Berichten

Nieuwe functie: Google Posts in jouw bedrijfsvermelding

Vandaag de dag heeft ieder bedrijf een Google Mijn bedrijfsprofiel. Als je dit nog niet hebt, kan je er best meteen mee aan de slag gaan. Google innoveert vaak en sinds eind juni is er een nieuwe functie bijgekomen, namelijk Google Posts. Op deze manier kan je korte nieuwsberichten, aanbiedingen en evenementen posten die direct zichtbaar zijn in je bedrijfsvermelding in de zoekresultaten. Stel iemand zoekt via Google naar jouw bedrijf. Dan komt er normaal gezien meer informatie over jouw bedrijf aan de rechterkant te staan, zoals jouw bedrijfsadres, contactgegevens, afbeeldingen en sinds kort ook nieuwsberichten die je zelf kan beheren. Je kunt zo met deze nieuwe functie relevant nieuws onder de aandacht brengen en laten zien wat jouw bedrijf te bieden heeft. Bovendien springt je bedrijfsvermelding extra goed in het oog tussen de Google zoekresultaten.

Hoe schrijf ik een bericht in Google Mijn Bedrijf?

Je kunt in Google Mijn Bedrijf een bericht schrijven ( 100 – 300 woorden) en deze uitbreiden met een toepasselijke foto en link naar de website, evenement, actie, etc. De eerste honderd karakters worden direct getoond bij de vermelding in de zoekresultaten, de rest van de tekst wordt zichtbaar als iemand op het bericht klikt. Schrijf je meerdere berichten, dan verschijnt er een carrousel. Een bericht is na plaatsing binnen enkele minuten zichtbaar op Google Zoeken en Maps. Je hoeft dus niet te wachten totdat deze is geïndexeerd in Google!

Wanneer je in Google Mijn bedrijf in de navigatiebalk kiest voor ‘Berichten’ kan je eenvoudig jouw berichten bekijken en eentje toevoegen. Hieronder een eigen voorbeeld van onze Google Posts. Wanneer iemand nu in Google ‘Creactiv’ intypt komt dit resultaat rechts te staan.

google posts2

Wat zijn short tail zoekwoorden?

Nieuwste marketinggeheim: short tail vs long tail

Wens je graag het aantal bezoekers op je website te verhogen? Dan is het een goed idee om je eens te verdiepen in short tail vs longtail zoekwoorden.

Short tail zoekwoorden

Als een bezoeker een product of dienst zoekt, gebruikt hij daarvoor vaak een zoekmachine. Door middel van zoekwoorden kan de bezoeker datgene wat hij probeert te zoeken ook vinden. Als hij bijvoorbeeld op zoek is naar een fiets, zal hij in ieder geval het zoekwoordje ‘fiets’ gebruiken. Dit is een voorbeeld van een short tail zoekwoord. Doordat dit maar één enkel woordje is, is het ook erg populair en zal de bezoeker veel sites vinden waarop hij een fiets kan kopen. Dit betekent méér concurrentie. Meer concurrentie betekent dus dat jouw eigen site zal vervagen tussen al die hits.

Long tail zoekwoorden

Soms weet een bezoeker heel specifiek wat hij wil. Hij wil dan bijvoorbeeld heel graag een rode Batavus fiets. In dat geval maakt hij gebruik van long tail zoekwoorden. Long tail houdt in dat de zoekopdracht meerdere zoekwoorden bevat en dus een specifiekere zoekopdracht is. Hoe meer zoekwoorden in de zoekopdracht, hoe minder hits je krijgt. Door hierop in te spelen zal je al gauw de concurrentie drastisch doen verminderen. Doordat je website nu uitsteekt boven alle anderen, geef je de bezoeker een signaal dat hij datgene waar hij naar zoekt, zal vinden op jouw website.

Waarom kiezen voor long tail zoekwoorden?

Short tail en long tail kun je samenvatten in een handige formule. Short tail heeft een hoog zoekvolume dus veel concurrentie. Long tail heeft een lager zoekvolume dus minder concurrentie. Het is lastig om andere concurrenten in te halen door middel van short tail. Door long tail te gebruiken creëer je meer kansen voor jouw website. Tevens is het zo dat bezoekers die meer zoekwoorden gebruiken in hun zoekopdracht een hogere koopintentie hebben. Dit is zo omdat ze dan iets specifieks zoeken. Long tail zoekwoorden zijn dus zeker aan te raden. Ontdek meer over long tail zoekwoorden (link).

Conclusie

Elke dag komen er tientallen sites bij die allemaal potentiële klanten willen lokken. Als je niet goed weet hoe je alles boven water kan houden is het al snel gedaan. Maak dus gebruik van long tail en versla alle anderen die het belang hiervan nog niet kennen. Pas de content op je website aan zodat je gevonden wordt op long tail zoekwoorden en nodig hierdoor de bezoekers met hoge koopintentie uit.

Enkele voorbeelden

  • Short tail: broek
    Long tail: rode damesbroek
  • Short tail: kast
    Long tail: dressoirkast van eikenhout
  • Short tail: schoenen
    Long tail: groene voetbalschoenen
  • Short tail: kapper
    Long tail: kroeshaar kapper Mechelen

Long tail zoekwoorden zijn effectiever dan short tail zoekwoorden. Ontdek meer over long tail zoekwoorden (link) en ontdek hoe deze termen in jouw voordeel kunnen werken.

De ideale meta description voor Google

De meta description is de korte omschrijving van de inhoud van de pagina die je in Google kan zien. Elke pagina moet zijn eigen, unieke omschrijving hebben. De meta description wordt in de zoekmachine onder de titel van de pagina weergegeven zoals op onderstaand voorbeeld te zien is.

Meta descriptions die snel geschreven worden, kunnen op weinig vertrouwen van de bezoeker rekenen. Het belang hiervan mag zeker niet onderschat worden. Het zal bepalen of je webpagina al dan niet bezocht wordt en het is één van de eerste zaken die een potentiële bezoeker te zien krijgt. Een meta description overtuigt bezoekers om vanuit de zoekresultaten door te klikken naar je pagina. Een goed geschreven meta-description kan als een magneet werken. Laat deze kans dus zeker niet onbenut.

Een goede meta description omschrijft wat er op de webpagina te vinden is. Wanneer dit niet het geval is, bestaat de kans dat bezoekers je website onmiddellijk weer verlaten. Je kan je meta description beschouwen als een snelle pitch waarbij je de mensen een reden geeft om te klikken. Enkele belangrijke zaken die je zeker niet uit het oog mag verliezen:

  • Elke meta description moet uniek zijn
  • Door de nieuwsgierigheid te prikkelen verhoog je de kans tot doorklikken
  • Focus altijd op een voordeel
  • De meta description moet prikkelen om over te gaan tot actie
  • Het moet overtuigend zijn

Maak je meta description niet te lang. Er kunnen tussen de 130 á 160 karakters getoond worden afhankelijk of je deze op je mobiel of desktopversie raadpleegt. Wanneer je doelgroep vooral actief is op mobiele apparaten, hou je de meta description best zo kort mogelijk.

Het is belangrijk om het doel van je pagina duidelijk in de meta description weer te geven. Wanneer het om een blog of artikel gaat, kan het doel informeren zijn. Als je wil verkopen, moet het duidelijk zijn dat er een product of dienst wordt aangeboden. Wanneer een bezoeker op voorhand juist geïnformeerd wordt, los je zijn verwachtingen beter in.

Voeg ook een duidelijke call-to-action toe op het einde van je meta description. De beste manier om dit te doen is op een dwingende wijze, bij voorkeur via een imperatief in de laatste zin.

Bijvoorbeeld:

  • Maak vrijblijvend een afspraak.
  • Vraag gratis een offerte aan.
  • Profiteer direct van de voordelen.

Ten slotte weten we allemaal dat een doorlopende tekst aangenaam leest en meer bezoekers zal lokken dan een opsomming van termen. Hier hou je dus best ook rekening mee bij het opstellen van je meta description. Wil jij het vertrouwen van je bezoekers niet verliezen? Dan hou je best rekening met bovenstaande tips. Veel succes!

DuckDuckGo, de opkomende zoekmachine

Je hebt het waarschijnlijk al gemerkt in je statistieken in Google Analytics: DuckDuckGo. Veel mensen denken dat dit spam is, maar niets is minder waar. DuckDuckGo is een opkomende zoekmachine die steeds meer aan populariteit wint.

Elke zoekmachine heeft zijn eigen voordelen. Bij DuckDuckGo is het voordeel dat er geen privacygevoelige informatie opgeslagen wordt van de gebruikers. De privacyvriendelijkheid van de zoekmachine zorgt ervoor dat DuckDuckGo de snelst groeiende zoekmachine van het moment is.

DuckDuckGo houdt wel zoekopdrachten bij, maar dan op een privacyvriendelijke manier. Dat wil zeggen dat ze geen persoonlijke gegevens of profielen gaan koppelen aan zoekopdrachten. Dit is bij Google wel het geval, waardoor Google vaak meer over jou weet dan jij zelf denkt.

Ondanks dat er geen persoonlijke gegevens gekoppeld worden aan zoekopdrachten, is het wel mogelijk om gericht te adverteren op DuckDuckGo. Je kan op DuckDuckGo adverteren met een Bing Ads account. Het nadeel hiervan is dat het niet mogelijk is om enkel op DuckDuckGo te adverteren omdat ze partner zijn van Bing. Je gaat dus automatisch ook adverteren op deze partner websites.

Categoriseer alle bezoekers die via DuckDuckGo op je website gekomen zijn dus zeker niet als spam. Ze zijn evenveel waard als al de bezoekers die via een organische zoekopdracht in Google je website bezocht hebben.

Test DuckDuckGo zeker zelf eens.

De nieuwe update van Google: Google Fred

Op veel websites is sinds 8 maart het organisch zoekverkeer zwaar door elkaar geschud. In hun statistieken zien sommigen plotse stijgingen, anderen aanzienlijke dalingen. De oorzaak is de nieuwste update in het Google algoritme: Google Fred.

Google heeft de afgelopen jaren al meerdere updates uitgevoerd. Zo waren er de ‘Google Panda’ updates, waar irrelevante content door Google bestraft werd. Nadien kwamen er ook nog Hummingbird en Penguin updates. Hummingbird was eerder een beloning voor websites met een goede inhoud. Met Google Penguin pakte Google websites aan die overdreven gebruik maakten van linkbuiling (spammy linkbuilding) en keyword stuffing. Nu, maart 2017, is Google Fred de nieuwste update.

Met Google Fred wil Google in de eerste plaats websites die ingaan tegen de Google webmaster guidelines bestraffen. Websites met content die niet relevant is en die vooral gericht zijn op het verdienen van geld met advertenties, zijn sterk gedaald in de organische zoekresultaten.

Eerst was er wat onduidelijkheid of er nu een update doorgevoerd was of niet. Google wees er op dat er gemiddeld ongeveer 3 updates per dag plaatsvinden. Pas op vrijdag 24 maart heeft Google de update ‘Fred’ van 8 maart bevestigd.

Het algoritme van Google is nog altijd een groot geheim. Het bevat meer dan 200 factoren die gaan bepalen op welke plaats jouw website in de zoekresultaten komt. Wat wel zeker is, is dat je qua SEO best rekening houdt met volgende elementen:

  • Responsive design. Mobielvriendelijke websites scoren altijd beter dan websites zonder een responsive design.
  • Pagina’s met relevante content. Je content moet een antwoord bieden op de vragen die bezoekers hebben die via een organische zoekopdracht op je website terecht komen.
  • Een technisch correcte website die vlot geïndexeerd en gecrawld kan worden.

Wil jij je website beter laten scoren in de zoekmachines? Wij kunnen je helpen!

Waarom Google+ interessant is voor bedrijven

Google + als persoonlijk social media kanaal is niet zo interessant maar voor bedrijven is dit anders. Zo heeft een Google+ pagina voor bedrijven een groot voordeel: wanneer je een Google+ pagina hebt, kan je een ‘Google Mijn Bedrijf’ pagina aanmaken.

Het is een gratis dienst van Google die ervoor zorgt dat je opvallend in de zoekresultaten getoond wordt. Je maakt het zodat mensen die naar jou op zoek zijn, makkelijker online informatie vinden. Zo worden de contactgegevens, openingstijden, foto’s en recensies onmiddellijk getoond.

google mijn bedrijfDe Google Mijn Bedrijf pagina is ideaal om meer bezoekers via Google naar je website te lokken. Daarnaast is het ook een aanrader omdat mensen steeds meer lokaal gaan zoeken. Het bevordert je lokale vindbaarheid.

Wanneer je een Google Mijn Bedrijf pagina aanmaakt, zorg dan dat dit er aantrekkelijk uitziet. Voeg enkele foto’s toe van het team of van je logo. Dit zorgt voor herkenning. Vraag ook zeker aan klanten om een recensie te schrijven. Recensies zijn een krachtig middel om andere potentiële klanten te overtuigen.

Voeg ook de belangrijkste informatie toe, zoals contactgegevens en openingsuren. Dit is altijd handig, zeker wanneer mensen via een smartphone aan het surfen zijn. Ze zien meteen de openingsuren en het adres.

Heb jij nog geen Google Mijn Bedrijf pagina? Maak er dan snel hier een aan. Hulp nodig? Aarzel dan niet om ons te contacteren.

 

 

SEO tips om te scoren in zoekmachines

SEO (Search Engine Optimization) of zoekmachineoptimalisatie mag je nooit uit het oog verliezen. Het speelt een belangrijke rol voor je positie in de zoekresultaten.

Welke trefwoorden gebruiken?

Om goed te scoren in zoekmachines moet je gebruik maken van relevante trefwoorden. Weet wat je klant wil en schrijf op zijn maat. De basisinformatie moet op je website aanwezig zijn, maar denk ook aan productinformatie, eigenschappen, gebruiksinstructies,…

Beantwoord op je website de vragen van de gebruikers, zodat je hen online helpt, net zoals een verkoper in een fysieke winkel dat doet. Zorg dat je content de juiste woorden bevat, zodat zoekmachines je website hoger gaan waarderen. Om er extra kracht aan te geven, kan je deze trefwoorden in het vet zetten. Ook het gebruik van synoniemen van deze trefwoorden heeft een positief effect op SEO.

Content, content en nog eens content

Zorg dat je voldoende informatie en content op je website hebt staan. Hoe werken je producten of diensten, hoe ga jij te werk,… Al deze vragen moeten op je website beantwoord worden.

Er zijn meerdere mogelijkheden om dit te vertellen dan enkel tekst. Zo is het bijvoorbeeld bij technische en ingewikkelde producten niet altijd makkelijk om de werkwijze uit te schrijven. Een video kan je hierbij helpen. Leg in deze video uit hoe het product werkt, wat de technische specificaties zijn,… Een video kan je op meerdere kanalen plaatsen (op je website, Youtube, vimeo, social media,…)

Zorg ervoor dat je video een titel heeft waarin het keyword (het zoekwoord) voorkomt waarop je gevonden wil worden.

Ook deelbare content krijgt bij Google een streepje voor. Maak dus ook gebruik van checklists, infographics,…

Geen doodlopende pagina’s

Je website moet voldoende call to action mogelijkheden bevatten. Bezoekers mogen nooit op een doodlopende pagina terecht komen. Wanneer ze kunnen verder klikken naar een andere pagina blijven bezoekers langer op je website. Google waardeert websites met een hoge Click Through Rate (CTR). Zorg dus voor voldoende interne links. Wanneer deze links relevant zijn voor de bezoekers, dan kan ook dit een meerwaarde bieden voor SEO.

Responsive webdesign

Zoals in een eerder blogbericht vermeld is, hecht Google belang aan mobiel vriendelijke websites. Een responsive webdesign zorgt ervoor dat je hoger in de zoekresultaten komt. Wanneer je geen mobiele website hebt, dan zal je waarschijnlijk bezoekers verliezen.

Maak gebruik van beschrijvende url’s

Zorg dat zowel een zoekmachine als een bezoeker aan de url kan zien op welke pagina hij zit. Zo zegt bijvoorbeeld www.voorbeeld.com/websiteoptimalisatie veel meer dan www.voorbeeld.com/1234567.

Google geeft voorrang aan ‘mobiel friendly’ websites

Vanaf 21 april 2015 gaat Google websites die ‘mobile friendly’ zijn voorrang geven. Ze gaan de mobielvriendelijkheid van je website nagaan. De score die je van Google krijgt zal bepalen op welke plaats je website verschijnt in de mobiele zoekresultaten. Als je geen mobiele website hebt, zal je waarschijnlijk bezoekers verliezen.

Voor het eerst zullen er dit jaar meer zoekopdrachten zijn via mobiel dan via desktop. Google wil de meest relevante zoekresultaten tonen en om die reden gaan ze voorrang geven aan mobile friendly websites. Het heeft geen zin dat Google website gaat tonen tussen mobiele zoekresultaten die niet geoptimaliseerd zijn voor mobiel gebruik. Het is dus belangrijk om aandacht te besteden aan je mobiele aanwezigheid, zeker als je weet dat 85% van alle internet gebruikers voor Google kiest wanneer ze aan het surfen zijn. Deze aanpassing van Google is een positieve ontwikkeling voor consumenten want zij zullen enkel relevante zoekresultaten te zien krijgen op hun smartphone of tablet.

Nog belangrijk om te weten is dat ongeveer 28% van de mensen met een smartphone of tablet een zoekmachine gebruikt om informatie op te zoeken over producten of diensten. Alvorens mensen overgaan tot een aankoop via een desktop hebben ze vaak eerst informatie opgezocht via hun smartphone of tablet. Als je website dan niet aangepast is aan mobiele toestellen zal je website slecht scoren en zal je op die manier bezoekers verliezen.

Is je website klaar voor de Google Mobile Update die op 21 april plaatsvindt?

Google - Responsive webdesignDit kan je eenvoudig nagaan. Als je op een smartphone in Google je website ingeeft en als deze gelabeld wordt als ‘voor mobiel’, dan zal je website hoger getoond worden in de mobiele zoekresultaten. Gebruikers kunnen hiermee nu al zien of een website mobielvriendelijk is of niet. Bij de zoekresultaten voor desktop heeft dit geen invloed want het al dan niet responsive zijn van een website wordt hier niet beoordeeld.

Om zeker te zijn dat je website aan alle criteria van Google voldoet kan je gebruik maken van de mobielvriendelijke test van Google. Opgelet, deze test werkt alleen als je Googlebot toestaat om de CSS en JavaScript van je website te indexeren. Iemand die gebruik maakt van Google Webmaster Tools zal automatisch een mail ontvangen wanneer een pagina op een website niet mobielvriendelijk is.

Als de mobielvriendelijke test aantoont dat je website niet mobielvriendelijk is kunnen hier 2 oorzaken voor zijn: de toegankelijkheid van de content en de mobiele bruikbaarheid.

De toegankelijkheid van de content wil zeggen dat Google je pagina niet goed kan zien. Zoals eerder vermeld moet je Googlebot moeten toestaan om de CSS en JavaScript van je website te indexeren. Anders ziet Google een pagina die afwijkt ten opzichte van de pagina die de bezoekers te zien krijgen. De mobiele bruikbaarheid wil zeggen dat je website volledig bruikbaar moet zijn op een smartphone of tablet. Zo moet bijvoorbeeld de tekst op je website leesbaar zijn zonder dat bezoekers moeten zoomen, de content van je website moet in zijn geheel op het scherm passen zodat bezoekers niet horizontaal hoeven te scrollen,…

Het aantal bezoekers dat mobiel surft zal elk jaar toenemen. Zorg er dus voor dat je website mobielvriendelijk is. Je zal op die manier goed scoren in de zoekresultaten, meer bezoekers aantrekken en geen (potentiële) klanten mislopen. Om niet te verliezen van je concurrenten is het belangrijk om zo snel mogelijk actie te ondernemen!