Berichten

Widgets en plugins: wat is het en wat is het verschil?

WordPress is één van de meest gebruikte platformen om aan de slag te gaan met jouw website. WordPress vormt de basis van 28% van het internet en ondersteunt dus verschillende widgets en plugins. Klinkt dit als Chinees voor jou? Lees dan snel verder om te leren wat het is en wat exact het verschil is.

Wat is een widget?

Een WordPress Widget is een klein gedeelte met een specifieke functie dat je bijvoorbeeld in de sidebar van je website kunt plaatsen. Kijk maar even rechts naast dit artikel naar de sidebar met een zoekfunctie, populaire berichten en verschillende categorieën. Hier is dus genoeg plaats voor extra informatie zoals andere blogberichten of misschien wel reclame op jouw website.

Hoe bewerk je deze widgets aan de achterkant van jouw website? Wel dit doe je door via het linker menu in WordPress naar weergave te gaan en daarna te klikken op Widgets.

Wat is een plugin?

Een plugin is eerder een stukje software dat je op jouw WordPress-site kan installeren. Op deze manier kan je verschillende nieuwe functionaliteiten toevoegen of zelfs bestaande functionaliteiten uitbreiden of verbeteren.

Er bestaan duizenden plugins, zowel gratis als betalend die je helpen om zelfs zonder kennis van programmeertaal jouw website functioneler te maken. Nadat je jouw gekozen plugin gedownload hebt, activeer je jouw plugin in het Plugins gedeelte in het linker menu van je WordPress.

Wat is het verschil tussen een WordPress widget en plugin?

Een widget is een plugin die je kunt verslepen naar bijvoorbeeld de zijbalk van jouw website. Zo simpel is het! Een plugin heeft zowel invloed op de voorkant als op de achterkant van jouw website. Terwijl een widget enkel invloed heeft op de voorkant of front-end van jouw website.

  • Een widget is dus puur esthetisch en voegt geen functionaliteit toe
  • Terwijl een plugin wel functionaliteiten toevoegt (of reeds bestaande functionaliteiten verbetert)

Wat is het verschil tussen responsive, adaptive en separate webdesign?

Steeds meer en meer mensen gaan via hun smartphone surfen op het internet. Het is een gewoonte die tijdens het bouwen van een website steeds meer aandacht vraagt. Een mobielvriendelijke website is al lang een must en sinds Google zijn mobile first index heeft uitgerold, valt het niet meer weg te denken. Er bestaan verschillende manieren om je website mobielvriendelijk te maken en dat kan soms voor verwarring zorgen. Elke website is anders en vraagt een andere vorm van webdesign.

Responsive webdesign

Bij responsive design ziet de website er op jouw desktop en op jouw mobiel ongeveer hetzelfde uit. Enkel de lay-out en de opstelling zullen er net iets anders uitzien vanwege de verschillende schermgroottes. Alle andere elementen zoals titels, call-to-actions, content zijn hetzelfde op jouw smartphone als op jouw desktop.

Voordelen responsive design:

  • Je hoeft slechts één website te bouwen.
  • Jouw website werkt op alle apparaten.
  • Jouw website scoort goed voor SEO omdat er geen duplicate content is.

Nadelen responsive design:

  • Jouw website is niet altijd volledig mobiel-geoptimaliseerd.
  • Je biedt nog steeds dezelfde content terwijl men op mobiel misschien kortere en krachtigere content nodig heeft.

Adaptive webdesign

Deze vorm van webdesign gaat nog verder dan responsive webdesign. De website wordt nog meer aangepast voor elk device. Zo heeft elk ontwerp een eigen HTML en CSS. Terwijl ze op elk apparaat op dezelfde URL zitten zal de website toch fundamenteel anders zijn. In hoeverre de websites er qua lay-out anders uit zien, hangt af van de designer.

Voordelen adaptive design:

  • Elk design zit op dezelfde URL.
  • De website is mobielvriendelijker dan bij responsive webdesign.

Nadelen adaptive design:

  • Er zijn steeds meer en meer schermformaten.
  • De gebruikservaring zal niet optimaal zijn voor apparaten waar je geen apart ontwerp voor gemaakt hebt.
  • Adaptive webdesign is technisch complexer dan responsive design.

Separate webdesign

Bij separate webdesign spreken we over een aparte website voor de mobiele gebruikers en dus ook een aparte URL. Meestal wordt er voor de mobiele versie een subdomein gebruikt zoals m.voorbeeld.be.

Voordelen separate design:

  • Je hebt de volledige controle over de mobiele gebruikerservaring.
  • Google herkent deze mobielvriendelijke website en scoren dus hoger.

Nadelen separate design:

  • Als je vergeet om de juiste ‘canonical’ tags toe te voegen heeft dit een negatief effect op je SEO.
  • Google ziet jouw website dan als duplicate content.
  • Deze vorm van webdesign vraagt veel tijd omdat alle aanpassingen dubbel moeten gebeuren.

Wat kies ik nu best voor mijn website?

Nu je weet wat elk design betekent, kan je ook gaan bekijken wat voor jouw website het beste is. Bij eenvoudigere website kan een responsive design voldoende zijn maar is jouw doelgroep nog meer mobiel aanwezig dan anderen dan kan een separate design misschien geschikter zijn. Bekijk samen met onze webdesigners welke vorm bij jou en jouw bedrijf past. Contacteer ons voor meer informatie.

Wat betekenen al deze webtermen?

Ben je geen webdesigner of IT’er maar wil je toch graag begrijpen wat ze zeggen? Lees hier ons eenvoudig woordenboek gemaakt met enkele webtermen voor beginners.

Term Betekenis
Anchor Een hyperlink die verwijst naar een locatie binnen de geopende webpagina.
Browser compatibiliteit/ondersteuning De mate waarin de verschillende webbrowers de code van de website ondersteunen. Als de code bijvoorbeeld niet ondersteund wordt, kan dit de weergave van jouw website ernstig beïnvloeden.
CMS Content Management System: een softwaretoepassing waarbij je eenvoudig jouw website kan beheren zonder je programmeerkennis nodig hebt.
CMYK Cyan, Magenta, Yellow, Key: een systeem om met vier basiskleuren, inclusief zwart, een groot aantal kleuren te kunnen verkrijgen. Het is verder ook mogelijk om CMYK om te zetten naar RGB.
CSS Cascading Style Sheet: mogelijkheid om via stijlborden jouw website vorm te geven en eenvoudig terug aan te passen voor een groter geheel. Daarbij denken we aan lettertype, kleur, puntgrootte,…
Database Digitaal opgeslagen archief
DNS Domain Name System: een systeem om namen van computers naar numerieke adressen (IP-adressen) te vertalen en omgekeerd. Dus vertaling van IP adres (66.102.13.104) naar www.google.be.
Domein Een adres op het internet. Domeinnamen zijn niet hoofdlettergevoelig.
DPI Dots per inch: aantal pixels per vierkante inch (2,54 cm).
Dropdown Het dropdown-menu is een populaire vormgeving van het navigatiemenu. Als je dan met de muis over één van de menu-opties beweegt, klapt er een menu uit met subpagina’s.
Extensie Algemene benaming die voor elk type bestand gebruikt wordt. Bijvoorbeeld: een word document heeft als extensie: .DOC of voor een JPG bestaand is dat .JPG of .JPEG.
Extranet Een soort intranet dat buitenaf beschikbaar is voor werknemers of leveranciers van de organisatie. Denk bijvoorbeeld aan thuiswerkers.
FAQ Frequently Asked Questions: Meestvoorkomende vragen gesteld, en beantwoord.
Flash Adobe Flash was lange tijd populair voor animaties op het web. Vroeger werden ook volledige website gemaakt in Flash. Nu wordt dit nog amper gebruikt omdat Apple apparaten dit ook niet meer ondersteunen en is Flash dus stilaan uitgestorven.
Footer De onderste balk op een webpagina. Vaak staan hier contactgegevens, openingsuren, extra navigatie, algemene voorwaarden,…
FTP File Transfer Protocol: Een Protocol dat uitwisseling van bestanden tussen computers vergemakkelijkt. Het wordt ook vaak gebruikt om de complete website te verplaatsen van een testsysteem naar de uiteindelijke webserver.
GIF Graphics Interchange Format: een grafische bestandsindeling met pixels. Meestal gebruikt voor animaties met meerdere plaatjes.
Header De kop bovenaan elke website. Hier staat bijvoorbeeld het logo in.
HTML HyperText Markup Language: basis script-taal op Internet. Code die vertaald wordt naar een interface met opmaak.
HTML5 Opvolger van HTML4 met meer mogelijkheden op het gebied van animaties, video’s en muziek.
Hosting Een Hostingprovider heeft grote ruimtes met veel servers, waarop een heleboel websites draaien. Zij hebben ervaring met het maken van back-ups en het beheren van servers.
HTTP HyperText Transfer Protocol: standaard netwerkprotocol op het internet.
HTTPS Secure HyperText Transfer Protocol: combinatie van HTTP en SSL. Het zorgt voor een beveiligde verbinding.
Hyperlink Simpel gezegd: een link. Een karakter, woord, zin of afbeelding waar je op kan klikken en je vervolgens brengt naar een andere webpagina.
Interface Gebruikersweergave: hoe ziet jouw webpagina eruit?
Internet browser Programma waarmee websites bekeken worden. Voorbeelden: Chrome, FireFox, Safari,…
Intranet Interne website voor organisaties. Enkel toegankelijk binnen het netwerk van de organisatie zelf. Bijvoorbeeld: informatie voor werknemers.
IP adres Internet Protocol adres: numerieke cijfercode gescheiden door punten aan de hand waarvan alle servers op het internet elkaar identificeren.
ISP Internet Service Provider: bedrijven waarbij u een internet abonnement kunt afsluiten. Voorbeelden: Telenet, Proximus, Orange
Javascript Java is een script-taal waarmee allerlei effecten kunnen worden gecreëerd.
jQuery Een afgeleide van Javascript. Bijzonder: veel effect-mogelijkheden.
JPG Joint Photographic Experts Group: standaard bestandsformaat voor foto’s.
Keywords Keywords of tags zijn eigenlijk zoektermen die iemand in Google zou invoeren.
Lorem ipsum Een stuk fictieve tekst dat gebruikt wordt om ontwerppagina’s mee te vullen nog voor de website live gaat.
Navigatie Menu-knoppen met hyperlinks. Meestal bovenin, net onder de header.
Netwerkprotocol Een protocol: afgesproken communicatiewijze voor netwerkcomponenten. Op deze manier kunnen verschillende leveranciers gegevens met elkaar uitwisselen.
Open Source Een Open Source applicatie is een programma dat over het algemeen gratis te verkrijgen is als download.
OS Operating System: Besturingssysteem van de computer. Bekendste voorbeelden: Microsoft Windows, Apple OSX
PDF Portable Document Format: Standaard uitwisseling van elektronische documenten.
PHP Hypertext PreProcessor: script-taal die door de meeste database-gebaseerde websites wordt gebruikt.
Pixel Elk scherm is opgebouwd uit pixels. Een pixel is een enkele gekleurde punt. Vele pixels vormen samen een beeld.
Plug-in Plugins en Addons zijn stukjes functionaliteit die aan een website toegevoegd kunnen worden. Meer informatie over een plugin vind je hier. (link naar ander blogbericht)
PNG Portable Network Graphics: bestandsformaat voor rasterafbeeldingen zonder kwaliteitsverlies.
Resolutie Aantal gebruikte pixels op bijvoorbeeld een beeldscherm. Hoe hoger het aantal pixels, hoe hoger de resolutie.
RGB Red Green Blue: standaard kleurweergave op internet. Het is mogelijk om RGB om te zetten naar CMYK.
SEO Search Engine Optimalization: zoekmachineoptimalisatie. Je website optimaliseren zodat deze zo hoog mogelijk eindigt in zoekmachines zoals Google. Meer informatie over SEO vindt je hier. (link naar zoekmachineoptimalisatie tips)
Server Een zwaar uitgeruste computer waar alle bestanden op bewaard worden.
Subdomein Een voorbeeld van een subdomein is: voorbeeld.voorbeeld.com. Vanaf je een domeinnaam hebt kan je elk gewenst subdomein aanmaken.
SVG Scalable Vector Graphics: is een op XML gebaseerd bestandsformaat voor statische en dynamische vectorafbeeldingen.
TLD Top Level Domains: elk land heeft zijn eigen TLD. Voorbeelden: .be .nl .fr. Andere TLD’s: .com of .org.
Vector De tegenhanger van het pixel-bestand. Veel logo’s en tekeningen zijn vector-bestanden. Ze kunnen oneindig groot worden zonder kwaliteitsverlies.
WordPress Een open source CMS, één van de populairste op de markt.
WWW World Wide Web: algemene benaming voor het Internet.
xHTML Extensible HyperText Markup Language is opmaaktaal voor websites met striktere regels.

Voordelen WordPress als CMS

Voor bedrijven is een website van levensbelang. Klanten moeten je op het internet snel en makkelijk kunnen vinden. Hebben ze eenmaal je website gevonden, dan willen ze de informatie en je productaanbod overzichtelijk en helder in beeld krijgen.

Houd je website up-to-date

Als je ondernemer bent, komt er nogal wat op je af. De winkel moet draaien, de voorraad moet aanwezig zij, de administratie in orde en de website up-to-date. Het laatstgenoemde wordt vaak aan de kant geschoven omdat een website onderhouden tijd vraagt. Nochtans zorgt een verouderde website voor negatieve reclame voor je bedrijf.

Stel dat een bezoeker op je website op zoek is naar bepaald tuingereedschap maar niet vindt wat hij zoekt. Je verkoopt het gereedschap wel in de winkel maar sinds vorig jaar heb je de kans niet meer gehad om je website bij te werken. De kans is zeer klein dat die bezoeker nadien nog eens naar de winkel komt om te checken of hij het daar wel kan vinden.

Daarom is het belangrijk dat je een website laat bouwen met een CMS (Content Management Systeem) zodat het bijwerken van de website gemakkelijker en vooral sneller wordt.

Gemak

Wat je eigenlijk wil, is een mooie en aansprekende website, die gemakkelijk en snel te onderhouden is. En gelukkig: dat kan! Het CMS  Wordpress biedt precies de juiste mix tussen een verzorgde lay-out, gebruikersgemak en onderhoudsvriendelijkheid. Oorspronkelijk is WordPress ontworpen als systeem om blogs te publiceren, maar het is uitgegroeid tot een veelzijdig platform en het vormt intussen de basis voor ongeveer 25% van alle websites op het internet.

Onderhoud

In het dashboard van WordPress, zeg maar het onderhoudscentrum, is het heel eenvoudig om berichten, pagina’s of beeldmateriaal toe te voegen. Ook bewerken is een fluitje van een cent. Kennis van HTML of CSS en allerlei codes die gebruikt worden bij de opmaak van webpagina’s is niet meer nodig. WordPress voorziet een simpel bewerkscherm, waarin je meteen ziet hoe de pagina er ongeveer uit gaat zien. Wil je het precies weten, dan toont een druk op de knop een preview. Aanpassingen aan pagina’s of berichten heb je snel gemaakt.

Wil je iets meer?

Kennis van HTML of CSS is niet nodig, maar WordPress geeft je wel de mogelijkheid om met de onderliggende code, die de grondslag is van de pagina die je hebt opgemaakt, aan de slag te gaan. Heb je de kennis van HTML wel en wil je speciale effecten bereiken, dan heb je dus alle mogelijkheden hiervoor.

De opmaak

In WordPress kun je een onderscheid maken tussen de basiselementen van de pagina en het thema. Met het thema bedoelen we de unieke uitstraling van je website: de lay-out en de presentatie van alle elementen. Deze zaken hangen af van het thema en liggen vast. De basiselementen zoals bijvoorbeeld het lettertype en/of de grootte van je tekst kan je achteraf wel veranderen.

Snelheid

In het drukke leven van de ondernemer is snelheid zer belangrijkl. Alles waarmee je tijdwinst kan behalen, om nog meer uit je bedrijf te kunnen halen, pak je met beide handen aan. Het CMS WordPress is zo’n tijdwinner. Gemakkelijk en snel een prachtige en aansprekende website die met op maat gemaakte thema’s perfect bij je bedrijf aansluit, dát is pas winst!

Voorbeelden van websites gebouwd met WordPress

ref_bsc_zwart-witref_botanica_zwart-wit

Neem gerust eens een kijkje bij onze referenties voor meer voorbeelden.

Heb je nog vragen over dit onderwerp? Aarzel dan niet om ons te contacteren.

Webdesign tips

Het succes van een website wordt niet enkel bepaald door hoe mooi een website is. Een website moet ook gebruiksvriendelijk zijn voor de gebruikers én voor zoekmachines. Hieronder geven we 10 webdesign tips die je kan toepassen om een perfecte website te creëren.

  1. Zorg voor een duidelijke navigatie
    Maak het voor bezoekers gemakkelijk. Gebruik in je navigatie de juiste woorden, zodat het meteen duidelijk is wat je aanbiedt. Bezoekers gaan op die manier ook sneller de juiste informatie op je website vinden.
  2. Werk met kleur
    Kleur zorgt voor duidelijkheid en structuur. Kies kleuren die de juiste sfeer oproepen en gebruik ze op een consequente manier. Het is belangrijk om niet te overdrijven met kleuren.
  3. Zorg voor een responsive webdesign
    Een responsive webdesign is onmisbaar. Het zorgt ervoor dat je website goed weergegeven wordt op smartphones en tablets. Aangezien het aantal mobiele gebruikers altijd stijgt is een responsive webdesign noodzakelijk.
  4. Zorg voor een goede structuur
    Een goed en duidelijk overzicht op je website is belangrijk. Zorg dus voor een goede structuur, zo kunnen bezoekers alles makkelijk terug vinden.
  5. Titels worden door zoekmachines als belangrijk bevonden
    Zoekmachines focussen zich op de hoofdingen omdat deze door de zoekmachines als eerste gelezen worden. Om goed gevonden te worden zijn ze belangrijker dan gewone tekst. Denk dus na over de hoofdingen op je website en kies ze zorgvuldig.
  6. Zet de belangrijkste informatie steeds bovenaan
    Bezoekers van je website moeten de belangrijkste informatie op je website in één oogopslag vinden. Dit zonder dat ze naar beneden hoeven te scrollen. Vergelijk je website met een krant: de belangrijkste hoofdpunten bevinden zich boven de vouw.
  7. Maak gebruik van een favicon
    Een favicon is de kleine afbeelding die naast je URL in de adresbalk van je internetbrowser verschijnt. Dit kleine icoontje zorgt voor herkenning tussen tal van links (bijvoorbeeld in favorieten). Wanneer een bezoeker gebruik maakt van tabs is een favicon handig om je website terug te vinden.
  8. Gebruik niet te veel verschillende lettertypes
    Verschillende lettertypes zorgen voor verwarring. Zorg ervoor dat je gebruik maakt van een webvriendelijk en goed leesbaar lettertype.
  9. Vermijd lange blokken tekst
    Veel tekst is voor een bezoeker vermoeiend om te lezen. Maak dus gebruik van zaken die de leesbaarheid verbeteren, zoals tussentitels, opsommingen, links, gemarkeerde trefwoorden,…
  10. Test je website
    Test je website op uitzicht en functionaliteit in verschillende internetbrowsers en op verschillende resoluties.

Door deze tips toe te passen zal je website een gebruiksvriendelijk en functioneel design hebben.

Het belang van een gebruiksvriendelijke website

Gebruiksvriendelijke website

Als je een eigen bedrijf hebt, dan is een website van groot belang. Tegenwoordig gebeurt immers alles over het internet en kun je al gauw niet meer zonder website. Net als een eigen winkel, kan een website ook beschouwd worden als een stukje vastgoed, dat met de tijd groeit in waarde. Maar niet alle websites zijn hetzelfde en er zijn veel factoren die een rol spelen bij de gebruiksvriendelijkheid van een website. Het uiteindelijke doel van je website is natuurlijk om bezoekers te trekken en om te toveren in klanten. Gebruiksvriendelijkheid speelt hierbij en grote rol.

Stel je eens voor dat je op zoek bent naar een advocaat in het Leuvense. Je typt het zoekwoord in in Google en klikt op een veelbelovende link. Zodra je op de website komt, heb je geen idee waar je moet beginnen. De informatie is niet goed georganiseerd en de website is over het algemeen niet erg gebruiksvriendelijk. Het eerste wat je dan doet is op de terug-knop klikken in je browser om een andere website te zoeken. Dit gebeurt ook met jouw klanten als je eigen website niet gebruiksvriendelijk is.

Google vs gebruiksvriendelijkheid

Maar gebruiksvriendelijkheid speelt niet alleen een rol bij het converteren van bezoekers, maar ook is het van belang voor de zoekmachines. Merkt de almachtige Google namelijk dat je website een grote bounce rate heeft – dit houdt in dat mensen snel weer je website verlaten nadat ze op de link in Google hebben geklikt – dan gaat deze zoekmachine ervan uit dat de website niet voldoende waarde biedt aan bezoekers. Deze wordt dan ook gestraft met een lagere ranking. Kortom, gebruiksvriendelijkheid is niet alleen belangrijk om meer bezoekers op je website te krijgen, maar ook om klanten van deze bezoekers te maken.

Wees eenvoudig in gebruik

Maar wat verstaat men dan eigenlijk onder gebruiksvriendelijk? Er zijn een aantal dingen die een website eenvoudig in gebruik maken. Zo is het belangrijk dat je de informatie op een overzichtelijke wijze georganiseerd hebt. Mensen moeten kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn. Dit houdt ook in dat je een overzichtelijk menu moet hebben. Eigenlijk moet je jezelf de vraag stellen of jij precies weet wat je moet doen zodra je op je website komt. Ben je op zoek naar een objectief perspectief, dan zijn er ook verschillende diensten online die aanbieden om een website usability check te doen. Zo weet je zeker dat ook je bezoekers een gebruiksvriendelijke website onder ogen krijgen.

Een goede website zorgt voor meer omzet

Het belang van een goede website

Veel ondernemers en experts op marketinggebied hebben geen bereidheid tot het vrijmaken van extra budget voor het optimaliseren van hun website. Dit terwijl iedereen inmiddels heel goed weet dat een goede website voor meer klanten of opdrachtgevers en dus voor meer omzet zorgt. Een website moet als een investering gezien worden, niet als een besparing. Deze besparing op korte termijn gaat veel geld kosten op lange termijn.

Als je een offerte hebt aangevraagd, staat er vaker een hoger bedrag op deze offerte dan verwacht. Maar wat ondernemers vaak vergeten, is dat

het ontwikkelen of optimaliseren van een website een investering is dat het toekomstige verkoopsucces van je bedrijf bevordert.

Een goedkope website kost op het eerste gezicht minder geld. Dit klopt als je alleen kijkt naar de korte termijn. Op lange termijn zul je minder opdrachten krijgen via deze digitale snelweg. Het krijgen van minder opdrachten kost geld, net zolang tot je je website laat bouwen of optimaliseren. Een goede website zorgt er juist voor dat je meer opdrachten binnenkrijgt. Dit levert je uiteindelijk meer geld op, doordat je je geld durfde uit te geven door te kijk naar de lange termijn visie.

De bezoekers van je website hebben in een fractie van een seconde een eerste indruk van je bedrijf. Deze indruk is heel belangrijk, doordat deze bepaalt of ze al dan niet geprikkeld zijn om op je website te blijven of hem weg te klikken. De kans op verkoop bevorder je als je snel aan je bezoekers duidelijk maakt wat je aanbiedt en waarom ze dit bij jou moeten aankopen. Met een goede website overtuig je bezoekers die interesse hebben in jouw producten of diensten. Bij een website die niet doordacht is en vooral waarbij bij het bouwen niet is nagedacht over de indruk, weten de bezoekers zonder problemen de website af te sluiten.

Een effectieve website

Effectiviteit van je website is waar het hele verhaal om draait. Je website moet niet alleen mooi zijn maar ook effectief. Het is zeker de moeite waard om een functioneel ontwerp, waarin staat welke informatie waar komt te staan, te laten maken. Met een duidelijke navigatie, opvallende call-to-actions en een logische indeling van het menu leid je de bezoekers door je site. Zo vinden ze zonder moeite wat ze zoeken.

Welke gegevens moet je verplicht vermelden op je website?

Laatste update: 10/03/2017

We leven in een digitale wereld. Je lokale slager of bloemist doet vol enthousiasme mee op sociale media en velen onder hen hebben reeds een eigen website. Dat is ook logisch, klantenwerving gaat zo veel makkelijker en je bereik dikt ook immens aan.

Een website zou je kunnen vergelijken met een soort uithangbord voor je bedrijf. Daarnaast communiceer je ook met je klanten via je website, en misschien verkoop je zelfs goederen online. Aan veel van deze online handelingen hangen ook verplichtingen. Heb je er al eens bij stil gestaan wat er nu juist op je website moet staan?

Op elke website moet je de volgende gegevens verplicht vermelden:

      • (Handels)naam of de naam van je zaak
      • Geografisch adres, d.i. de plaats waar de bezoeker van je website jou ‘in het echt’ kan vinden (in principe is dat het adres waarop je in de KBO ingeschreven bent)
      • Ondernemingsnummer (bijvoorbeeld: BTW BE 0123.456.789)
      • Contactgegevens, meer specifiek je e-mailadres en/of elektronisch contactformulier.

Telefoon- en/of faxnummer zijn niet verplicht.

Heb je een vennootschap?

Voor vennootschappen gelden extra regels. Heb je als vennootschap een website, dan moet je nog een aantal bijkomende zaken verplicht vermelden:

      • Rechtsvorm van je vennootschap (BVBA, NV, Comm. VA, …)
      • Maatschappelijke zetel (zeker wanneer die verschilt van het geografisch adres van je vestiging)
      • RPR-locatie (dit is in principe de stad waar de griffie van de Rechtbank van koophandel gevestigd is waar je vennootschap in het rechtspersonenregister ingeschreven is; het best vermeld je deze locatie rechtstreeks achter je ondernemingsnummer: bvb BTW BE 0123.456.789, RPR Brussel)


Bied je online diensten of producten aan?

Staan er prijzen online van producten of diensten die je aanbiedt aan jouw klanten? Dan vermeldt je best volgende gegevens:

      • Belangrijkste kenmerken van die producten en/of diensten
      • Tarieven van je diensten (tenzij die diensten altijd ‘op maat’ zijn en dus nooit op voorhand vastliggen, in dat geval vermeldt je best hoe klanten een offerte kunnen aanvragen)
      • Prijzen van de opgenomen producten (tenzij het duidelijk is dat je je, bv. als groothandel, enkel richt tot professionele kopers)
      • Van zodra je op jouw website bepaalde producten en/of diensten aanprijst, vermeld je het best ook jouw algemene verkoopsvoorwaarden (zelfs als het niet de bedoeling is dat de bezoekers van je website online een bestelling doen)

Wanneer je producten of diensten aan klanten aanbiedt, moet je duidelijk aantonen of de prijs inclusief of exclusief BTW is + alle andere kosten (bijvoorbeeld: leveringskosten, administratiekosten, …).


Verkoop je jouw producten online?

Je heby een e-commerce deel op je website staan, dan dient je bovenop alle reeds vermelde gegevens ook specifiek de volgende zaken te vermelden:

      • Leveringskosten (indien de producten geleverd worden)
      • Wijze van betaling, van levering en van uitvoering van de overeenkomst ‘herroepingsbeding’ (dit is het recht van de consument om gedurende een bedenktermijn van veertien kalenderdagen af te zien van de aankoop: “De consument heeft het recht om aan de onderneming mee te delen dat hij afziet van de aankoop, zonder betaling van enige vergoeding en zonder opgave van motief, binnen de veertien kalenderdagen vanaf de dag die volgt op de levering van het goed of op het sluiten van de dienstenovereenkomst.”)
      • Wijze van terugneming en teruggave van het product met inbegrip van de eventueel daaraan verbonden kosten (belangrijk is hier dat eventuele voorwaarden aan teruggave van het goed en de daaraan verbonden kosten maar uitwerking zullen krijgen nadat de termijn van herroeping verstreken is)
      • Kosten voor het gebruik van de techniek voor communicatie op afstand wanneer die berekend worden op een andere grondslag dan het basistarief (bijvoorbeeld hoeveel euro er per minuut wordt aangerekend als je naar de klantendienst belt)
      • De geldigheidsduur van het aanbod of van de prijs


Registreert je website persoonlijke gegevens?

Als je website persoonlijke gegevens registreert, dan ben je verplicht om een privacy policy te plaatsen. Een privacy policy bevat informatie over wat er met de verzamelde gegevens van je bezoekers precies gedaan wordt.

Je vermeldt best deze model-clausule:
“(firmanaam) gaat met de grootste zorgvuldigheid om met persoonlijke gegevens. Persoonlijke gegevens worden vertrouwelijk behandeld door (firmanaam) en slechts gebruikt voor de doeleinden waarvoor de gegevens verstrekt zijn door de persoon in kwestie. Gegevens kunnen worden opgeslagen in één of meerdere databanken. Persoonlijke gegevens worden niet aan derden verstrekt zonder de toestemming van de betrokkene. De betrokkene heeft recht op inzage van zijn persoonsgegevens.”
In voorkomend geval dient u dan ook melding te doen van deze registratie aan de Privacycommissie.

Daarnaast moet je ook een ‘disclaimer’ toevoegen. Volgende elementen moeten hierin verwerkt zitten:

  • Intellectuele eigendomsrechten
  • Privacybeleid
  • Beperking van aansprakelijkheid
  • Het gebruik van cookies
  • Toepasselijk recht en bevoegde rechtbanken
  • Google Analytics (enkel vermelden als je daar gebruik van maakt)


En wat dan met je design?

Een hele boterham aan gegevens moeten dus verplicht worden vermeld, gelukkig is het hierbij niet vereist om dit allemaal op je homepagina te doen. Gelukkig maar, want dat zou leiden tot zeer rommelige websites. Om je design toch intact te houden raden wij aan om de basis gegevens te vermelden in je footer of op je contact pagina. Alles wat te maken heeft met de verkoop van producten of diensten zet je het beste in je ‘Algemene Voorwaarden’ en wanneer je persoonlijke gegevens registreert zet je de model-clausule en/of andere bedingen daaromtrent het beste in een ‘Privacy Policy’.

 

De kenmerken van een succesvol webdesign

Het ontwerp van je website is onlosmakelijk verbonden met elke marketingbeslissing die je neemt. Daarom moet je webdesign voldoen aan drie belangrijke kenmerken, nl.

  • de website moet nieuwe bezoekers aantrekken,
  • de website moet ervoor zorgen dat bezoekers blijven en
  • de website moet ervoor zorgen dat de bezoekers terugkomen

Een website moet een bezoeker binnenhalen en deze binnenhouden. Als je website dus niet meteen de aandacht trekt, heb je niet veel kans om een positieve en blijvende indruk achter te laten.

Een website moet nieuwe bezoekers trekken

Als bedrijf heb je maar 4 à 5 seconden nodig om een positieve eerste indruk achter te laten. Dit wil zeggen dat de eerste seconden bepalen of een bezoeker op jouw website blijft, of jouw website wegklikt. Zo’n korte tijd is voldoende voor het emotiegestuurde brein van de bezoekers om te reageren op de kleur, vormgeving, ontwerp en de kop van je website.

Het is dus van groot belang dat je je bezoekers direct duidelijk maakt welke diensten en/of producten jouw bedrijf aanbiedt. Daarnaast moet het lettertype, lay-out, afbeeldingen, etc. afgestemd zijn op je doelgroep(en) zodat je duidelijk toont wie je aanspreekt. Dit wil zeggen dat het design van je website moet overeenkomen met je product en/of dienst.

Een website moet ervoor zorgen dat bezoekers blijven

Bezoekers moeten op je website blijven “plakken”. Dit wil zeggen dat je website aantrekkelijk genoeg moet zijn om meerdere pagina’s te bezoeken. Opgelet! Wanneer de bezoeker je contactgegevens nodig heeft en deze enkel de contactpagina bezoekt, is dit natuurlijk ook ideaal.

Stippel dus een route uit voor je bezoekers die interessante content, interactieve elementen, calls to action, etc. bevat. Hierbij is het ook belangrijk om je website te structureren via een site-index (sitemap). Een site-index is een overzicht waarop je al de inhoud van je website structureert. Het overzicht is een makkelijke manier om iets terug te vinden op je website.

Een website moet ervoor zorgen dat bezoekers terugkomen

Belangrijk om te weten is dat bezoekers meestal niet meteen bij hun eerste bezoek iets kopen op een website. Daarom is het belangrijk dat je de bezoekers een reden geeft om terug te komen. Mensen die regelmatig terugkomen zijn trouwens makkelijker te overtuigen tot aankoop op je website.

Bezoekers komen terug wanneer ze weten dat er nieuwe elementen op je website verschijnen, zoals promoties, nieuwe blogs, nieuwe elementen om te downloaden, etc. Het is dus van groot belang om je website up-to-date te houden. Wanneer er verouderd materiaal op je website aanwezig is, of je website blijft bij elk bezoek hetzelfde, dan doen consumenten niet meer de moeite om je website opnieuw te bezoeken.

Wil je graag weten of jouw website voldoet aan deze kenmerken? Neem dan contact met ons op.

Doelen stellen voor je website

Wanneer je als bedrijf een website wilt (laten) bouwen, is het belangrijk om te bepalen wat je met je website wilt bereiken. De doelen die je met je website wilt bereiken, zijn de bepalende factor voor zowel je webdesign als je marketingcampagnes.

Een website om je doelgroep te informeren

Een corporate site is een online visitekaartje, wordt ook een businesscardsite genoemd. Een businesscardsite is een website die uit enkele pagina’s bestaat met duidelijke informatie over je bedrijf, je producten en/of diensten, je contactgegevens, waar je je producten kan kopen, etc.

Voorbeelden van corporate sites zijn de websites van hogescholen en universiteiten, restaurants, etc.

Een website als branding van je bedrijf of product/dienst

Op een brandingsite  vind je voornamelijk interactieve functies en bedrijfsinformatie terug, maar ook spelletjes, kortingsbonnen, feedback, etc. Een brandingsite genereert indirect leads of verkoop.

De website van Coca-Cola is hier een mooi voorbeeldje van. Op coke.com vind je voornamelijk branding (merkbekendheid creëren en vergroten) terug door spelletjes, kortingsbonnen, interactieve functies, uitleg over hun nieuwste producten, wedstrijden, welk goed doel Coca-Cola steunt, etc. Je kan de frisdranken van Coca-Cola niet aankopen via de website maar je kan er wel andere producten kopen zoals sleutelhangers, etc. waarop het logo van Coca-Cola aanwezig is.

Doelen stellen voor je website

Een website om leads of prospecten te kwalificeren

Dit doel wordt voornamelijk gebruikt op website van bedrijven die dure producten en/diensten verkopen. Met behulp van interactieve functies, zoals bijvoorbeeld chatmogelijkheden, proberen ze de consument op hun site te houden. Potentiële klanten of prospecten kunnen via de website al hun vragen stellen om niet snel in de verleiding te komen om concurrerende website te gaan bezoeken.

Een website om inkomsten te genereren via verkoop

Zo’n transactiesites, ook webshops genoemd, zijn wellicht de bekendste websites. Hierop worden goederen of diensten online verkocht. Bekende transactiesites zijn bol.com, zalando.com, ebay.com, amazon.com, etc.

Doelen stellen voor je website

Goede transactiesites gebruiken het internet om allerlei informatie te verzamelen over hun klanten zoals demografische kenmerken, hun voorkeuren en behoeften, etc. Aan de hand van deze gegevens kunnen ze specifieke campagnes opzetten om meer verkoop te genereren.

Het is als bedrijf niet noodzakelijk om al deze doelen te vervullen. Een bedrijf waar persoonlijke verkoop een belangrijke waarde is in de bedrijfscultuur moet natuurlijk geen webshop opzetten maar kan via de bedrijfswebsite de klanten en prospecten wel informeren over de producten, hen de mogelijkheid geven om via de website vragen te stellen, promoties te vermelden, klanten om hun feedback vragen, etc.  Al deze aspecten zou de consument moeten overtuigen om het product dan in de winkel aan te kopen door persoonlijke verkoop.