Berichten

Waarom is Authorrank zo belangrijk voor Google?

Laten we beginnen bij het begin : wat is Authorrank ? Voor de intrede van Authorrank was de reputatie binnen de sector belangrijk. Dit wordt nog steeds in achting genomen maar het wordt toch steeds belangrijker dat de auteur van een bepaalde webpagina ook een goede reputatie heeft. Google berekent deze betrouwbaarheid op basis van de zogenaamde Agent Rank.  Als deze hoger ligt, dan is de kans dus groter dat je in de top van de zoekresultaten verschijnt.

De Authorrank wordt berekend op basis van de metrieken van de bezoekers. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk dat je content veel shares, likes en tweets ontvangt. Social media is dus onnoemelijk belangrijk geworden. Ook de commentaren op de website, inkomende links en zelfs de reputatie van de bezoekers die commentaren achterlaten. De Google Authorrank is dus een complex gebeuren.

Google hecht steeds meer belang aan Authorrank en zal een grotere rol spelen in de zoekmachineresultaten. Momenteel komen veel websites met interessante content in de top van de zoekresultaten, maar enkel content is niet genoeg. Auteurs zullen moeten werken aan hun reputatie en betrouwbaarheid. Daarom is het belangrijk dat je je Google+ profiel ten eerste goed onderhoud, en dit ook linkt op je website door middel van Rich Snippet.

Content speelt een grote rol bij SEO. Dit is ook de reden waarom vele websites met interessante content in de top van de zoekresultaten staan. Dit alleen is niet meer genoeg. We willen artikels lezen waarvan we weten dat de auteur betrouwbaar is.

Werken aan je Authorrank

Om de Authorrank op te bouwen moet je beginnen met wat Google Authorship wordt genoemd. Hiervoor kun je starten met het aanmaken van je Google+ profiel. Belangrijk is dat je een duidelijke profielfoto gebruikt, omdat deze uiteindelijk ook in de zoekresultaten wordt getoond.

Als je je profiel helemaal hebt ingevuld, is het van belang dat je onder ”Bijdrager aan” alle websites invult waar jij iets op geschreven hebt. Nu is Google wel slim genoeg om alles wat je hier schrijft, ook te controleren. Dit doen ze door te checken of de websites die jij noemt ook een link hebben naar je profiel. Dit kun je doen door middel van de link tag in de head van je website.

Let wel : dit is niet mogelijk als je een gastbericht hebt geschreven. Het is vaak althans genoeg om in dat geval een link naar je profiel onderaan je tekst te plaatsen. Dit kun je het beste doen in bijvoorbeeld het deel over de auteur.

Wil je het beste halen uit je SEO? Dan is het belangrijk dat je content produceert die mensen willen delen. Gezien social media zo belangrijk is geworden in het ranken van je site, is het dus belangrijk dat je content van hoge kwaliteit is. Als je deze stappen volgt, dan is de kans op een hogere rank behoorlijk gestegen!

Heb je nog vragen over dit onderwerp? Aarzel dan niet om ons te contacteren.

Waar vind ik foto’s voor commercieel gebruik?

Waar vind ik foto's voor commercieel gebruik? Een afbeelding zegt meer dan duizend woorden. Dit gezegde klinkt iedereen wel bekend in de oren. Ook volgende uitspraak wordt algemeen aanvaard: een afbeelding zorgt voor engagement. Toch is voorzichtigheid geboden wanneer je op zoek bent naar een afbeelding voor op je eigen website. Onvoorzichtigheid zou wel eens kunnen leiden tot een afbeelding die je meer kost dan ze opbrengt.

Dit heeft te maken met de rechten die verbonden zijn aan een foto. Deze rechten, ook wel copyright genoemd, zorgen ervoor dat de bedenker van een foto de eigendom van zijn eigen creatie kan behouden, ook nadat hij deze gedeeld heeft met de wereld. Meer concreet wil dat zeggen dat wanneer je een beschermde foto gebruikt zonder de toestemming van de eigenaar, je een stevig bedrag zal mogen neerleggen ter compensatie van dit gebruik.

Wanneer hangen er aan een afbeelding nu rechten vast?

Het is niet altijd te zien aan de foto zelf. Copyright kan immers ook van toepassing zijn zonder dat dit wordt vermeld op eender welke manier. Het is dus niet verplicht om het welgekende copyright teken (©) zichtbaar te verbinden met de afbeelding.

Ik zoek mijn afbeeldingen steeds met Google.

Als ik die kan downloaden wil dat toch zeggen dat ik ze mag gebruiken?

Het korte antwoord is nee.

Het iets langere antwoord: nee, zelfs indien je een afbeelding van google gehaald hebt, kan de eigenaar nadien nog schadevergoeding eisen van jou, hij kan daarnaast ook eisen dat je de afbeelding van je website afhaalt.

Hoe zoek ik naar afbeeldingen die ik kan gebruiken?

Hieronder sommen we een aantal methoden op om je te verzekeren dat je nooit voor onaangename verrassingen komt te staan:

  1. Maak je foto’s zelf, zo ben je steeds zeker wie de eigenaar is en kan je die beelden onbeperkt gebruiken.
  2. Vraag aan de eigenaar van de foto’s of je ze mag gebruiken voor de website, vaak is het echt zo simpel.
  3. Maak gebruik van foto’s die behoren tot het openbaar domein. Deze foto’s mogen worden gebruikt door iedereen, omdat ze iedereen toebehoren: dit zijn bijvoorbeeld foto’s die worden bekendgemaakt op de website van de overheid of foto’s die men geplaatst heeft op de website van het koningshuis.
  4. Zoek afbeeldingen via website die foto’s vrij van rechten verzamelen. Wij sommen er enkele op: Freefoto, Pics4learning, Bigfoto, FreeDigitalPhotos, Flickr, Unsplash, Gratisography, Pixabay,… etc. Op deze websites kan je steeds gratis te gebruiken afbeeldingen vinden, doch sommige sites (zoals flickr.com) bevatten ook afbeeldingen beschermd door copyright. Op Flickr kan je hiervoor gebruik maken van een filter. Zoek naar een foto en klik bovenaan op ‘Any license’. Kies hier voor ‘Commercial use allowed’. Deze foto’s mag je wel gebruiken voor commercieel gebruik. Zoals steeds is voorzichtigheid dus koning!
  5. Ga via Google specifiek op zoek naar afbeeldingen vrij van rechten. Dat doe je zo: surf naar “Google Afbeeldingen”, zoek naar relevante foto’s, na het zoeken klik je rechts bovenaan op het tandwieltje en klik je verder door naar ‘Geavanceerd zoeken’, scrol helemaal naar beneden en duidt aan welke gebruiksrechten de gezochte foto’s moeten bezitten.
    Je kan dit in Google ook doen door bovenaan op ‘Zoekhulpmiddelen’ te klikken. Daar kan je ook de gebruikersrechten aanduiden.
  6. Zoek ‘stock-afbeeldingen’, ook wel Royalty Free Images genoemd. Dit zijn afbeeldingen die je na een eenmalige kleine fee onbeperkt mag gebruiken. Enkele websites waar je zulke afbeeldingen kan terugvinden: 123rf, iStockPhotos, SXC, Shutterstock, Gettyimages, etc.

De websites die je hierboven opgesomd ziet, zijn maar een klein topje van de gigantische ijsberg aan website die foto’s vrij van rechten aanbieden. Mits je wat tijd investeert in je zoektocht naar de perfecte afbeelding, kan je gratis of met een geringe kost alle problemen vermijden die je zou kunnen tegenkomen.

Tip: met canva.com kan je heel eenvoudig foto’s bewerken en tekst toevoegen om ze nadien op social media te gebruiken.

Google+ inzetten binnen B2B

Vandaag de dag zien steeds meer ondernemers de kansen van de verschillende sociale netwerken in.

Met ongeveer 85% is Twitter het populairste mediaplatform voor B2B–bedrijven, gevolgd door LinkedIn met zo’n 82%. YouTube (77%) en Facebook (70%) sluiten het rijtje af.

Er is ook we ook nog Google+, wat op heden veelvuldig getagged wordt als ‘ghost town’, waardoor ondernemers hierin niet wensen te investeren. Onterecht, want Google+ heeft voldoende capaciteiten om te fungeren als het ‘killer’ platform binnen B2B social media marketing. Google+ is het sociale luik binnen de verzameling Google producten en netwerken.

Google’s lange termijn visie

De opgezette integratie met de overige Google producten is adembenemend. Google+ is instaat een sociaal luik te voorzien aan Gmail, YouTube, Google Play, Google Calendar and Events, Google Maps, Google Local, Google Adwords, Google Search, Google Chrome, Google Offers, Android, Google Now en Google Wallet.

Wat men bij Google wil benadrukken: Google+ = Google. Op lange termijn zal deze integratie zich nog dieper nestelen waardoor zij nog sterker worden.

Aantal actieve gebruikers

Volgens GlobalWebInex heeft Google+ momenteel 343 miljoen actieve gebruikers, wat meer is dan elk ander sociale netwerk exclusief Facebook. Google+ staat hiermee verder dan het microblognetwerk Twitter en heeft hierdoor lichtjaren voorsprong op LinkedIn. Het getal 343 miljoen komt niet overeen met het aantal mensen die in het bezit zijn van een Google+ account. Deze 343 miljoen zijn diegene die actief participeren op Google+.

Organische zoekresultaten

In het nieuwste boek van Google manager Eric Schmidt, ‘The New Digital Age’, wordt benadrukt hoe auteurschap immens relevant is geworden in Googles’ zoekresultaten.

“Within search results, information tied to verified online profiles will be ranked higher than content without such verification, which will results in most users naturally clicking on the top (verified) results. The true cost of remaining anonymous, then, might be irrelevance.” – Eric Schmidt, The New Digital Age.

Dit wil zeggen dat als men content correct verspreid via Google+ deze hoger gerankt zal worden dan diezelfde content elders. Tevens, dankzij Google+ nauwe integratie met de Google zoekmachine, zal content behandelt worden, zijnde reguliere webpagina’s, waardoor ook deze hoger komen te staan in Googles’ zoekresultaten.

Circlecentric Marketing

Het voornaamste verschil tussen Google+ en andere sociale netwerken heeft betrekking op het circle-principe. Gebruikers komen op uw officiële webpagina of sociale kanalen terecht en vergaren hier informatie zonder dat zij hiervoor een formulier moesten invullen of een e-mailadres moesten opgeven. Google+ maakt het mogelijk dezelfde personen op uw beurt terug te ‘circle-en’. Het belangrijkste hierbij is dat je als onderneming deze persoon in een unieke circle kunt plaatsen gebasseerd op hoe deze persoon past in uw doelgroep. Dit betekend dat u als bedrijf zijnde deze persoon kan voorzien van bruikbare en specifieke informatie op maat, gelinkt aan persoonlijke interesses en kenmerken, in plaats van een algemene communicatie.

En er is meer… B2B ondernemingen kunnen interageren met een bepaald individu op een nog persoonlijkere manier. Zo kan het bedrijf bijvoorbeeld hem of haar uitnodigen op privé events en communities. Dit is niet alleen maar het uitzenden van een bericht, als onderneming bouwt men hier aan een sterke band met (potentiële) klanten.

Kortom

Op een relatief korte periode claimde Google+ plus het statuut van sociale netwerksite dewelke we absoluut niet mogen negeren. Googles’ business model is gebaseerd op advertising, een briljante strategie. Dankzij een handhaving van deze strategie is het bedrijf instaat meer relevante zoekresultaten te leveren aan gebruikers, waardoor diezelfde gebruikers nog meer beroep zullen doen op Google. Dit betekent dat adverteerders van een hogere waarde genieten wanneer zij hoog scoren binnen Google.