Berichten

Widgets en plugins: wat is het en wat is het verschil?

WordPress is één van de meest gebruikte platformen om aan de slag te gaan met jouw website. WordPress vormt de basis van 28% van het internet en ondersteunt dus verschillende widgets en plugins. Klinkt dit als Chinees voor jou? Lees dan snel verder om te leren wat het is en wat exact het verschil is.

Wat is een widget?

Een WordPress Widget is een klein gedeelte met een specifieke functie dat je bijvoorbeeld in de sidebar van je website kunt plaatsen. Kijk maar even rechts naast dit artikel naar de sidebar met een zoekfunctie, populaire berichten en verschillende categorieën. Hier is dus genoeg plaats voor extra informatie zoals andere blogberichten of misschien wel reclame op jouw website.

Hoe bewerk je deze widgets aan de achterkant van jouw website? Wel dit doe je door via het linker menu in WordPress naar weergave te gaan en daarna te klikken op Widgets.

Wat is een plugin?

Een plugin is eerder een stukje software dat je op jouw WordPress-site kan installeren. Op deze manier kan je verschillende nieuwe functionaliteiten toevoegen of zelfs bestaande functionaliteiten uitbreiden of verbeteren.

Er bestaan duizenden plugins, zowel gratis als betalend die je helpen om zelfs zonder kennis van programmeertaal jouw website functioneler te maken. Nadat je jouw gekozen plugin gedownload hebt, activeer je jouw plugin in het Plugins gedeelte in het linker menu van je WordPress.

Wat is het verschil tussen een WordPress widget en plugin?

Een widget is een plugin die je kunt verslepen naar bijvoorbeeld de zijbalk van jouw website. Zo simpel is het! Een plugin heeft zowel invloed op de voorkant als op de achterkant van jouw website. Terwijl een widget enkel invloed heeft op de voorkant of front-end van jouw website.

  • Een widget is dus puur esthetisch en voegt geen functionaliteit toe
  • Terwijl een plugin wel functionaliteiten toevoegt (of reeds bestaande functionaliteiten verbetert)

Gratis eenvoudige website via Google Mijn Bedrijf

Aanwezig zijn in Google is zeer belangrijk, dat weten we ondertussen al. Als je als bedrijf nog geen website hebt maar eenvoudig toch jouw openingsuren en foto’s wilt tonen kan je een gratis website aanmaken via Google Mijn bedrijf.

Hoe begin je eraan?

Eerst en vooral moet je een Google Mijn Bedrijf pagina hebben, deze maak je hier aan. Nadat je al jouw gegevens hebt ingegeven kan je dus een gratis voor mobiel geoptimaliseerde website maken om uw bedrijf te presenteren. Je gaat via de Google Mijn Bedrijf pagina naar ‘Website’. Vanaf dit tabblad kan je jouw website heel eenvoudig aanpassen en publiceren.

Google gebruikt de informatie en foto’s uit uw vermelding op Google Mijn Bedrijf om een site te maken. Deze kunt u vervolgens aanpassen met thema’s, foto’s en tekst naar eigen smaak. Wanneer u uw bedrijfsinformatie wijzigt of nieuwe foto’s plaatst, wordt uw site automatisch geüpdatet. Uw website wordt ook geoptimaliseerd voor weergave op andere apparaten zoals desktops, laptops en mobiele apparaten.

Waarom?

Op deze manier kan je eenvoudig een website aanmaken via Google. Deze is volledig gratis en heeft als domeinnaam: ‘mijnbedrijfsnaam.business.site’. Wil je graag een eigen domeinnaam zoals ‘uwbedrijfsnaam.be’? Dan kan je een aangepaste domeinnaam zoeken en aanschaffen bij Google Domains. Uiteraard zijn de eigenschappen van deze site heel beperkt tot enkele thema’s en tekstblokken. Wanneer je een meer complexe of uitgebreide website wilt ontwikkelen kan je hiervoor terecht bij ons!

Maak jullie website GDPR-proof

De GDPR is in aantocht! Vanaf 25 mei 2018 zal je onderneming er anders uitzien op vlak van gegevensverzameling. Niet helemaal zeker wat deze nieuwe wetgeving inhoudt? Bekijk hier wat de GDPR juist is en hoe je ermee omgaat. Enkele belangrijke aanpassingen aan de website dienen doorgevoerd te worden. Bekijk hieronder welke items noodzakelijk zijn voor deze nieuwe privacywetgeving.

  • Een website met beveiligde HTTPS-verbinding
    Om een website van HTTP naar HTTPS om te zetten, dienen jullie een SSL certificaat te installeren.
  • Privacybeleid duidelijk omschreven in de algemene voorwaarden die bezoekers kunnen terugvinden op de website
    Algemene voorwaarden plaatsen jullie het beste in de footer, zodat bezoekers deze makkelijk terugvinden.
  • Cookiebeleid op de website en bezoekers kunnen via een melding de cookies eenvoudig in- en uitschakelen
    Het gaat hier om tracking cookies (niet-functionele cookies).
  • Expliciete toestemming bij een nieuwsbrief inschrijving op de website (of andere communicatiekanalen)
    Wij raden jullie aan om te werken met een dubbele opt-in via een bevestigingsmail.
  • Een pagina met een formulier op de website waar mensen kunnen vragen om hun gegevens aan te passen, over te dragen of te verwijderen
  • Enkel persoonsgegevens vragen die je echt nodig hebt bij een formulier
    Om een maximale conversie te genereren, raden wij aan om in een eerste fase zo weinig mogelijk persoonsgegevens te vragen. In een later stadium kunnen jullie steeds extra gegevens opvragen, dan is er reeds meer vertrouwen.
  • Bij elk formulier vermelden wat het doel is van de gegevensverzameling 
    Hebben jullie meerdere doelen dan hebben jullie per doel toestemming nodig.
  • Een retourbeleid en betaalprocedures, indien er een webshop aanwezig is
    Retourbeleid en betaalprocedures plaatsen jullie het beste in de footer, zodat bezoekers deze makkelijk terugvinden.

Zijn jullie reeds met verschillende zaken in orde of dienen jullie nog van start te gaan? Ontdek welke stappen jullie (nog) dienen te ondernemen op vlak van website en marketing. Vink af waar jullie mee in orde zijn in onze handige checklist.

Nog vragen over de GDPR? Contacteer ons en wij helpen je graag verder!

Invloed van GDPR op jouw website

De GDPR, General Data Protection Regulation, die vanaf 25 mei 2018 ingaat, heeft heel wat gevolgen voor jouw website. Wat deze nieuwe wetgeving nu juist is en hoe je ermee om moet gaan lees je in ons vorig blogbericht. Nu nemen we onderhanden welke specifieke stappen er nodig zijn om jouw website volledig te optimaliseren voor de GDPR!

7 zaken die je moet aanpassen voor de GDPR

  1. Formulieren
    De meeste websites hebben een contactformulier of een formulier om zich in te schrijven voor de nieuwsbrief. Elk formulier bevat verschillende invulvelden waardoor je meteen persoonsgegevens verzamelt. Met de GDPR mag je enkel gegevens vragen die je nodig hebt. Telefoonnummer vragen bij het inschrijven van de maandelijkse nieuwsbrief is dus niet nodig. Vraag enkel de nodige gegevens en laat de invulvelden die je niet gebruikt weg.
  2. Google Analytics
    Google Analytics verzamelt heel wat gegevens over de bezoekers van jouw website. Vanaf 25 mei 2018 mag je geen e-mailadressen, namen, postcodes, telefoonnummers of andere persoonsgegevens in de URL van de pagina laden. Verder gebruikt Google Analytics ook het IP-adres van bezoekers om te achterhalen wat hun locatie is. Met de nieuwe privacywetgeving zal dit ook strikter worden. Je mag namelijk niet meer het volledige IP-adres doorgeven aan Google Analytics maar je dient de gegevens dus te anonimiseren door een stukje code toe te voegen aan jouw website.
  3. Cookiebeleid
    Voor iedere cookie die een bezoeker apart kan identificeren, moet toestemming worden gegeven. Vanaf 25 mei kan een bezoeker via de browserinstellingen aangeven of men de analytische en tracking cookies wel of niet wilt accepteren. Zomaar meedelen dat gebruikers de cookies automatisch accepteren als ze de website bezoeken, mag dus niet meer met de nieuwe wetgeving.
  4. Privacyverklaring
    Een privacyverklaring is verplicht op jouw website als je gegevens verzamelt zoals contactgegevens of een e-mailadres. Leg in deze verklaring duidelijk uit welke gegevens je juist verzamelt, waar je ze opslaat en waarom je deze gebruikt. Bovendien moet je gebruikers de mogelijkheid geven om hun gegevens op te vragen, ze te laten verwijderen of eventueel te verplaatsen.
  5. HTTPS
    Heeft jouw website al een beveiligd SSL-certificaat? Dit kan je zien door in de URL te kijken of er HTTPS voor jouw website verschijnt. Is dit nog niet het geval? Vraag dan aan jouw websitebouwer om dit zo snel mogelijk in orde te brengen want dit wordt binnenkort verplicht onder de nieuwe GDPR wetgeving. Met zo’n certificaat zorg je voor een optimale beveiliging van persoonsgegevens. In een vorige blog merkten we al dat jouw website als onveilig wordt beschouwd door Google Chrome, één van de meest gebruikte webbrowsers.
  6. Wie kan aan jouw persoonsgegevens?
    Wie heeft er toegang tot jouw CMS-systeem? Bekijk of deze gebruikers hiervoor een geldige reden hebben. Laat niet zomaar accounts aan de achterkant van jouw website kijken want ook hier staan persoonsgegevens. Wie er juist toegang heeft en waarom moet ook gedocumenteerd worden. 
  7. Hou je website veilig
    Na oplevering van jouw website ben jij verantwoordelijk voor de veiligheid ervan. Ben je niet helemaal mee met de technische aspecten van jouw website? Neem dan een onderhoudscontract bij bijvoorbeeld jouw websitebouwer. Doe je dit niet? Dan dien je zelf jouw CMS (zoals bijvoorbeeld WordPress) en andere plugins tijdig te onderhouden.

Heb je nog vragen over de GDPR? Of wil je meer weten over de overschakeling naar HTTPS of hoe onderhoudscontracten werken? Neem contact met ons op en we helpen je graag verder!

Wat is het verschil tussen responsive, adaptive en separate webdesign?

Steeds meer en meer mensen gaan via hun smartphone surfen op het internet. Het is een gewoonte die tijdens het bouwen van een website steeds meer aandacht vraagt. Een mobielvriendelijke website is al lang een must en sinds Google zijn mobile first index heeft uitgerold, valt het niet meer weg te denken. Er bestaan verschillende manieren om je website mobielvriendelijk te maken en dat kan soms voor verwarring zorgen. Elke website is anders en vraagt een andere vorm van webdesign.

Responsive webdesign

Bij responsive design ziet de website er op jouw desktop en op jouw mobiel ongeveer hetzelfde uit. Enkel de lay-out en de opstelling zullen er net iets anders uitzien vanwege de verschillende schermgroottes. Alle andere elementen zoals titels, call-to-actions, content zijn hetzelfde op jouw smartphone als op jouw desktop.

Voordelen responsive design:

  • Je hoeft slechts één website te bouwen.
  • Jouw website werkt op alle apparaten.
  • Jouw website scoort goed voor SEO omdat er geen duplicate content is.

Nadelen responsive design:

  • Jouw website is niet altijd volledig mobiel-geoptimaliseerd.
  • Je biedt nog steeds dezelfde content terwijl men op mobiel misschien kortere en krachtigere content nodig heeft.

Adaptive webdesign

Deze vorm van webdesign gaat nog verder dan responsive webdesign. De website wordt nog meer aangepast voor elk device. Zo heeft elk ontwerp een eigen HTML en CSS. Terwijl ze op elk apparaat op dezelfde URL zitten zal de website toch fundamenteel anders zijn. In hoeverre de websites er qua lay-out anders uit zien, hangt af van de designer.

Voordelen adaptive design:

  • Elk design zit op dezelfde URL.
  • De website is mobielvriendelijker dan bij responsive webdesign.

Nadelen adaptive design:

  • Er zijn steeds meer en meer schermformaten.
  • De gebruikservaring zal niet optimaal zijn voor apparaten waar je geen apart ontwerp voor gemaakt hebt.
  • Adaptive webdesign is technisch complexer dan responsive design.

Separate webdesign

Bij separate webdesign spreken we over een aparte website voor de mobiele gebruikers en dus ook een aparte URL. Meestal wordt er voor de mobiele versie een subdomein gebruikt zoals m.voorbeeld.be.

Voordelen separate design:

  • Je hebt de volledige controle over de mobiele gebruikerservaring.
  • Google herkent deze mobielvriendelijke website en scoren dus hoger.

Nadelen separate design:

  • Als je vergeet om de juiste ‘canonical’ tags toe te voegen heeft dit een negatief effect op je SEO.
  • Google ziet jouw website dan als duplicate content.
  • Deze vorm van webdesign vraagt veel tijd omdat alle aanpassingen dubbel moeten gebeuren.

Wat kies ik nu best voor mijn website?

Nu je weet wat elk design betekent, kan je ook gaan bekijken wat voor jouw website het beste is. Bij eenvoudigere website kan een responsive design voldoende zijn maar is jouw doelgroep nog meer mobiel aanwezig dan anderen dan kan een separate design misschien geschikter zijn. Bekijk samen met onze webdesigners welke vorm bij jou en jouw bedrijf past. Contacteer ons voor meer informatie.

Formulieren via HTTP-websites worden onveilig volgens Google Chrome

Google Chrome is één van de grootste internetbrowsers die over de hele wereld gebruikt wordt. Vanaf oktober 2017 zal jouw website met formulieren als onveilig beschouwd worden als jouw website geen HTTPS-verbinding heeft. Het is dus tijd om actie te ondernemen als je nog werkt met een HTTP-verbinding!

Wanneer jouw website geen SSL-certificaat heeft en dus een HTTP-verbinding is, zal jouw website volgens Google als onveilig beschouwd worden. Bezoekers die formulieren proberen invullen op jouw website zoals een contactformulier zullen vanaf oktober een melding ontvangen. Deze melding vertelt bezoekers dat deze website mogelijk niet veilig is. Dit kan zeer negatief zijn voor jouw onderneming en ervoor zorgen dat je mogelijke klanten verliest.

Actie nodig!

Om jouw websitebezoekers veilig te laten surfen, is het aangeraden om snel over te stappen naar een HTTPS-verbinding. Google probeert al langer het web te overhalen om over te stappen naar HTTPS, de ‘veilige’ versie van HTTP. HTTPS zorgt voor een veilige verbinding, waardoor de data die worden verstuurd via die verbinding niet onderschept kunnen worden door derden. Dat betekent dat je bijvoorbeeld je kredietkaartgegevens veilig kunt ingeven op een HTTPS-pagina. Zeker voor webshops is het aangeraden om enkel te werken met een HTTPS-verbinding.

Neem contact met ons op voor meer informatie over deze HTTPS-verbinding.

Hoe gebruik ik de Yoast SEO plugin?

Als je de plugin SEO by Yoast voor WordPress gedownload en geïnstalleerd hebt, kan je deze eenvoudig gebruiken onderaan elk nieuw bericht of pagina. Hoe je dit juist doet, lees je hier aan de hand van verschillende afbeeldingen.

Hoe gebruik ik het?

Onderaan elk bericht heb je de mogelijkheid om de tekst in Google aan te passen. Zo kan je zelf beslissen hoe mensen jouw bericht of pagina zien in een zoekmachine. Je ziet de Snippetvoorvertoning, de keuze van jouw focustrefwoord en een analyse die Yoast SEO jou zelf aanbiedt. Je vult het focustrefwoord in. Dit is een trefwoord die in enkele woorden jouw artikel of pagina omschrijft. Zorg ervoor dat dit overeenkomt met woorden die mensen zouden intypen in Google.

yoast SEO plugin

Als je de Snippet wil bewerken, klik je op: ‘Snippet bewerken’. Daarna kan je de SEO-titel, de slug (deel van jouw url die zichtbaar is in Google) en de meta-omschrijving die ook zichtbaar is in Google. Zorg ervoor dat jouw teksten duidelijk zijn en met in het achterhoofd de zoektermen die mensen intypen in Google. De plugin geeft weer in een kleur of de lengte goed is voor de zoekmachine.

yoast SEO plugin2

Waarom gebruik ik deze functie?

Je gebruikt deze functie best telkens je een nieuw bericht schrijft of een nieuwe pagina aanmaakt. Deze zorgt ervoor dat je een betere Click-through-rate hebt in Google en dus ook hoger scoort. Verder is deze functie ook van levensbelang als je dit bericht of pagina gaat delen via Facebook. Sinds dat Facebook de functie om link-posts te bewerken verwijderd heeft, kan je bijna enkel via deze weg jouw link-posts aanpassen. De aanpassingen die je ingeeft via Yoast SEO plugin komen rechtstreeks op social-media kanalen als je deze deelt via Facebook. De afbeelding die Facebook kiest is meestal de uitgelichte afbeelding. Hieronder een voorbeeld van hoe de post er zou uitzien met bovenstaande instellingen van de plug-in.

Yoast SEO plugin fb

Heb je nog vragen over deze plugin? Neem dan contact met ons op.

Live chat of chatbots op jouw website

De trend van 2017 is ongetwijfeld het opkomend belang van live chat of chatbots. Websitebezoekers kunnen op een eenvoudige manier vragen stellen aan jou persoonlijk als je online bent of aan een chatbot. Er zijn verschillende tools om een potentiële klant dichter naar jou toe te brengen.

Een professionele website – 15 must haves!

Een professionele website zou vanzelfsprekend moeten zijn voor een onderneming, zowel groot als klein. Veel bedrijven focussen zich vaak op de vormgeving en de lay-out van hun website. Dat is een goed begin, maar er is zoveel meer. Content is zeer belangrijk, en er zijn nog elementen die aanwezig moeten zijn om een professionele uitstraling op het internet te krijgen.

Een eerste indruk van een bezoeker is van cruciaal belang. Niet enkel qua lay-out moet de website er goed uit zien, ook op functioneel en tekstueel gebied moet de website professioneel zijn. Zorg ervoor dat bezoekers op je website meteen de juiste informatie vinden. Dit zal namelijk bepalen hoe lang bezoekers op je website blijven. Wanneer ze iets niet vinden, zijn ze meteen weg. Een gemiste kans dus.

Voor een bedrijfswebsite mogen deze 15 elementen zeker niet ontbreken:

  1. Domeinnaam: kies een simpele maar herkenbare domeinnaam (bijvoorbeeld denaamvanjebedrijf.be)
  2. Logo: zorg dat het logo van je bedrijf aanwezig is op je website. Plaats het bij voorkeur links bovenaan en zorg dat het aanklikbaar is. Je logo moet telkens naar de homepagina van je website verwijzen.
  3. Slogan: voeg een duidelijke slogan toe op je website, die duidelijk maakt wat je precies doet.
  4. Contactgegevens: zorg voor een contactpagina met alle contactgegevens maar plaats deze ook in de footer (adres, openingsuren, telefoonnummer, e-mailadres,…). Zo zijn je contactgegevens op elke pagina aanwezig.
  5. Call to action knoppen: geen enkele pagina op je website mag een doodlopende pagina zijn. Voeg op elke pagina een call to action knop toe, zodat je bezoekers de mogelijkheid geeft om door te klikken en een actie te ondernemen.
  6. Navigatiebalk: zorg dat je producten en diensten vermeld staan in je navigatiebalk. Dit maakt het voor bezoekers makkelijk om informatie op te zoeken over een bepaald product. Gebruik bijvoorbeeld niet ‘home diensten – over ons – contact’. Een goede navigatiebalk maakt het bezoekers meteen duidelijk wat het bedrijf aanbiedt. Kies dus voor ‘home – webdesign – digitale marketing – referenties – contact’. Dit is veel duidelijker dan ‘diensten’.
  7. Broodkruimelpad: toon op elke pagina het ‘pad’ dat de bezoekers afgelegd hebben. Het is gebruiksvriendelijk en biedt de mogelijkheid om snel te navigeren.
  8. Foto’s: foto’s en mooie beelden maken een website aantrekkelijk. Voor informatieve websites maken foto’s de content wat luchtiger. Zorg dat je foto’s relevant zijn en een voldoende hoge resolutie hebben. Gepixelde foto’s ogen niet professioneel.
  9. Social media: toon op je website de sociale media iconen waarop je aanwezig bent. Dit kan bovenaan of in de footer. Zo kunnen bezoekers makkelijk doorklikken naar de social media kanalen van je bedrijf. Tip: laat deze links openen in een nieuw tabblad, zo verlaten bezoekers je website niet.
  10. Responsive design: zorg ervoor dat je website een mobielvriendelijk design heeft zodat deze perfect te raadplegen is op mobiele devices. Inzoomen en uitzoomen is niet gebruiksvriendelijk.
  11. Testimonials en reviews: getuigenissen van tevreden klanten zijn geld waard. Ze vormen een krachtig promotiemiddel op je website. Bezoekers laten zich vaak beïnvloeden door testimonials en reviews.
  12. Mogelijkheid om bezoekers te laten inschrijven op de nieuwsbrief: wanneer je e-mailmarketing inzet, geef bezoekers dan de mogelijkheid om zich in te schrijven voor de nieuwsbrief. Geef eventueel iets in ruil voor hun inschrijving (gratis tips, 5 euro korting op hun volgende bestelling,…). Het moedigt bezoekers aan om zich in te schrijven.
  13. FAQ pagina: zo vermijd je dat vaak voorkomende vragen steeds opnieuw en opnieuw gesteld worden. Geef bezoekers op deze pagina een antwoord op de meest voorkomende vragen. Het zal hen gerust stellen en jou een hoop werk besparen.
  14. Blog pagina: door te bloggen deel je gratis je kennis en expertise. Dat komt goed over bij bezoekers. Daarnaast heeft het nog een voordeel: door te bloggen zal je website beter gevonden worden in de zoekresultaten.
  15. Zoekfunctie: dit is vooral van toepassing bij uitgebreide websites. Bezoekers kunnen snel een product of dienst zoeken. Het is professioneel en het bespaart hen tijd. Beste plaats hiervoor is bovenaan rechts.

Wanneer al deze elementen op je website aanwezig zijn, dan heb je wellicht een vrij professioneel ogende website. Het zal de conversie alleen maar ten goede komen. Voor hulp of meer tips omtrent webdesign, aarzel niet om ons te contacteren.

Webdesign tips

Het succes van een website wordt niet enkel bepaald door hoe mooi een website is. Een website moet ook gebruiksvriendelijk zijn voor de gebruikers én voor zoekmachines. Hieronder geven we 10 webdesign tips die je kan toepassen om een perfecte website te creëren.

  1. Zorg voor een duidelijke navigatie
    Maak het voor bezoekers gemakkelijk. Gebruik in je navigatie de juiste woorden, zodat het meteen duidelijk is wat je aanbiedt. Bezoekers gaan op die manier ook sneller de juiste informatie op je website vinden.
  2. Werk met kleur
    Kleur zorgt voor duidelijkheid en structuur. Kies kleuren die de juiste sfeer oproepen en gebruik ze op een consequente manier. Het is belangrijk om niet te overdrijven met kleuren.
  3. Zorg voor een responsive webdesign
    Een responsive webdesign is onmisbaar. Het zorgt ervoor dat je website goed weergegeven wordt op smartphones en tablets. Aangezien het aantal mobiele gebruikers altijd stijgt is een responsive webdesign noodzakelijk.
  4. Zorg voor een goede structuur
    Een goed en duidelijk overzicht op je website is belangrijk. Zorg dus voor een goede structuur, zo kunnen bezoekers alles makkelijk terug vinden.
  5. Titels worden door zoekmachines als belangrijk bevonden
    Zoekmachines focussen zich op de hoofdingen omdat deze door de zoekmachines als eerste gelezen worden. Om goed gevonden te worden zijn ze belangrijker dan gewone tekst. Denk dus na over de hoofdingen op je website en kies ze zorgvuldig.
  6. Zet de belangrijkste informatie steeds bovenaan
    Bezoekers van je website moeten de belangrijkste informatie op je website in één oogopslag vinden. Dit zonder dat ze naar beneden hoeven te scrollen. Vergelijk je website met een krant: de belangrijkste hoofdpunten bevinden zich boven de vouw.
  7. Maak gebruik van een favicon
    Een favicon is de kleine afbeelding die naast je URL in de adresbalk van je internetbrowser verschijnt. Dit kleine icoontje zorgt voor herkenning tussen tal van links (bijvoorbeeld in favorieten). Wanneer een bezoeker gebruik maakt van tabs is een favicon handig om je website terug te vinden.
  8. Gebruik niet te veel verschillende lettertypes
    Verschillende lettertypes zorgen voor verwarring. Zorg ervoor dat je gebruik maakt van een webvriendelijk en goed leesbaar lettertype.
  9. Vermijd lange blokken tekst
    Veel tekst is voor een bezoeker vermoeiend om te lezen. Maak dus gebruik van zaken die de leesbaarheid verbeteren, zoals tussentitels, opsommingen, links, gemarkeerde trefwoorden,…
  10. Test je website
    Test je website op uitzicht en functionaliteit in verschillende internetbrowsers en op verschillende resoluties.

Door deze tips toe te passen zal je website een gebruiksvriendelijk en functioneel design hebben.

AB testing zorgt voor meer conversie

AB testing wordt in het dagelijkse leven vaak toegepast. Er wordt getest welke versie van een website het meeste conversie oplevert. Zo kan je ontdekken welke elementen, kleuren, … sneller overgaan tot conversie.

Wat is AB testing?

Bij AB testing ga je 2 versies van je website testen. Je gaat bijvoorbeeld testen welke invloed de kleur van je actieknop heeft op conversie. 50% van je bezoekers krijgt je originele website te zien (versie A) en 50% krijgt de aangepaste versie te zien, waarbij de kleur van de knop anders is (versie B). Nadien wordt er vergeleken bij welke versie de bezoekers het meest overgaan tot conversie (een aankoop, offerte aanvragen, contact opnemen, inschrijven voor nieuwswbrief,…).

Wanneer is AB testing aan te raden?

AB testing wordt enkel aangeraden wanneer je maandelijks meer dan 10.000 bezoekers hebt. Het is een vrij dure manier van testen. Wanneer je maandelijk minder dan 10.000 bezoekers hebt, bijvoorbeeld 1.500, dan is het niet zeker dat de resultaten van je test relevant zijn voor de hele doelgroep.

Een voorbeeld van AB testing
Versie A                                                                    Versie B

Versie A Versie B

Door een AB test uit te voeren met bovenstaande versies, bleek dat er 112% meer conversie was bij versie B. Opgelet, AB testing is niet voor iedere doelgroep hetzelfde. Je kan bovenstaand voorbeeld gaan toepassen bij jouw webshop, maar het kan zijn dat jouw doelgroep versie A prefereert. Dit kan je enkel te weten komen door AB testing uit te voeren.

Het belang van online aanwezigheid

Vorige week gingen we naar een Unizo event. Daar bleek dat er nog steeds veel bedrijven zijn, zowel KMO’s als zelfstandigen, die online niet aanwezig zijn. Ze hebben vaak ook geen idee hoe om te gaan met social media, content marketing, bloggen, e-commerce, e-mailmarketing,…

Vandaag is het meer dan ooit belangrijk om online aanwezig te zijn. Niet online aanwezig zijn komt overeen met niet langer concurrentieel zijn. Voor de gemiddelde onderneming is een website nog altijd het belangrijkste digitale kanaal.

Waarom is online aanwezigheid zo belangrijk?

  1. Door online afwezig te zijn, verlies je klanten.

Mensen gaan zich steeds meer en meer informeren via het internet, alvorens ze overgaan tot een aankoop. Dagelijks worden er in Google meer dan 4 miljard zoekopdrachten uitgevoerd. Als je online niet aanwezig bent en je concurrenten wel, dan zal je waarschijnlijk verliezen omdat jij niet tussen de zoekresultaten staat, en je concurrent wel.

  1. Online aanwezig zijn heeft een impact op je imago

Een onderneming die vandaag niet online is, wordt vaak als onprofessioneel beschouwd. Mensen willen je contactgegevens, je aanbod, informatie,… op het internet vinden. Een website vormt je online visitekaartje waarmee je potentiële klanten kan aantrekken en overtuigen. Een website heeft voor een onderneming niets als voordelen.

  1. Sociale media kunnen voor een groot bereik zorgen, waardoor je naamsbekendheid stijgt

Dankzij sociale media kan je enorm veel (potentiële) klanten bereiken. Wanneer je een goede strategie toepast zal je naamsbekendheid strijgen dankzij sociale media. Het is een ideaal medium om persoonlijk contact te hebben met je fans.

  1. Steeds meer Belgen kopen online

Leent je product de mogelijkheid om online aangeboden te worden? Denk dan eens na over een webshop. Dankzij een webshop kan je mensen bereiken die in je fysieke winkel nooit zouden komen omwille van bijvoorbeeld een te grote afstand,… Zonder je webshop zouden ze je niet kennen.

  1. Reviews zijn vaak een bepalende factor

Vaak zijn er online veel reviews te vinden. Ze zijn belangrijk voor zowel de onderneming als voor de lezers, want ze kunnen potentiële klanten overtuigen. Reageer altijd op negatieve reviews. Wanneer je online niet aanwezig bent, zie je de negatieve reviews hoogstwaarschijnlijk niet, waardoor je er ook niet op kan reageren. Wanneer je reageert toon je dat je betrokken bent bij je klanten.

Ben je online nog niet aanwezig? Het is belangrijk dat je vandaag nog actie onderneemt. Wanneer je meer informatie wil over online aanwezigheid of over de verschillende digitale kanalen, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.