Berichten

Het belang van een gebruiksvriendelijke website

Gebruiksvriendelijke website

Als je een eigen bedrijf hebt, dan is een website van groot belang. Tegenwoordig gebeurt immers alles over het internet en kun je al gauw niet meer zonder website. Net als een eigen winkel, kan een website ook beschouwd worden als een stukje vastgoed, dat met de tijd groeit in waarde. Maar niet alle websites zijn hetzelfde en er zijn veel factoren die een rol spelen bij de gebruiksvriendelijkheid van een website. Het uiteindelijke doel van je website is natuurlijk om bezoekers te trekken en om te toveren in klanten. Gebruiksvriendelijkheid speelt hierbij en grote rol.

Stel je eens voor dat je op zoek bent naar een advocaat in het Leuvense. Je typt het zoekwoord in in Google en klikt op een veelbelovende link. Zodra je op de website komt, heb je geen idee waar je moet beginnen. De informatie is niet goed georganiseerd en de website is over het algemeen niet erg gebruiksvriendelijk. Het eerste wat je dan doet is op de terug-knop klikken in je browser om een andere website te zoeken. Dit gebeurt ook met jouw klanten als je eigen website niet gebruiksvriendelijk is.

Google vs gebruiksvriendelijkheid

Maar gebruiksvriendelijkheid speelt niet alleen een rol bij het converteren van bezoekers, maar ook is het van belang voor de zoekmachines. Merkt de almachtige Google namelijk dat je website een grote bounce rate heeft – dit houdt in dat mensen snel weer je website verlaten nadat ze op de link in Google hebben geklikt – dan gaat deze zoekmachine ervan uit dat de website niet voldoende waarde biedt aan bezoekers. Deze wordt dan ook gestraft met een lagere ranking. Kortom, gebruiksvriendelijkheid is niet alleen belangrijk om meer bezoekers op je website te krijgen, maar ook om klanten van deze bezoekers te maken.

Wees eenvoudig in gebruik

Maar wat verstaat men dan eigenlijk onder gebruiksvriendelijk? Er zijn een aantal dingen die een website eenvoudig in gebruik maken. Zo is het belangrijk dat je de informatie op een overzichtelijke wijze georganiseerd hebt. Mensen moeten kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn. Dit houdt ook in dat je een overzichtelijk menu moet hebben. Eigenlijk moet je jezelf de vraag stellen of jij precies weet wat je moet doen zodra je op je website komt. Ben je op zoek naar een objectief perspectief, dan zijn er ook verschillende diensten online die aanbieden om een website usability check te doen. Zo weet je zeker dat ook je bezoekers een gebruiksvriendelijke website onder ogen krijgen.

Toptaken van je website

Het belang van toptaken

Websites staan vaak vol met zaken die de gemiddelde bezoeker helemaal niet belangrijk of interessant vindt. Het resultaat? De bezoeker vertrekt. Bezoekers willen snel en makkelijk kunnen vinden wat ze zoeken, anders klikken ze door naar de volgende website. Het is daarom belangrijk om te onderzoeken waarom bezoekers naar jouw website komen. De belangrijkste redenen, de zogeheten toptaken, plaats je vervolgens prominent in je websitenavigatie en op jouw homepagina.

Wat zijn de toptaken van jouw bezoekers?

Waarom bezoeken mensen je website? Deze vraag lijkt simpel, maar helaas weten veel mensen niet wat de toptaken van hun bezoekers zijn. Bezoekers komen niet zomaar naar je website. Ze komen met een bepaald doel en willen dit zo snel en gemakkelijk mogelijk  vinden.

Hoe jij er achter kan komen wat de doelen van jouw bezoekers zijn? Eén woord: onderzoek. Ga niet af op je onderbuikgevoel of meningen van enkele mensen, maar achterhaal de feiten. Vervolgens stel je een lijstje met de toptaken op. Dit kan een top 3 zijn, maar ook een top 20. Dit hangt helemaal af van jouw organisatie. De meeste organisaties hebben maar enkele toptaken.

Hoe achterhaal je de toptaken?

Analyseer het gedrag van je bezoekers: Ga na wat mensen op jouw website doen. Welke pagina’s worden veel bezocht en welke laten je bezoekers links liggen? Houd er rekening mee dat het zo kan zijn dat bepaalde pagina’s weinig bezocht worden omdat ze simpelweg niet goed te vinden zijn.
Analyseer de zoekfunctie: Op welke woorden wordt veel gezocht? Bekijk de 100 meest gebruikte zoektermen en leid hier de toptaken uit af.
Analyseer het klantencontact: Welke vragen worden het meest gesteld aan jou en je medewerkers? Ga alle contacten na: het contactformulier, emails, telefoontjes en ontmoetingen.
Houdt een enquête: Wie weet beter waar je bezoekers naar op zoek zijn dan je bezoekers zelf? Vraag het hen gewoon en stel een enquête op. Let er hierbij op dat de enquête neutraal is opgesteld en aantrekkelijk is om in te vullen.

Toptaken verdienen een topplaats!

Wat doe je eigenlijk met de toptaken zodra je deze hebt achterhaald? Geef ze een prominente plaats op je website. Zowel op je homepagina als in je navigatie. Zorg ervoor dat mensen ze direct zien, zonder te moeten zoeken en doorklikken. Dit zal het gebruikersgemak van je website enorm verhogen, waardoor je conversie flink zal stijgen.

Een goede website zorgt voor meer omzet

Het belang van een goede website

Veel ondernemers en experts op marketinggebied hebben geen bereidheid tot het vrijmaken van extra budget voor het optimaliseren van hun website. Dit terwijl iedereen inmiddels heel goed weet dat een goede website voor meer klanten of opdrachtgevers en dus voor meer omzet zorgt. Een website moet als een investering gezien worden, niet als een besparing. Deze besparing op korte termijn gaat veel geld kosten op lange termijn.

Als je een offerte hebt aangevraagd, staat er vaker een hoger bedrag op deze offerte dan verwacht. Maar wat ondernemers vaak vergeten, is dat

het ontwikkelen of optimaliseren van een website een investering is dat het toekomstige verkoopsucces van je bedrijf bevordert.

Een goedkope website kost op het eerste gezicht minder geld. Dit klopt als je alleen kijkt naar de korte termijn. Op lange termijn zul je minder opdrachten krijgen via deze digitale snelweg. Het krijgen van minder opdrachten kost geld, net zolang tot je je website laat bouwen of optimaliseren. Een goede website zorgt er juist voor dat je meer opdrachten binnenkrijgt. Dit levert je uiteindelijk meer geld op, doordat je je geld durfde uit te geven door te kijk naar de lange termijn visie.

De bezoekers van je website hebben in een fractie van een seconde een eerste indruk van je bedrijf. Deze indruk is heel belangrijk, doordat deze bepaalt of ze al dan niet geprikkeld zijn om op je website te blijven of hem weg te klikken. De kans op verkoop bevorder je als je snel aan je bezoekers duidelijk maakt wat je aanbiedt en waarom ze dit bij jou moeten aankopen. Met een goede website overtuig je bezoekers die interesse hebben in jouw producten of diensten. Bij een website die niet doordacht is en vooral waarbij bij het bouwen niet is nagedacht over de indruk, weten de bezoekers zonder problemen de website af te sluiten.

Een effectieve website

Effectiviteit van je website is waar het hele verhaal om draait. Je website moet niet alleen mooi zijn maar ook effectief. Het is zeker de moeite waard om een functioneel ontwerp, waarin staat welke informatie waar komt te staan, te laten maken. Met een duidelijke navigatie, opvallende call-to-actions en een logische indeling van het menu leid je de bezoekers door je site. Zo vinden ze zonder moeite wat ze zoeken.