Berichten

LinkedIn marketing: 9 social selling tips

LinkedIn is de ideale plaats om aan B2B-marketing te doen. Met meer dan 500 miljoen leden zorg je er best voor dat jouw bedrijf aanwezig is op dit online kanaal. Enkel een LinkedIn-pagina hebben voor jouw bedrijf is echter niet voldoende. Begin alvast met deze 9 social selling tips te lezen en verkoop zonder effectief te verkopen.

Social Selling tips: Verkoop zonder écht te verkopen

Tip 1: Zorg voor herkenning in jouw bedrijfspagina

Een eerste indruk maak je maar één keer. Daarom is het extreem belangrijk dat mogelijke klanten je snel terug vinden op basis van jouw logo en omslagfoto. Als ‘profielfoto’ van jouw bedrijfspagina neem je dus best een duidelijke afbeelding van je logo, waarbij het meteen duidelijk is dat jouw bedrijf achter deze pagina zit. Deze profielfoto zie je aan de linkerkant van jouw bedrijfsnaam maar kom je bijvoorbeeld ook tegen in de updates die je plaatst.

Daarnaast zorg je voor een duidelijke omslagfoto (of anders verwoord bannerfoto of coverfoto). Je zoekt best naar een afbeelding die jouw producten of diensten typeert met daarbij eventuele contactgegevens. Deze afbeelding wordt bovenaan jouw pagina getoond.

Let wel op afmetingen omdat deze ook telkens voor elk apparaat anders kunnen zijn. Bekijk hier de afmetingen die LinkedIn zelf vooropstelt.

Ook jouw persoonlijke profielpagina op LinkedIn voorzie je best van de nodige herkenning. Zo kan je samen met het team één en dezelfde banner nemen die aangepast is per persoon zoals wij het bij Cre@ctiv doen.

Tip 2: Post waardevolle content

Publiceer unieke en waardevolle content voor jouw doelgroep. Er bestaan verschillende soorten content die je kan gebruiken. Denk aan foto’s, quotes, video’s, achter de schermen, tips, blogartikels, vacatures… Mensen zijn bovendien ook zeer nieuwsgierig uit zichzelf. Foto’s of video’s die ze anders nooit zouden zien, trekken hen daarom ook meer aan. Geef hen iets exclusief, een reden om jouw bedrijf te volgen. Let hier vooral op dat je het professioneel houdt maar toch op een luchtige manier. Gebruik enkel kwalitatief beeldmateriaal en denk aan een call-to-action op het einde van je bericht.

Geen idee hoe je leuke afbeeldingen maakt voor social media? Probeer dan zeker Canva uit. Via deze gebruiksvriendelijke tool kan je zeer eenvoudig eigen afbeeldingen bewerken zoals tekst toevoegen, figuren invoegen of formaten aanpassen.

Hierbij is het vooral belangrijk om af te wisselen in soorten content. Plaats niet constant dezelfde content over jezelf maar probeer ook interactie aan te gaan met je doelgroep door vragen te stellen. Ga in dialoog en reageer op reacties. Post zowel content vanuit je eigen website als content van derden, zo zorg je voor nog meer afwisseling.

Tip 3: Ga in groepen en deel je kennis

Groepen maken een groot deel uit van de content op LinkedIn. Via deze groepen kan je lid worden in jouw vakgebied en zo in contact komen met concullega’s of potentiële klanten. Reageer, stel vragen en anticipeer in de groep om zo jouw kennis te delen of misschien nog iets bij te leren over je sector.

Tip 4: Vervolledig je bedrijfspagina

Geef concrete informatie over je business en gebruik daarbij verstaanbare taal die ook gericht is op de zoekmachines (zie tip 8). Zorg ervoor dat bezoekers meteen weten waar je voor staat en dat ze essentiële informatie zoals je website en contactgegevens in één oog opslag kunnen terugvinden. Daarnaast leg je jouw bedrijfsverhaal uit, doe aan storytelling!

Tip 5: Promoot jouw LinkedIn-pagina

Je kan jouw eigen bedrijfspagina promoten door te adverteren maar er bestaan ook heel wat gratis mogelijkheden om meer volgers op te bouwen.

  • Gebruik jouw LinkedIn-pagina in je e-mailhandtekening
  • Vermeld jouw social media kanalen op visitekaartjes
  • Link vanuit je website naar al je social media kanalen
  • Vertel anderen over jouw aanwezigheid op LinkedIn
  • Heb je een fysieke winkel? Gebruik het LinkedIn icoon op bijvoorbeeld je verpakkingsmateriaal of in je winkel zelf

Tip 6: Moedig medewerkers aan om jouw bedrijf te volgen

Werknemers die hun eigen bedrijf niet volgen op social media, is een gemiste kans. Zij zijn jou interne ambassadeurs en vertegenwoordigen ook een deel van jouw bedrijf, zowel offline maar ook online. Zorg ervoor dat ze jouw bedrijf volgen op LinkedIn. Het zou nog beter zijn als jouw medewerkers mee de LinkedIn-pagina helpen groeien door bedrijfsupdates te liken, delen en erop te reageren. Hierdoor houd je jouw bedrijfspagina levendig!

Daarnaast zorg je er best voor dat werknemers hun persoonlijk profiel linken aan jouw bedrijf doordat ze aangeven bij jou te werken. Zo komen hun connecties misschien terecht op jouw bedrijfspagina.

Tip 7: Experimenteer met advertenties

Wil je graag nog een stapje verder gaan? Denk dan aan betalende LinkedIn-advertenties. In ons ander blogbericht lees je meer over adverteren op LinkedIn. Onthoud vooral dat je goed moet weten wie je doelgroep juist is en wie je met jouw advertenties wilt bereiken. Adverteer niet zomaar in het wilde weg maar bepaal eerst je strategie en stuur bij waar nodig aan de hand van voldoende data.

Tip 8: Denk ook aan SEO

Wanneer je woorden of teksten gebruikt op jouw LinkedIn-pagina, hou je best de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden in je achterhoofd. Google let namelijk ook op jouw aanwezigheid op social media en dus zal je gedrag op bijvoorbeeld LinkedIn ook mee je ranking bepalen.

Tip 9: Gebruik de LinkedIn statistieken

LinkedIn biedt heel wat statistieken aan in verband met jouw pagina en jouw volgers. Zo kan je per post zien hoeveel personen deze bereikt hebben en wat de sociale interactie was met jouw bedrijfsupdates. Kijk welke update het beste werkt en speel hierop in naar de toekomst toe. Daarnaast zie je de verkeersstatistieken en de demografische gegevens van jouw bezoekers en volgers.

Nog vragen over hoe je verkoopt via LinkedIn zonder echt te verkopen? Contacteer ons over deze social selling tips of lees gerust andere blogartikels over LinkedIn marketing.

Instagram Stories: interessant voor bedrijven?

Verhalen op Instagram of Instagram Stories: vele bedrijven vragen zich af of dit interessant is voor hun? Tuurlijk, antwoorden wij dan! Zowel zelfstandigen, kmo’s als grotere bedrijven kunnen voordeel halen uit het delen van verhalen op Instagram. Je blijft op de radar van je fans, je toont exclusieve beelden en creëert interactie. Wij leggen je uit hoe je dit best aanpakt en wat de diverse mogelijkheden zijn.

Wat zijn Instagram Stories?

Aan de ene kant hebben we het standaard Instagram nieuwsoverzicht dat iedereen kent en andere kant hebben we de Instagram Stories. Deze verhalen zijn slechts 24 uur zichtbaar en verdwijnen achteraf automatisch. Het is daarom ook zeer luchtige materie die ook voor bedrijven zeer interessant kan zijn. Deze verhalen zijn zichtbaar op je bedrijfsprofiel maar ook in de berichten die je deelt en bovenaan in het nieuwsoverzicht samen met alle andere verhalen van personen en bedrijven die jouw fans volgen.

Wanneer fans op jouw profielfoto klikken, begint automatisch jouw verhaal te spelen. Heb je meerdere verhalen? Dan zal je zien dat er bovenaan enkele streepjes verschijnen die aanduiden hoeveel verhalen jouw fans nog kunnen bekijken. Wanneer je als fan al een verhaal bekeken hebt, verschijnt dit verhaal in een wittere kleur.

Interessant als bedrijf? 

Instagram Stories nemen veel plaats in beslag en jij kan daar als bedrijf deel van uitmaken. Het is daarom belangrijk om aanwezig te zijn en zo meer engagement te creëren onder je fans.

Tips voor succesvolle Instagram Stories

  1. Voeg een poll toe
    Sinds kort is er in jouw Instagram verhaal de mogelijkheid om je fans een vraag te stellen die ze eenvoudig kunnen beantwoorden via een poll. Stel een vraag en geef ze twee mogelijke antwoorden. Ze zien meteen hoeveel procent van de fans het ene antwoord geeft en hoeveel procent eerder neigt naar het andere antwoord.
  2. Gebruik hashtags
    Instagram bestaat uit hashtags en ademt hashtags. Uiteraard mogen deze ook niet ontbreken in een verhaal. Overdrijf hier niet mee maar hierdoor komt jouw verhaal misschien terecht in het overzicht van die ene hashtag. Denk er ook aan om eventueel je eigen brand name als hashtag te gebruiken.
  3. Speel met tekst en kleuren
    In jouw verhaal kan je ook tekst en achtergrondkleuren toevoegen. Experimenteer met verschillende kleuren en groottes.
  4. Gebruik stickers
    Stickers geven een leuke touch aan jouw verhaal. Je kan ze eenvoudig verschuiven en vergroten. Instagram zorgt regelmatig voor nieuwe stickers die te maken hebben met de periode van het jaar.
  5. Voeg locatie-stickers toe
    Zo kunnen fans meteen zien waar je bent en als ze hier dan op klikken, krijgen ze meteen een overzicht van de foto’s en stories die genomen zijn op deze locatie.
  6. Laat fans je verhaal delen
    Stel dat je fans jouw verhaal zo interessant vinden dat ze het willen delen, zou het jammer zijn als ze dit niet kunnen. Daarom zet je best in je instellingen de mogelijkheid tot delen aan. Dit vindt je bij je profielinstellingen > verhaalinstellingen en daarna ‘Delen toestaan’. Hierdoor kunnen fans jouw verhaal delen met hun vrienden via bijvoorbeeld een privé-bericht.

Heb je nog vragen over Instagram Stories of kunnen we je ergens anders bij helpen? Contacteer ons dan gerust!

Instant messaging marketing als servicekanaal

Instant messaging, direct messaging of privé-berichten: het wordt steeds meer en meer gebruikt als servicekanaal. Instant messaging marketing is in opmars bezig en als bedrijf is het belangrijk om te weten wat de mogelijkheden zijn om een betere service te kunnen bieden aan jouw klanten.

Wat is Instant messaging marketing?

Met Instant messaging kan je persoonlijk in contact komen met de klant via chat applicatie’s zoals Facebook Messenger en Whatsapp. Steeds meer consumenten verwachten dat bedrijven meteen antwoorden op hun vraag. Hoe sneller, hoe beter. Dit contact is verder ook zeer persoonlijk omdat dit privé-berichten zijn die niemand anders kan meevolgen. Chatbots spelen hierin een zeer belangrijke rol. Ze kunnen de communicatie tussen jou en de klant volledig overnemen door de nieuwe ontwikkelingen op vlak van Artificial Intelligence.

Facebook pusht Messenger heel hard zoals ze bijvoorbeeld meteen een chatbericht starten met een nieuwe vriend zonder dat je daarom vroeg. Ook bedrijven kunnen het sturen van berichten aanmoedigen door bijvoorbeeld de knop van ‘Chatbericht versturen’ zeker te laten staan door jouw instellingen juist te plaatsen.

Dit kan je aanpassen door bij je instellingen > Algemeen > Chatberichten de mogelijkheid aan te kruisen.

Waarom zou je Facebook Messenger gebruiken als bedrijf?

Het allerbelangrijkste is dat je er bent voor de klant wanneer hij je nodig heeft. Stuurt hij je een bericht via Messenger? Zorg er dan voor dat je tijdig antwoordt. Check dagelijks je pagina of liefst meerdere keren per dag en zorg dat je niets mist. Verder biedt Facebook ook de mogelijkheid om een reactieassistentie te gebruiken. Deze automatische bot antwoordt op het bericht van een klant met een standaard tekstje dat je ook kan personaliseren. Dit stel je in door bij de instellingen te kijken naar ‘Berichten’ en de reactieassistentie aan te zetten.

 

Waarom zou je chatbots op jouw website gebruiken?

Zoals we eerder al aangaven zijn chatbots de toekomst en dit zie je ook steeds meer en meer terugkomen op websites. Denk maar aan chatbots zoals op bol.com of Coolblue. Deze kleine online robotjes analyseren jouw vraag en proberen hier antwoord op te geven. Er bestaan ook verschillende tools waarmee bezoekers rechtstreeks in contact komen met een medewerker. Ook deze persoonlijke aanpak vraagt veel tijd en schept hoge verwachtingen. Bezoekers zullen geen uren aanwezig blijven op jouw website, wachtend op jouw antwoord.

Heb je vragen over de mogelijkheden van Instant messaging marketing? Wij staan klaar om jouw technische en commerciële vragen te beantwoorden.

Reageren en leuk vinden als Facebook Pagina?

We krijgen vaak de vraag: moeten wij als Facebook pagina van een bedrijf andere pagina’s leuk vinden? Daar antwoorden wij volmondig JA op! Like andere pagina’s en reageer gerust op relevante berichten als bedrijf. Uiteraard moet dit professioneel gebeuren maar hoe reageer je best als Facebook pagina? Lees hier waarom dit interessant kan zijn voor jouw bedrijfspagina.

Waarom zou ik andere Facebook pagina’s leuk vinden als bedrijf?

De beste reden waarom je andere pagina’s leuk moet vinden, is omdat je ze dan eenvoudig kan taggen in een bericht. Stel je wilt een bericht schrijven over een partner en je wilt hem vermelden maar wanneer je jouw bericht typt, vindt Facebook de andere Facebook pagina niet zo eenvoudig terug. Door de Facebook pagina van jouw partner te liken, kan je eenvoudig de andere pagina taggen.

Scrol je in jouw nieuwsoverzicht? Gebruik dan altijd Facebook als natuurlijke persoon (dus niet wanneer je ingelogd bent als bedrijf). Bovenaan rechts staat best altijd je eigen naam. Zo krijg je interessante nieuwsberichten te zien die naar jou gericht zijn.

Een andere pagina leuk vinden als een pagina: hoe doe je dat?

Het klinkt niet eenvoudig maar dat is het wel.

Stap 1: Ga naar de pagina die je graag wil liken.

Stap 2: Druk bovenaan de pagina op de drie …

Stap 3: Kies daarbij voor ‘vind dit leuk als je pagina’.

pagina leuk vinden

Stap 4: In een nieuw venster verschijnt de mogelijkheid om te kiezen tussen welke pagina’s je deze pagina wilt leuk vinden.

pagina leuk vinden als pagina

Stap 5: Druk op ‘verzenden’ en je bent klaar!

Like of reageer op een bericht als Facebook pagina: hoe doe je dat?

Heb geen schrik om te reageren op een relevant bericht als bedrijf. Zorg er wel voor dat het bericht te maken heeft met jouw business en dat je reageert op een professionele manier.

Hoe doe je dit nu exact?

Stap 1: Wanneer je een bericht ziet waarop je wil reageren of liken als bedrijf, klik je net onder dat bericht op jouw profielfoto. Daaronder verschijnt de keuzemogelijkheid om te reageren als één van jouw pagina’s.

Facebook pagina reageren

Stap 2:  Selecteer het bedrijf in welke plaats je wilt communiceren.

Stap 3: Like, reageer of deel het bericht in naam van jouw bedrijfspagina. Zo gemakkelijk is het!

Meer tips over Facebook marketing nodig? Bekijk hier onze andere tips.

Nieuwe Instagram functie: Vrienden zien wanneer je voor het laatst online was

Sinds kort heeft Instagram er een nieuwe functie bij gekregen. Door de overname van Facebook groeit Instagram steeds meer en meer in zijn mogelijkheden. Zo kan je sinds kort zien wanneer iemand voor het laatst online geweest is en dus actief was. Deze nieuwe ontwikkeling bestaat al langer op bijvoorbeeld Facebook of WhatsApp.

Wat betekent dit concreet?

Al je vrienden kunnen zien wanneer je voor het laatst online of actief was op dit social media kanaal. Deze instelling is automatisch aangezet door Instagram. In jouw privéberichten kan je dus zien hoeveel uur geleden het is dat deze vriend actief was op Instagram.

Hoe deze functie uitschakelen?

Vind je het niet zo fijn dat vrienden kunnen zien wanneer je het laatst online was? Je kan eenvoudig deze nieuwe functie uitschakelen bij jouw persoonlijke instellingen. Daar zie je onderaan ‘Activiteitsstatus weergeven’. Dit kan je eenvoudig uitschakelen. Zo zien jouw vrienden niet meer wanneer je het laatst online was.

Heb je nog vragen over Instagram? Wij helpen jou graag verder.

Interactie aangaan met jouw social media fans

Met de opkomst van social media werd marketing plots meer tweerichtingsverkeer. Klanten kunnen communiceren met bedrijven op verschillende manieren via Facebook, Instagram of via andere kanalen. Het is belangrijk om niet enkel promoties, acties of informatie over je bedrijf te posten. Een social media kanaal is niet voor niks een communicatiekanaal waarbij interactie centraal staat.

Lead generation via LinkedIn

LinkedIn is het sociale media platform bij uitstek voor B2B. Steeds meer en meer bedrijven nemen dit kanaal op in hun communicatiestrategie. Maar hoe kan je nu exact ervoor zorgen dat LinkedIn meer waarde geeft aan jouw bedrijf? Wij geven enkele tips om aan lead generation te doen via LinkedIn.

Wat is lead generation?

Lead generation is een vorm van online marketing waarbij je potentiële klanten gegevens achterlaten om later van een prospect naar een klant te gaan. Deze eerste stappen van onbekend naar een lead zijn niet eenvoudig en vragen ook veel werk en tijd. Op die manier kom je in contact met potentiële klanten via verschillende kanalen.

Tips via LinkedIn

  1. Ga de conversatie aan
    In jouw sector zullen waarschijnlijk wel vele mensen actief zijn die soms met wat vragen zitten. Zie je een vraag verschijnen waar jij het antwoord wel op weet? Reageer! Hoe meer je actief bezig bent met dit kanaal, hoe meer je er op lange termijn voor terug krijgt. Durf zelf ook vragen te stellen en probeer een meerwaarde te zijn voor anderen. Gratis kennis delen wordt tegenwoordig zeer gewaardeerd. Deze manier van lead generation vraagt uiteraard wel wat tijd maar is zeker de moeite waard.
  2. Neem deel aan LinkedIn groepen
    Er bestaan duizenden groepen op LinkedIn waar je kan aan deelnemen. Niet enkel groepen van jouw sector kunnen interessant zijn. Ben je marketeer? Dan zijn ook omtrent start-ups ook zeer interessant. Bekijk het dus zeer ruim en gebruik daarbij ook de eerste tip om jouw inbreng te vergroten. Wil je alles zelf in de hand hebben? Creëer dan jouw eigen groep!
  3. Hou jouw bedrijfspagina up-to-date
    Post regelmatig nieuwe posts en zorg dat de informatie op jouw bedrijfspagina klopt. Lijkt eenvoudig maar als je deze basis niet hebt, ga je waarschijnlijk al snel de mist in.
  4. Kijk wie er naar jou kijkt
    De personen die jou reeds gevonden hebben, zijn meestal niet zomaar op jouw profiel terecht gekomen. Onderzoek of deze personen iets voor jou kunnen betekenen of andersom.
  5. Gebruik jouw werknemers als social ambassadors
    Hiermee bedoelen we dat ook jouw werknemers het verhaal van jouw bedrijf moeten verder vertellen. Doordat werknemers jouw berichten delen en jouw bedrijf dus met trots vertegenwoordigen, kan je veel meer mensen bereiken.

Belangrijkste tip: Reageer actief!

Facebook Live gebruiken in jouw marketingstrategie

Video is een krachtige tool geworden via social media maar ook Facebook Live kan je gebruiken in jouw social media strategie. In naam van jouw bedrijf live gaan op Facebook zorgt voor interactie en ook hier zijn verschillende mogelijkheden om dit in jouw strategie te verwerken. Maar hoe gebruik je dit best? En wat heb je als bedrijf te vertellen aan jouw fans? Wij helpen je op weg met deze tips.

Waarom Facebook Live gebruiken?

Live content spreekt vele mensen aan. Uit onderzoek blijkt dat er ook veel langer gekeken wordt naar een live video dan naar een video die eerder geüpload werd. Mensen zullen ook sneller reageren op een live video dan op een oudere video van enkele dagen geleden. Men kijkt dus meer geboeid naar een live video dan naar een oudere video, wat uiteraard niet wilt zeggen dat gewone video’s via Facebook niet meer werken. Integendeel, video blijft nog steeds de trend van 2017.

Wat vertel ik in zo’n live video?

Nieuws

Heb je een nieuwtje te vertellen of eerder een grote aankondiging dan is Facebook Live een zeer goede optie. Bouw spanning op en vertel enkele interessante feiten via een Facebook Live video. Denk bijvoorbeeld aan de nieuwste trends in jouw sector, een nieuw product dat op de markt komt of de bekendmaking van de winnaar van jouw wedstrijd.

Kijkje achter de schermen

Maak jouw bedrijf meer mens door jouw bedrijf achter de schermen te delen via een live video. Op die manier zien jouw fans jou van een andere kant die zeker niet onbelangrijk is. Zo kan je bijvoorbeeld jouw werknemers aan het woord laten of tonen hoe jouw producten geproduceerd worden.

Vraag en antwoord

Deze vorm van Facebook Live is zeer populair. Je maakt eigenlijk een interview met iemand van het bedrijf of een externe persoon. Fans kunnen realtime vragen stellen die op datzelfde moment ook beantwoord kunnen worden. Uiteraard moet de gegeven informatie ook relevant zijn voor jouw fans. Op deze manier kan er ook zeer veel interactie ontstaan.

Tips & How-to’s

Een andere vorm die je kan gebruiken in een live video zijn het geven van tips of voordoen hoe je exact iets moet uitvoeren. Denk maar aan een kok die zijn favoriete gerecht maakt in een live video of tips om jouw product te gebruiken.

Evenementen

Facebook live is verder ook de ideale plek om jouw evenement uit te zenden. Zo kan je bijvoorbeeld een concert of een opening live uitzenden op Facebook zodat ook mensen die er niet bij zijn toch de sfeer kunnen meepikken. Verder kunnen ze zien hoe leuk het evenement is, dit verder vertellen en bij de volgende editie ook aanwezig zijn.

Gewoon zomaar!

Vertel over je dag, vraag naar de mening van jouw kijkers, laat zien waar je momenteel mee bezig bent. Een live-video hoeft ook geen uren te duren. Enkele minuten kan genoeg zijn om interactie te creëren met jouw publiek.

Exclusieve content

Geef enkel voor jouw live-kijkers een speciaal aanbod. Laat hen exclusieve content zien, een e-book gratis kunnen downloaden voor alle live-kijkers. Elke reden is een goede reden voor een Facebook Live video.

Geef iets weg

Een winnaar bekendmaken via Facebook Live is de perfecte manier en creëert ook een bepaalde spanning. Als de prijs van jouw wedstrijd een product is, is dit ook de perfecte manier om jouw product in de kijker te zetten. Toon het product, demonstreer het en laat zien wat anderen gemist hebben.

Experimenteer met live video’s en wees vooral goed voorbereid voor je aan een live video begint. Bereik je publiek op de juiste manier!

Functie om Facebook links te bewerken is verwijderd!

Elke Facebook-gebruiker heeft het ondertussen gemerkt. De functie om de tekst bij jouw link-berichten te bewerken is verwijderd! Facebook heeft dit onlangs aangekondigd om één welbepaalde redenen. Wat kan je hier als marketeer aan doen en hoe moet het nu verder?

Waarom doet Facebook ons zoiets aan?

Wij gebruikten deze functie vooral om mooie foto’s en leuke titels toe te voegen aan onze Facebook posts. Maar deze functie is verwijderd doordat sommigen hier misbruik van maakten. Op deze manier wil Facebook de nieuwsartikelen met ‘Fake news’ tegenhouden. De zogenaamde clickbait headlines die mensen overtuigen om op de link te klikken door een aansprekende, nieuwsgierige headline maar waarbij de inhoud van het artikel niet helemaal overeenstemt met de realiteit. Hierdoor kan je jouw link-berichten niet aanpassen voor je ze de wereld uit stuurt.

Wat kunnen we hier aan doen?

Het is niet eenvoudig om hier iets tegen te doen. We gaan het spijtig genoeg nooit volledig terug krijgen zoals daarvoor. Er zijn wel enkele technische omwegen die ervoor kunnen zorgen dat onze fans toch te zien krijgen wat wij willen.

Eerst en vooral bestaat er volgens Frankwatching een manier om als uitgever van de pagina deze functie terug in te schakelen. Wanneer je naar ‘Publicatietools’ van jouw pagina gaat, zie je hopelijk ‘Link Ownership’ staan in de linkerkant van jouw menu. Bij onze pagina’s is dit niet het geval en kan je deze optie dus niet gebruiken. Meer informatie over deze optie vind je hier.

Een andere eenvoudigere manier is het aanpassen van de achterkant van jouw pagina. Voor WordPress werkt dit met de plugin “Yoast SEO”. Zo kan je via de plugin jouw titel en omschrijving aanpassen. Deze manier vraagt veel voorbereiding en kan best toegepast worden tijdens het schrijven van jouw bericht of pagina op de website. Hoe je deze plugin ‘Yoast SEO’ gebruikt lees je hier. Verder moet je in WordPress ook altijd jouw ‘Uitgelichte afbeelding’ instellen want dit is waarschijnlijk één van de afbeeldingen die Facebook gaat herkennen bij jouw link-bericht.

Onlangs is ontdekt dat je via Facebook Advertentiebeheer ook jouw post kan bewerken. Hoe ga je te werk? Je maakt eerst een link-advertentie die wordt gecontroleerd door Facebook. Zodra deze is goedgekeurd, kun je hem via de ‘Paginaberichten’-tool (onderdeel van Power Editor) publiceren of inplannen op je pagina. Om ervoor te zorgen dat je niet hoeft te betalen kan je deze advertentie onderbreken.

Ons lijkt de tweede methode, via de Yoast SEO plugin, het meest eenvoudige, maar dan dien je wel een WordPress website te hebben. Spijtig genoeg valt er dus eigenlijk niet veel te doen aan deze nieuwe functie en zullen we de beslissing van Facebook moeten aanvaarden.

Leuke acties met de nieuwe Facebook reactieknop

Sinds gisteren (24 februari 2016) zijn ze eindelijk ook bij ons gearriveerd: de nieuwe Facebook reactieknoppen. Naast liken kan je op Facebook nu veel meer doen als reactie op een post:

facebook reactieknoppen

Met deze knoppen kan je zelf veel leuke posts maken. Gisteren verschenen dan ook de eerste leuke acties met de nieuwe reactieknoppen. Coca-Cola en Studio Brussel hebben meteen ingespeeld op de vernieuwde knoppen. Ze hebben deze geïntegreerd in hun Facebookposts.

cola     studio brussel

We zijn ervan overtuigd dat er met de verschillende reactieknoppen nog vele andere leuke acties zullen volgen!

Social media strategie

Veel bedrijven zijn vandaag aanwezig op social media. Vaak hebben ze hiervoor geen plan uitgeschreven en weten ze niet hoe ze dit concreet moeten aanpakken. Hoeveel tijd en geld wil men hier aan besteden? Dit zijn zaken waar (bijna) niet over nagedacht wordt. Een social media strategie kan je daarbij helpen. De strategie geeft een antwoord op de vraag “Hoe en waarom ga ik social media inzetten?”.

In een social media strategie ga je je doelen bepalen. De inhoud van heel dit plan kan je niet zomaar bedenken. Een social media strategie is een afgeleide van de marketing- of communicatiestrategie.

Een social media strategie maken is niet snel even een iets op papier zetten. Er gaat wat onderzoek aan vooraf. De doelstellingen moeten klaar en duidelijk bepaald worden en het moet duidelijk zijn wat je wil bereiken en via welke kanalen je dit gaat realiseren. Social media op een efficiënte manier gebruiken kost tijd.

Lees ook zeker onze blog over hoe je een social media strategie kan opbouwen.

Het belang van online aanwezigheid

Vorige week gingen we naar een Unizo event. Daar bleek dat er nog steeds veel bedrijven zijn, zowel KMO’s als zelfstandigen, die online niet aanwezig zijn. Ze hebben vaak ook geen idee hoe om te gaan met social media, content marketing, bloggen, e-commerce, e-mailmarketing,…

Vandaag is het meer dan ooit belangrijk om online aanwezig te zijn. Niet online aanwezig zijn komt overeen met niet langer concurrentieel zijn. Voor de gemiddelde onderneming is een website nog altijd het belangrijkste digitale kanaal.

Waarom is online aanwezigheid zo belangrijk?

  1. Door online afwezig te zijn, verlies je klanten.

Mensen gaan zich steeds meer en meer informeren via het internet, alvorens ze overgaan tot een aankoop. Dagelijks worden er in Google meer dan 4 miljard zoekopdrachten uitgevoerd. Als je online niet aanwezig bent en je concurrenten wel, dan zal je waarschijnlijk verliezen omdat jij niet tussen de zoekresultaten staat, en je concurrent wel.

  1. Online aanwezig zijn heeft een impact op je imago

Een onderneming die vandaag niet online is, wordt vaak als onprofessioneel beschouwd. Mensen willen je contactgegevens, je aanbod, informatie,… op het internet vinden. Een website vormt je online visitekaartje waarmee je potentiële klanten kan aantrekken en overtuigen. Een website heeft voor een onderneming niets als voordelen.

  1. Sociale media kunnen voor een groot bereik zorgen, waardoor je naamsbekendheid stijgt

Dankzij sociale media kan je enorm veel (potentiële) klanten bereiken. Wanneer je een goede strategie toepast zal je naamsbekendheid strijgen dankzij sociale media. Het is een ideaal medium om persoonlijk contact te hebben met je fans.

  1. Steeds meer Belgen kopen online

Leent je product de mogelijkheid om online aangeboden te worden? Denk dan eens na over een webshop. Dankzij een webshop kan je mensen bereiken die in je fysieke winkel nooit zouden komen omwille van bijvoorbeeld een te grote afstand,… Zonder je webshop zouden ze je niet kennen.

  1. Reviews zijn vaak een bepalende factor

Vaak zijn er online veel reviews te vinden. Ze zijn belangrijk voor zowel de onderneming als voor de lezers, want ze kunnen potentiële klanten overtuigen. Reageer altijd op negatieve reviews. Wanneer je online niet aanwezig bent, zie je de negatieve reviews hoogstwaarschijnlijk niet, waardoor je er ook niet op kan reageren. Wanneer je reageert toon je dat je betrokken bent bij je klanten.

Ben je online nog niet aanwezig? Het is belangrijk dat je vandaag nog actie onderneemt. Wanneer je meer informatie wil over online aanwezigheid of over de verschillende digitale kanalen, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.