Berichten

4 belangrijkste statistieken in Google Analytics

In Google Analytics kan je heel wat relevante cijfers terugvinden over jouw website. De hoeveelheid cijfers is zo groot dat je misschien door het bos de bomen niet meer ziet. Wij lijsten voor jou enkele belangrijke statistieken op die je zeker dient op te nemen in de analyse van jouw website.

Heb je nog geen Google Analytics? Maak dan eerst een account aan voor jouw website. Nog geen idee wat Google Analytics juist is? Lees dan eerst onze blogpost over de meting van je website.

Belangrijke cijfers van je website

  • Bouncepercentage

Het bouncepercentage is een zeer belangrijk cijfer doorheen alle statistieken in Google Analytics. Dit percentage toont ons hoeveel procent van de bezoekers die terechtkomen op je website meteen wegklikken zonder door te klikken naar andere pagina’s op je website. Dit percentage is best zo laag mogelijk zodat je bezoekers doorklikken op je website. Je kan het bouncepercentage bekijken per pagina, per kanaal, per campagne, per apparaat,… Dit kan zeer mooie inzichten geven voor je campagnes of op vlak van website optimalisatie. Er bestaan verder ook nog verschillende technieken om je bouncepercentage te verlagen.

  • Kanaalanalyse (Aquisitie > Alle verkeer > Kanalen)

Eén van de belangrijkste cijfers die je er regelmatig kan bijnemen, is de kanaalanalyse. Via “Kanalen’ in Google Analytics kan je zien waar je websitebezoekers van afkomstig zijn. Zijn ze bijvoorbeeld vanuit je nieuwsbrief op de website terecht gekomen of komen ze eerder via de organische zoekresultaten op je website? Deze kanaalanalyse is zeer interessant om je andere digitale marketingkanalen te evalueren zoals bijvoorbeeld social media of betalende advertenties via Google. Op al deze kanalen kan je ook doorklikken waardoor je meer informatie krijgt over bijvoorbeeld welk social media kanaal of het specifieke verwijzingsverkeer. Wat hierbij ook interessant is zijn de cijfers zoals bouncepercentage en gemiddelde sessieduur per kanaal. Hoogstwaarschijnlijk zal je daar veel verschillen zien zoals bijvoorbeeld een hoger bouncepercentage bij social media in vergelijking met organisch zoekverkeer aangezien dit zeer eigen is aan het kanaal.

  • Bereikte doelen (conversiepercentage)

Indien je jouw doelen correct hebt ingesteld, kan je ook exact lezen welke doelen jouw bezoekers bereiken om zo verdere inzichten te verkrijgen in het gedrag van je websitebezoekers. Stel dat jouw doel is dat mensen het contactformulier invullen, dan kan je exact meten wanneer bepaalde doelen zijn bereikt en waar deze mensen van afkomstig zijn. Zeer interessant wanneer je betalende campagnes hebt lopen zodat je kan meten hoeveel ingevulde formulieren je nu juist hebt via die ene Google Ads campagne.

  • Zoektermen (Search Console)

Wanneer Google Search Console is aangemaakt en gekoppeld met Google Analytics krijg je een mooi overzicht te zien van welke exacte zoektermen mensen intypen in de zoekmachine. Omwille van privacyredenen kunnen we niet ALLE zoektermen zien maar zien we wel al een groot deel van de zoektermen om inzichten te verwerven voor je SEO-strategie. Word je bijvoorbeeld snel gevonden op pizzakraam maar je gebruikt vooral pizza foodtruck dan kan je misschien verder onderzoeken welke woorden je best gebruikt op je website om zoveel mogelijk relevant verkeer naar je website te leiden.

Google Analytics inzichten nodig?

Is het je nog niet duidelijk met welke cijfers je aan de slag moet en hoe je hier nu conclusies uit kan trekken? Vraag gerust meer informatie en wij helpen je graag verder in de vorm van een opleiding of een adviesrapport op maat van jouw website en onderneming.

Gratis eenvoudige website via Google Mijn Bedrijf

Aanwezig zijn in Google is zeer belangrijk, dat weten we ondertussen al. Als je als bedrijf nog geen website hebt maar eenvoudig toch jouw openingsuren en foto’s wilt tonen kan je een gratis website aanmaken via Google Mijn bedrijf.

Hoe begin je eraan?

Eerst en vooral moet je een Google Mijn Bedrijf pagina hebben, deze maak je hier aan. Nadat je al jouw gegevens hebt ingegeven kan je dus een gratis voor mobiel geoptimaliseerde website maken om uw bedrijf te presenteren. Je gaat via de Google Mijn Bedrijf pagina naar ‘Website’. Vanaf dit tabblad kan je jouw website heel eenvoudig aanpassen en publiceren.

Google gebruikt de informatie en foto’s uit uw vermelding op Google Mijn Bedrijf om een site te maken. Deze kunt u vervolgens aanpassen met thema’s, foto’s en tekst naar eigen smaak. Wanneer u uw bedrijfsinformatie wijzigt of nieuwe foto’s plaatst, wordt uw site automatisch geüpdatet. Uw website wordt ook geoptimaliseerd voor weergave op andere apparaten zoals desktops, laptops en mobiele apparaten.

Waarom?

Op deze manier kan je eenvoudig een website aanmaken via Google. Deze is volledig gratis en heeft als domeinnaam: ‘mijnbedrijfsnaam.business.site’. Wil je graag een eigen domeinnaam zoals ‘uwbedrijfsnaam.be’? Dan kan je een aangepaste domeinnaam zoeken en aanschaffen bij Google Domains. Uiteraard zijn de eigenschappen van deze site heel beperkt tot enkele thema’s en tekstblokken. Wanneer je een meer complexe of uitgebreide website wilt ontwikkelen kan je hiervoor terecht bij ons!

Nieuwe functie: Google Posts in jouw bedrijfsvermelding

Vandaag de dag heeft ieder bedrijf een Google Mijn bedrijfsprofiel. Als je dit nog niet hebt, kan je er best meteen mee aan de slag gaan. Google innoveert vaak en sinds eind juni is er een nieuwe functie bijgekomen, namelijk Google Posts. Op deze manier kan je korte nieuwsberichten, aanbiedingen en evenementen posten die direct zichtbaar zijn in je bedrijfsvermelding in de zoekresultaten. Stel iemand zoekt via Google naar jouw bedrijf. Dan komt er normaal gezien meer informatie over jouw bedrijf aan de rechterkant te staan, zoals jouw bedrijfsadres, contactgegevens, afbeeldingen en sinds kort ook nieuwsberichten die je zelf kan beheren. Je kunt zo met deze nieuwe functie relevant nieuws onder de aandacht brengen en laten zien wat jouw bedrijf te bieden heeft. Bovendien springt je bedrijfsvermelding extra goed in het oog tussen de Google zoekresultaten.

Hoe schrijf ik een bericht in Google Mijn Bedrijf?

Je kunt in Google Mijn Bedrijf een bericht schrijven ( 100 – 300 woorden) en deze uitbreiden met een toepasselijke foto en link naar de website, evenement, actie, etc. De eerste honderd karakters worden direct getoond bij de vermelding in de zoekresultaten, de rest van de tekst wordt zichtbaar als iemand op het bericht klikt. Schrijf je meerdere berichten, dan verschijnt er een carrousel. Een bericht is na plaatsing binnen enkele minuten zichtbaar op Google Zoeken en Maps. Je hoeft dus niet te wachten totdat deze is geïndexeerd in Google!

Wanneer je in Google Mijn bedrijf in de navigatiebalk kiest voor ‘Berichten’ kan je eenvoudig jouw berichten bekijken en eentje toevoegen. Hieronder een eigen voorbeeld van onze Google Posts. Wanneer iemand nu in Google ‘Creactiv’ intypt komt dit resultaat rechts te staan.

google posts2

Wat zijn short tail zoekwoorden?

Nieuwste marketinggeheim: short tail vs long tail

Wens je graag het aantal bezoekers op je website te verhogen? Dan is het een goed idee om je eens te verdiepen in short tail vs longtail zoekwoorden.

Short tail zoekwoorden

Als een bezoeker een product of dienst zoekt, gebruikt hij daarvoor vaak een zoekmachine. Door middel van zoekwoorden kan de bezoeker datgene wat hij probeert te zoeken ook vinden. Als hij bijvoorbeeld op zoek is naar een fiets, zal hij in ieder geval het zoekwoordje ‘fiets’ gebruiken. Dit is een voorbeeld van een short tail zoekwoord. Doordat dit maar één enkel woordje is, is het ook erg populair en zal de bezoeker veel sites vinden waarop hij een fiets kan kopen. Dit betekent méér concurrentie. Meer concurrentie betekent dus dat jouw eigen site zal vervagen tussen al die hits.

Long tail zoekwoorden

Soms weet een bezoeker heel specifiek wat hij wil. Hij wil dan bijvoorbeeld heel graag een rode Batavus fiets. In dat geval maakt hij gebruik van long tail zoekwoorden. Long tail houdt in dat de zoekopdracht meerdere zoekwoorden bevat en dus een specifiekere zoekopdracht is. Hoe meer zoekwoorden in de zoekopdracht, hoe minder hits je krijgt. Door hierop in te spelen zal je al gauw de concurrentie drastisch doen verminderen. Doordat je website nu uitsteekt boven alle anderen, geef je de bezoeker een signaal dat hij datgene waar hij naar zoekt, zal vinden op jouw website.

Waarom kiezen voor long tail zoekwoorden?

Short tail en long tail kun je samenvatten in een handige formule. Short tail heeft een hoog zoekvolume dus veel concurrentie. Long tail heeft een lager zoekvolume dus minder concurrentie. Het is lastig om andere concurrenten in te halen door middel van short tail. Door long tail te gebruiken creëer je meer kansen voor jouw website. Tevens is het zo dat bezoekers die meer zoekwoorden gebruiken in hun zoekopdracht een hogere koopintentie hebben. Dit is zo omdat ze dan iets specifieks zoeken. Long tail zoekwoorden zijn dus zeker aan te raden. Ontdek meer over long tail zoekwoorden (link).

Conclusie

Elke dag komen er tientallen sites bij die allemaal potentiële klanten willen lokken. Als je niet goed weet hoe je alles boven water kan houden is het al snel gedaan. Maak dus gebruik van long tail en versla alle anderen die het belang hiervan nog niet kennen. Pas de content op je website aan zodat je gevonden wordt op long tail zoekwoorden en nodig hierdoor de bezoekers met hoge koopintentie uit.

Enkele voorbeelden

  • Short tail: broek
    Long tail: rode damesbroek
  • Short tail: kast
    Long tail: dressoirkast van eikenhout
  • Short tail: schoenen
    Long tail: groene voetbalschoenen
  • Short tail: kapper
    Long tail: kroeshaar kapper Mechelen

Long tail zoekwoorden zijn effectiever dan short tail zoekwoorden. Ontdek meer over long tail zoekwoorden (link) en ontdek hoe deze termen in jouw voordeel kunnen werken.

De ideale meta description voor Google

De meta description is de korte omschrijving van de inhoud van de pagina die je in Google kan zien. Elke pagina moet zijn eigen, unieke omschrijving hebben. De meta description wordt in de zoekmachine onder de titel van de pagina weergegeven zoals op onderstaand voorbeeld te zien is.

Meta descriptions die snel geschreven worden, kunnen op weinig vertrouwen van de bezoeker rekenen. Het belang hiervan mag zeker niet onderschat worden. Het zal bepalen of je webpagina al dan niet bezocht wordt en het is één van de eerste zaken die een potentiële bezoeker te zien krijgt. Een meta description overtuigt bezoekers om vanuit de zoekresultaten door te klikken naar je pagina. Een goed geschreven meta-description kan als een magneet werken. Laat deze kans dus zeker niet onbenut.

Een goede meta description omschrijft wat er op de webpagina te vinden is. Wanneer dit niet het geval is, bestaat de kans dat bezoekers je website onmiddellijk weer verlaten. Je kan je meta description beschouwen als een snelle pitch waarbij je de mensen een reden geeft om te klikken. Enkele belangrijke zaken die je zeker niet uit het oog mag verliezen:

  • Elke meta description moet uniek zijn
  • Door de nieuwsgierigheid te prikkelen verhoog je de kans tot doorklikken
  • Focus altijd op een voordeel
  • De meta description moet prikkelen om over te gaan tot actie
  • Het moet overtuigend zijn

Maak je meta description niet te lang. Er kunnen tussen de 130 á 160 karakters getoond worden afhankelijk of je deze op je mobiel of desktopversie raadpleegt. Wanneer je doelgroep vooral actief is op mobiele apparaten, hou je de meta description best zo kort mogelijk.

Het is belangrijk om het doel van je pagina duidelijk in de meta description weer te geven. Wanneer het om een blog of artikel gaat, kan het doel informeren zijn. Als je wil verkopen, moet het duidelijk zijn dat er een product of dienst wordt aangeboden. Wanneer een bezoeker op voorhand juist geïnformeerd wordt, los je zijn verwachtingen beter in.

Voeg ook een duidelijke call-to-action toe op het einde van je meta description. De beste manier om dit te doen is op een dwingende wijze, bij voorkeur via een imperatief in de laatste zin.

Bijvoorbeeld:

  • Maak vrijblijvend een afspraak.
  • Vraag gratis een offerte aan.
  • Profiteer direct van de voordelen.

Ten slotte weten we allemaal dat een doorlopende tekst aangenaam leest en meer bezoekers zal lokken dan een opsomming van termen. Hier hou je dus best ook rekening mee bij het opstellen van je meta description. Wil jij het vertrouwen van je bezoekers niet verliezen? Dan hou je best rekening met bovenstaande tips. Veel succes!

De nieuwe update van Google: Google Fred

Op veel websites is sinds 8 maart het organisch zoekverkeer zwaar door elkaar geschud. In hun statistieken zien sommigen plotse stijgingen, anderen aanzienlijke dalingen. De oorzaak is de nieuwste update in het Google algoritme: Google Fred.

Google heeft de afgelopen jaren al meerdere updates uitgevoerd. Zo waren er de ‘Google Panda’ updates, waar irrelevante content door Google bestraft werd. Nadien kwamen er ook nog Hummingbird en Penguin updates. Hummingbird was eerder een beloning voor websites met een goede inhoud. Met Google Penguin pakte Google websites aan die overdreven gebruik maakten van linkbuiling (spammy linkbuilding) en keyword stuffing. Nu, maart 2017, is Google Fred de nieuwste update.

Met Google Fred wil Google in de eerste plaats websites die ingaan tegen de Google webmaster guidelines bestraffen. Websites met content die niet relevant is en die vooral gericht zijn op het verdienen van geld met advertenties, zijn sterk gedaald in de organische zoekresultaten.

Eerst was er wat onduidelijkheid of er nu een update doorgevoerd was of niet. Google wees er op dat er gemiddeld ongeveer 3 updates per dag plaatsvinden. Pas op vrijdag 24 maart heeft Google de update ‘Fred’ van 8 maart bevestigd.

Het algoritme van Google is nog altijd een groot geheim. Het bevat meer dan 200 factoren die gaan bepalen op welke plaats jouw website in de zoekresultaten komt. Wat wel zeker is, is dat je qua SEO best rekening houdt met volgende elementen:

  • Responsive design. Mobielvriendelijke websites scoren altijd beter dan websites zonder een responsive design.
  • Pagina’s met relevante content. Je content moet een antwoord bieden op de vragen die bezoekers hebben die via een organische zoekopdracht op je website terecht komen.
  • Een technisch correcte website die vlot geïndexeerd en gecrawld kan worden.

Wil jij je website beter laten scoren in de zoekmachines? Wij kunnen je helpen!

Effectiviteit van campagnes meten met een UTM code

Online marketing campagnes uitvoeren heeft als voordeel dat je alles kan meten, dit in tegenstelling tot offline marketing. Met behulp van een UTM code kan je in Google Analytics nagaan wat een campagne voor jouw bedrijf heeft opgebracht.

Een campagne kan een nieuwsbrief zijn (e-mailmarketing), een post op Facebook, bannering, online adverteren,…

UTM staat voor Urchin Tracking Module. Door deze code toe te voegen aan een link in een campagne kan Google Analytics nagaan waar de bezoeker vandaan komt. Je weet dus op welke link en door welke campagne de bezoeker geklikt heeft. Dit biedt zeer interessante inzichten om campagnes telkens te optimaliseren. Welke campagnes werken goed en welke minder goed? Door dit bij te houden kan je campagnes optimaliseren om er zo het maximale uit te halen.

Een UTM code bestaat uit 6 elementen:

  • Een bestemmingsurl
    Dit is de URL waar de bezoekers op terecht komen wanneer ze op een link in een campagne klikken. Bijvoorbeeld: wanneer we een campagne maken met als doel om contact met ons op te nemen, dan is de bestemmingsurl in ons geval creactivmarketing.be/contacteer-ons
  • Campagnebron
    Dit identificeert de bron van je campagne. Bijvoorbeeld: een nieuwsbrief, Facebook, LinkedIn, Google,…
  • Campagnemedium
    Dit is het medium van de campagne. Bijvoorbeeld: e-mail voor een nieuwsbrief, social media voor een social media kanaal, banner,…
  • Campagneterm
    Dit wordt gebruikt voor betaalde zoekresultaten en is niet voor elke campagne van toepassing. Dit is dan ook geen verplicht veld.
  • Campagne-inhoud
    Dit wordt gebruikt voor een A/B test. Dit is ook niet voor elke campagne van toepassing en is daardoor ook geen verplicht veld.
  • Campagnenaam
    Deze naam kan je gebruiken om een bepaalde promotie of campagne voor jezelf te identificeren. Bijvoorbeeld: nieuwsbrief_maart, solden2016, paasactie,…

Voor elke campagne waarvan je de resultaten wil analyseren, raden we je aan een UTM code toe te voegen aan de link. Deze link kan je eenvoudig genereren: https://ga-dev-tools.appspot.com/campaign-url-builder/. Je vult de verschillende velden in en klikt daarna op ‘URL genereren’. De URL die dan tevoorschijn komt moet je gebruiken in je campagne.

campagnesWanneer je een UTM code hebt toegevoegd aan een campagne en je wil weten wat dit heeft opgebracht, dan ga je in Google Analytics naar acquisitie > campagnes > alle campagnes. Daar kan je belangrijke informatie terugvinden per campagne, zoals bijvoorbeeld het aantal bezoekers, het bouncepercentage, pagina’s per sessie, gemiddelde sessieduur, …

Heb je vragen over het meten van de effectiviteit van een campagne of over een UTM code? Aarzel niet om contact op te nemen.

Verandering in de advertenties in Google

Vanaf 19 februari 2016 heeft Google bevestigd dat ze enkel nog advertenties bovenaan en onderaan op de zoekresultatenpagina’s tonen.

Voor 19 februari werden er in België bovenaan altijd 3 advertenties getoond. Ook dit is voortaan anders. Er worden bovenaan nu 4 in plaats van 3 advertenties getoond. Dit wil zeggen dat organische zoekresulaten die hun toppositie bereiken door SEO toe te passen, steeds minder in de kijker staan. Door de wijziging zullen zoekresultaten op mobiele toestellen en op desktop steeds meer op elkaar lijken.

google advertenties

Google meldt wel dat de vierde advertentie er alleen komt voor zeer commerciële zoekopdrachten zoals bijvoorbeeld autoverzekering, smartphone kopen, cursus digitale marketing, …

Het zal dus steeds moeilijker worden om een hoge positie te bereiken met advertenties. Dit wil ook zeggen dat de kost per klik voor een advertentie die positie 1 tot 4 haalt, ongetwijfeld zal stijgen.

Er zijn 2 uitzonderingen die wel nog aan de rechterkant getoond zullen worden:

  • Product Listing Ads (PLA’s)

Dit is een Google Shopping campagne om producten te promoten. Dit type van advertenties is meer dan een tekstadvertentie. Ze bevatten bijvoorbeeld ook een foto, de titel, de prijs en de naam van de winkel.
Bijvoorbeeld:
google shopping

  • Advertenties in het Knowledge Panel

Dit is de informatie die je te zien krijgt over een bedrijf (de ‘Google Mijn Bedrijf’ pagina). Ook deze informatie blijft voorlopig nog aanwezig aan de rechterkant.
Bijvoorbeeld:
google mijn bedrijf

Waarom Google+ interessant is voor bedrijven

Google + als persoonlijk social media kanaal is niet zo interessant maar voor bedrijven is dit anders. Zo heeft een Google+ pagina voor bedrijven een groot voordeel: wanneer je een Google+ pagina hebt, kan je een ‘Google Mijn Bedrijf’ pagina aanmaken.

Het is een gratis dienst van Google die ervoor zorgt dat je opvallend in de zoekresultaten getoond wordt. Je maakt het zodat mensen die naar jou op zoek zijn, makkelijker online informatie vinden. Zo worden de contactgegevens, openingstijden, foto’s en recensies onmiddellijk getoond.

google mijn bedrijfDe Google Mijn Bedrijf pagina is ideaal om meer bezoekers via Google naar je website te lokken. Daarnaast is het ook een aanrader omdat mensen steeds meer lokaal gaan zoeken. Het bevordert je lokale vindbaarheid.

Wanneer je een Google Mijn Bedrijf pagina aanmaakt, zorg dan dat dit er aantrekkelijk uitziet. Voeg enkele foto’s toe van het team of van je logo. Dit zorgt voor herkenning. Vraag ook zeker aan klanten om een recensie te schrijven. Recensies zijn een krachtig middel om andere potentiële klanten te overtuigen.

Voeg ook de belangrijkste informatie toe, zoals contactgegevens en openingsuren. Dit is altijd handig, zeker wanneer mensen via een smartphone aan het surfen zijn. Ze zien meteen de openingsuren en het adres.

Heb jij nog geen Google Mijn Bedrijf pagina? Maak er dan snel hier een aan. Hulp nodig? Aarzel dan niet om ons te contacteren.

 

 

Schadevergoeding voor het gebruik van afbeeldingen

Je kent het wel: je zoekt een mooie afbeelding voor je website en je maakt gebruik van die ene foto die je op Google gevonden hebt. Ook als staan al deze foto’s open en bloot online, toch zijn ze meestal onderworpen aan het auteursrecht. Het is mogelijk dat je enkele weken nadien een mail of brief ontvangt van de intellectuele eigenaar met de vraag om een schadevergoeding te betalen. Hoe zit dat nu precies, moet je dit betalen?

Het auteursrecht beschermt het werk van de intellectuele eigenaar. Voor het gebruik van het werk, in dit geval een foto, is toestemming nodig. Als de eigenaar van de foto merkt dat er iemand zijn werk gebruikt zonder toestemming, dan kan hij zich beroepen op het auteursrecht door te eisen om het werk van de website te verwijderen, hij kan een vergoeding vragen voor het gebruik van het werk en tenslotte kan hij die vergoeding eventueel verhogen met een schadevergoeding. Het is dus vanzelfsprekend dat je iets zal moeten betalen. Maar hoeveel?

SOFAM, de Belgische beheersvennootschap voor fotografische werken, kan als referentie dienen om een bedrag te bepalen. In het algemeen rekent SOFAM € 123,5 aan per foutief gebruikte foto. Een rechter is op geen enkele manier gebonden door deze tarieven. Een buitenlandse fotograaf of zijn advocaat heeft bijvoorbeeld ook geen boodschap aan de SOFAM tarieven en kan dus naar eigen inschatting een schadevergoeding vragen.

Als je de zaak in der minne wil afhandelen kan je zelf een (tegen)voorstel van schadevergoeding voorleggen. Als je er onderling niet uit geraakt, dan is het de rechter die de knoop doorhakt.

Op een zorgvuldige manier omgaan met foto’s en auteursrechten is de boodschap!

Google geeft voorrang aan ‘mobiel friendly’ websites

Vanaf 21 april 2015 gaat Google websites die ‘mobile friendly’ zijn voorrang geven. Ze gaan de mobielvriendelijkheid van je website nagaan. De score die je van Google krijgt zal bepalen op welke plaats je website verschijnt in de mobiele zoekresultaten. Als je geen mobiele website hebt, zal je waarschijnlijk bezoekers verliezen.

Voor het eerst zullen er dit jaar meer zoekopdrachten zijn via mobiel dan via desktop. Google wil de meest relevante zoekresultaten tonen en om die reden gaan ze voorrang geven aan mobile friendly websites. Het heeft geen zin dat Google website gaat tonen tussen mobiele zoekresultaten die niet geoptimaliseerd zijn voor mobiel gebruik. Het is dus belangrijk om aandacht te besteden aan je mobiele aanwezigheid, zeker als je weet dat 85% van alle internet gebruikers voor Google kiest wanneer ze aan het surfen zijn. Deze aanpassing van Google is een positieve ontwikkeling voor consumenten want zij zullen enkel relevante zoekresultaten te zien krijgen op hun smartphone of tablet.

Nog belangrijk om te weten is dat ongeveer 28% van de mensen met een smartphone of tablet een zoekmachine gebruikt om informatie op te zoeken over producten of diensten. Alvorens mensen overgaan tot een aankoop via een desktop hebben ze vaak eerst informatie opgezocht via hun smartphone of tablet. Als je website dan niet aangepast is aan mobiele toestellen zal je website slecht scoren en zal je op die manier bezoekers verliezen.

Is je website klaar voor de Google Mobile Update die op 21 april plaatsvindt?

Google - Responsive webdesignDit kan je eenvoudig nagaan. Als je op een smartphone in Google je website ingeeft en als deze gelabeld wordt als ‘voor mobiel’, dan zal je website hoger getoond worden in de mobiele zoekresultaten. Gebruikers kunnen hiermee nu al zien of een website mobielvriendelijk is of niet. Bij de zoekresultaten voor desktop heeft dit geen invloed want het al dan niet responsive zijn van een website wordt hier niet beoordeeld.

Om zeker te zijn dat je website aan alle criteria van Google voldoet kan je gebruik maken van de mobielvriendelijke test van Google. Opgelet, deze test werkt alleen als je Googlebot toestaat om de CSS en JavaScript van je website te indexeren. Iemand die gebruik maakt van Google Webmaster Tools zal automatisch een mail ontvangen wanneer een pagina op een website niet mobielvriendelijk is.

Als de mobielvriendelijke test aantoont dat je website niet mobielvriendelijk is kunnen hier 2 oorzaken voor zijn: de toegankelijkheid van de content en de mobiele bruikbaarheid.

De toegankelijkheid van de content wil zeggen dat Google je pagina niet goed kan zien. Zoals eerder vermeld moet je Googlebot moeten toestaan om de CSS en JavaScript van je website te indexeren. Anders ziet Google een pagina die afwijkt ten opzichte van de pagina die de bezoekers te zien krijgen. De mobiele bruikbaarheid wil zeggen dat je website volledig bruikbaar moet zijn op een smartphone of tablet. Zo moet bijvoorbeeld de tekst op je website leesbaar zijn zonder dat bezoekers moeten zoomen, de content van je website moet in zijn geheel op het scherm passen zodat bezoekers niet horizontaal hoeven te scrollen,…

Het aantal bezoekers dat mobiel surft zal elk jaar toenemen. Zorg er dus voor dat je website mobielvriendelijk is. Je zal op die manier goed scoren in de zoekresultaten, meer bezoekers aantrekken en geen (potentiële) klanten mislopen. Om niet te verliezen van je concurrenten is het belangrijk om zo snel mogelijk actie te ondernemen!

Het belang van een gebruiksvriendelijke website

Gebruiksvriendelijke website

Als je een eigen bedrijf hebt, dan is een website van groot belang. Tegenwoordig gebeurt immers alles over het internet en kun je al gauw niet meer zonder website. Net als een eigen winkel, kan een website ook beschouwd worden als een stukje vastgoed, dat met de tijd groeit in waarde. Maar niet alle websites zijn hetzelfde en er zijn veel factoren die een rol spelen bij de gebruiksvriendelijkheid van een website. Het uiteindelijke doel van je website is natuurlijk om bezoekers te trekken en om te toveren in klanten. Gebruiksvriendelijkheid speelt hierbij en grote rol.

Stel je eens voor dat je op zoek bent naar een advocaat in het Leuvense. Je typt het zoekwoord in in Google en klikt op een veelbelovende link. Zodra je op de website komt, heb je geen idee waar je moet beginnen. De informatie is niet goed georganiseerd en de website is over het algemeen niet erg gebruiksvriendelijk. Het eerste wat je dan doet is op de terug-knop klikken in je browser om een andere website te zoeken. Dit gebeurt ook met jouw klanten als je eigen website niet gebruiksvriendelijk is.

Google vs gebruiksvriendelijkheid

Maar gebruiksvriendelijkheid speelt niet alleen een rol bij het converteren van bezoekers, maar ook is het van belang voor de zoekmachines. Merkt de almachtige Google namelijk dat je website een grote bounce rate heeft – dit houdt in dat mensen snel weer je website verlaten nadat ze op de link in Google hebben geklikt – dan gaat deze zoekmachine ervan uit dat de website niet voldoende waarde biedt aan bezoekers. Deze wordt dan ook gestraft met een lagere ranking. Kortom, gebruiksvriendelijkheid is niet alleen belangrijk om meer bezoekers op je website te krijgen, maar ook om klanten van deze bezoekers te maken.

Wees eenvoudig in gebruik

Maar wat verstaat men dan eigenlijk onder gebruiksvriendelijk? Er zijn een aantal dingen die een website eenvoudig in gebruik maken. Zo is het belangrijk dat je de informatie op een overzichtelijke wijze georganiseerd hebt. Mensen moeten kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn. Dit houdt ook in dat je een overzichtelijk menu moet hebben. Eigenlijk moet je jezelf de vraag stellen of jij precies weet wat je moet doen zodra je op je website komt. Ben je op zoek naar een objectief perspectief, dan zijn er ook verschillende diensten online die aanbieden om een website usability check te doen. Zo weet je zeker dat ook je bezoekers een gebruiksvriendelijke website onder ogen krijgen.