Berichten

LinkedIn marketing: 9 social selling tips

LinkedIn is de ideale plaats om aan B2B-marketing te doen. Met meer dan 500 miljoen leden zorg je er best voor dat jouw bedrijf aanwezig is op dit online kanaal. Enkel een LinkedIn-pagina hebben voor jouw bedrijf is echter niet voldoende. Begin alvast met deze 9 social selling tips te lezen en verkoop zonder effectief te verkopen.

Social Selling tips: Verkoop zonder écht te verkopen

Tip 1: Zorg voor herkenning in jouw bedrijfspagina

Een eerste indruk maak je maar één keer. Daarom is het extreem belangrijk dat mogelijke klanten je snel terug vinden op basis van jouw logo en omslagfoto. Als ‘profielfoto’ van jouw bedrijfspagina neem je dus best een duidelijke afbeelding van je logo, waarbij het meteen duidelijk is dat jouw bedrijf achter deze pagina zit. Deze profielfoto zie je aan de linkerkant van jouw bedrijfsnaam maar kom je bijvoorbeeld ook tegen in de updates die je plaatst.

Daarnaast zorg je voor een duidelijke omslagfoto (of anders verwoord bannerfoto of coverfoto). Je zoekt best naar een afbeelding die jouw producten of diensten typeert met daarbij eventuele contactgegevens. Deze afbeelding wordt bovenaan jouw pagina getoond.

Let wel op afmetingen omdat deze ook telkens voor elk apparaat anders kunnen zijn. Bekijk hier de afmetingen die LinkedIn zelf vooropstelt.

Ook jouw persoonlijke profielpagina op LinkedIn voorzie je best van de nodige herkenning. Zo kan je samen met het team één en dezelfde banner nemen die aangepast is per persoon zoals wij het bij Cre@ctiv doen.

Tip 2: Post waardevolle content

Publiceer unieke en waardevolle content voor jouw doelgroep. Er bestaan verschillende soorten content die je kan gebruiken. Denk aan foto’s, quotes, video’s, achter de schermen, tips, blogartikels, vacatures… Mensen zijn bovendien ook zeer nieuwsgierig uit zichzelf. Foto’s of video’s die ze anders nooit zouden zien, trekken hen daarom ook meer aan. Geef hen iets exclusief, een reden om jouw bedrijf te volgen. Let hier vooral op dat je het professioneel houdt maar toch op een luchtige manier. Gebruik enkel kwalitatief beeldmateriaal en denk aan een call-to-action op het einde van je bericht.

Geen idee hoe je leuke afbeeldingen maakt voor social media? Probeer dan zeker Canva uit. Via deze gebruiksvriendelijke tool kan je zeer eenvoudig eigen afbeeldingen bewerken zoals tekst toevoegen, figuren invoegen of formaten aanpassen.

Hierbij is het vooral belangrijk om af te wisselen in soorten content. Plaats niet constant dezelfde content over jezelf maar probeer ook interactie aan te gaan met je doelgroep door vragen te stellen. Ga in dialoog en reageer op reacties. Post zowel content vanuit je eigen website als content van derden, zo zorg je voor nog meer afwisseling.

Tip 3: Ga in groepen en deel je kennis

Groepen maken een groot deel uit van de content op LinkedIn. Via deze groepen kan je lid worden in jouw vakgebied en zo in contact komen met concullega’s of potentiële klanten. Reageer, stel vragen en anticipeer in de groep om zo jouw kennis te delen of misschien nog iets bij te leren over je sector.

Tip 4: Vervolledig je bedrijfspagina

Geef concrete informatie over je business en gebruik daarbij verstaanbare taal die ook gericht is op de zoekmachines (zie tip 8). Zorg ervoor dat bezoekers meteen weten waar je voor staat en dat ze essentiële informatie zoals je website en contactgegevens in één oog opslag kunnen terugvinden. Daarnaast leg je jouw bedrijfsverhaal uit, doe aan storytelling!

Tip 5: Promoot jouw LinkedIn-pagina

Je kan jouw eigen bedrijfspagina promoten door te adverteren maar er bestaan ook heel wat gratis mogelijkheden om meer volgers op te bouwen.

  • Gebruik jouw LinkedIn-pagina in je e-mailhandtekening
  • Vermeld jouw social media kanalen op visitekaartjes
  • Link vanuit je website naar al je social media kanalen
  • Vertel anderen over jouw aanwezigheid op LinkedIn
  • Heb je een fysieke winkel? Gebruik het LinkedIn icoon op bijvoorbeeld je verpakkingsmateriaal of in je winkel zelf

Tip 6: Moedig medewerkers aan om jouw bedrijf te volgen

Werknemers die hun eigen bedrijf niet volgen op social media, is een gemiste kans. Zij zijn jou interne ambassadeurs en vertegenwoordigen ook een deel van jouw bedrijf, zowel offline maar ook online. Zorg ervoor dat ze jouw bedrijf volgen op LinkedIn. Het zou nog beter zijn als jouw medewerkers mee de LinkedIn-pagina helpen groeien door bedrijfsupdates te liken, delen en erop te reageren. Hierdoor houd je jouw bedrijfspagina levendig!

Daarnaast zorg je er best voor dat werknemers hun persoonlijk profiel linken aan jouw bedrijf doordat ze aangeven bij jou te werken. Zo komen hun connecties misschien terecht op jouw bedrijfspagina.

Tip 7: Experimenteer met advertenties

Wil je graag nog een stapje verder gaan? Denk dan aan betalende LinkedIn-advertenties. In ons ander blogbericht lees je meer over adverteren op LinkedIn. Onthoud vooral dat je goed moet weten wie je doelgroep juist is en wie je met jouw advertenties wilt bereiken. Adverteer niet zomaar in het wilde weg maar bepaal eerst je strategie en stuur bij waar nodig aan de hand van voldoende data.

Tip 8: Denk ook aan SEO

Wanneer je woorden of teksten gebruikt op jouw LinkedIn-pagina, hou je best de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden in je achterhoofd. Google let namelijk ook op jouw aanwezigheid op social media en dus zal je gedrag op bijvoorbeeld LinkedIn ook mee je ranking bepalen.

Tip 9: Gebruik de LinkedIn statistieken

LinkedIn biedt heel wat statistieken aan in verband met jouw pagina en jouw volgers. Zo kan je per post zien hoeveel personen deze bereikt hebben en wat de sociale interactie was met jouw bedrijfsupdates. Kijk welke update het beste werkt en speel hierop in naar de toekomst toe. Daarnaast zie je de verkeersstatistieken en de demografische gegevens van jouw bezoekers en volgers.

Nog vragen over hoe je verkoopt via LinkedIn zonder echt te verkopen? Contacteer ons over deze social selling tips of lees gerust andere blogartikels over LinkedIn marketing.

Reageren en leuk vinden als Facebook Pagina?

We krijgen vaak de vraag: moeten wij als Facebook pagina van een bedrijf andere pagina’s leuk vinden? Daar antwoorden wij volmondig JA op! Like andere pagina’s en reageer gerust op relevante berichten als bedrijf. Uiteraard moet dit professioneel gebeuren maar hoe reageer je best als Facebook pagina? Lees hier waarom dit interessant kan zijn voor jouw bedrijfspagina.

Waarom zou ik andere Facebook pagina’s leuk vinden als bedrijf?

De beste reden waarom je andere pagina’s leuk moet vinden, is omdat je ze dan eenvoudig kan taggen in een bericht. Stel je wilt een bericht schrijven over een partner en je wilt hem vermelden maar wanneer je jouw bericht typt, vindt Facebook de andere Facebook pagina niet zo eenvoudig terug. Door de Facebook pagina van jouw partner te liken, kan je eenvoudig de andere pagina taggen.

Scrol je in jouw nieuwsoverzicht? Gebruik dan altijd Facebook als natuurlijke persoon (dus niet wanneer je ingelogd bent als bedrijf). Bovenaan rechts staat best altijd je eigen naam. Zo krijg je interessante nieuwsberichten te zien die naar jou gericht zijn.

Een andere pagina leuk vinden als een pagina: hoe doe je dat?

Het klinkt niet eenvoudig maar dat is het wel.

Stap 1: Ga naar de pagina die je graag wil liken.

Stap 2: Druk bovenaan de pagina op de drie …

Stap 3: Kies daarbij voor ‘vind dit leuk als je pagina’.

pagina leuk vinden

Stap 4: In een nieuw venster verschijnt de mogelijkheid om te kiezen tussen welke pagina’s je deze pagina wilt leuk vinden.

pagina leuk vinden als pagina

Stap 5: Druk op ‘verzenden’ en je bent klaar!

Like of reageer op een bericht als Facebook pagina: hoe doe je dat?

Heb geen schrik om te reageren op een relevant bericht als bedrijf. Zorg er wel voor dat het bericht te maken heeft met jouw business en dat je reageert op een professionele manier.

Hoe doe je dit nu exact?

Stap 1: Wanneer je een bericht ziet waarop je wil reageren of liken als bedrijf, klik je net onder dat bericht op jouw profielfoto. Daaronder verschijnt de keuzemogelijkheid om te reageren als één van jouw pagina’s.

Facebook pagina reageren

Stap 2:  Selecteer het bedrijf in welke plaats je wilt communiceren.

Stap 3: Like, reageer of deel het bericht in naam van jouw bedrijfspagina. Zo gemakkelijk is het!

Meer tips over Facebook marketing nodig? Bekijk hier onze andere tips.

De Facebook Like Box verdwijnt

Facebook heeft aangekondigd dat ze heel wat nieuwe ontwikkelingen zullen doorvoeren. Eén daarvan is het verdwijnen van de Facebook Like Box. Deze wordt vervangen door een nieuwe plugin: de Facebook Page Plugin.

Deze wijziging is niet onbelangrijk want de Facebook Like Box wordt wereldwijd gebruikt op websites om een Facebookpagina te promoten. Hij verdwijnt op 23 juni 2015. Staat er een oude Like Box op je website? Dan is het tijd om deze te vervangen.

De nieuwe plugin ziet er niet alleen beter uit, hij heeft ook meer mogelijkheden. Zo kan je de pagina naast liken nu ook delen en de lay-out is heel makkelijk aan te passen. Je kan bijvoorbeeld kiezen voor wel of geen cover photo. Hier zie je een voorbeeld van de nieuwe Facebook Page Plugin:

Facebook Page Plugin

De nieuwe Page Plugin code kan je hier vinden

Heb je hierover vragen? Aarzel dan niet om ons te contacteren.

Je doelgroep ontdekken via Facebook Advertising

Een doelgroep, we zijn er allemaal naar op zoek. Het is niet altijd makkelijk om je doelgroep te vinden en te bereiken.  Daarom is het zeker handig om uit te testen of je wel de juiste doelgroep voor ogen hebt voor je grote bedragen spendeert aan reclame.

Gelukkig zijn er een aantal zaken in de internetwereld die je op weg kunnen helpen. Facebook, we hebben er intussen allemaal over gehoord,  is er daar eentje van. Een sociale netwerksite die in België en Nederland samen ongeveer 13 miljoen gebruikers telt. Een grote speeltuin waar je kan testen of je dienst, merk of product wel degelijk aanslaat bij de doelgroep die je voor ogen hebt.

Een aantal jaar geleden werd Facebook Advertising gelanceerd, een applicatie waarmee je tegen betaling (je kiest zelf hoeveel je investeert) een advertentie op Facebook kan plaatsen. Eerst kies je wat je met je advertentie wil bereiken; je krijgt een heleboel opties zoals meer likes voor je pagina, betrokkenheid bij een eerder geplaatst bericht, klikken naar een website, enzovoort.

Daarna, en hier wordt het interessant, kan je aan de hand van zaken die mensen delen op Facebook  zoals leeftijd, geslacht, woonplaats, interesses, kenmerken en levensgebeurtenissen heel nauwgezet je doelgroep bepalen.

Een voorbeeld: je hebt een reisbureau gespecialiseerd in huwelijksreizen, gelegen in Hasselt en je wil graag een advertentie maken op Facebook.

In Facebook Advertising stel je zelf je doelgroep samen, in dit geval kies je voor: vrouwen en mannen, tussen de 21 en 50, in een straal van 50 kilometer rond Hasselt of in heel België. Daarna kan je nog verder specificiëren. Bij ‘meer categorieën’ kies je bij ‘gezinssituatie’ voor ‘pas getrouwden’ en ‘verloofden’. Daarna kan je nog verder gaan en bij ‘interesses’ bijvoorbeeld ‘reizen’ aanduiden.

Je kan er ook voor kiezen om de advertentie voor een bepaalde tijd te laten lopen, op die manier kan je je budget limiteren maar ook de effecten nauwlettend in het oog houden. Monitor de resultaten constant, alleen zo kan je een zo concreet mogelijk beeld van je doelgroep krijgen. En dat is onontbeerlijk voor een succesvolle (online) marketingstrategie.

Heb je nog vragen over dit thema? Aarzel dan niet om ons te contacteren.