Berichten

LinkedIn marketing: 9 social selling tips

LinkedIn is de ideale plaats om aan B2B-marketing te doen. Met meer dan 500 miljoen leden zorg je er best voor dat jouw bedrijf aanwezig is op dit online kanaal. Enkel een LinkedIn-pagina hebben voor jouw bedrijf is echter niet voldoende. Begin alvast met deze 9 social selling tips te lezen en verkoop zonder effectief te verkopen.

Social Selling tips: Verkoop zonder écht te verkopen

Tip 1: Zorg voor herkenning in jouw bedrijfspagina

Een eerste indruk maak je maar één keer. Daarom is het extreem belangrijk dat mogelijke klanten je snel terug vinden op basis van jouw logo en omslagfoto. Als ‘profielfoto’ van jouw bedrijfspagina neem je dus best een duidelijke afbeelding van je logo, waarbij het meteen duidelijk is dat jouw bedrijf achter deze pagina zit. Deze profielfoto zie je aan de linkerkant van jouw bedrijfsnaam maar kom je bijvoorbeeld ook tegen in de updates die je plaatst.

Daarnaast zorg je voor een duidelijke omslagfoto (of anders verwoord bannerfoto of coverfoto). Je zoekt best naar een afbeelding die jouw producten of diensten typeert met daarbij eventuele contactgegevens. Deze afbeelding wordt bovenaan jouw pagina getoond.

Let wel op afmetingen omdat deze ook telkens voor elk apparaat anders kunnen zijn. Bekijk hier de afmetingen die LinkedIn zelf vooropstelt.

Ook jouw persoonlijke profielpagina op LinkedIn voorzie je best van de nodige herkenning. Zo kan je samen met het team één en dezelfde banner nemen die aangepast is per persoon zoals wij het bij Cre@ctiv doen.

Tip 2: Post waardevolle content

Publiceer unieke en waardevolle content voor jouw doelgroep. Er bestaan verschillende soorten content die je kan gebruiken. Denk aan foto’s, quotes, video’s, achter de schermen, tips, blogartikels, vacatures… Mensen zijn bovendien ook zeer nieuwsgierig uit zichzelf. Foto’s of video’s die ze anders nooit zouden zien, trekken hen daarom ook meer aan. Geef hen iets exclusief, een reden om jouw bedrijf te volgen. Let hier vooral op dat je het professioneel houdt maar toch op een luchtige manier. Gebruik enkel kwalitatief beeldmateriaal en denk aan een call-to-action op het einde van je bericht.

Geen idee hoe je leuke afbeeldingen maakt voor social media? Probeer dan zeker Canva uit. Via deze gebruiksvriendelijke tool kan je zeer eenvoudig eigen afbeeldingen bewerken zoals tekst toevoegen, figuren invoegen of formaten aanpassen.

Hierbij is het vooral belangrijk om af te wisselen in soorten content. Plaats niet constant dezelfde content over jezelf maar probeer ook interactie aan te gaan met je doelgroep door vragen te stellen. Ga in dialoog en reageer op reacties. Post zowel content vanuit je eigen website als content van derden, zo zorg je voor nog meer afwisseling.

Tip 3: Ga in groepen en deel je kennis

Groepen maken een groot deel uit van de content op LinkedIn. Via deze groepen kan je lid worden in jouw vakgebied en zo in contact komen met concullega’s of potentiële klanten. Reageer, stel vragen en anticipeer in de groep om zo jouw kennis te delen of misschien nog iets bij te leren over je sector.

Tip 4: Vervolledig je bedrijfspagina

Geef concrete informatie over je business en gebruik daarbij verstaanbare taal die ook gericht is op de zoekmachines (zie tip 8). Zorg ervoor dat bezoekers meteen weten waar je voor staat en dat ze essentiële informatie zoals je website en contactgegevens in één oog opslag kunnen terugvinden. Daarnaast leg je jouw bedrijfsverhaal uit, doe aan storytelling!

Tip 5: Promoot jouw LinkedIn-pagina

Je kan jouw eigen bedrijfspagina promoten door te adverteren maar er bestaan ook heel wat gratis mogelijkheden om meer volgers op te bouwen.

  • Gebruik jouw LinkedIn-pagina in je e-mailhandtekening
  • Vermeld jouw social media kanalen op visitekaartjes
  • Link vanuit je website naar al je social media kanalen
  • Vertel anderen over jouw aanwezigheid op LinkedIn
  • Heb je een fysieke winkel? Gebruik het LinkedIn icoon op bijvoorbeeld je verpakkingsmateriaal of in je winkel zelf

Tip 6: Moedig medewerkers aan om jouw bedrijf te volgen

Werknemers die hun eigen bedrijf niet volgen op social media, is een gemiste kans. Zij zijn jou interne ambassadeurs en vertegenwoordigen ook een deel van jouw bedrijf, zowel offline maar ook online. Zorg ervoor dat ze jouw bedrijf volgen op LinkedIn. Het zou nog beter zijn als jouw medewerkers mee de LinkedIn-pagina helpen groeien door bedrijfsupdates te liken, delen en erop te reageren. Hierdoor houd je jouw bedrijfspagina levendig!

Daarnaast zorg je er best voor dat werknemers hun persoonlijk profiel linken aan jouw bedrijf doordat ze aangeven bij jou te werken. Zo komen hun connecties misschien terecht op jouw bedrijfspagina.

Tip 7: Experimenteer met advertenties

Wil je graag nog een stapje verder gaan? Denk dan aan betalende LinkedIn-advertenties. In ons ander blogbericht lees je meer over adverteren op LinkedIn. Onthoud vooral dat je goed moet weten wie je doelgroep juist is en wie je met jouw advertenties wilt bereiken. Adverteer niet zomaar in het wilde weg maar bepaal eerst je strategie en stuur bij waar nodig aan de hand van voldoende data.

Tip 8: Denk ook aan SEO

Wanneer je woorden of teksten gebruikt op jouw LinkedIn-pagina, hou je best de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden in je achterhoofd. Google let namelijk ook op jouw aanwezigheid op social media en dus zal je gedrag op bijvoorbeeld LinkedIn ook mee je ranking bepalen.

Tip 9: Gebruik de LinkedIn statistieken

LinkedIn biedt heel wat statistieken aan in verband met jouw pagina en jouw volgers. Zo kan je per post zien hoeveel personen deze bereikt hebben en wat de sociale interactie was met jouw bedrijfsupdates. Kijk welke update het beste werkt en speel hierop in naar de toekomst toe. Daarnaast zie je de verkeersstatistieken en de demografische gegevens van jouw bezoekers en volgers.

Nog vragen over hoe je verkoopt via LinkedIn zonder echt te verkopen? Contacteer ons over deze social selling tips of lees gerust andere blogartikels over LinkedIn marketing.

Lead generation via LinkedIn

LinkedIn is het sociale media platform bij uitstek voor B2B. Steeds meer en meer bedrijven nemen dit kanaal op in hun communicatiestrategie. Maar hoe kan je nu exact ervoor zorgen dat LinkedIn meer waarde geeft aan jouw bedrijf? Wij geven enkele tips om aan lead generation te doen via LinkedIn.

Wat is lead generation?

Lead generation is een vorm van online marketing waarbij je potentiële klanten gegevens achterlaten om later van een prospect naar een klant te gaan. Deze eerste stappen van onbekend naar een lead zijn niet eenvoudig en vragen ook veel werk en tijd. Op die manier kom je in contact met potentiële klanten via verschillende kanalen.

Tips via LinkedIn

  1. Ga de conversatie aan
    In jouw sector zullen waarschijnlijk wel vele mensen actief zijn die soms met wat vragen zitten. Zie je een vraag verschijnen waar jij het antwoord wel op weet? Reageer! Hoe meer je actief bezig bent met dit kanaal, hoe meer je er op lange termijn voor terug krijgt. Durf zelf ook vragen te stellen en probeer een meerwaarde te zijn voor anderen. Gratis kennis delen wordt tegenwoordig zeer gewaardeerd. Deze manier van lead generation vraagt uiteraard wel wat tijd maar is zeker de moeite waard.
  2. Neem deel aan LinkedIn groepen
    Er bestaan duizenden groepen op LinkedIn waar je kan aan deelnemen. Niet enkel groepen van jouw sector kunnen interessant zijn. Ben je marketeer? Dan zijn ook omtrent start-ups ook zeer interessant. Bekijk het dus zeer ruim en gebruik daarbij ook de eerste tip om jouw inbreng te vergroten. Wil je alles zelf in de hand hebben? Creëer dan jouw eigen groep!
  3. Hou jouw bedrijfspagina up-to-date
    Post regelmatig nieuwe posts en zorg dat de informatie op jouw bedrijfspagina klopt. Lijkt eenvoudig maar als je deze basis niet hebt, ga je waarschijnlijk al snel de mist in.
  4. Kijk wie er naar jou kijkt
    De personen die jou reeds gevonden hebben, zijn meestal niet zomaar op jouw profiel terecht gekomen. Onderzoek of deze personen iets voor jou kunnen betekenen of andersom.
  5. Gebruik jouw werknemers als social ambassadors
    Hiermee bedoelen we dat ook jouw werknemers het verhaal van jouw bedrijf moeten verder vertellen. Doordat werknemers jouw berichten delen en jouw bedrijf dus met trots vertegenwoordigen, kan je veel meer mensen bereiken.

Belangrijkste tip: Reageer actief!

Adverteren op LinkedIn

LinkedIn is het meest zakelijke netwerk van alle social media kanalen. De meeste B2B gerichte bedrijven hebben een LinkedIn pagina en gebruiken deze vooral om nieuw personeel aan te werven. De mogelijkheid om te adverteren op LinkedIn is voor veel bedrijven een absoluut voordeel van dit kanaal.

Adverteren op LinkedIn kan op 2 manieren: via tekstadvertenties en via gesponsorde content. Belangrijk bij het online adverteren: denk altijd eerst goed na welk doel je met de advertentie wil bereiken.

Bij een tekstadvertentie heb je de mogelijkheid om een kleine afbeelding toe te voegen aan je advertentie, samen met een titel en een korte omschrijving. Deze advertenties worden in de rechterzijbalk geplaatst.

Bij gesponsorde content ga je bestaande content promoten (vergelijk dit zoals een bericht promoten bij Facebook). Eerst plaats je een bericht op je bedrijfspagina, nadien sponsor je dit bericht.

Het is enkel interessant om te adverteren op LinkedIn als je doelgroep bedrijven zijn (B2B). LinkedIn geeft de mogelijkheid om kwalitatief betere leads te genereren dan andere social media kanalen. Wanneer je doelgroep voornamelijk uit consumenten bestaat, kan je best eerst andere vormen van adverteren uittesten (bijvoorbeeld Facebook).

Ja kan bij LinkedIn targetten op functie en functietitel, bedrijfstak, bedrijfsgrootte en senioriteitsniveau. Dankzij deze functies is het mogelijk om zeer gerichte advertenties op te stellen. Het nadeel volgens LinkedIn is dat de doelgroep vaak ‘te beperkt’ is.

Door een heel specifieke doelgroep te bereiken, worden de kosten per klik hoger, maar de mensen die doorklikken op je advertentie zijn relevanter.

Wanneer je besluit om te starten met adverteren, vergeet dan zeker niet om een UTM tag toe te voegen aan je URL’s van je campagne. Zo kan je nadien in Google Analytics perfect zien wat de campagne opgeleverd heeft.

Stappenplan om een social media strategie op te bouwen

  1.  Onderzoek

Om een social media strategie op te stellen is het belangrijk dat je weet wat er over je bedrijf of merk gezegd wordt. Onderzoek en analyseer wie over je bedrijf of merk praat, waar je bedrijf of merk overal vernoemd wordt, welke vragen de mensen stellen,… Op al deze informatie kan je inspelen. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om eventueel samen te werken met populaire bloggers, je fans, …

  1. Doelgroep bepalen

Bij een social media strategie is het van belang dat je weet wie tot je doelgroep behoort. Na de analyse van je doelgroep moet je weten waar je doelgroep online te vinden is, wat voor mensen het zijn, wat ze over je bedrijf of merk weten,… Aan de hand hiervan kan je een soort ‘profiel’ (social persona) opstellen van de mensen die tot je doelgroep behoren.

  1. Social media kanalen bepalen

Je moet in je sociale media strategie bepalen welke social media kanalen je wenst in te zetten. Hierbij is het belangrijk dat je enkel de kanalen kiest die bij je onderneming of merk passen en waarop je doelgroep aanwezig is. Bijvoorbeeld: LinkedIn wordt vooral gebruikt voor zakelijke connecties. Het heeft geen zin om via LinkedIn producten te verkopen. Instagram is enkel nuttig wanneer je mooie en duidelijke foto’s kan tonen. Bij Facebook, maar ook bij de andere kanalen, is niet altijd elke doelgroep aanwezig. Via Twitter kan je enkel met korte berichten in contact komen met je doelgroep. Je moet dus zelf afwegen welk kanaal voor jouw bedrijf geschikt is.

  1. Doelstellingen

De vierde stap is nadenken over wat je precies wil bereiken met de inzet van social media. Aan de hand daarvan moet je je doelstellingen opstellen. Al deze doelstellingen moeten meetbaar, maar ook realistisch zijn.

Bijvoorbeeld:

  • Mijn naamsbekendheid moet na 3 maanden met 10% gestegen zijn
  • Na 1 maand moet 20% van mijn websitebezoekers afkomstig zijn van social media/Facebook/Twitter/…

 

  1. Content

Als de doelgroep gekend is en je weet wat je precies wilt bereiken, dan kan je boodschappen en content beginnen formuleren. Bedenk boodschappen die gericht zijn op je doelgroep, waardoor er interactie ontstaat. Een planning is hierbij onmisbaar. Stel een kalender of schema op waarbij je vermeld wanneer, waar en welke content wordt geplaatst. Vergeet niet dat het hierbij gaat om kwaliteit en niet kwantiteit.

  1. Interactie

Door je content op social media kanalen te plaatsen, ontstaat er interactie. Het is belangrijk dat je antwoord op de vragen van je fans, maar ook op hun ervaringen, opmerkingen, belevingen, … .

Het is vooral je doelgroep die aan het woord is. Zij kunnen reageren, reviews schrijven,… Deze kunnen ook negatief zijn. Verwijder dit soort reacties niet, maar speel er op in. Reageer op een persoonlijke manier zodat negatieve reacties kunnen omgezet worden in positieve reacties. Reacties kunnen geen dagen op zich laten wachten. Je besteed dus best ook wat tijd aan het monitoren van de content en reacties op social media.

  1. Resultaten meten

Na verloop van tijd moeten de behaalde resultaten afgewogen worden tegen de vooropgestelde doelstellingen. Zijn de doelstellingen bereikt of niet? Waarom wel/niet?

Er zijn bijvoorbeeld veel externe factoren die je niet altijd in de hand hebt. Daardoor kan het zijn dat niet alle doelen gehaald worden. Het kan ook geen kwaad wanneer niet alle doelstelling gehaald worden. Je kan hieruit leren voor het opstellen van toekomstige doelen.

Social media inzetten voor je bedrijf

De consument is actief op social media. Als bedrijf zijn social media kanalen dus de ideale manier om de consument te bereiken. Alvorens social media in te zetten is het belangrijk dat je bewust bent van alles wat er bij komt kijken.

Actief zijn op social media zorgt voor meer online zichtbaarheid. Je kan met behulp van Twitter, Facebook, LinkedIn, Instagram, Pinterest,… de personen die tot je doelgroep behoren bereiken. Op al deze kanalen is consistentie een belangrijke factor. Mensen moeten je kunnen herkennen aan de hand van je naam, logo, kleuren, je manier van communiceren,… Dit verhoogt de herkenbaarheid en versterkt je online aanwezigheid.

Door online conversaties te voeren en interactie aan te gaan met je fans/volgers kan je inzichten krijgen in je doelgroep. Je weet wie ze zijn en wat ze van jouw bedrijf vinden. Aan de hand van die informatie kan je de dienstverlening van je bedrijf aanscherpen en de klanttevredenheid verhogen.

Social media is pas effectief als je profiel overtuigend is en de aandacht trekt van de social media gebruikers. Een social media strategie helpt je om dat goed aan te pakken. Het is belangrijk dat je een strategie hebt waarbij je weet welke informatie en content je gaat delen en hoe je het allemaal gaat aanpakken.

Er kruipt veel tijd in om social media op een efficiënte en doelbewuste manier aan te pakken. Het is niet zomaar even een tweet de wereld insturen of een facebookstatus posten, er moet grondig over nagedacht worden. Waarom? Alles wat je op social media plaatst moet aantrekkelijk zijn voor je doelgroep en het moet bij je imago passen.

Het is belangrijk dat alle medewerkers van je bedrijf zich inzetten. Onzorgvuldigheden van medewerkers kunnen grote gevolgen hebben. Zo kan een onzorgvuldige uiting van een medewerker zich razendsnel verspreiden. Social media op een professionele manier gebruiken vraagt een inspanning van al je medewerkers. Ze hebben vaak niet alle kennis, tijd, discipline en vaardigheden in huis om de social media strategie van je bedrijf op een zorgvuldige manier toe te passen. Om social media toch op een efficiënte manier aan te pakken is het aan te raden om een opleiding “Social media marketing” te volgen, opzoekingswerk te verrichten, werken met externe marketeers die je wegwijs maken, …

Social media heeft veel voordelen hebben voor je bedrijf. Je naamsbekendheid zal verhogen, je online zichtbaarheid stijgt en mensen gaan je bedrijf (beter) leren kennen. Je bereikt je doelgroep en je kan er een dialoog mee aangaan.

Toch zijn er ook enkele nadelen aan verbonden. Zo is het noodzakelijk om social media op een bewuste en zorgvuldige manier te gebruiken. Onzorgvuldig omgaan met social media kan negatieve gevolgen hebben. Er kruipt veel tijd in en medewerkers die de social media van je bedrijf onderhouden hebben nood aan kennis om alles goed uit te werken.

LinkedIn inzetten binnen B2B

We moeten u niet meer vertellen dat LinkedIn het meest belangrijkste sociale netwerk is om B2B-klanten en professionals te bereiken. Het netwerk biedt vele mogelijkheden gaande van relationship building, online community building tot het aanbrengen van nieuwe leads. Daarnaast is LinkedIn ook het ideale kanaal wat betreft marktonderzoek en het verbeteren van de corporate image van uw onderneming. Bovendien heeft u als B2B-marketeer nog meer redenen om aanwezig te zijn op deze professionele netwerksite.

Social Customer Relationship Management

Deze professionele netwerksite is een ideaal platform voor het beheren van uw sociale CRM. Dankzij de sociale CRM applicaties maakt LinkedIn een beter zicht op potentiële kopers en andere contacten mogelijk. Dankzij deze taal kan u in real time nagaan wat uw contacten doen op LinkedIn. Deze actie levert heel wat toevoegde en waardevolle informatie op omtrent het gedrag en voorkeuren van uw doelpubliek.

Traffic building

Een bijkomende sterkte van dit professionele sociale netwerk heeft betrekking op traffic- en linkbuilding. Net zoals bij vele andere sociale kanalen het geval is, beschikt ook LinkedIn over sociale share-buttons. Het delen van kwaliteitsvolle content slaat aan in een professionele omgeving en leidt tot een viraal effect. Het is een feit dat professionele content vaker wordt gedeeld via LinkedIn dan via Facebook.

Awareness en reputatiebeheer

Elke seconde melden er zich meer dan twee professionals aan bij LinkedIn, waardoor dit het ideale platform is voor uw sociale aanwezigheid. Indien u als bedrijf gebruik maakt van de verschillende persoonlijke- en groepsfuncties die LinkedIn aanbiedt, zowel als merk als uw werknemers, verbetert u de geloofwaardigheid en de zichtbaarheid van uw onderneming.

Influencer en leadership marketing

Bepaalde LinkedIn toepassingen maken het mogelijk uw onderneming naar voren te schuiven zijnde als leider in een specifiek domein. Zo is het wel van belang dat u kwaliteitsvolle content aanbiedt, uw profiel verbetert door een communicatie van persoonlijke informatie en participeert in LinkedIns’ online communities. Door voorgaande in acht te nemen is LinkedIn voor uw onderneming een vruchtbare bodem voor cliënteel en bedrijfleiders die op zoek zijn naar een vertrouwde adviseur.

LinkedIn wordt tevens geïntegreerd in het communicatiebeleid met een bepaald doel voor ogen. Zo kan de netwerkfunctie fungeren als uw voornaamste doelstelling, waarbij LinkedIn het mogelijk maakt andere influencers te identificeren en te engageren.

Adverteren

Net zoals bij Facebook kunt u als bedrijf adverteren op de professionele netwerksite LinkedIn. Vooral in B2B worden advertenties gericht op bedrijven, industrieën, sectoren, jobtitels en specifieke LinkedIn groepen. Het is wel zo dat adverteren via LinkedIn, in vergelijking met Facebook en Google Adwords, duurder is maar niet onbetaalbaar.

Werknemers als brand army

Zorg ervoor dat uw werknemers aanwezig zijn op LinkedIn en dat zij ook effectief content delen via hun LinkedIn feeds. Uw werknemers zijn het meest zichtbaar en fungeren daardoor als communicatiekanaal. Door de interactie aan te gaan via LinkedIn dragen zij bij aan de relationshipbuilding.

Insights. Insights. Insights.

Net zoals andere sociale kanalen maakt LinkedIn het ook mogelijk nieuwe informatie over het doelpubliek te verzamelen. Doordat uw bedrijf fungeert als een luisterend oor en tegelijk de conversatie aangaat met de (potentiële) klant verkrijgt u waardevolle informatie.