Berichten

Wat zijn longtail zoekwoorden?

Vandaag de dag is Google niet meer uit ons leven te denken. Als het gaat om snel even iets op te zoeken, online iets te bestellen of even rond te snuffelen, Google is onmisbaar. Hier speelt ook de marketing op in door middel van advertenties en het zoekgedrag van mensen. De meest bekende en grote webshops verschijnen veelal bovenaan de resultaten pagina. Terwijl jij misschien wel op zoek bent naar een specifiek product of dienst. Hoe zoeken mensen op het internet? Er wordt een onderscheid gemaakt tussen short tail en longtail zoekopdrachten.

Short tail vs. longtail zoekwoorden

Short tail woorden zijn 1,2 of 3 woorden die gebruikt worden voor zoekopdrachten in Google of andere zoekmachines. De longtail zoekopdrachten bestaan uit 4,5,6 of meer woorden (specifiekere zoekopdrachten & volledige zinnen).
Uit onderzoek is gebleken dat maar liefst 70% van de mensen longtail zoekopdrachten gebruikt en dus maar 30% short tail zoekwoorden. Dit is verklaarbaar doordat men gericht en direct bij het juiste resultaat komt en niet een scala aan algemene pagina’s treft.

Zoek je bijvoorbeeld op Albert Heijn (short tail) en je wilt specifiek weten of de Albert Heijn bij jouw in de buurt open is op zondag, dan maak je er weer een longtail zoekopdracht van. Bijvoorbeeld Albert Heijn Boortmeerbeek open op zondag. Denk maar eens na over je eigen zoekgedrag en je zult merken dat je specifiek zoekt en daarmee vaker longtail zoekwoorden gebruikt om het beste resultaat in beeld te krijgen. Longtail zoekwoorden zijn dus effectiever en leiden je sneller en dus direct naar de juiste informatie in tegenstelling tot de short tail zoekopdrachten.

Zoekmachinemarketing

Als webshopeigenaar wil je natuurlijk dat mensen je website bezoeken en nog belangrijker; aankopen doen. Hoe zorg je ervoor dat je zichtbaar wordt op de zoekmachines tussen al die andere aanbieders?

Werk zoveel mogelijk met longtail zoekwoorden, zoals bijvoorbeeld lg led smart tv zwart. Mensen zoeken vaak gericht naar producten en diensten wanneer ze zich in de aankoopfase bevinden. Dit omdat ze zich in de fase bevinden waar ze exact weten wat ze willen en het product dus specifieker kunnen omschrijven.

Short tail keywords zijn maar het topje van de ijsberg en het is natuurlijk prestige wanneer men bovenaan in de lijst van zoekresultaten tevoorschijn komt, door de short tail, maar de huidige klanten zijn kritisch en zoeken gerichter.

Het voordeel van longtail zoekwoorden – samenvatting

  • In 70% van de zoekopdrachten maakt men gebruik van longtail zoekwoorden
  • Er is vaak minder concurrentie op deze zoekwoorden
  • Mensen die longtail zoekwoorden gebruiken weten wat ze willen en zijn sneller geneigd tot aankoop.
  • Het gebruik van longtail zoekwoorden is een goede manier om je te onderscheiden van de concurrentie
  • Het gebruik van longtail zoekwoorden betaalt zich terug in de winst

De nieuwe update van Google: Google Fred

Op veel websites is sinds 8 maart het organisch zoekverkeer zwaar door elkaar geschud. In hun statistieken zien sommigen plotse stijgingen, anderen aanzienlijke dalingen. De oorzaak is de nieuwste update in het Google algoritme: Google Fred.

Google heeft de afgelopen jaren al meerdere updates uitgevoerd. Zo waren er de ‘Google Panda’ updates, waar irrelevante content door Google bestraft werd. Nadien kwamen er ook nog Hummingbird en Penguin updates. Hummingbird was eerder een beloning voor websites met een goede inhoud. Met Google Penguin pakte Google websites aan die overdreven gebruik maakten van linkbuiling (spammy linkbuilding) en keyword stuffing. Nu, maart 2017, is Google Fred de nieuwste update.

Met Google Fred wil Google in de eerste plaats websites die ingaan tegen de Google webmaster guidelines bestraffen. Websites met content die niet relevant is en die vooral gericht zijn op het verdienen van geld met advertenties, zijn sterk gedaald in de organische zoekresultaten.

Eerst was er wat onduidelijkheid of er nu een update doorgevoerd was of niet. Google wees er op dat er gemiddeld ongeveer 3 updates per dag plaatsvinden. Pas op vrijdag 24 maart heeft Google de update ‘Fred’ van 8 maart bevestigd.

Het algoritme van Google is nog altijd een groot geheim. Het bevat meer dan 200 factoren die gaan bepalen op welke plaats jouw website in de zoekresultaten komt. Wat wel zeker is, is dat je qua SEO best rekening houdt met volgende elementen:

  • Responsive design. Mobielvriendelijke websites scoren altijd beter dan websites zonder een responsive design.
  • Pagina’s met relevante content. Je content moet een antwoord bieden op de vragen die bezoekers hebben die via een organische zoekopdracht op je website terecht komen.
  • Een technisch correcte website die vlot geïndexeerd en gecrawld kan worden.

Wil jij je website beter laten scoren in de zoekmachines? Wij kunnen je helpen!

Verandering in de advertenties in Google

Vanaf 19 februari 2016 heeft Google bevestigd dat ze enkel nog advertenties bovenaan en onderaan op de zoekresultatenpagina’s tonen.

Voor 19 februari werden er in België bovenaan altijd 3 advertenties getoond. Ook dit is voortaan anders. Er worden bovenaan nu 4 in plaats van 3 advertenties getoond. Dit wil zeggen dat organische zoekresulaten die hun toppositie bereiken door SEO toe te passen, steeds minder in de kijker staan. Door de wijziging zullen zoekresultaten op mobiele toestellen en op desktop steeds meer op elkaar lijken.

google advertenties

Google meldt wel dat de vierde advertentie er alleen komt voor zeer commerciële zoekopdrachten zoals bijvoorbeeld autoverzekering, smartphone kopen, cursus digitale marketing, …

Het zal dus steeds moeilijker worden om een hoge positie te bereiken met advertenties. Dit wil ook zeggen dat de kost per klik voor een advertentie die positie 1 tot 4 haalt, ongetwijfeld zal stijgen.

Er zijn 2 uitzonderingen die wel nog aan de rechterkant getoond zullen worden:

  • Product Listing Ads (PLA’s)

Dit is een Google Shopping campagne om producten te promoten. Dit type van advertenties is meer dan een tekstadvertentie. Ze bevatten bijvoorbeeld ook een foto, de titel, de prijs en de naam van de winkel.
Bijvoorbeeld:
google shopping

  • Advertenties in het Knowledge Panel

Dit is de informatie die je te zien krijgt over een bedrijf (de ‘Google Mijn Bedrijf’ pagina). Ook deze informatie blijft voorlopig nog aanwezig aan de rechterkant.
Bijvoorbeeld:
google mijn bedrijf

De voordelen van landingspagina’s

Een landingspagina is een webpagina die gericht is op bezoekers die je website nog niet kennen.

Landingspagina’s kunnen zich binnen de domeinnaam van je website bevinden of staan op een andere domeinnaam.

Bezoekers komen enkel op een landingspagina terecht wanneer ze op zoek zijn naar iets specifiek in een zoekmachine of wanneer deze link wordt meegedeeld in een campagne. Landingspagina’s zorgen voor een goede vindbaarheid omdat je je per pagina kan focussen op een bepaald trefwoord. Het is dus een manier om goed te scoren in zoekmachines (SEO).

Vaak voorkomende doelen van landingspagina’s zijn: inschrijvingen genereren voor de nieuwsbrief, mensen laten doorsurfen naar je website, bezoekers een prijsofferte laten aanvragen, …

Een voordeel van landingspagina’s is dat je een publiek bereikt dat geïnteresseerd is in je producten of diensten. Je weet perfect naar wat ze op zoek zijn omdat ze doorgeklikt hebben op een bepaalde advertentie of via een bepaalde term op zoek zijn naar informatie, producten, diensten, … . De click-through-rate zal bij landingspagina’s dus hoger liggen dan wanneer mensen direct op je homepagina belanden, want deze informatie is doorgaans algemener.

Een tweede voordeel vloeit voort uit het eerste. De relevantiescore die je website zal krijgen in zoekmachines zal stijgen doordat bezoekers verder klikken binnen je website en er meer tijd zullen spenderen. Hierdoor zal je website stijgen in de ranking van zoekmachines voor een specifieke term die verband houdt met je landingspagina. Ook dit is weer positief voor je SEO.

Doordat deze landingspagina’s zo specifiek zijn zullen meer bezoekers de weg vinden naar jouw website. Omdat het op een landingspagina vaak makkelijker, korter maar vooral relevanter kan worden uitgelegd waarom bezoekers moeten verder surfen, zullen ze dat ook sneller doen. Door de specifiek gerichte informatie moeten bezoekers niet meer zoeken naar de informatie die voor hen van toepassing is.

Het is dus zeker interessant om landingspagina’s aan te maken op je website die zich focussen op 1 specifieke term. Hierdoor zal je vindbaarheid in zoekmachines vergroten. Denk goed na voor welke term en zorg dat er zeker een call-to-action knop aanwezig is zodat bezoekers kunnen doorklikken of contact kunnen opnemen.

SEO tips om te scoren in zoekmachines

SEO (Search Engine Optimization) of zoekmachineoptimalisatie mag je nooit uit het oog verliezen. Het speelt een belangrijke rol voor je positie in de zoekresultaten.

Welke trefwoorden gebruiken?

Om goed te scoren in zoekmachines moet je gebruik maken van relevante trefwoorden. Weet wat je klant wil en schrijf op zijn maat. De basisinformatie moet op je website aanwezig zijn, maar denk ook aan productinformatie, eigenschappen, gebruiksinstructies,…

Beantwoord op je website de vragen van de gebruikers, zodat je hen online helpt, net zoals een verkoper in een fysieke winkel dat doet. Zorg dat je content de juiste woorden bevat, zodat zoekmachines je website hoger gaan waarderen. Om er extra kracht aan te geven, kan je deze trefwoorden in het vet zetten. Ook het gebruik van synoniemen van deze trefwoorden heeft een positief effect op SEO.

Content, content en nog eens content

Zorg dat je voldoende informatie en content op je website hebt staan. Hoe werken je producten of diensten, hoe ga jij te werk,… Al deze vragen moeten op je website beantwoord worden.

Er zijn meerdere mogelijkheden om dit te vertellen dan enkel tekst. Zo is het bijvoorbeeld bij technische en ingewikkelde producten niet altijd makkelijk om de werkwijze uit te schrijven. Een video kan je hierbij helpen. Leg in deze video uit hoe het product werkt, wat de technische specificaties zijn,… Een video kan je op meerdere kanalen plaatsen (op je website, Youtube, vimeo, social media,…)

Zorg ervoor dat je video een titel heeft waarin het keyword (het zoekwoord) voorkomt waarop je gevonden wil worden.

Ook deelbare content krijgt bij Google een streepje voor. Maak dus ook gebruik van checklists, infographics,…

Geen doodlopende pagina’s

Je website moet voldoende call to action mogelijkheden bevatten. Bezoekers mogen nooit op een doodlopende pagina terecht komen. Wanneer ze kunnen verder klikken naar een andere pagina blijven bezoekers langer op je website. Google waardeert websites met een hoge Click Through Rate (CTR). Zorg dus voor voldoende interne links. Wanneer deze links relevant zijn voor de bezoekers, dan kan ook dit een meerwaarde bieden voor SEO.

Responsive webdesign

Zoals in een eerder blogbericht vermeld is, hecht Google belang aan mobiel vriendelijke websites. Een responsive webdesign zorgt ervoor dat je hoger in de zoekresultaten komt. Wanneer je geen mobiele website hebt, dan zal je waarschijnlijk bezoekers verliezen.

Maak gebruik van beschrijvende url’s

Zorg dat zowel een zoekmachine als een bezoeker aan de url kan zien op welke pagina hij zit. Zo zegt bijvoorbeeld www.voorbeeld.com/websiteoptimalisatie veel meer dan www.voorbeeld.com/1234567.

SEO-tips voor webshops

Online shoppen is leuk, en als de klant bij jou shopt, is dat nog leuker. Maar hoe zorg je ervoor dat die klant bij jou terecht komt? Dat is alweer een zaak voor SEO ofte zoekmachine optimalisatie. Om je webshop beter vindbaar te maken, willen we jullie graag een aantal tips meegeven die je daarbij kunnen helpen. Zo verkrijg je meer verkeer en conversie.

Een goede sitestructuur

Met een sitestructuur of een site architectuur bedoelen we de manier waarop je website is opgebouwd en de pagina’s onderling naar elkaar linken. Hoe beter deze structuur, hoe meer traffic je genereert maar ook hoe gemakkelijker het is voor de Google-spiders om je website te indexeren. Het is belangrijk dat die spiders beseffen welke pagina’s hoofd-, categorie-, en productpagina’s zijn en hoe die zich tot elkaar verhouden. Maak daarom zeker gebruik van categorieën in je navigatie en verdeel elke categorie in subcategorieën.

 URL’s en paginasnelheid

Het is belangrijk dat je URL zich elke keer aanpast wanneer je van pagina verandert. Zorg ervoor dat wat er zich op de pagina  bevindt, ook in de URL te vinden is. Bijvoorbeeld: surf je op een pagina waar een reisgids over Italië aangeboden wordt, zorg dat er dan ook in de URL staat: www.blablabla.com/merknaam-reisgids-italië. Overdrijf ook niet met je URL’s, ze mogen ook niet te lang zijn.

De snelheid waarmee je pagina opent, is ook bepalend voor je ranking in Google. Je kan dit heel eenvoudig testen met Google Webmaster Tools. Hoe lang het duurt om pagina’s in je webshop te laden, wordt in een overzicht gegoten en jouw webshop wordt vergeleken met andere. Op die manier krijg je een idee van hoe snel of hoe traag jouw webshop is.

Unieke beschrijvingen

Een beetje in lijn met het belang van URL’s is de metadescription en titel. Elke titel moet uniek zijn en het product moet zeker opgenomen worden in de titel. Daarnaast kan je voor elke pagina een metadescription toevoegen. Zorg er voor dat deze uniek is en duidelijke verwachtingen schept over de pagina.

Daarnaast zijn productbeschrijvingen ook onmisbaar. Zoals al een paar keer vermeld, is Google bezeten van unieke content. Met andere woorden: kies voor een originele productbeschrijving die  je brand identity in de verf zet en ook de nodige informatie verschaft voor de klant. De Google-spiders krijgen via deze informatie een duidelijk beeld van je webshop.

Afbeeldingen

Afbeeldingen zijn onmisbaar op een webshop, ze geven je potentiële klant een indruk van het gewenste product. Ook Google houdt je afbeeldingen in het oog. Voeg een titel en ALT-tekst toe aan je afbeelding. Zorg er wel voor dat die titel duidelijk en uniek is. Kies dus niet voor de titel of ALT-tekst “product 1” maar ga voor de naam en korte beschrijving van het product.

Wil je graag weten hoe die Google-spiders werken? Kijk dan zeker naar dit filmpje:

Wil je nog meer tips ontvangen? Check dan onze whitepaper met SEO tips

 

Tips voor een beter vindbare website

  1. Kies een aantal zoekwoorden, +/- 6, waarop je wil gevonden worden.
  2. Plaats de zoekwoorden in de titel van je pagina en probeer ze te verwerken in je subtitels.
  3. Overdrijf niet met je zoekwoorden. We beseffen dat deze informatie verwarrend is. Een evenwicht is heel belangrijk, anders wordt het spam en daar houdt Google niet van.
  4. Zorg ervoor dat je URL geen cijfers zijn, maar duidelijk vertellen waarover je pagina gaat. Bijvoorbeeld: www.voorbeeld.be/wie-zijn-wij
  5. Geef je foto’s een naam. Zo kan je ook nog teruggevonden worden via je afbeeldingen.
  6. Maak een account aan op social media en plaats regelmatig verwijzingen naar je website.
  7. Overweeg een blog. Op deze manier wordt er steeds verse content op jew website gegenereerd en zoekmachines zijn er dol op.
  8. Link naar andere gerelateerde onderdelen van je website. Durf gerust ook te linken naar andere relevante webpagina’s.
  9. Gebruik GEEN Flash
  10. Maak gebruik van Youtube-video’s (indien mogelijk), zij worden automatisch hoger gerankt door Google.

Nog meer van dit? Klik hier voor meer tips in verband met betere vindbaarheid.