Berichten

Aantrekkelijke afbeeldingen maken voor social media

Content verzamelen voor social media is niet altijd eenvoudig en vraagt veel tijd en kennis om jouw imago juist over te brengen op social media kanalen. Zelfs zonder kennis van Photoshop of InDesign kan je al zeer mooie afbeeldingen maken voor social media zoals Facebook of Instagram want een beeld zegt veel meer dan 1000 woorden. Hieronder geven we enkele gebruiksvriendelijke tools die je gratis kan gebruiken. 

Waarop moet je letten bij het maken van visuals?

  • Zorg dat de huisstijl van jouw bedrijf bewaard blijft
    Bij het maken van visuals zie je verschillende lettertypes en kleuren. Kies hierbij enkel voor lettertypes en kleuren die jullie al gebruiken in jullie communicatie. Indien er een huisstijlhandboek is, volg je dit nauwgezet op. Heb je dit binnen jouw bedrijf nog niet? Dan is het belangrijk om dit op te stellen door professionals vooraleer je effectief kan communiceren.
    Gebruik dus niet zomaar een mooi lettertype want dit past misschien helemaal niet bij de identiteit van jouw bedrijf. Zorg dat de communicatie via verschillende kanalen dezelfde huisstijl hanteert. Dit zorgt niet enkel voor herkenning. Het is ook de bedoeling dat er geen verwarring ontstaat als je vanuit een Facebook visual naar de website surft.
  • Zorg voor het juiste formaat
    Elk social media kanaal is anders. Sommige tools zullen jou hierbij helpen om het juiste formaat te selecteren. Zo kies je voor Instragram best een vierkant formaat van 1080 x 1080 pixels. Twijfel je over het juiste formaat? Zoek dit even op via Google of bekijk jouw formaat via deze infographic.

1. Canva

Onze absolute favoriet is canva.com. Deze all-in-one tool is zeer gebruiksvriendelijk en geeft je zeer veel creatieve mogelijkheden op vlak van tekst en visuals. Je kan gratis een account aanmaken op canva.com en meteen van start gaan. Als eerste kies je het juiste formaat. Is het een Facebook post of misschien een e-mail banner? Canva heeft het!

Na het kiezen van jouw formaat zie je een lege template waarbij je aan de linkerkant kan kiezen voor verschillende lay-outs. Kies daar eentje dat aansluit bij het idee dat je in gedachten had. Daarna kan je alles aanpassen van kleur tot tekst en afbeeldingen. Voeg je eigen afbeeldingen en logo in en zorg voor herkenning.

Druk daarna rechts bovenaan op ‘Download’ en plaats jouw leuke visual daarna op Facebook of op een ander social media kanaal.

2. Piktochart

Deze gebruiksvriendelijke tool gebruik je dan weer vooral voor infographics en presentaties. Er zijn verschillende templates die je gratis kan gebruiken, betalend vind je nog honderden andere templates. Kies bij het dashboard voor het soort template dat je wil gebruiken en start meteen met het aanpassen van tekst, afbeeldingen en iconen. Bovendien kan je een heleboel afbeeldingen gratis gebruiken.

3. Ribbet

Met deze fototool kan je eenvoudig effecten, teksten en iconen toevoegen aan jouw afbeeldingen. Denk maar aan eenvoudige filters zoals op Instagram of stickers van verschillende figuren of iconen. Ook hier is het spelen met de verschillende opties om tot het mooiste resultaat te komen. Verder kan je ook eenvoudig afbeeldingen in een collage plaatsen en uitnodigingen maken zonder al te veel moeite.

Heb je vragen over één van deze tools of ben je op zoek naar grafisch werk op professioneel niveau? Neem vrijblijvend contact met ons op en we helpen je graag verder.

Instagram Stories: interessant voor bedrijven?

Verhalen op Instagram of Instagram Stories: vele bedrijven vragen zich af of dit interessant is voor hun? Tuurlijk, antwoorden wij dan! Zowel zelfstandigen, kmo’s als grotere bedrijven kunnen voordeel halen uit het delen van verhalen op Instagram. Je blijft op de radar van je fans, je toont exclusieve beelden en creëert interactie. Wij leggen je uit hoe je dit best aanpakt en wat de diverse mogelijkheden zijn.

Wat zijn Instagram Stories?

Aan de ene kant hebben we het standaard Instagram nieuwsoverzicht dat iedereen kent en andere kant hebben we de Instagram Stories. Deze verhalen zijn slechts 24 uur zichtbaar en verdwijnen achteraf automatisch. Het is daarom ook zeer luchtige materie die ook voor bedrijven zeer interessant kan zijn. Deze verhalen zijn zichtbaar op je bedrijfsprofiel maar ook in de berichten die je deelt en bovenaan in het nieuwsoverzicht samen met alle andere verhalen van personen en bedrijven die jouw fans volgen.

Wanneer fans op jouw profielfoto klikken, begint automatisch jouw verhaal te spelen. Heb je meerdere verhalen? Dan zal je zien dat er bovenaan enkele streepjes verschijnen die aanduiden hoeveel verhalen jouw fans nog kunnen bekijken. Wanneer je als fan al een verhaal bekeken hebt, verschijnt dit verhaal in een wittere kleur.

Interessant als bedrijf? 

Instagram Stories nemen veel plaats in beslag en jij kan daar als bedrijf deel van uitmaken. Het is daarom belangrijk om aanwezig te zijn en zo meer engagement te creëren onder je fans.

Tips voor succesvolle Instagram Stories

  1. Voeg een poll toe
    Sinds kort is er in jouw Instagram verhaal de mogelijkheid om je fans een vraag te stellen die ze eenvoudig kunnen beantwoorden via een poll. Stel een vraag en geef ze twee mogelijke antwoorden. Ze zien meteen hoeveel procent van de fans het ene antwoord geeft en hoeveel procent eerder neigt naar het andere antwoord.
  2. Gebruik hashtags
    Instagram bestaat uit hashtags en ademt hashtags. Uiteraard mogen deze ook niet ontbreken in een verhaal. Overdrijf hier niet mee maar hierdoor komt jouw verhaal misschien terecht in het overzicht van die ene hashtag. Denk er ook aan om eventueel je eigen brand name als hashtag te gebruiken.
  3. Speel met tekst en kleuren
    In jouw verhaal kan je ook tekst en achtergrondkleuren toevoegen. Experimenteer met verschillende kleuren en groottes.
  4. Gebruik stickers
    Stickers geven een leuke touch aan jouw verhaal. Je kan ze eenvoudig verschuiven en vergroten. Instagram zorgt regelmatig voor nieuwe stickers die te maken hebben met de periode van het jaar.
  5. Voeg locatie-stickers toe
    Zo kunnen fans meteen zien waar je bent en als ze hier dan op klikken, krijgen ze meteen een overzicht van de foto’s en stories die genomen zijn op deze locatie.
  6. Laat fans je verhaal delen
    Stel dat je fans jouw verhaal zo interessant vinden dat ze het willen delen, zou het jammer zijn als ze dit niet kunnen. Daarom zet je best in je instellingen de mogelijkheid tot delen aan. Dit vindt je bij je profielinstellingen > verhaalinstellingen en daarna ‘Delen toestaan’. Hierdoor kunnen fans jouw verhaal delen met hun vrienden via bijvoorbeeld een privé-bericht.

Heb je nog vragen over Instagram Stories of kunnen we je ergens anders bij helpen? Contacteer ons dan gerust!

Nieuwe Instagram functie: Vrienden zien wanneer je voor het laatst online was

Sinds kort heeft Instagram er een nieuwe functie bij gekregen. Door de overname van Facebook groeit Instagram steeds meer en meer in zijn mogelijkheden. Zo kan je sinds kort zien wanneer iemand voor het laatst online geweest is en dus actief was. Deze nieuwe ontwikkeling bestaat al langer op bijvoorbeeld Facebook of WhatsApp.

Wat betekent dit concreet?

Al je vrienden kunnen zien wanneer je voor het laatst online of actief was op dit social media kanaal. Deze instelling is automatisch aangezet door Instagram. In jouw privéberichten kan je dus zien hoeveel uur geleden het is dat deze vriend actief was op Instagram.

Hoe deze functie uitschakelen?

Vind je het niet zo fijn dat vrienden kunnen zien wanneer je het laatst online was? Je kan eenvoudig deze nieuwe functie uitschakelen bij jouw persoonlijke instellingen. Daar zie je onderaan ‘Activiteitsstatus weergeven’. Dit kan je eenvoudig uitschakelen. Zo zien jouw vrienden niet meer wanneer je het laatst online was.

Heb je nog vragen over Instagram? Wij helpen jou graag verder.

Het ideale gebruik van hashtags

Nu vele social media kanalen hashtags ondersteunen, kan dat wel eens voor verwarring zorgen. Het is dan ook geen slecht idee om eens na te denken hoeveel hashtags er op elk platform gebruikt moeten worden om ze echt te laten werken.

De hashtag kent zijn oorsprong anders dan wij hem nu kennen. In de eerste fase moest een gebruiker de hashtag kopiëren en er naar zoeken om zo andere tweets tegen te komen met dezelfde combinatie achter het #-teken. In een tweede fase introduceerde twitter het idee zelf en konden de bezoekers met de hashtag automatisch zoeken. Er zijn wel een aantal regels waar je best rekening mee houdt om de effectiviteit van hashtags te verzekeren:

  • Achter het #-teken kunnen cijfers en letters gecombineerd worden.
  • Enkel letters achter het #-teken is ook een mogelijkheid.
  • Wanneer je alleen cijfers wil gebruiken werkt de hashtag op twitter niet. Er moet minstens één letter uit het alfabet in voorkomen. Op Instagram is dit wel mogelijk.
  • In de hashtag mogen geen leestekens vermeld staan.
  • Voorlopig kan je op twitter hashtags nog niet combineren met emoji’s, op Instagram bijvoorbeeld wel.

Je kiest natuurlijk zelf wat en hoe je iets plaatst op jouw social media accounts, maar altijd handig om te weten wat wel en niet werkt op de platvormen waar je aanwezig bent.

Op Twitter is mede door het gebrek aan ruimte, twee hashtags per tweet de aangewezen hoeveelheid. Met minder verklein je het publiek dat je wil bereiken en meer komt vaak over als ‘spam’. Voor Facebook geldt dezelfde regel, maar daar hebben hashtags minder nut omdat ze amper worden aangeklikt.

Met hashtags op Instagram kan je ‘all the way’ gaan, maar probeer wel de essentie van je foto niet te verliezen. Op LinkedIn kennen de hashtags pas hun introductie en zijn er nog niet veel onderzoeken gebeurd naar wat werkt en niet werkt, maar om het zakelijke aspect niet te verliezen worden ook hier maximaal 2 hashtags aangeraden.

Pinterest leunt voor het gebruik van hashtags eerder naar Instagram dan Twitter of LinkedIn. Ook hier moet je dus zeker niet twijfelen om al je relevante hashtags bij je post te plaatsen, zo laat je bezoekers alles ontdekken.

Tot slot nog 2 tips die je best meeneemt bij het gebruik van hashtags op social media.

  • Bestaat de hashtag al of heb je hem zelf verzonnen? In de meeste gevallen zal de eerste situatie primeren. Je controleert dus best even of je hashtag al niet eerder gebruikt werd en tegenstrijdig is met wat jij wilt laten overkomen.
  • Zorg er altijd voor dat je hashtags relevant zijn. Dit levert nieuwe connecties, vrienden en volgers op en irritaties blijven achterwege.

Het gebruik van hashtags is volledig vrij, dus het claimen dat die ene hashtag exclusief van jou is, is normaal onmogelijk. Er bestaan echter wel platformen (tagdef.com, twubs.com, hashtags.org) waar dit wel mogelijk is en dat kan zeer handig zijn voor jouw SEO.

Hashtags zijn dus heel handig als extra aanvulling op je socialmedia-updates. Er kunnen meer mensen bereikt worden en het is een kans om potentiële doelgroepen aan te spreken. Laat deze kans niet langer onbenut en gebruik je hashtags correct!

Instagram Shopping – Instagram krijgt een koop knop

Dat de populariteit van Instagram stijgt, is niets nieuw. In december 2016 had Instagram wereldwijd 600 miljoen actieve leden. De app heeft sinds november een nieuwe functie getest, die ze binnenkort voor het grote publiek toegankelijk wil maken. Het gaat om ‘Instagram Shopping’. Instagram wil een winkeloptie toevoegen aan foto’s, een soort van koop knop. Zo kunnen gebruikers kleding, juwelen en cosmetica makkelijk online kopen.

Bedrijven kunnen foto’s plaatsen op instagram met een ‘tap to view-knop’ in de linkerbenedenhoek van de foto. Volgers en geïnteresseerden kunnen door op de knop te klikken, ontdekken wat de prijs van het product is en hoe ze het kunnen bestellen. Als ze klikken op ‘shop now’, dan worden ze meteen doorgeleid naar de detailpagina van het product op de website van de aanbieder. Daar kunnen ze het product onmiddellijk bestellen.

Daarnaast werkt Instagram ook aan de statistieken, zodat bedrijven nadien ook kunnen zien hoe vaak er geklikt is op de ‘koop knop’ en wat het hen precies heeft opgeleverd.

Zoals we in een eerder blogbericht al vermeld hebben, zijn er bij Pinterest nu al ‘buyable pins’. De nieuwe koop knop die Instagram gaat toevoegen aan de applicatie betekent dus rechtstreekse concurrentie voor Pinterest. Het succes van de buyable pins op Pinterest is niet zo groot als men verwachtte, misschien dat Instagram Shopping de verwachtingen wel inlost…

 

Instagram stapt af van chronologische volgorde

Instagram heeft bekend gemaakt dat ze binnenkort niet langer foto’s in chronologische volgorde gaan tonen. Door dit toe te passen willen ze bovenaan, net zoals bij Facebook, eerst de relevante foto’s en video’s tonen. Zo willen ze de applicatie ‘optimaliseren’ voor de gebruikers.

Momenteel missen gebruikers ongeveer 70% van alle nieuwe foto’s omdat ze bijvoorbeeld niet de tijd hebben om alle ‘nieuwe’ foto’s te bekijken. Hierdoor missen ze vaak foto’s van goede vrienden of foto’s die ze leuk zouden vinden. Omwille van die reden gaat Instagram de foto’s niet meer chronologisch tonen. Ze benadrukken wel dat alle foto’s aanwezig blijven in de feed, alleen in een andere volgorde.

Om te bepalen welke foto’s bovenaan getoond worden, gaat Instagram gebruik maken van bepaalde factoren die ze niet vrijgeven. Het enige wat ze hierover zeggen is dat ze kijken naar de relatie die jij met een persoon hebt en op welk tijdstip de foto of video verscheen. Door een algoritme toe te passen zal het op Instagram ook moeilijker worden om bovenaan te staan met je foto. De vraag is nog wat de invloed van deze wijziging zal zijn voor advertenties.

Er zijn alvast heel wat gebruikers tegen deze wijziging. Zo is er bijvoorbeeld een online petitie opgestart tegen de ‘best first’ wijzigingen. Deze personen zien de wijzigingen van Instagram als een geldmachine waarbij adverteerders veel moeten betalen om de advertenties te tonen aan het grote publiek. Dat zal het voor kleine bedrijven moeilijk maken alsook is de kans groter dat je vooral populaire berichten zal zien van merken en minder de berichten van die ene goede vriendin met weinig volgers en likes.

Meer volgers en likes op Instagram

Instagram is de populaire foto-applicatie van het moment. Je kan er je foto’s makkelijk mee bewerken om ze daarna te delen met je volgers. Om een groter bereik te hebben en op die manier meer volgers en likes te verkrijgen, hebben we een whitepaper opgesteld met enkele tips.

In de whitepaper kan je vinden hoe je best je profiel instelt, wat het voordeel is van soortgelijke accounts te volgen, hoe je hashtags het best gebuikt, etc. Er wordt vermeld wanneer je best je foto’s post, hoe je jouw volgers kan checken en onderhouden en dat het uit den boze is om volgers te kopen. Al deze tips zijn zowel bruikbaar voor een privé-account als voor een account van een bedrijf of merk.

Hieronder geven we enkele eenvoudige tips om meer volgers en likes te verkrijgen op Instagram:

  • Nodig vrienden uit

Hoogstwaarschijnlijk heb je zelf al een bestaand netwerk. Maak daar daarom ook effectief gebruik van! Hoe doe je dit exact?

  1. Ga naar jouw Instagram profiel
  2. Klik rechtsbovenaan op de drie bolletjes om jouw Instellingen te bekijken
  3. Klik onder ‘Mensen volgen’ op ‘Facebook-vrienden’ of ‘Contacten
  4. Volg profielen die jou interessant lijken
  • Volg soortgelijke accounts

Zoek personen en accounts die foto’s plaatsen waarin je geïnteresseerd bent. Instagram stelt zelf voorgestelde accounts voor wanneer je een account wilt volgen. Deze voorgestelde accounts leunen meestal zeer dicht aan bij jouw interesses en de inhoud van jouw account. Deze soortgelijke account kun je zien door op het pijltje naast ‘Volgen’ te klikken.

  • Gebruik relevante hashtags

Hashtags worden zeer vaak gebruik op Instagram. Als bedrijf moet je dit juist en relevant inzetten. Gebruik enkel hashtags die relevant zijn voor jouw doelgroep. Overdrijf er ook niet in.

  • Experimenteer en meet

Het meeste leer je door te experimenteren en kort op de bal te spelen. Test met enkele berichten en optimaliseer nadien. Testen is de beste leerschool!

Download de whitepaper  “Meer volgers en likes op Instagram” en ontdek onze tips waarmee je zelf aan de slag kan gaan.

Mocht je vragen hebben over deze tips of over Instagram, neem dan gerust contact met ons op.

Stappenplan om een social media strategie op te bouwen

  1.  Onderzoek

Om een social media strategie op te stellen is het belangrijk dat je weet wat er over je bedrijf of merk gezegd wordt. Onderzoek en analyseer wie over je bedrijf of merk praat, waar je bedrijf of merk overal vernoemd wordt, welke vragen de mensen stellen,… Op al deze informatie kan je inspelen. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om eventueel samen te werken met populaire bloggers, je fans, …

  1. Doelgroep bepalen

Bij een social media strategie is het van belang dat je weet wie tot je doelgroep behoort. Na de analyse van je doelgroep moet je weten waar je doelgroep online te vinden is, wat voor mensen het zijn, wat ze over je bedrijf of merk weten,… Aan de hand hiervan kan je een soort ‘profiel’ (social persona) opstellen van de mensen die tot je doelgroep behoren.

  1. Social media kanalen bepalen

Je moet in je sociale media strategie bepalen welke social media kanalen je wenst in te zetten. Hierbij is het belangrijk dat je enkel de kanalen kiest die bij je onderneming of merk passen en waarop je doelgroep aanwezig is. Bijvoorbeeld: LinkedIn wordt vooral gebruikt voor zakelijke connecties. Het heeft geen zin om via LinkedIn producten te verkopen. Instagram is enkel nuttig wanneer je mooie en duidelijke foto’s kan tonen. Bij Facebook, maar ook bij de andere kanalen, is niet altijd elke doelgroep aanwezig. Via Twitter kan je enkel met korte berichten in contact komen met je doelgroep. Je moet dus zelf afwegen welk kanaal voor jouw bedrijf geschikt is.

  1. Doelstellingen

De vierde stap is nadenken over wat je precies wil bereiken met de inzet van social media. Aan de hand daarvan moet je je doelstellingen opstellen. Al deze doelstellingen moeten meetbaar, maar ook realistisch zijn.

Bijvoorbeeld:

  • Mijn naamsbekendheid moet na 3 maanden met 10% gestegen zijn
  • Na 1 maand moet 20% van mijn websitebezoekers afkomstig zijn van social media/Facebook/Twitter/…

 

  1. Content

Als de doelgroep gekend is en je weet wat je precies wilt bereiken, dan kan je boodschappen en content beginnen formuleren. Bedenk boodschappen die gericht zijn op je doelgroep, waardoor er interactie ontstaat. Een planning is hierbij onmisbaar. Stel een kalender of schema op waarbij je vermeld wanneer, waar en welke content wordt geplaatst. Vergeet niet dat het hierbij gaat om kwaliteit en niet kwantiteit.

  1. Interactie

Door je content op social media kanalen te plaatsen, ontstaat er interactie. Het is belangrijk dat je antwoord op de vragen van je fans, maar ook op hun ervaringen, opmerkingen, belevingen, … .

Het is vooral je doelgroep die aan het woord is. Zij kunnen reageren, reviews schrijven,… Deze kunnen ook negatief zijn. Verwijder dit soort reacties niet, maar speel er op in. Reageer op een persoonlijke manier zodat negatieve reacties kunnen omgezet worden in positieve reacties. Reacties kunnen geen dagen op zich laten wachten. Je besteed dus best ook wat tijd aan het monitoren van de content en reacties op social media.

  1. Resultaten meten

Na verloop van tijd moeten de behaalde resultaten afgewogen worden tegen de vooropgestelde doelstellingen. Zijn de doelstellingen bereikt of niet? Waarom wel/niet?

Er zijn bijvoorbeeld veel externe factoren die je niet altijd in de hand hebt. Daardoor kan het zijn dat niet alle doelen gehaald worden. Het kan ook geen kwaad wanneer niet alle doelstelling gehaald worden. Je kan hieruit leren voor het opstellen van toekomstige doelen.

Social media inzetten voor je bedrijf

De consument is actief op social media. Als bedrijf zijn social media kanalen dus de ideale manier om de consument te bereiken. Alvorens social media in te zetten is het belangrijk dat je bewust bent van alles wat er bij komt kijken.

Actief zijn op social media zorgt voor meer online zichtbaarheid. Je kan met behulp van Twitter, Facebook, LinkedIn, Instagram, Pinterest,… de personen die tot je doelgroep behoren bereiken. Op al deze kanalen is consistentie een belangrijke factor. Mensen moeten je kunnen herkennen aan de hand van je naam, logo, kleuren, je manier van communiceren,… Dit verhoogt de herkenbaarheid en versterkt je online aanwezigheid.

Door online conversaties te voeren en interactie aan te gaan met je fans/volgers kan je inzichten krijgen in je doelgroep. Je weet wie ze zijn en wat ze van jouw bedrijf vinden. Aan de hand van die informatie kan je de dienstverlening van je bedrijf aanscherpen en de klanttevredenheid verhogen.

Social media is pas effectief als je profiel overtuigend is en de aandacht trekt van de social media gebruikers. Een social media strategie helpt je om dat goed aan te pakken. Het is belangrijk dat je een strategie hebt waarbij je weet welke informatie en content je gaat delen en hoe je het allemaal gaat aanpakken.

Er kruipt veel tijd in om social media op een efficiënte en doelbewuste manier aan te pakken. Het is niet zomaar even een tweet de wereld insturen of een facebookstatus posten, er moet grondig over nagedacht worden. Waarom? Alles wat je op social media plaatst moet aantrekkelijk zijn voor je doelgroep en het moet bij je imago passen.

Het is belangrijk dat alle medewerkers van je bedrijf zich inzetten. Onzorgvuldigheden van medewerkers kunnen grote gevolgen hebben. Zo kan een onzorgvuldige uiting van een medewerker zich razendsnel verspreiden. Social media op een professionele manier gebruiken vraagt een inspanning van al je medewerkers. Ze hebben vaak niet alle kennis, tijd, discipline en vaardigheden in huis om de social media strategie van je bedrijf op een zorgvuldige manier toe te passen. Om social media toch op een efficiënte manier aan te pakken is het aan te raden om een opleiding “Social media marketing” te volgen, opzoekingswerk te verrichten, werken met externe marketeers die je wegwijs maken, …

Social media heeft veel voordelen hebben voor je bedrijf. Je naamsbekendheid zal verhogen, je online zichtbaarheid stijgt en mensen gaan je bedrijf (beter) leren kennen. Je bereikt je doelgroep en je kan er een dialoog mee aangaan.

Toch zijn er ook enkele nadelen aan verbonden. Zo is het noodzakelijk om social media op een bewuste en zorgvuldige manier te gebruiken. Onzorgvuldig omgaan met social media kan negatieve gevolgen hebben. Er kruipt veel tijd in en medewerkers die de social media van je bedrijf onderhouden hebben nood aan kennis om alles goed uit te werken.

Instagram en Vine inzetten binnen B2B

Sociale platformen schieten als paddenstoelen uit de grond en welke hiervan past nu het best bij het corporate image van uw onderneming? En hoe kunt u zes of tien accounts tegelijk monitoren? Onthoud goed dat uw onderneming niet op elk sociaal kanaal aanwezig moet zijn.

Recent hebben Instagram- en Vine video’s hun intrede gemaakt in de social media markt. Volgens sommige bedrijven is het niet noodzakelijk aan deze trend deel te nemen. Anderen daarentegen gaan er vanuit dat men bij afwezigheid een bepaald publiek misloopt. Het is niet te zeggen dat alle B2Bs Instagram- en Vinevideo’s moeten vermijden. Het is enkel een kwestie om na te gaan of deze platformen en functies passen in de sociale strategie van je bedrijf. Keuzes maken met behulp van een dosis gezond verstand is de boodschap.

Voor B2B-bedrijven is het vaak moeilijker om een netwerk van sociale followers te creëren. Dit omwille van twee simpele redenen. Eerst en vooral, het doelpubliek van B2B is anders in vergelijking met dit van B2C bedrijven. Ten tweede, de inhoud die B2B-ondernemingen publiceren is vaak niet zo visueel vergeleken met deze van B2C-bedrijven. Bijkomend moeten we binnen de B2B markt ook rekening houden met de zogenaamde decision makers, om die reden zijn sociale netwerken zoals LinkedIn of Google+ meer geschikt.

Voor merken, al dan niet B2B, is het beter een sociale strategie en aanwezigheid te hebben op de juiste platformen dan het hebben van vage accounts die niet het beste van uw merk presenteren. Onthoud dus goed: het gaat allemaal om kwaliteit niet om kwantiteit.

Indien je als B2B-onderneming toch beslist Vine- of Instavideo’s op te nemen in uw huidig communicatiebeleid overweeg dan onderstaande videotypes:

      • Creëer een video gedurende conferenties, evenementen en tentoonstellingen waarop je met je onderneming aanwezig bent,
      • Voeg productdemo’s toe aan je Vine/Instagram account,
      • Voorzie je Vine/Instagram account met ‘how to’ video’s,
      • Verwijs naar je klanten en breng hierbij hun logo goed in beeld,
      • Toon gelukkige en tevreden consumenten,
      • Ter promotie van een evenement,
      • Sneak peeks: kondig nieuwe producten aan door middel van een Vine of Instagram video,
      • En uiteraard voor fun en random beelden te delen met je doelpubliek.