Berichten

Widgets en plugins: wat is het en wat is het verschil?

WordPress is één van de meest gebruikte platformen om aan de slag te gaan met jouw website. WordPress vormt de basis van 28% van het internet en ondersteunt dus verschillende widgets en plugins. Klinkt dit als Chinees voor jou? Lees dan snel verder om te leren wat het is en wat exact het verschil is.

Wat is een widget?

Een WordPress Widget is een klein gedeelte met een specifieke functie dat je bijvoorbeeld in de sidebar van je website kunt plaatsen. Kijk maar even rechts naast dit artikel naar de sidebar met een zoekfunctie, populaire berichten en verschillende categorieën. Hier is dus genoeg plaats voor extra informatie zoals andere blogberichten of misschien wel reclame op jouw website.

Hoe bewerk je deze widgets aan de achterkant van jouw website? Wel dit doe je door via het linker menu in WordPress naar weergave te gaan en daarna te klikken op Widgets.

Wat is een plugin?

Een plugin is eerder een stukje software dat je op jouw WordPress-site kan installeren. Op deze manier kan je verschillende nieuwe functionaliteiten toevoegen of zelfs bestaande functionaliteiten uitbreiden of verbeteren.

Er bestaan duizenden plugins, zowel gratis als betalend die je helpen om zelfs zonder kennis van programmeertaal jouw website functioneler te maken. Nadat je jouw gekozen plugin gedownload hebt, activeer je jouw plugin in het Plugins gedeelte in het linker menu van je WordPress.

Wat is het verschil tussen een WordPress widget en plugin?

Een widget is een plugin die je kunt verslepen naar bijvoorbeeld de zijbalk van jouw website. Zo simpel is het! Een plugin heeft zowel invloed op de voorkant als op de achterkant van jouw website. Terwijl een widget enkel invloed heeft op de voorkant of front-end van jouw website.

  • Een widget is dus puur esthetisch en voegt geen functionaliteit toe
  • Terwijl een plugin wel functionaliteiten toevoegt (of reeds bestaande functionaliteiten verbetert)

Gratis eenvoudige website via Google Mijn Bedrijf

Aanwezig zijn in Google is zeer belangrijk, dat weten we ondertussen al. Als je als bedrijf nog geen website hebt maar eenvoudig toch jouw openingsuren en foto’s wilt tonen kan je een gratis website aanmaken via Google Mijn bedrijf.

Hoe begin je eraan?

Eerst en vooral moet je een Google Mijn Bedrijf pagina hebben, deze maak je hier aan. Nadat je al jouw gegevens hebt ingegeven kan je dus een gratis voor mobiel geoptimaliseerde website maken om uw bedrijf te presenteren. Je gaat via de Google Mijn Bedrijf pagina naar ‘Website’. Vanaf dit tabblad kan je jouw website heel eenvoudig aanpassen en publiceren.

Google gebruikt de informatie en foto’s uit uw vermelding op Google Mijn Bedrijf om een site te maken. Deze kunt u vervolgens aanpassen met thema’s, foto’s en tekst naar eigen smaak. Wanneer u uw bedrijfsinformatie wijzigt of nieuwe foto’s plaatst, wordt uw site automatisch geüpdatet. Uw website wordt ook geoptimaliseerd voor weergave op andere apparaten zoals desktops, laptops en mobiele apparaten.

Waarom?

Op deze manier kan je eenvoudig een website aanmaken via Google. Deze is volledig gratis en heeft als domeinnaam: ‘mijnbedrijfsnaam.business.site’. Wil je graag een eigen domeinnaam zoals ‘uwbedrijfsnaam.be’? Dan kan je een aangepaste domeinnaam zoeken en aanschaffen bij Google Domains. Uiteraard zijn de eigenschappen van deze site heel beperkt tot enkele thema’s en tekstblokken. Wanneer je een meer complexe of uitgebreide website wilt ontwikkelen kan je hiervoor terecht bij ons!

Invloed van GDPR op jouw website

De GDPR, General Data Protection Regulation, die vanaf 25 mei 2018 ingaat, heeft heel wat gevolgen voor jouw website. Wat deze nieuwe wetgeving nu juist is en hoe je ermee om moet gaan lees je in ons vorig blogbericht. Nu nemen we onderhanden welke specifieke stappen er nodig zijn om jouw website volledig te optimaliseren voor de GDPR!

7 zaken die je moet aanpassen voor de GDPR

  1. Formulieren
    De meeste websites hebben een contactformulier of een formulier om zich in te schrijven voor de nieuwsbrief. Elk formulier bevat verschillende invulvelden waardoor je meteen persoonsgegevens verzamelt. Met de GDPR mag je enkel gegevens vragen die je nodig hebt. Telefoonnummer vragen bij het inschrijven van de maandelijkse nieuwsbrief is dus niet nodig. Vraag enkel de nodige gegevens en laat de invulvelden die je niet gebruikt weg.
  2. Google Analytics
    Google Analytics verzamelt heel wat gegevens over de bezoekers van jouw website. Vanaf 25 mei 2018 mag je geen e-mailadressen, namen, postcodes, telefoonnummers of andere persoonsgegevens in de URL van de pagina laden. Verder gebruikt Google Analytics ook het IP-adres van bezoekers om te achterhalen wat hun locatie is. Met de nieuwe privacywetgeving zal dit ook strikter worden. Je mag namelijk niet meer het volledige IP-adres doorgeven aan Google Analytics maar je dient de gegevens dus te anonimiseren door een stukje code toe te voegen aan jouw website.
  3. Cookiebeleid
    Voor iedere cookie die een bezoeker apart kan identificeren, moet toestemming worden gegeven. Vanaf 25 mei kan een bezoeker via de browserinstellingen aangeven of men de analytische en tracking cookies wel of niet wilt accepteren. Zomaar meedelen dat gebruikers de cookies automatisch accepteren als ze de website bezoeken, mag dus niet meer met de nieuwe wetgeving.
  4. Privacyverklaring
    Een privacyverklaring is verplicht op jouw website als je gegevens verzamelt zoals contactgegevens of een e-mailadres. Leg in deze verklaring duidelijk uit welke gegevens je juist verzamelt, waar je ze opslaat en waarom je deze gebruikt. Bovendien moet je gebruikers de mogelijkheid geven om hun gegevens op te vragen, ze te laten verwijderen of eventueel te verplaatsen.
  5. HTTPS
    Heeft jouw website al een beveiligd SSL-certificaat? Dit kan je zien door in de URL te kijken of er HTTPS voor jouw website verschijnt. Is dit nog niet het geval? Vraag dan aan jouw websitebouwer om dit zo snel mogelijk in orde te brengen want dit wordt binnenkort verplicht onder de nieuwe GDPR wetgeving. Met zo’n certificaat zorg je voor een optimale beveiliging van persoonsgegevens. In een vorige blog merkten we al dat jouw website als onveilig wordt beschouwd door Google Chrome, één van de meest gebruikte webbrowsers.
  6. Wie kan aan jouw persoonsgegevens?
    Wie heeft er toegang tot jouw CMS-systeem? Bekijk of deze gebruikers hiervoor een geldige reden hebben. Laat niet zomaar accounts aan de achterkant van jouw website kijken want ook hier staan persoonsgegevens. Wie er juist toegang heeft en waarom moet ook gedocumenteerd worden. 
  7. Hou je website veilig
    Na oplevering van jouw website ben jij verantwoordelijk voor de veiligheid ervan. Ben je niet helemaal mee met de technische aspecten van jouw website? Neem dan een onderhoudscontract bij bijvoorbeeld jouw websitebouwer. Doe je dit niet? Dan dien je zelf jouw CMS (zoals bijvoorbeeld WordPress) en andere plugins tijdig te onderhouden.

Heb je nog vragen over de GDPR? Of wil je meer weten over de overschakeling naar HTTPS of hoe onderhoudscontracten werken? Neem contact met ons op en we helpen je graag verder!

Wat is het verschil tussen responsive, adaptive en separate webdesign?

Steeds meer en meer mensen gaan via hun smartphone surfen op het internet. Het is een gewoonte die tijdens het bouwen van een website steeds meer aandacht vraagt. Een mobielvriendelijke website is al lang een must en sinds Google zijn mobile first index heeft uitgerold, valt het niet meer weg te denken. Er bestaan verschillende manieren om je website mobielvriendelijk te maken en dat kan soms voor verwarring zorgen. Elke website is anders en vraagt een andere vorm van webdesign.

Responsive webdesign

Bij responsive design ziet de website er op jouw desktop en op jouw mobiel ongeveer hetzelfde uit. Enkel de lay-out en de opstelling zullen er net iets anders uitzien vanwege de verschillende schermgroottes. Alle andere elementen zoals titels, call-to-actions, content zijn hetzelfde op jouw smartphone als op jouw desktop.

Voordelen responsive design:

  • Je hoeft slechts één website te bouwen.
  • Jouw website werkt op alle apparaten.
  • Jouw website scoort goed voor SEO omdat er geen duplicate content is.

Nadelen responsive design:

  • Jouw website is niet altijd volledig mobiel-geoptimaliseerd.
  • Je biedt nog steeds dezelfde content terwijl men op mobiel misschien kortere en krachtigere content nodig heeft.

Adaptive webdesign

Deze vorm van webdesign gaat nog verder dan responsive webdesign. De website wordt nog meer aangepast voor elk device. Zo heeft elk ontwerp een eigen HTML en CSS. Terwijl ze op elk apparaat op dezelfde URL zitten zal de website toch fundamenteel anders zijn. In hoeverre de websites er qua lay-out anders uit zien, hangt af van de designer.

Voordelen adaptive design:

  • Elk design zit op dezelfde URL.
  • De website is mobielvriendelijker dan bij responsive webdesign.

Nadelen adaptive design:

  • Er zijn steeds meer en meer schermformaten.
  • De gebruikservaring zal niet optimaal zijn voor apparaten waar je geen apart ontwerp voor gemaakt hebt.
  • Adaptive webdesign is technisch complexer dan responsive design.

Separate webdesign

Bij separate webdesign spreken we over een aparte website voor de mobiele gebruikers en dus ook een aparte URL. Meestal wordt er voor de mobiele versie een subdomein gebruikt zoals m.voorbeeld.be.

Voordelen separate design:

  • Je hebt de volledige controle over de mobiele gebruikerservaring.
  • Google herkent deze mobielvriendelijke website en scoren dus hoger.

Nadelen separate design:

  • Als je vergeet om de juiste ‘canonical’ tags toe te voegen heeft dit een negatief effect op je SEO.
  • Google ziet jouw website dan als duplicate content.
  • Deze vorm van webdesign vraagt veel tijd omdat alle aanpassingen dubbel moeten gebeuren.

Wat kies ik nu best voor mijn website?

Nu je weet wat elk design betekent, kan je ook gaan bekijken wat voor jouw website het beste is. Bij eenvoudigere website kan een responsive design voldoende zijn maar is jouw doelgroep nog meer mobiel aanwezig dan anderen dan kan een separate design misschien geschikter zijn. Bekijk samen met onze webdesigners welke vorm bij jou en jouw bedrijf past. Contacteer ons voor meer informatie.

Formulieren via HTTP-websites worden onveilig volgens Google Chrome

Google Chrome is één van de grootste internetbrowsers die over de hele wereld gebruikt wordt. Vanaf oktober 2017 zal jouw website met formulieren als onveilig beschouwd worden als jouw website geen HTTPS-verbinding heeft. Het is dus tijd om actie te ondernemen als je nog werkt met een HTTP-verbinding!

Wanneer jouw website geen SSL-certificaat heeft en dus een HTTP-verbinding is, zal jouw website volgens Google als onveilig beschouwd worden. Bezoekers die formulieren proberen invullen op jouw website zoals een contactformulier zullen vanaf oktober een melding ontvangen. Deze melding vertelt bezoekers dat deze website mogelijk niet veilig is. Dit kan zeer negatief zijn voor jouw onderneming en ervoor zorgen dat je mogelijke klanten verliest.

Actie nodig!

Om jouw websitebezoekers veilig te laten surfen, is het aangeraden om snel over te stappen naar een HTTPS-verbinding. Google probeert al langer het web te overhalen om over te stappen naar HTTPS, de ‘veilige’ versie van HTTP. HTTPS zorgt voor een veilige verbinding, waardoor de data die worden verstuurd via die verbinding niet onderschept kunnen worden door derden. Dat betekent dat je bijvoorbeeld je kredietkaartgegevens veilig kunt ingeven op een HTTPS-pagina. Zeker voor webshops is het aangeraden om enkel te werken met een HTTPS-verbinding.

Neem contact met ons op voor meer informatie over deze HTTPS-verbinding.

Hoe gebruik ik de Yoast SEO plugin?

Als je de plugin SEO by Yoast voor WordPress gedownload en geïnstalleerd hebt, kan je deze eenvoudig gebruiken onderaan elk nieuw bericht of pagina. Hoe je dit juist doet, lees je hier aan de hand van verschillende afbeeldingen.

Hoe gebruik ik het?

Onderaan elk bericht heb je de mogelijkheid om de tekst in Google aan te passen. Zo kan je zelf beslissen hoe mensen jouw bericht of pagina zien in een zoekmachine. Je ziet de Snippetvoorvertoning, de keuze van jouw focustrefwoord en een analyse die Yoast SEO jou zelf aanbiedt. Je vult het focustrefwoord in. Dit is een trefwoord die in enkele woorden jouw artikel of pagina omschrijft. Zorg ervoor dat dit overeenkomt met woorden die mensen zouden intypen in Google.

yoast SEO plugin

Als je de Snippet wil bewerken, klik je op: ‘Snippet bewerken’. Daarna kan je de SEO-titel, de slug (deel van jouw url die zichtbaar is in Google) en de meta-omschrijving die ook zichtbaar is in Google. Zorg ervoor dat jouw teksten duidelijk zijn en met in het achterhoofd de zoektermen die mensen intypen in Google. De plugin geeft weer in een kleur of de lengte goed is voor de zoekmachine.

yoast SEO plugin2

Waarom gebruik ik deze functie?

Je gebruikt deze functie best telkens je een nieuw bericht schrijft of een nieuwe pagina aanmaakt. Deze zorgt ervoor dat je een betere Click-through-rate hebt in Google en dus ook hoger scoort. Verder is deze functie ook van levensbelang als je dit bericht of pagina gaat delen via Facebook. Sinds dat Facebook de functie om link-posts te bewerken verwijderd heeft, kan je bijna enkel via deze weg jouw link-posts aanpassen. De aanpassingen die je ingeeft via Yoast SEO plugin komen rechtstreeks op social-media kanalen als je deze deelt via Facebook. De afbeelding die Facebook kiest is meestal de uitgelichte afbeelding. Hieronder een voorbeeld van hoe de post er zou uitzien met bovenstaande instellingen van de plug-in.

Yoast SEO plugin fb

Heb je nog vragen over deze plugin? Neem dan contact met ons op.

Wat betekenen al deze webtermen?

Ben je geen webdesigner of IT’er maar wil je toch graag begrijpen wat ze zeggen? Lees hier ons eenvoudig woordenboek gemaakt met enkele webtermen voor beginners.

Term Betekenis
Anchor Een hyperlink die verwijst naar een locatie binnen de geopende webpagina.
Browser compatibiliteit/ondersteuning De mate waarin de verschillende webbrowers de code van de website ondersteunen. Als de code bijvoorbeeld niet ondersteund wordt, kan dit de weergave van jouw website ernstig beïnvloeden.
CMS Content Management System: een softwaretoepassing waarbij je eenvoudig jouw website kan beheren zonder je programmeerkennis nodig hebt.
CMYK Cyan, Magenta, Yellow, Key: een systeem om met vier basiskleuren, inclusief zwart, een groot aantal kleuren te kunnen verkrijgen. Het is verder ook mogelijk om CMYK om te zetten naar RGB.
CSS Cascading Style Sheet: mogelijkheid om via stijlborden jouw website vorm te geven en eenvoudig terug aan te passen voor een groter geheel. Daarbij denken we aan lettertype, kleur, puntgrootte,…
Database Digitaal opgeslagen archief
DNS Domain Name System: een systeem om namen van computers naar numerieke adressen (IP-adressen) te vertalen en omgekeerd. Dus vertaling van IP adres (66.102.13.104) naar www.google.be.
Domein Een adres op het internet. Domeinnamen zijn niet hoofdlettergevoelig.
DPI Dots per inch: aantal pixels per vierkante inch (2,54 cm).
Dropdown Het dropdown-menu is een populaire vormgeving van het navigatiemenu. Als je dan met de muis over één van de menu-opties beweegt, klapt er een menu uit met subpagina’s.
Extensie Algemene benaming die voor elk type bestand gebruikt wordt. Bijvoorbeeld: een word document heeft als extensie: .DOC of voor een JPG bestaand is dat .JPG of .JPEG.
Extranet Een soort intranet dat buitenaf beschikbaar is voor werknemers of leveranciers van de organisatie. Denk bijvoorbeeld aan thuiswerkers.
FAQ Frequently Asked Questions: Meestvoorkomende vragen gesteld, en beantwoord.
Flash Adobe Flash was lange tijd populair voor animaties op het web. Vroeger werden ook volledige website gemaakt in Flash. Nu wordt dit nog amper gebruikt omdat Apple apparaten dit ook niet meer ondersteunen en is Flash dus stilaan uitgestorven.
Footer De onderste balk op een webpagina. Vaak staan hier contactgegevens, openingsuren, extra navigatie, algemene voorwaarden,…
FTP File Transfer Protocol: Een Protocol dat uitwisseling van bestanden tussen computers vergemakkelijkt. Het wordt ook vaak gebruikt om de complete website te verplaatsen van een testsysteem naar de uiteindelijke webserver.
GIF Graphics Interchange Format: een grafische bestandsindeling met pixels. Meestal gebruikt voor animaties met meerdere plaatjes.
Header De kop bovenaan elke website. Hier staat bijvoorbeeld het logo in.
HTML HyperText Markup Language: basis script-taal op Internet. Code die vertaald wordt naar een interface met opmaak.
HTML5 Opvolger van HTML4 met meer mogelijkheden op het gebied van animaties, video’s en muziek.
Hosting Een Hostingprovider heeft grote ruimtes met veel servers, waarop een heleboel websites draaien. Zij hebben ervaring met het maken van back-ups en het beheren van servers.
HTTP HyperText Transfer Protocol: standaard netwerkprotocol op het internet.
HTTPS Secure HyperText Transfer Protocol: combinatie van HTTP en SSL. Het zorgt voor een beveiligde verbinding.
Hyperlink Simpel gezegd: een link. Een karakter, woord, zin of afbeelding waar je op kan klikken en je vervolgens brengt naar een andere webpagina.
Interface Gebruikersweergave: hoe ziet jouw webpagina eruit?
Internet browser Programma waarmee websites bekeken worden. Voorbeelden: Chrome, FireFox, Safari,…
Intranet Interne website voor organisaties. Enkel toegankelijk binnen het netwerk van de organisatie zelf. Bijvoorbeeld: informatie voor werknemers.
IP adres Internet Protocol adres: numerieke cijfercode gescheiden door punten aan de hand waarvan alle servers op het internet elkaar identificeren.
ISP Internet Service Provider: bedrijven waarbij u een internet abonnement kunt afsluiten. Voorbeelden: Telenet, Proximus, Orange
Javascript Java is een script-taal waarmee allerlei effecten kunnen worden gecreëerd.
jQuery Een afgeleide van Javascript. Bijzonder: veel effect-mogelijkheden.
JPG Joint Photographic Experts Group: standaard bestandsformaat voor foto’s.
Keywords Keywords of tags zijn eigenlijk zoektermen die iemand in Google zou invoeren.
Lorem ipsum Een stuk fictieve tekst dat gebruikt wordt om ontwerppagina’s mee te vullen nog voor de website live gaat.
Navigatie Menu-knoppen met hyperlinks. Meestal bovenin, net onder de header.
Netwerkprotocol Een protocol: afgesproken communicatiewijze voor netwerkcomponenten. Op deze manier kunnen verschillende leveranciers gegevens met elkaar uitwisselen.
Open Source Een Open Source applicatie is een programma dat over het algemeen gratis te verkrijgen is als download.
OS Operating System: Besturingssysteem van de computer. Bekendste voorbeelden: Microsoft Windows, Apple OSX
PDF Portable Document Format: Standaard uitwisseling van elektronische documenten.
PHP Hypertext PreProcessor: script-taal die door de meeste database-gebaseerde websites wordt gebruikt.
Pixel Elk scherm is opgebouwd uit pixels. Een pixel is een enkele gekleurde punt. Vele pixels vormen samen een beeld.
Plug-in Plugins en Addons zijn stukjes functionaliteit die aan een website toegevoegd kunnen worden. Meer informatie over een plugin vind je hier. (link naar ander blogbericht)
PNG Portable Network Graphics: bestandsformaat voor rasterafbeeldingen zonder kwaliteitsverlies.
Resolutie Aantal gebruikte pixels op bijvoorbeeld een beeldscherm. Hoe hoger het aantal pixels, hoe hoger de resolutie.
RGB Red Green Blue: standaard kleurweergave op internet. Het is mogelijk om RGB om te zetten naar CMYK.
SEO Search Engine Optimalization: zoekmachineoptimalisatie. Je website optimaliseren zodat deze zo hoog mogelijk eindigt in zoekmachines zoals Google. Meer informatie over SEO vindt je hier. (link naar zoekmachineoptimalisatie tips)
Server Een zwaar uitgeruste computer waar alle bestanden op bewaard worden.
Subdomein Een voorbeeld van een subdomein is: voorbeeld.voorbeeld.com. Vanaf je een domeinnaam hebt kan je elk gewenst subdomein aanmaken.
SVG Scalable Vector Graphics: is een op XML gebaseerd bestandsformaat voor statische en dynamische vectorafbeeldingen.
TLD Top Level Domains: elk land heeft zijn eigen TLD. Voorbeelden: .be .nl .fr. Andere TLD’s: .com of .org.
Vector De tegenhanger van het pixel-bestand. Veel logo’s en tekeningen zijn vector-bestanden. Ze kunnen oneindig groot worden zonder kwaliteitsverlies.
WordPress Een open source CMS, één van de populairste op de markt.
WWW World Wide Web: algemene benaming voor het Internet.
xHTML Extensible HyperText Markup Language is opmaaktaal voor websites met striktere regels.

Live chat of chatbots op jouw website

De trend van 2017 is ongetwijfeld het opkomend belang van live chat of chatbots. Websitebezoekers kunnen op een eenvoudige manier vragen stellen aan jou persoonlijk als je online bent of aan een chatbot. Er zijn verschillende tools om een potentiële klant dichter naar jou toe te brengen.

Een (nieuwe) website starten, hoe begin je er aan?

Online aanwezig zijn is een must! Daarbij is je website hét centrale punt van je online communicatie. Een website is één van de logische stappen die je als ondernemer zet. Toch wordt er vaak niet voldoende nagedacht bij de opbouw van die website.

Er zijn enkele belangrijke zaken die je steeds in het achterhoofd moet houden wanneer je wil starten met een (nieuwe) website:

  • Het doel van je website
    Wat wil je met je website bereiken? Wil je een puur informatieve website opstarten, wil je dat mensen jou gaan contacteren of offertes opvragen of kies je voor een webshop waarbij je zoveel mogelijk wil verkopen? Dit is het allerbelangrijkste voordat je van start gaat. Vaak wordt er vanuit een designperspectief naar een website gekeken en kiezen ondernemers voor een website die er heel mooi uitziet. Dat is niet de juiste manier om te starten, je website moet gericht zijn op het doel dat je wil verwezenlijken. Een doelgerichte website levert je veel meer op dan een ‘mooie’ website, je wil tenslotte omzet bereiken.
  • Denk vanuit je klant
    Communiceer op je website vanuit je klant. Dat wil zeggen dat je vakjargon, indien je doelgroep die termen niet begrijpt, beter achterwege laat en kiest voor heldere, duidelijke taal waar je doelgroep zich wel in herkent.
    Denk altijd aan je klanten bij het schrijven van teksten en leg de focus op de oplossing die jouw product(en) of dienst(en) bied(en)(t). Dit zal potentiële klanten sneller overtuigen dan simpelweg je producten of diensten op te sommen. (What’s in it for me?)

Een goede website die gericht is op je doel en vanuit je klant hoeft helemaal niet duur te zijn. Let wel steeds op de prijs-kwaliteit verhouding. Wanneer je website gefocust is op je doel en opgebouwd is vanuit je klant, heb je de investering van je website zo weer terugverdiend.

Wil jij graag starten met een website? Wij kunnen je helpen! Contacteer ons.

Een professionele website – 15 must haves!

Een professionele website zou vanzelfsprekend moeten zijn voor een onderneming, zowel groot als klein. Veel bedrijven focussen zich vaak op de vormgeving en de lay-out van hun website. Dat is een goed begin, maar er is zoveel meer. Content is zeer belangrijk, en er zijn nog elementen die aanwezig moeten zijn om een professionele uitstraling op het internet te krijgen.

Een eerste indruk van een bezoeker is van cruciaal belang. Niet enkel qua lay-out moet de website er goed uit zien, ook op functioneel en tekstueel gebied moet de website professioneel zijn. Zorg ervoor dat bezoekers op je website meteen de juiste informatie vinden. Dit zal namelijk bepalen hoe lang bezoekers op je website blijven. Wanneer ze iets niet vinden, zijn ze meteen weg. Een gemiste kans dus.

Voor een bedrijfswebsite mogen deze 15 elementen zeker niet ontbreken:

  1. Domeinnaam: kies een simpele maar herkenbare domeinnaam (bijvoorbeeld denaamvanjebedrijf.be)
  2. Logo: zorg dat het logo van je bedrijf aanwezig is op je website. Plaats het bij voorkeur links bovenaan en zorg dat het aanklikbaar is. Je logo moet telkens naar de homepagina van je website verwijzen.
  3. Slogan: voeg een duidelijke slogan toe op je website, die duidelijk maakt wat je precies doet.
  4. Contactgegevens: zorg voor een contactpagina met alle contactgegevens maar plaats deze ook in de footer (adres, openingsuren, telefoonnummer, e-mailadres,…). Zo zijn je contactgegevens op elke pagina aanwezig.
  5. Call to action knoppen: geen enkele pagina op je website mag een doodlopende pagina zijn. Voeg op elke pagina een call to action knop toe, zodat je bezoekers de mogelijkheid geeft om door te klikken en een actie te ondernemen.
  6. Navigatiebalk: zorg dat je producten en diensten vermeld staan in je navigatiebalk. Dit maakt het voor bezoekers makkelijk om informatie op te zoeken over een bepaald product. Gebruik bijvoorbeeld niet ‘home diensten – over ons – contact’. Een goede navigatiebalk maakt het bezoekers meteen duidelijk wat het bedrijf aanbiedt. Kies dus voor ‘home – webdesign – digitale marketing – referenties – contact’. Dit is veel duidelijker dan ‘diensten’.
  7. Broodkruimelpad: toon op elke pagina het ‘pad’ dat de bezoekers afgelegd hebben. Het is gebruiksvriendelijk en biedt de mogelijkheid om snel te navigeren.
  8. Foto’s: foto’s en mooie beelden maken een website aantrekkelijk. Voor informatieve websites maken foto’s de content wat luchtiger. Zorg dat je foto’s relevant zijn en een voldoende hoge resolutie hebben. Gepixelde foto’s ogen niet professioneel.
  9. Social media: toon op je website de sociale media iconen waarop je aanwezig bent. Dit kan bovenaan of in de footer. Zo kunnen bezoekers makkelijk doorklikken naar de social media kanalen van je bedrijf. Tip: laat deze links openen in een nieuw tabblad, zo verlaten bezoekers je website niet.
  10. Responsive design: zorg ervoor dat je website een mobielvriendelijk design heeft zodat deze perfect te raadplegen is op mobiele devices. Inzoomen en uitzoomen is niet gebruiksvriendelijk.
  11. Testimonials en reviews: getuigenissen van tevreden klanten zijn geld waard. Ze vormen een krachtig promotiemiddel op je website. Bezoekers laten zich vaak beïnvloeden door testimonials en reviews.
  12. Mogelijkheid om bezoekers te laten inschrijven op de nieuwsbrief: wanneer je e-mailmarketing inzet, geef bezoekers dan de mogelijkheid om zich in te schrijven voor de nieuwsbrief. Geef eventueel iets in ruil voor hun inschrijving (gratis tips, 5 euro korting op hun volgende bestelling,…). Het moedigt bezoekers aan om zich in te schrijven.
  13. FAQ pagina: zo vermijd je dat vaak voorkomende vragen steeds opnieuw en opnieuw gesteld worden. Geef bezoekers op deze pagina een antwoord op de meest voorkomende vragen. Het zal hen gerust stellen en jou een hoop werk besparen.
  14. Blog pagina: door te bloggen deel je gratis je kennis en expertise. Dat komt goed over bij bezoekers. Daarnaast heeft het nog een voordeel: door te bloggen zal je website beter gevonden worden in de zoekresultaten.
  15. Zoekfunctie: dit is vooral van toepassing bij uitgebreide websites. Bezoekers kunnen snel een product of dienst zoeken. Het is professioneel en het bespaart hen tijd. Beste plaats hiervoor is bovenaan rechts.

Wanneer al deze elementen op je website aanwezig zijn, dan heb je wellicht een vrij professioneel ogende website. Het zal de conversie alleen maar ten goede komen. Voor hulp of meer tips omtrent webdesign, aarzel niet om ons te contacteren.

De voordelen van landingspagina’s

Een landingspagina is een webpagina die gericht is op bezoekers die je website nog niet kennen.

Landingspagina’s kunnen zich binnen de domeinnaam van je website bevinden of staan op een andere domeinnaam.

Bezoekers komen enkel op een landingspagina terecht wanneer ze op zoek zijn naar iets specifiek in een zoekmachine of wanneer deze link wordt meegedeeld in een campagne. Landingspagina’s zorgen voor een goede vindbaarheid omdat je je per pagina kan focussen op een bepaald trefwoord. Het is dus een manier om goed te scoren in zoekmachines (SEO).

Vaak voorkomende doelen van landingspagina’s zijn: inschrijvingen genereren voor de nieuwsbrief, mensen laten doorsurfen naar je website, bezoekers een prijsofferte laten aanvragen, …

Een voordeel van landingspagina’s is dat je een publiek bereikt dat geïnteresseerd is in je producten of diensten. Je weet perfect naar wat ze op zoek zijn omdat ze doorgeklikt hebben op een bepaalde advertentie of via een bepaalde term op zoek zijn naar informatie, producten, diensten, … . De click-through-rate zal bij landingspagina’s dus hoger liggen dan wanneer mensen direct op je homepagina belanden, want deze informatie is doorgaans algemener.

Een tweede voordeel vloeit voort uit het eerste. De relevantiescore die je website zal krijgen in zoekmachines zal stijgen doordat bezoekers verder klikken binnen je website en er meer tijd zullen spenderen. Hierdoor zal je website stijgen in de ranking van zoekmachines voor een specifieke term die verband houdt met je landingspagina. Ook dit is weer positief voor je SEO.

Doordat deze landingspagina’s zo specifiek zijn zullen meer bezoekers de weg vinden naar jouw website. Omdat het op een landingspagina vaak makkelijker, korter maar vooral relevanter kan worden uitgelegd waarom bezoekers moeten verder surfen, zullen ze dat ook sneller doen. Door de specifiek gerichte informatie moeten bezoekers niet meer zoeken naar de informatie die voor hen van toepassing is.

Het is dus zeker interessant om landingspagina’s aan te maken op je website die zich focussen op 1 specifieke term. Hierdoor zal je vindbaarheid in zoekmachines vergroten. Denk goed na voor welke term en zorg dat er zeker een call-to-action knop aanwezig is zodat bezoekers kunnen doorklikken of contact kunnen opnemen.

Webdesign tips

Het succes van een website wordt niet enkel bepaald door hoe mooi een website is. Een website moet ook gebruiksvriendelijk zijn voor de gebruikers én voor zoekmachines. Hieronder geven we 10 webdesign tips die je kan toepassen om een perfecte website te creëren.

  1. Zorg voor een duidelijke navigatie
    Maak het voor bezoekers gemakkelijk. Gebruik in je navigatie de juiste woorden, zodat het meteen duidelijk is wat je aanbiedt. Bezoekers gaan op die manier ook sneller de juiste informatie op je website vinden.
  2. Werk met kleur
    Kleur zorgt voor duidelijkheid en structuur. Kies kleuren die de juiste sfeer oproepen en gebruik ze op een consequente manier. Het is belangrijk om niet te overdrijven met kleuren.
  3. Zorg voor een responsive webdesign
    Een responsive webdesign is onmisbaar. Het zorgt ervoor dat je website goed weergegeven wordt op smartphones en tablets. Aangezien het aantal mobiele gebruikers altijd stijgt is een responsive webdesign noodzakelijk.
  4. Zorg voor een goede structuur
    Een goed en duidelijk overzicht op je website is belangrijk. Zorg dus voor een goede structuur, zo kunnen bezoekers alles makkelijk terug vinden.
  5. Titels worden door zoekmachines als belangrijk bevonden
    Zoekmachines focussen zich op de hoofdingen omdat deze door de zoekmachines als eerste gelezen worden. Om goed gevonden te worden zijn ze belangrijker dan gewone tekst. Denk dus na over de hoofdingen op je website en kies ze zorgvuldig.
  6. Zet de belangrijkste informatie steeds bovenaan
    Bezoekers van je website moeten de belangrijkste informatie op je website in één oogopslag vinden. Dit zonder dat ze naar beneden hoeven te scrollen. Vergelijk je website met een krant: de belangrijkste hoofdpunten bevinden zich boven de vouw.
  7. Maak gebruik van een favicon
    Een favicon is de kleine afbeelding die naast je URL in de adresbalk van je internetbrowser verschijnt. Dit kleine icoontje zorgt voor herkenning tussen tal van links (bijvoorbeeld in favorieten). Wanneer een bezoeker gebruik maakt van tabs is een favicon handig om je website terug te vinden.
  8. Gebruik niet te veel verschillende lettertypes
    Verschillende lettertypes zorgen voor verwarring. Zorg ervoor dat je gebruik maakt van een webvriendelijk en goed leesbaar lettertype.
  9. Vermijd lange blokken tekst
    Veel tekst is voor een bezoeker vermoeiend om te lezen. Maak dus gebruik van zaken die de leesbaarheid verbeteren, zoals tussentitels, opsommingen, links, gemarkeerde trefwoorden,…
  10. Test je website
    Test je website op uitzicht en functionaliteit in verschillende internetbrowsers en op verschillende resoluties.

Door deze tips toe te passen zal je website een gebruiksvriendelijk en functioneel design hebben.