Berichten

4 belangrijkste statistieken in Google Analytics

In Google Analytics kan je heel wat relevante cijfers terugvinden over jouw website. De hoeveelheid cijfers is zo groot dat je misschien door het bos de bomen niet meer ziet. Wij lijsten voor jou enkele belangrijke statistieken op die je zeker dient op te nemen in de analyse van jouw website.

Heb je nog geen Google Analytics? Maak dan eerst een account aan voor jouw website. Nog geen idee wat Google Analytics juist is? Lees dan eerst onze blogpost over de meting van je website.

Belangrijke cijfers van je website

  • Bouncepercentage

Het bouncepercentage is een zeer belangrijk cijfer doorheen alle statistieken in Google Analytics. Dit percentage toont ons hoeveel procent van de bezoekers die terechtkomen op je website meteen wegklikken zonder door te klikken naar andere pagina’s op je website. Dit percentage is best zo laag mogelijk zodat je bezoekers doorklikken op je website. Je kan het bouncepercentage bekijken per pagina, per kanaal, per campagne, per apparaat,… Dit kan zeer mooie inzichten geven voor je campagnes of op vlak van website optimalisatie. Er bestaan verder ook nog verschillende technieken om je bouncepercentage te verlagen.

  • Kanaalanalyse (Aquisitie > Alle verkeer > Kanalen)

Eén van de belangrijkste cijfers die je er regelmatig kan bijnemen, is de kanaalanalyse. Via “Kanalen’ in Google Analytics kan je zien waar je websitebezoekers van afkomstig zijn. Zijn ze bijvoorbeeld vanuit je nieuwsbrief op de website terecht gekomen of komen ze eerder via de organische zoekresultaten op je website? Deze kanaalanalyse is zeer interessant om je andere digitale marketingkanalen te evalueren zoals bijvoorbeeld social media of betalende advertenties via Google. Op al deze kanalen kan je ook doorklikken waardoor je meer informatie krijgt over bijvoorbeeld welk social media kanaal of het specifieke verwijzingsverkeer. Wat hierbij ook interessant is zijn de cijfers zoals bouncepercentage en gemiddelde sessieduur per kanaal. Hoogstwaarschijnlijk zal je daar veel verschillen zien zoals bijvoorbeeld een hoger bouncepercentage bij social media in vergelijking met organisch zoekverkeer aangezien dit zeer eigen is aan het kanaal.

  • Bereikte doelen (conversiepercentage)

Indien je jouw doelen correct hebt ingesteld, kan je ook exact lezen welke doelen jouw bezoekers bereiken om zo verdere inzichten te verkrijgen in het gedrag van je websitebezoekers. Stel dat jouw doel is dat mensen het contactformulier invullen, dan kan je exact meten wanneer bepaalde doelen zijn bereikt en waar deze mensen van afkomstig zijn. Zeer interessant wanneer je betalende campagnes hebt lopen zodat je kan meten hoeveel ingevulde formulieren je nu juist hebt via die ene Google Ads campagne.

  • Zoektermen (Search Console)

Wanneer Google Search Console is aangemaakt en gekoppeld met Google Analytics krijg je een mooi overzicht te zien van welke exacte zoektermen mensen intypen in de zoekmachine. Omwille van privacyredenen kunnen we niet ALLE zoektermen zien maar zien we wel al een groot deel van de zoektermen om inzichten te verwerven voor je SEO-strategie. Word je bijvoorbeeld snel gevonden op pizzakraam maar je gebruikt vooral pizza foodtruck dan kan je misschien verder onderzoeken welke woorden je best gebruikt op je website om zoveel mogelijk relevant verkeer naar je website te leiden.

Google Analytics inzichten nodig?

Is het je nog niet duidelijk met welke cijfers je aan de slag moet en hoe je hier nu conclusies uit kan trekken? Vraag gerust meer informatie en wij helpen je graag verder in de vorm van een opleiding of een adviesrapport op maat van jouw website en onderneming.

Update Google Analytics: gebruiker staat centraal

Via Google Analytics kan je vele analyses maken van jouw website. Vele ondernemers zien door alle cijfers niet meer de essentie van het verhaal. Sinds de nieuwe update van Google Analytics eind 2017 wilt Google de gebruiker centraal plaatsen en meer inzicht geven over de gebruikers in plaats van de sessies.

Focus op gebruikers

In vele rapporten toont Google Analytics cijfers over de sessies op jouw website. Deze zijn natuurlijk niet onbelangrijk want daar gaat het natuurlijk over maar wat eigenlijk belangrijker is zijn de gebruikers achter deze sessies. Door je instellingen aan te passen krijg je dus vooral gebruikersstatistieken in jouw rapporten. Dit kan je aanpassen bij beheerder > property >property instellingen > gebruikersstatistiek inschakelen in rapporten.

Je kan dit achteraf altijd uitschakelen maar wij raden aan om dit aan te vinken. Wat verandert er nu juist met deze instelling? Je kan dus in bijvoorbeeld de kanaalanalyse zien waar bezoekers vandaan komen op vlak van aantal gebruikers.

Gebruikersanalyse

Onder het deeltje Doelgroep > Gebruikersanalyse kan je per individuele gebruiker zien hoeveel sessies ze reeds op jouw website doorbrachten en hoeveel ze eventueel opgebracht hebben op vlak van transacties of conversies. Vervolgens kun je ook per gebruiker in detail bekijken welke delen van jouw website ze bezocht hebben en wanneer ze net geconverteerd hebben.

Het is niet de bedoeling dat je één per één de data per persoon gaat bekijken als je een website hebt met duizenden bezoekers per maand. Het is daarom veel nuttiger om de data groter te bekijken.

Heb je nog vragen over deze nieuwe update of over Google Analytics? Wij beantwoorden graag jullie vragen.

Het gebruik van Campaign URL Builder

Om campagnes effectief te kunnen meten vanuit Google Analytics, kan er best een Campaign URL aangemaakt worden. Dit kan je best doen via deze tool van Campaign URL Builder. Hoe je dit juist doet en waarom lees je hieronder!

Waarom deze Campaign URL Builder gebruiken?

Je vraagt je waarschijnlijk af waarom ik dit moet toepassen op al mijn nieuwsbrieven of al mijn Facebook posts. Wel dit is belangrijk om de resultaten effectief te kunnen meten in Google Analytics. Door deze methode te gebruiken, creëer je een campagne die je specifiek kan bekijken in Google Analytics.

Met deze Campaign URL Builder maak je eigenlijk een nieuwe URL aan die naar jouw website leidt. Deze URL gebruik je enkel in een communicatiekanaal zoals Facebook of in jouw nieuwsbrieven. Zet deze ‘zelfgemaakte’ URL dus niet op jouw website zelf. Hiermee bedoelen we dat tijdens de opbouw van jouw website er nooit links mogen zijn naar jouw website via een speciale campagne URL.

Stel, je wilt jouw maandelijkse nieuwsbrief versturen, maak dan per onderwerp een campagne URL aan via deze tool. Plaats de nieuwe URL in jouw e-mail op de juiste plaats. Als mensen jouw e-mail dan openen en klikken op een link in jouw nieuwsbrief dan komen ze terecht op jouw website en worden deze resultaten nauwgezet gemeten. Voor de lezer verandert er niks. Jouw website blijft er nog steeds hetzelfde uitzien en werkt normaal perfect. Het enige verschil zien we in Google Analytics en kan de lezer zien in de URL van de pagina bovenaan in de browser. Deze URL is langer dan normaal en bevat rare tekens en cijfers.

Hoe gebruik je de Campaign URL Builder?

Stap 1: Kopieer de URL waar je naar wil linken

Stap 2: Plak deze onder ‘Website URL’

Stap 3: Vul ‘Campaign Source’ in
Gaat dit over een Facebook bericht? Vul dan ‘facebook’ in.
Gaat dit over jouw nieuwsbrief? Vul dan ‘newsletter’ in.
Gaat dit over een Twitter post? Vul dan ‘twitter’ in.
Let op: dit moet altijd verplicht ingevuld zijn en ook juist zodat Google Analytics dit begrijpt.

Stap 4: Vul ‘Campaign Medium’ in
Hier vul je best jouw marketing medium in.
Gaat het over een Facebook bericht? Vul dan ‘social’ in.
Gaat het over een nieuwsbrief? Vul dan ‘email’ in.

Stap 5: Vul ‘Campaign Name’ in
Deze campagne naam is vooral belangrijk om jouw eigen campagne te kunnen herkennen.
Geef het dus een herkennende naam zodat je achteraf nog weet waarover het ging. Je kan bijvoorbeeld ook de startdatum van jouw campagne vermelden.
bv. 22092017 of opendeurdag

Stap 6: Vul eventueel ook een campagne term of campagne content in
Deze zesde stap is vooral van toepassing voor zoektermen die je gebruikt in advertenties. Deze hoeven dus niet altijd gebruikt te worden.

Campaign URL Builder

Stap 7: Druk op ‘copy link’
Als laatste stap druk je op ‘copy link’.

Campaign URL Builder 2

Stap 8: Plak de link op de juiste plaats
Als je de link gekopieerd hebt, plak je deze in jouw communicatie medium.
Ging het over een Facebook Post? Plaats deze dan op Facebook.
Ging het over een item in jouw nieuwsbrief? Plaats deze dan in jouw e-mail.

Stap 9: Wachten op de resultaten.
Als je alles correct hebt ingesteld, komen waarschijnlijk de eerste resultaten snel binnen. Deze kan je bekijken in Google Analytics bij Acquisitie > Campagnes.

resultaten Google Analytics

Je website meten en verbeteren

Je website verbeteren dankzij Google Analytics

Wil jij je website zo succesvol mogelijk maken? Dan is het belangrijk om de resultaten van je website te meten. Op basis van deze resultaten weet je wat goed werkt, en wat niet. Je krijgt inzicht in waarmee je op het juiste pad zit en wat nog verbeterd kan worden. De ideale tool om je resultaten te meten is Google Analytics.

Hoe werkt Google Analytics?

Google Analytics meet ontzettend veel. Er wordt niet alleen gemeten hoeveel bezoekers je website heeft, maar je kunt ook precies zien welke pagina’s het populairst zijn. Je krijgt te zien via welke zoekwoorden en social media kanalen je bezoekers op je website komen. Ook kan je zien vanaf welke apparaten je website wordt bezocht. Al deze gegevens zijn van belang als je jouw website wilt optimaliseren. Blijkt uit de cijfers bijvoorbeeld dat jouw website veel wordt bezocht via smartphones? Dan weet je dat je aandacht moet besteden aan de mobiele versie van je website.

Stel doelen in met Google Analytics

In Google Analytics kan je doelen instellen voor formulieren of knoppen. Na het instellen van je doel wordt er voor je bijgehouden hoe vaak dit doel wordt behaald. Zo krijg je bijvoorbeeld inzicht in hoe vaak je contactformulier wordt ingevuld, hoeveel mensen zich inschrijven voor je nieuwsbrief, hoe vaak iets wordt gedownload of hoe vaak een bepaalde knop gebruikt is. Met Google Analytics krijg je al deze gegevens in één oogopslag te zien. Valt je op dat een bepaald formulier erg weinig wordt gebruikt? Dan kan je hierop inspelen door het aan te passen. Als je wilt, kan je zelfs een geldbedrag koppelen aan een bepaald doel. Zo zie je meteen hoeveel omzet je per doel hebt behaald.

 

Stel segmenten in met Google Analytics

Wil jij meer weten van een specifieke groep gebruikers? Dan kan je een segment instellen. Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen de gegevens van een bepaalde leeftijdscategorie of van een bepaalde regio te bekijken. Wees er hierbij wel voorzichtig mee dat je niet een te kleine of juist te brede groep instelt.

 

Meet en gebruik je zoekwoorden

Wil jij weten via welke zoekwoorden mensen op jouw website binnenkomen? Google Analytics vertelt je het precies. Zo weet je op welke zoekwoorden je website al goed gevonden wordt, en op welke zoekwoorden je nog extra kan inzetten. Krijg je een redelijk aantal bezoekers binnen via een bepaald zoekwoord? Dan kan je deze score verder verbeteren door dit zoekwoord te gebruiken in de teksten van je website.