht, dat betekent dat de zoekopdrachten zijn uitgevoerd op je homepage.

 

Heb je nog geen toegang tot interne zoekopdrachten op Google Analytics. Lees dan onze eerste blog over interne zoekopdrachten.

Heb je een vraag of wens je meer informatie? Dan kan je ons mailen

Interne zoekopdrachten in Google Analytics

Vandaag gaan we een stap verder met Google Analytics. Wil je weten naar wat je bezoekers op zoek zijn op je website en hoe je beter aan hun noden kan voldoen, dan zijn interne zoekopdrachten van groot belang.

Stap 1: Om te beginnen meld je je aan op Google Analytics en klik je op op de knop ”Beheerder” en kies dan voor “Instellingen weergeven”.

Instellingen Google Analytics

Instellingen Google Analytics

Stap 2: Scrol naar beneden, klik “aan” bij “Zoekopdrachten op site bijhouden”.

Zoekopdrachten bijhouden

Zoekopdrachten bijhouden

Stap 3: Vul daarna de “Queryparameter”in.

Queryparameter

Geen nood, deze is gemakkelijk te vinden. Ga naar je website in en vul iets in in je zoekmachine, bijvoorbeeld (op de website van Creactiv) “blog”.

queryparameter op site zoeken

Kijk dan naar je URL: https://creactivmarketing.be/?s=blog

Wat tussen het vraagteken en gelijkheidsteken staat, is je queryparameter. In ons geval een “s”. Vul je queryparameter in en klik op “opslaan”. Het duurt nu een tijdje voor de eerste resultaten te zullen zien zijn, reken op ongeveer 48 uur.

Vind je je queryparameter niet? Mail ons en we helpen jou hiermee.

Stap 4: Om een overzicht te krijgen ga je naar “Rapportage”, dan verder naar “Gedrag”en klik dan “Zoekopdrachten op site”. Hier vind je vanaf nu al je informatie.

Campagne overzicht in Google Analytics

Campagne overzicht in Google Analytics

 

Hou onze blog in de gaten want op woensdag 15 januari reiken we je een aantal tools aan om deze cijfers en grafieken te analyseren.

Nog geen Google Analytics account? Zie onze eerste blog “Google Analytics account aanmaken

Google Analytics account aanmaken

 De komende maand nemen we je mee in de wondere wereld van Google Analytics.  Eerst en vooral: wat is Google Analytics en waarom is het zo interessant? Google Analytics is een gratis dienst van Google die je kan gebruiken om statistieken over je website bij te houden. Dit zorgt ervoor dat je het gedrag van je bezoekers volledig kan natrekken maar het kan je ook helpen je website aan te passen aan het gedrag van diezelfde bezoekers.

Vandaag starten we met de aanmaak van een Google Analytics profiel voor je website.
Ben je er klaar voor? Hier gaan we!

Stap 1: Surf naar google.com/analytics en klik op aanmelden of  een account maken als je nog geen Google account hebt

Stap 1: Surf naar google.com/analytics en klik op aanmelden of  een account maken als je nog geen Google account hebt

Google Analytics aanmelden

Stap 2: Account aanmaken

Selecteer Website links boven en scrol naar beneden en vul al de gegevens in.

Google Analytics Account instellen

Kies welke gegevens u met Google wil delen en klik tenslotte op “Tracking-ID” ophalen.

Google Analytics Tracking-ID

 Nadat je hebt geklikt op “tracking-ID ophalen” verschijnt er een venster van Google. Ga akkoord met de servicevoorwaarden.

Google Analytics servicevoorwaarden

 Stap 3: Voeg de code toe aan je website

Nadat je akkoord bent gegaan ben met de servicevoorwaarden, verschijnt dit venster.

Google Analytics Tracking ID

 Hoe voeg je die code toe?

  1. Heb je een WordPress site, gebruik dan de plug-in “Google Analytics for WordPress”.  Ga op je WordPress website naar “Instellingen”, klik op “Google Analytics” en vul de UA code in.
    Google Analytics WordPress
  2. Voor andere websites heb je toegang nodig tot de broncode van je website. Plak de trackingcode voor de sluitende </head> tag bovenaan in de HTML-file. Zo zorg je ervoor dat het bezoek wordt geregistreerd nog voor de pagina volledig geladen is.

Google Analytics Tracking Code

Stap 4 Inzicht krijgen

Het duurt een aantal uur (max. 48 uur) voor je gegevens beschikbaar zijn.  Na deze wachttijd kan je alles terugvinden onder “Rapportage”.

Google Analytics Rapportage

Nog vragen? Je kan bij altijd bij ons terecht via mail