Berichten

Wie is mijn ideale klant?

Heel wat bedrijven hebben moeite om de juiste doelgroep te vinden. Wanneer we vragen aan ondernemers wie hun ideale klant of doelgroep is, antwoorden ze ofwel iedereen ofwel specifiek enkele segmenten die in hun ogen de perfecte doelgroep zijn maar misschien toch net iets te specifiek zijn. Hoe ga je nu op zoek naar je ideale klant en waarom is dit net zo belangrijk?

Waarom is doelgroepbepaling zo belangrijk?

Jouw doelgroep en strategie bepaalt de basis van je verdere communicatie. Hoe kom je met jouw bedrijf naar buiten als je nog niet eens weet naar wie je je specifiek richt? Bepaal daarom allereerst je ideale klant vooraleer je bepaalt hoe je communiceert via verschillende kanalen. Vele bedrijven missen dit belangrijk fundament waardoor de communicatie al achterloopt vanaf het begin.

“Niet iedereen kan jouw doelgroep zijn”

Hoe bepaal je jouw ideale klant?

Juist omdat niet iedereen jouw doelgroep is, ga je best op zoek naar jouw ideale klant. Bekijk welk klantenbestand je nu al hebt en wie je echt ziet als een waardevolle klant. Beschrijf jouw ideale klant volledig van kop tot teen om te weten te komen hoe je jouw marketingmix opbouwt.

Stap 1: Maak een lijst van je huidige top klanten

Een ideale klant is een klant waaruit je energie haalt en waarvoor je graag werkt. Neem daarom een lijst van je huidige klanten en schrap diegene waar je niet zo’n goed gevoel bij hebt. Houd enkel de klanten over waar jij en je team graag voor werken. Wanneer je enkele klanten overhoudt, bekijk je de gemeenschappelijke kenmerken van deze bedrijven of particulieren. Misschien zijn deze top klanten wel afkomstig van dezelfde sector of hebben zij dezelfde interesses?

Stap 2: Groepeer je ideale klanten en maak social persona’s

Wanneer je merkt dat je klanten meer gemeen hebben dan dat je voorheen dacht, kan je starten met de opbouw van je social persona’s. Een social persona is een denkbeeldige persoon die een groep van je ideale klanten vertegenwoordigt. Elke social persona heeft verschillende kenmerken of karaktertrekken die jouw ideale klant net zo bijzonder maakt. Stel jezelf de volgende vragen bij het opmaken van je social persona:

  • Wat is de gezinssamenstelling van je ideale klant?
  • Wat is zijn of haar leeftijd, geslacht en woonplaats?
  • Wat is zijn of haar huidige functie of wat doet hij/zij in het dagelijkse leven?
  • Wat zijn de hobby’s van je ideale klant?
  • Wat is de levensstijl van je klant?
  • Wat is het probleem van jouw social persona waar je een antwoord op kan bieden?

Normaliter heeft jouw ideale klant heeft een probleem waarop jij een antwoord kan geven. Anders zal het niet veel zin hebben om over te gaan tot aankoop. Probeer een behoefte op te wekken bij je doelpubliek vooraleer je klant verder kan gaan met zijn/haar volgende stappen in het aankoopproces. Je klanten moeten bereid zijn om te investeren en zichzelf te willen verbeteren.

Veelvoorkomende fouten: Iets wat zeer vaak voorkomt is het te breed/ te beperkt maken van jouw doelgroep . Je kan niet iedereen bereiken en enkel specifieke doelgroepen bereiken kan ook leiden tot drastische gevolgen. Wanneer je in jouw social persona’s maar één ideale klant kan bedenken, zit je waarschijnlijk in een nichemarkt of bekijk je jouw ideale klant te beperkt. Heb je eerder 15 social persona’s? Dan denk je waarschijnlijk te breed. Meestal maken we tussen de 3 à 6 social persona’s op voor de ideale klant van je bedrijf voor te stellen.

Hulp nodig bij je doelgroepbepaling?

Heb je moeite bij het vinden van je ideale klant? Dan kunnen wij jou zeker en vast verder helpen. Van strategie, doelgroepbepaling en de ideale marketingmix: bij het fundament voor de verdere communicatie kunnen wij jou zeker begeleiden. Contacteer ons gerust voor meer informatie.

Reageren en leuk vinden als Facebook Pagina?

We krijgen vaak de vraag: moeten wij als Facebook pagina van een bedrijf andere pagina’s leuk vinden? Daar antwoorden wij volmondig JA op! Like andere pagina’s en reageer gerust op relevante berichten als bedrijf. Uiteraard moet dit professioneel gebeuren maar hoe reageer je best als Facebook pagina? Lees hier waarom dit interessant kan zijn voor jouw bedrijfspagina.

Waarom zou ik andere Facebook pagina’s leuk vinden als bedrijf?

De beste reden waarom je andere pagina’s leuk moet vinden, is omdat je ze dan eenvoudig kan taggen in een bericht. Stel je wilt een bericht schrijven over een partner en je wilt hem vermelden maar wanneer je jouw bericht typt, vindt Facebook de andere Facebook pagina niet zo eenvoudig terug. Door de Facebook pagina van jouw partner te liken, kan je eenvoudig de andere pagina taggen.

Scrol je in jouw nieuwsoverzicht? Gebruik dan altijd Facebook als natuurlijke persoon (dus niet wanneer je ingelogd bent als bedrijf). Bovenaan rechts staat best altijd je eigen naam. Zo krijg je interessante nieuwsberichten te zien die naar jou gericht zijn.

Een andere pagina leuk vinden als een pagina: hoe doe je dat?

Het klinkt niet eenvoudig maar dat is het wel.

Stap 1: Ga naar de pagina die je graag wil liken.

Stap 2: Druk bovenaan de pagina op de drie …

Stap 3: Kies daarbij voor ‘vind dit leuk als je pagina’.

pagina leuk vinden

Stap 4: In een nieuw venster verschijnt de mogelijkheid om te kiezen tussen welke pagina’s je deze pagina wilt leuk vinden.

pagina leuk vinden als pagina

Stap 5: Druk op ‘verzenden’ en je bent klaar!

Like of reageer op een bericht als Facebook pagina: hoe doe je dat?

Heb geen schrik om te reageren op een relevant bericht als bedrijf. Zorg er wel voor dat het bericht te maken heeft met jouw business en dat je reageert op een professionele manier.

Hoe doe je dit nu exact?

Stap 1: Wanneer je een bericht ziet waarop je wil reageren of liken als bedrijf, klik je net onder dat bericht op jouw profielfoto. Daaronder verschijnt de keuzemogelijkheid om te reageren als één van jouw pagina’s.

Facebook pagina reageren

Stap 2:  Selecteer het bedrijf in welke plaats je wilt communiceren.

Stap 3: Like, reageer of deel het bericht in naam van jouw bedrijfspagina. Zo gemakkelijk is het!

Meer tips over Facebook marketing nodig? Bekijk hier onze andere tips.

4 redenen om op jouw eigen merknaam te adverteren in Google AdWords

Adverteren in Google via Google Adwords: het is voor de meeste bedrijven een must. Voor andere bedrijven is het misschien nog wat zoeken. Je ziet veel advertenties verschijnen wanneer mensen een bedrijfsnaam intypen. Maar waarom zou je nu exact adverteren op jouw eigen merknaam? Hoogstwaarschijnlijk kom je toch bovenaan te staan in de zoekresultaten. Heeft het wel zin om hieraan geld te spenderen? Ja, er zijn wel degelijk enkele redenen waarom dit nuttig kan zijn.

  1. Wees sneller dan jouw concurrent
    Steeds meer en meer adverteren merken op de naam van hun concurrenten. Om ervoor te zorgen dat je nog steeds bovenaan komt te staan adverteer je dus best op jouw eigen merknaam. Wanneer mensen vaak jouw productcategorie vermelden in hun zoekopdracht, heb je sneller kans om een paar plaatsen naar beneden te zakken. Even een voorbeeldje: mensen associëren het bedrijf ‘Dovy’ vaak met ‘Dovy keukens’. De kans is dus zeer groot dat enkele concurrenten boven het organische zoekresultaat van Dovy keukens terecht komen. Om dit te voorkomen adverteer je dus best op jouw eigen merknaam.
    adverteren keukens
  2. Kwaliteit van jouw AdWordsaccount stijgt
    Een advertentie op jouw eigen merknaam heeft meestal een hoge kwaliteitsscore omdat de bijhorende advertenties en landingspagina’s heel relevant zijn voor de zoeker. Deze advertenties zijn zeer goedkoop tegenover andere zoekwoorden. De gemiddelde kost-per-klik kan zelfs zakken tot slechts 1 cent per klik.Net zoals vele marketeers zijn wij ervan overtuigd dat deze hoge kwaliteitsscore een invloed heeft op de kwaliteit van het hele AdWordsaccount en zo ook op andere campagnes.
  3. Zelf extra sitelinks toevoegen
    Sitelinks zijn de extra links onder bepaalde zoekresultaten van zoekmachines. Deze sitelinks worden automatisch gegenereerd door de zoekmachine. In de meeste gevallen dus door Google zelf. Bij de organische zoekresultaten kunnen er geen sitelinks gekozen worden. Wanneer je een AdWords campagne opstelt, kan je dit wel doen.Op die manier kan je bepaalde onderwerpen in de kijker zetten zoals een promotie of een exclusieve actie.adverteren op eigen merknaam
  4. Creëer vertrouwen
    Zowel aanwezig zijn op organisch niveau als op betalend niveau kan elkaar versterken. Potentiële klanten zullen jouw bedrijf daarmee meer vertrouwen of met andere woorden wordt jouw imago licht versterkt. 1+1 = 3 is in dit geval zeker de waarheid.Bovendien wordt een groot deel van de zoekresultaten dus ingepalmd door jouw merk of bedrijf. Wat dan ook weer de kans op concurrentie in de zoekresultaten verlaagt.

Influencer marketing inzetten

 

Influencer marketing wordt steeds populairder. Dat komt omdat internet en sociale media ons minder gevoelig hebben gemaakt voor advertenties en andere reclameboodschappen. We vertrouwen eerder aanbevelingen van vrienden, familie, kennissen, mensen die we volgen op sociale media, …  dan advertenties.

Wanneer je influencer marketing gaat inzetten is het belangrijk dat je een influencer kiest die de juiste doelgroep bereikt. Onthoud hierbij dat hoe meer volgers een influencer heeft, hoe lager de gemiddelde engagement rate is. Een influencer met een paar duizenden of tienduizenden volgers zal je dus meer engagement en minder bereik opleveren dan een influencer met miljoenen volgers (dit zijn bekende gezichten). Bij deze influencers zullen er relatief gezien minder mensen doorklikken. Focus je dus niet te veel op bereik, maar wel op het engagement.

Er zijn verschillende mogelijkheden wanneer je influencer marketing kan inzetten. Enkele voorbeelden:

  • Naamsbekendheid genereren

Je kan een nieuw merk of product naar verschillende bloggers sturen met een groot bereik binnen een specifieke doelgroep. Wanneer ze jouw nieuw product of merk ontvangen, zullen ze aangenaam verrast zijn. Ze posten er graag over op sociale media. Nieuwe producten of merken hebben hier vaak veel baat bij, omdat ze zelf nog geen netwerk van fans hebben.

  • Engagement creëren

Influencers staan meestal dicht bij hun volgers en gaan graag met hen in gesprek. Dat zorgt ervoor dat influencer marketing een ideaal middel is om engagement te creëren bij de juiste doelgroep. Een influencer kan bijvoorbeeld iets posten over een bepaald product/dienst en daarbij een vraag stellen. Op die manier komt het product in de kijker en gaan volgers reageren.

  • Social media promoten

Dit wordt vooral in Amerika toegepast. Merken laten bijvoorbeeld hun social media account 1 week beheren door een bekende influencer. Dat levert vaak heel wat volgers en likes op. De vraag hierbij is of de volgers nadien nog geïnteresseerd zijn in het social media kanaal van het merk/product.

Wanneer je influencer marketing wil inzetten, zorg dan dat je de influencer kent door hem/haar te volgen op social media en weten hoe hij/zij omgaat met volgers. Op die manier krijg je een goed beeld of de volgers tot jouw doelgroep behoren. Hou er rekening mee dat een goed doordachte strategie noodzakelijk is voor een succesvolle ‘influencer campagne’.

 

 

 

Wat is influencer marketing?

Kort gezegd gaat influencer marketing over de invloed van iemand (de influencer) op de emoties, meningen of het gedrag van anderen. Belangrijk om te weten is dat iedereen een influencer kan zijn. Zo kan jij bijvoorbeeld een influencer zijn omdat je een grote fan bent van een bepaald merk, maar je kan evengoed een influencer zijn omdat je een groot bereik hebt (bijvoorbeeld veel volgers op Instagram).

Als je influencer marketing als bedrijf of merk gaat inzetten, dan benut je het bereik en de impact van de influencer om zo een specifieke doelgroep te bereiken en te beïnvloeden. Een goed voorbeeld hiervan is Madonna die Uggs ging dragen. Daardoor is de verkoop van winterlaarzen zelfs in de zomer zeer sterk gestegen omdat zij invloed heeft uitgoefend op haar volgers.

De invloed van influencer marketing kan groot zijn. Waarom? Influencers zijn betrouwbaar. We nemen sneller iets aan van iemand die we vertrouwen, die we volgen (een influencer) dan wanneer we het in een tv spotje zien. Een influencer hoeft ook helemaal geen bekend persoon te zijn. Iemand die een blog schrijft over je producten of iemand die een foto op Instagram plaats over je producten kan hiermee de mensen bereiken die jij zoekt. Zolang de influencer jouw doelgroep bereikt is het doel van influencer marketing geslaagd. Zorg er wel voor dat de influencer zelf ook bij je bedrijf moet passen.

Influencer marketing is meestal niet gratis. Meestal worden er producten naar de influencer verstuurd met de boodschap of hij/zij hierover iets kan schrijven, instagrammen, tweeten, … In het algemeen is het een vrij goedkope manier om je doelgroep te bereiken en het bereik te vergroten.

Wanneer je influencer marketing gaat inzetten is het belangrijk dat je goed nadenkt over wie je gaat inschakelen als influencer. Kijk naar je doelgroep en naar de doelgroep van mogelijke influencers en kies de influencer die jouw doelgroep bereikt.

Onthoud dat we eerder iemand geloven waarmee we ons kunnen identificeren dan een advertentie. Dat is dé reden waarom influencer marketing zo interessant is.