Berichten

Hoe verlaag ik het bouncepercentage van mijn website?

Eén van de belangrijkste statistieken in Google Analytics is het bouncepercentage. Dit percentage toont hoeveel procent van je websitebezoekers meteen de website verlaat zonder door te klikken naar andere pagina’s op jouw website. Afhankelijk van de aard en het doel van je website kan dit erg hard schommelen. Uiteraard willen we dat je bezoekers hun toptaken hebben bereikt en zoveel mogelijk interesse tonen. Dit kunnen we onder andere meten door het bouncepercentage dieper te bekijken op pagina- of kanaalniveau. Maar hoe verlaag je dit percentage nu net?

Zorg voor voldoende call-to-actions en vermijd doodlopende pagina’s

Het bouncepercentage verlagen kan je bijvoorbeeld door op de juiste plaats voldoende knoppen toe te voegen die naar andere pagina’s leiden. Denk bijvoorbeeld aan call-to-actions op je dienstenpagina’s naar de contactpagina of misschien kan je wel bepaalde blogberichten verwerken in elkaar. Stel je nu voor dat mensen op je pagina terecht komen via bijvoorbeeld Google maar niet weten wat ze daarna moeten ondernemen en dus maar meteen weg klikken. Dat zou een gemiste kans zijn. Ga daarom alle landingspagina’s op je website na om te kijken of er voldoende links zijn naar andere pagina’s binnen je website leiden. Geen enkele pagina mag dus een doodlopend straatje zijn.

Verlaag de laadtijd van je website

Hoe langer mensen moeten wachten tot je website is geladen, hoe groter de kans dat ze meteen je website verlaten. Vanaf een laadtijd van 4 seconden zal je bouncepercentage drastisch verhogen. Zorg er daarom voor dat mensen niet lang hoeven te wachten. Denk eraan om je afbeeldingen te verkleinen en vraag aan je web developer hoe je de laadtijd kan optimaliseren.

Maak je website mobielvriendelijk

Websites die niet goed bereikbaar zijn via mobiel, tablet of via een andere specifieke browser zullen ook een effect voelen in hun bouncepercentage. Wanneer het voor mobiele bezoekers niet meteen duidelijk is waarop ze kunnen klikken, geven ze al snel de moed op en verlaten ze jouw website. Deze tip is de laatste jaren zeer belangrijk geworden aangezien meer en meer mensen mobiel surfen. Ook de zoekmachines geven voorrang aan mobielvriendelijke websites en zullen dus automatisch hoger scoren dan websites die niet mobielvriendelijk zijn.

Voorzie een zoekfunctie op je website

Misschien komen mensen op je website terecht met een specifieke vraag en vinden ze niet meteen een antwoord daarop. Probeer ze daarom verder te helpen via een zoekfunctie op je website. Hierin kunnen ze eigen trefwoorden of zinnen ingeven waarbij ze hopelijk een antwoord krijgen op hun vraag. Extra tip: stel interne zoekopdrachten in via Google Analytics om te achterhalen waar mensen op je website naar zoeken. Deze waardevolle data kan je gebruiken om je contentmarketing verder op te bouwen. Heb je verder nog vragen over één van bovenstaande tips of ben je ten einde raad met jouw hoog bouncepercentage? Contacteer ons dan gerust en wij helpen je graag verder om van jouw website een top website te maken!

4 belangrijkste statistieken in Google Analytics

In Google Analytics kan je heel wat relevante cijfers terugvinden over jouw website. De hoeveelheid cijfers is zo groot dat je misschien door het bos de bomen niet meer ziet. Wij lijsten voor jou enkele belangrijke statistieken op die je zeker dient op te nemen in de analyse van jouw website.

Heb je nog geen Google Analytics? Maak dan eerst een account aan voor jouw website. Nog geen idee wat Google Analytics juist is? Lees dan eerst onze blogpost over de meting van je website.

Belangrijke cijfers van je website

  • Bouncepercentage

Het bouncepercentage is een zeer belangrijk cijfer doorheen alle statistieken in Google Analytics. Dit percentage toont ons hoeveel procent van de bezoekers die terechtkomen op je website meteen wegklikken zonder door te klikken naar andere pagina’s op je website. Dit percentage is best zo laag mogelijk zodat je bezoekers doorklikken op je website. Je kan het bouncepercentage bekijken per pagina, per kanaal, per campagne, per apparaat,… Dit kan zeer mooie inzichten geven voor je campagnes of op vlak van website optimalisatie. Er bestaan verder ook nog verschillende technieken om je bouncepercentage te verlagen.

  • Kanaalanalyse (Aquisitie > Alle verkeer > Kanalen)

Eén van de belangrijkste cijfers die je er regelmatig kan bijnemen, is de kanaalanalyse. Via “Kanalen’ in Google Analytics kan je zien waar je websitebezoekers van afkomstig zijn. Zijn ze bijvoorbeeld vanuit je nieuwsbrief op de website terecht gekomen of komen ze eerder via de organische zoekresultaten op je website? Deze kanaalanalyse is zeer interessant om je andere digitale marketingkanalen te evalueren zoals bijvoorbeeld social media of betalende advertenties via Google. Op al deze kanalen kan je ook doorklikken waardoor je meer informatie krijgt over bijvoorbeeld welk social media kanaal of het specifieke verwijzingsverkeer. Wat hierbij ook interessant is zijn de cijfers zoals bouncepercentage en gemiddelde sessieduur per kanaal. Hoogstwaarschijnlijk zal je daar veel verschillen zien zoals bijvoorbeeld een hoger bouncepercentage bij social media in vergelijking met organisch zoekverkeer aangezien dit zeer eigen is aan het kanaal.

  • Bereikte doelen (conversiepercentage)

Indien je jouw doelen correct hebt ingesteld, kan je ook exact lezen welke doelen jouw bezoekers bereiken om zo verdere inzichten te verkrijgen in het gedrag van je websitebezoekers. Stel dat jouw doel is dat mensen het contactformulier invullen, dan kan je exact meten wanneer bepaalde doelen zijn bereikt en waar deze mensen van afkomstig zijn. Zeer interessant wanneer je betalende campagnes hebt lopen zodat je kan meten hoeveel ingevulde formulieren je nu juist hebt via die ene Google Ads campagne.

  • Zoektermen (Search Console)

Wanneer Google Search Console is aangemaakt en gekoppeld met Google Analytics krijg je een mooi overzicht te zien van welke exacte zoektermen mensen intypen in de zoekmachine. Omwille van privacyredenen kunnen we niet ALLE zoektermen zien maar zien we wel al een groot deel van de zoektermen om inzichten te verwerven voor je SEO-strategie. Word je bijvoorbeeld snel gevonden op pizzakraam maar je gebruikt vooral pizza foodtruck dan kan je misschien verder onderzoeken welke woorden je best gebruikt op je website om zoveel mogelijk relevant verkeer naar je website te leiden.

Google Analytics inzichten nodig?

Is het je nog niet duidelijk met welke cijfers je aan de slag moet en hoe je hier nu conclusies uit kan trekken? Vraag gerust meer informatie en wij helpen je graag verder in de vorm van een opleiding of een adviesrapport op maat van jouw website en onderneming.

Je website meten en verbeteren

Je website verbeteren dankzij Google Analytics

Wil jij je website zo succesvol mogelijk maken? Dan is het belangrijk om de resultaten van je website te meten. Op basis van deze resultaten weet je wat goed werkt, en wat niet. Je krijgt inzicht in waarmee je op het juiste pad zit en wat nog verbeterd kan worden. De ideale tool om je resultaten te meten is Google Analytics.

Hoe werkt Google Analytics?

Google Analytics meet ontzettend veel. Er wordt niet alleen gemeten hoeveel bezoekers je website heeft, maar je kunt ook precies zien welke pagina’s het populairst zijn. Je krijgt te zien via welke zoekwoorden en social media kanalen je bezoekers op je website komen. Ook kan je zien vanaf welke apparaten je website wordt bezocht. Al deze gegevens zijn van belang als je jouw website wilt optimaliseren. Blijkt uit de cijfers bijvoorbeeld dat jouw website veel wordt bezocht via smartphones? Dan weet je dat je aandacht moet besteden aan de mobiele versie van je website.

Stel doelen in met Google Analytics

In Google Analytics kan je doelen instellen voor formulieren of knoppen. Na het instellen van je doel wordt er voor je bijgehouden hoe vaak dit doel wordt behaald. Zo krijg je bijvoorbeeld inzicht in hoe vaak je contactformulier wordt ingevuld, hoeveel mensen zich inschrijven voor je nieuwsbrief, hoe vaak iets wordt gedownload of hoe vaak een bepaalde knop gebruikt is. Met Google Analytics krijg je al deze gegevens in één oogopslag te zien. Valt je op dat een bepaald formulier erg weinig wordt gebruikt? Dan kan je hierop inspelen door het aan te passen. Als je wilt, kan je zelfs een geldbedrag koppelen aan een bepaald doel. Zo zie je meteen hoeveel omzet je per doel hebt behaald.

 

Stel segmenten in met Google Analytics

Wil jij meer weten van een specifieke groep gebruikers? Dan kan je een segment instellen. Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen de gegevens van een bepaalde leeftijdscategorie of van een bepaalde regio te bekijken. Wees er hierbij wel voorzichtig mee dat je niet een te kleine of juist te brede groep instelt.

 

Meet en gebruik je zoekwoorden

Wil jij weten via welke zoekwoorden mensen op jouw website binnenkomen? Google Analytics vertelt je het precies. Zo weet je op welke zoekwoorden je website al goed gevonden wordt, en op welke zoekwoorden je nog extra kan inzetten. Krijg je een redelijk aantal bezoekers binnen via een bepaald zoekwoord? Dan kan je deze score verder verbeteren door dit zoekwoord te gebruiken in de teksten van je website.

Google Analytics account aanmaken

 De komende maand nemen we je mee in de wondere wereld van Google Analytics.  Eerst en vooral: wat is Google Analytics en waarom is het zo interessant? Google Analytics is een gratis dienst van Google die je kan gebruiken om statistieken over je website bij te houden. Dit zorgt ervoor dat je het gedrag van je bezoekers volledig kan natrekken maar het kan je ook helpen je website aan te passen aan het gedrag van diezelfde bezoekers.

Vandaag starten we met de aanmaak van een Google Analytics profiel voor je website.
Ben je er klaar voor? Hier gaan we!

Stap 1: Surf naar google.com/analytics en klik op aanmelden of  een account maken als je nog geen Google account hebt

Stap 1: Surf naar google.com/analytics en klik op aanmelden of  een account maken als je nog geen Google account hebt

Google Analytics aanmelden

Stap 2: Account aanmaken

Selecteer Website links boven en scrol naar beneden en vul al de gegevens in.

Google Analytics Account instellen

Kies welke gegevens u met Google wil delen en klik tenslotte op “Tracking-ID” ophalen.

Google Analytics Tracking-ID

 Nadat je hebt geklikt op “tracking-ID ophalen” verschijnt er een venster van Google. Ga akkoord met de servicevoorwaarden.

Google Analytics servicevoorwaarden

 Stap 3: Voeg de code toe aan je website

Nadat je akkoord bent gegaan ben met de servicevoorwaarden, verschijnt dit venster.

Google Analytics Tracking ID

 Hoe voeg je die code toe?

  1. Heb je een WordPress site, gebruik dan de plug-in “Google Analytics for WordPress”.  Ga op je WordPress website naar “Instellingen”, klik op “Google Analytics” en vul de UA code in.
    Google Analytics WordPress
  2. Voor andere websites heb je toegang nodig tot de broncode van je website. Plak de trackingcode voor de sluitende </head> tag bovenaan in de HTML-file. Zo zorg je ervoor dat het bezoek wordt geregistreerd nog voor de pagina volledig geladen is.

Google Analytics Tracking Code

Stap 4 Inzicht krijgen

Het duurt een aantal uur (max. 48 uur) voor je gegevens beschikbaar zijn.  Na deze wachttijd kan je alles terugvinden onder “Rapportage”.

Google Analytics Rapportage

Nog vragen? Je kan bij altijd bij ons terecht via mail